RiverCola schreef:als je kijkt naar de grote geniën uit onze geschiedenis (Einstein, Beethoven, Plato, Darwin) dan waren dat allemaal mannen. En wat voor mannen.... Als je het mij vraagt nogal autistisch in de manier waarop ze gefocust waren in het bereiken van dat ene doel. Echte 'weirdo's, en hoogstwaarschijnlijk weinig sociaal vaardig. Ik heb het idee dat je dit soort genialiteit niet vaak bij vrouwen ziet.
Dit waren wel allemaal mannen die in een tijd leefden waarin vrouwen niet werden geacht zich te ontwikkelen, dus wie weet hoeveel geniale vrouwen er zijn geweest die in een sterk door mannen gedomineerde wereld nooit hun ideeën tot ontwikkeling hebben kunnen brengen omdat het door de mannen werd afgedaan als iets onbenulligs, want afkomstig van een vrouw en wat weten die er nu van.
Dat gezegd hebbende: er zijn toch wel wat vrouwen geweest die hun stempel hebben gedrukt op wetenschappelijke ontwikkelingen, alleen zijn degenen die eenzelfde bekendheid hebben als Einstein/Beethoven/Plato/Darwin c.s. op één hand te tellen. Marie Curie kunnen de meeste mensen misschien nog wel noemen, maar daarna is het zo'n beetje afgelopen. Wie weet bijvoorbeeld dat Hedy Lamarr - jawel, de mooie Hollywood actrice - samen met componist Georg Antheil het principe van "frequency hopping" heeft uitgevonden, wat naderhand is doorontwikkeld tot "frequency hopping spread spectrum", een techniek die nu wordt gebruikt in vrijwel alle draadloze digitale communicatietechniek (gps, GSM, Bluetooth, wifi). En dat zij en Antheil in 1941 al een patent hebben aangevraagd voor een systeem waarmee vanuit een bommenwerper een torpede op afstand konden besturen, een uitvinding die door het leger eerst niet serieus werd genomen, maar uiteindelijk in 1962 wel mooi in de praktijk is toegepast. Iedereen kent Hedy Lamarr als actrice, want dat is wat men van vrouwen verwachtte, dat ze ook hersens had en briljante uitvindingen heeft gedaan, dat is de vergetelheid in gegaan - waarschijnlijk juist vanwege het feit dat ze een vrouw was.
Vandaag de dag denk ik dat je niet meer zoveel geniale personen hebt die er ten opzichte van de rest echt uitspringen - man of vrouw - omdat onderwijs nu veel toegankelijker is geworden, en er veel meer briljante mensen tot ontwikkeling kunnen komen. Daarnaast is de wetenschappelijke wereld ook zo enorm in omvang toegenomen dat het moeilijk wordt om er écht uit te springen. Het enige "genie" van de laatste (zeg) 20 jaar die mij te binnen schiet is Stephen Hawking, en volgens mij dankt hij zijn algemene bekendheid meer aan zijn handicap in combinatie met zijn boeken en theoriëen dan alleen aan zijn genialiteit - als hij niet zijn handicap had gehad was hij nooit zo algeheel bekend geworden omdat zijn theoriëen nogal erg diep wetenschappelijk zijn en voor de meeste mensen moeilijk te doorgronden.