Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: matchbox
- claudia1970
- Amerikafan
Re: DV2012: matchbox
Geweldig! proficiat!
Moving to Maine in 2010
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-ontdekker
Ik vind het echt super om hier allemaal zo'n enthousiaste reacties te lezen! Jullie kennen mij eigenlijk helemaal niet en zijn toch blij voor me. Da's echt een heel tof gevoel! Daarom bedankt aan iedereen 

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat is je case number? (dat cijfer dat begint met EU en waar dan een hoop cijfertjes achter staan. Let wel: de laatste 2 of 3 cijfers vervang je maar door xx of xxx)
Je zei dat dit de 1ste keer is dat je meedeed. Wat trekt je zo aan in Amerika? Ben je er al eens op vakantie geweest? Ken je er mensen? Al enig idee in welke streek je wilt gaan wonen?
Je zei dat dit de 1ste keer is dat je meedeed. Wat trekt je zo aan in Amerika? Ben je er al eens op vakantie geweest? Ken je er mensen? Al enig idee in welke streek je wilt gaan wonen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ook de gefeliciteerd van de "oudste" winnaar (DV1996) op het forum
-
- Amerika-ontdekker
5XXX is mijn casenummer.kastelke schreef:Wat is je case number? (dat cijfer dat begint met EU en waar dan een hoop cijfertjes achter staan. Let wel: de laatste 2 of 3 cijfers vervang je maar door xx of xxx)
Wat me vooral zo aantrekt aan Amerika zijn de mensen. Ze zijn toch heel anders dan hier. Waardoor ik zelf ook anders ben. En ik vind de persoon die ik daar ben veel toffer...
We zijn er twee keer op vakantie geweest en gaan in september voor de derde keer. Ik besef dat dat helemaal nog niet zo veel is om dan nu de stap te wagen om er te gaan wonen. Maar vanaf de eerste keer dat we er kwamen, voelden we ons daar echt thuis. Als ik daar met vrienden ofzo over babbel, dan krijg ik meestal te horen: ja maar, je bent dan op vakantie en natuurlijk is het dan leuker. Ik weet echt wel dat ergens echt leven anders is, maar bij andere vakantiebestemmingen heb ik zo'n gevoel nooit gehad. Dan is het meer: het is hier keileuk, maar ik ga op het einde van de vakantie ook graag terug naar huis. Zeker de tweede keer dat we er kwamen, wou ik op het einde van de vakantie echt helemaal (nog) niet terug naar huis.
Ik zit echt nog wel met een hoop twijfels hoor. Bijvoorbeeld dat we eigenlijk het liefst in California willen gaan wonen, maar dat dat misschien niet het beste plan is o.w.v. werkgelegenheid enzo. Maar ik denk dat als we deze stap niet wagen, we daar altijd spijt van zullen hebben.
Ik ga dit weekend hier nog heel veel lezen, denk ik, want ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik hieraan moet beginnen...
Als jullie besluiten naar Cal te gaan, daar gaan wij ook heen...matchbox schreef: Bijvoorbeeld dat we eigenlijk het liefst in California willen gaan wonen, maar dat dat misschien niet het beste plan is o.w.v. werkgelegenheid enzo. Maar ik denk dat als we deze stap niet wagen, we daar altijd spijt van zullen hebben.

-
- Amerika-ontdekker
In mijn hart is dat echt de plek waar ik naartoe wilSten schreef:Als jullie besluiten naar Cal te gaan, daar gaan wij ook heen...matchbox schreef: Bijvoorbeeld dat we eigenlijk het liefst in California willen gaan wonen, maar dat dat misschien niet het beste plan is o.w.v. werkgelegenheid enzo. Maar ik denk dat als we deze stap niet wagen, we daar altijd spijt van zullen hebben.

- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Gefeliciteerd 

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Gefeliciteerd, super zeg! blijf je natuurlijk volgen, benieuwd waar je terecht gaat komen 

Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volg je hart!matchbox schreef:
In mijn hart is dat echt de plek waar ik naartoe wil

- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toevallig luisterde ik enkele dagen geleden naar een interview met een theateracteur. Hij verhuisde als kleutertje naar Quebec. Dus daar ging hij in het Frans naar school en had Franstalige vriendjes, zijn vader was Engels en sprak dan ook Engels met hem, en zijn moeder sprak geloof ik Spaans. Hij groeide dus 3-talig op, en beschouwt die 3 talen ook als moedertalen. Maar dit is het punt wat ik wil zeggen: hij vond dat hij in elk van die talen wel een andere persoonlijkheid had!!!matchbox schreef:Wat me vooral zo aantrekt aan Amerika zijn de mensen. Ze zijn toch heel anders dan hier. Waardoor ik zelf ook anders ben. En ik vind de persoon die ik daar ben veel toffer..
Mijn zoon zat hevig te knikken, dat hij dat herkende. En eerlijk gezegd herken ik dat ook in mijn zoon. En het grappige is dat hij in het Engels een heel zware stem heeft, terwijl dat in het Nederlands niet zo is. Zelf voel ik me ook anders in het Engels dan in het Nederlands.
(en er zal vast al wel onderzoek verricht zijn naar dat aspect. Misschien dat Georgie daar al over gelezen heeft?)
Ja, dat is een klassieker he. Ook hier op het forum hoor. En ik vind het een heel logische reactie van mensen om te zeggen dat een land totaal anders is dan wanneer je er als toerist gaat. Maar hoe vaak moet je dan op reis gaan om toch maar voldoende te weten hoe het echte leven daar is?... Daar kan niemand je antwoord op geven. En vroeger verhuisden mensen ook naar andere landen en continenten zonder dat ze daar ooit eerder geweest waren. In het beste geval hadden ze wat brieven en een foto van iemand die er al woonde. Maar dan nog: op plaats A wonen kan heel anders zijn dan op plaats B wonen terwijl ze maar 100 km van elkaar vandaan liggen.matchbox schreef: We zijn er twee keer op vakantie geweest en gaan in september voor de derde keer. Ik besef dat dat helemaal nog niet zo veel is om dan nu de stap te wagen om er te gaan wonen.
Wij zijn ook verhuisd naar een land waar we nog maar 1 keer op reis geweest waren, en dan nog in een streek een paar duizend kilometer van waar we ons vestigden vandaan. Pas toen we al volop in de visumaanvraag zaten, zijn we in deze streek 3 weken op verkenning geweest.
We hebben internet, en dat kan je van veel info voorzien. Google Earth geeft je indrukken, fora zoals deze. Lees zeker ook de blogs van de mensen die hier al wonen (staat in een lijst bij de Sticky's).
Veel hangt af van je eigen persoonlijkheid, en deze van je gezinsleden: hoe flexibel ben je? Hoe realistisch ben je?
Tracht zo snel mogelijk een netwerk ginder uit te bouwen, bv. van mensen in je beroepsdomein. Want jobs vinden gaat vooral via netwerken. En op die manier krijg je ook een beter zicht op waar welke jobs makkelijker/moeilijker te vinden zijn. En ja, soms is het dan beter om ergens te gaan wonen om te starten in een plaats waar je niet in je droom zou gaan wonen.
En je gaat zeker vrienden tegenkomen die niet snappen waarom je alles wat je nu hebt op wilt geven om in een land te gaan wonen vol met dikkerdjes dat altijd maar wil vechten en het baasje wil spelen, waar de armen op straat leven en er geen gezondheidszorg is die betaalbaar is, enz... Doe niet de moeite om je tegen die mensen te verdedigen, het helpt niet.matchbox schreef: Als ik daar met vrienden ofzo over babbel, dan krijg ik meestal te horen: ja maar, je bent dan op vakantie en natuurlijk is het dan leuker.
Het is goed dat je twijfels hebt. Want dan kan je de dingen ook op een meer realistische manier gaan bekijken, vanuit jouw eigen situatie (financieel, beroepskansen, persoonlijkheid,...). En vergeet vooral de eventuele huisgenoten niet die je meetrekt in dit avontuur.matchbox schreef: Ik zit echt nog wel met een hoop twijfels hoor. Bijvoorbeeld dat we eigenlijk het liefst in California willen gaan wonen, maar dat dat misschien niet het beste plan is o.w.v. werkgelegenheid enzo. Maar ik denk dat als we deze stap niet wagen, we daar altijd spijt van zullen hebben.
Lees vooral bij Amerika Algemeen. En bij Emigratie. Er zijn bij Emigratie het afgelopen jaar ene aantal zeer interessante topics geweest o.a. rond waar je rekening mee moet houden als je je ergens moet gaan vestigen, over of het nog wel de moeite is om te verhuizen, enz. Allemaal dingen waar heel wat nuttige dingen gezegd worden (soms ook wel dikke zever tussendoormatchbox schreef:Ik ga dit weekend hier nog heel veel lezen, denk ik, want ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik hieraan moet beginnen...

Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om die te stellen! Stel ze in een topic dat al over dat onderwerp gaat, en als er geen recent topic over is, dan open je gewoon je eigen topic met vraag.
Start nu gewoon de procedure op, verzamel alles wat je nodig hebt, enz. Pas over een jaar moet je de knoop echt door gaan hakken, dus je hebt de tijd om na te denken! En doe ondertussen geen domme dingen.

En nog ene heel persoonlijke tip: licht nog niet jan-en-alleman in! Wees selectief in tegen wie je het zegt, en tegen wie niet. Neem die mensen waarvan je weet dat ze een brede kijk op de wereld hebben en die dus niet bij voorbaat 'stom kalf' gaan zeggen omdat je uit het zicht van de kerktoren wil gaan verhuizen. En neem ook niet die dromers die domme dingen zouden doen om hun dromen waar te maken, want die gaan ook geen kritische reacties geven.
Elke
-
- Amerika-ontdekker
Daar ben ik het helemaal mee eens. Je kan er nog zo dikwijls op vakantie gaan, het is pas als je er woont dat je weet hoe het echte leven er is. En het is nu eenmaal ook zo, dat de kans zich NU voordoet en ga je zo'n kans dan laten schieten omdat je er nog niet zo veel geweest bent? We hebben ook geen kinderen dus dat maakt het ook wel een stuk makkelijker.kastelke schreef:Ja, dat is een klassieker he. Ook hier op het forum hoor. En ik vind het een heel logische reactie van mensen om te zeggen dat een land totaal anders is dan wanneer je er als toerist gaat. Maar hoe vaak moet je dan op reis gaan om toch maar voldoende te weten hoe het echte leven daar is?... Daar kan niemand je antwoord op geven. En vroeger verhuisden mensen ook naar andere landen en continenten zonder dat ze daar ooit eerder geweest waren. In het beste geval hadden ze wat brieven en een foto van iemand die er al woonde. Maar dan nog: op plaats A wonen kan heel anders zijn dan op plaats B wonen terwijl ze maar 100 km van elkaar vandaan liggen.matchbox schreef: We zijn er twee keer op vakantie geweest en gaan in september voor de derde keer. Ik besef dat dat helemaal nog niet zo veel is om dan nu de stap te wagen om er te gaan wonen.
Wij zijn ook verhuisd naar een land waar we nog maar 1 keer op reis geweest waren, en dan nog in een streek een paar duizend kilometer van waar we ons vestigden vandaan. Pas toen we al volop in de visumaanvraag zaten, zijn we in deze streek 3 weken op verkenning geweest.
We hebben internet, en dat kan je van veel info voorzien. Google Earth geeft je indrukken, fora zoals deze. Lees zeker ook de blogs van de mensen die hier al wonen (staat in een lijst bij de Sticky's).
Veel hangt af van je eigen persoonlijkheid, en deze van je gezinsleden: hoe flexibel ben je? Hoe realistisch ben je?
Tracht zo snel mogelijk een netwerk ginder uit te bouwen, bv. van mensen in je beroepsdomein. Want jobs vinden gaat vooral via netwerken. En op die manier krijg je ook een beter zicht op waar welke jobs makkelijker/moeilijker te vinden zijn. En ja, soms is het dan beter om ergens te gaan wonen om te starten in een plaats waar je niet in je droom zou gaan wonen.
Bedankt voor de leuke reactie en tips! We hebben het voorlopig nog maar tegen twee personen (een koppel) verteld en ik ben niet van plan om het al snel tegen andere mensen te zeggen. Uiteindelijk is er ook helemaal nog niks zeker, want geselecteerd worden is toch nog maar de eerste stap he. Ik ben wel heel blij met dit forum, want merk echt dat ik behoefte heb om er over te praten om goeie beslissingen te kunnen maken en dat is natuurlijk wel moeilijk als niemand er iets van weet. Maar ik weet dat er vervelende reacties gaan komen, dus hou ik het liever nog wat stil.kastelke schreef:Lees vooral bij Amerika Algemeen. En bij Emigratie. Er zijn bij Emigratie het afgelopen jaar ene aantal zeer interessante topics geweest o.a. rond waar je rekening mee moet houden als je je ergens moet gaan vestigen, over of het nog wel de moeite is om te verhuizen, enz. Allemaal dingen waar heel wat nuttige dingen gezegd worden (soms ook wel dikke zever tussendoormatchbox schreef:Ik ga dit weekend hier nog heel veel lezen, denk ik, want ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe ik hieraan moet beginnen...), en die je kunnen doen nadenken vanuit jou eigen perspectief.
Als je nog vragen hebt, aarzel dan niet om die te stellen! Stel ze in een topic dat al over dat onderwerp gaat, en als er geen recent topic over is, dan open je gewoon je eigen topic met vraag.
Start nu gewoon de procedure op, verzamel alles wat je nodig hebt, enz. Pas over een jaar moet je de knoop echt door gaan hakken, dus je hebt de tijd om na te denken! En doe ondertussen geen domme dingen.![]()
En nog ene heel persoonlijke tip: licht nog niet jan-en-alleman in! Wees selectief in tegen wie je het zegt, en tegen wie niet. Neem die mensen waarvan je weet dat ze een brede kijk op de wereld hebben en die dus niet bij voorbaat 'stom kalf' gaan zeggen omdat je uit het zicht van de kerktoren wil gaan verhuizen. En neem ook niet die dromers die domme dingen zouden doen om hun dromen waar te maken, want die gaan ook geen kritische reacties geven.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hoi Matchbox, je hebt misschien al gelezen dat ik ook winnaar ben van DV2012. We zijn allebei ook Belgisch dus het wordt interessant om elkaars verhaal te volgen. Ook wij willen als we de stap zetten naar California. Ik ben er het afgelopen jaar 2x geweest omdat mijn zoon daar een academisch jaar heeft gestudeerd en ik voelde me helemaal thuis.
In de kerstvakantie wil ik het daar gaan verkennen. Mijn casenummer is 6xxx dus we zitten ook ongeveer in hetzelfde tijdschema.
In de kerstvakantie wil ik het daar gaan verkennen. Mijn casenummer is 6xxx dus we zitten ook ongeveer in hetzelfde tijdschema.
-
- Amerika-ontdekker
Hoi Inge, dat heb ik inderdaad gezien en nog een dikke proficiat! Heb ook gezien dat een deel van de twijfels plaats gemaakt hebben voor positievere gedachten. Goei nieuws! Maar er zullen ongetwijfeld nog wel veel twijfels overblijven, bij ons is dat in elk geval wel zo. Het is ook echt wel een enorme stap.inge67 schreef:Hoi Matchbox, je hebt misschien al gelezen dat ik ook winnaar ben van DV2012. We zijn allebei ook Belgisch dus het wordt interessant om elkaars verhaal te volgen. Ook wij willen als we de stap zetten naar California. Ik ben er het afgelopen jaar 2x geweest omdat mijn zoon daar een academisch jaar heeft gestudeerd en ik voelde me helemaal thuis.
Wij zijn vier jaar geleden de eerste keer in California geweest en vonden het direct geweldig. Voor we daar kwamen, zeiden we altijd dat we geen twee keer naar dezelfde plek op vakantie zouden gaan, want dat er nog zo veel te zien is op de wereld. Maar dat was buiten California gerekend... We zijn direct beginnen sparen om opnieuw naar daar te gaan en bij ons tweede bezoek waren we helemaal verkocht. Wij voelen ons daar dus ook helemaal thuis. De mensen ginder brengen ook het beste in mij naar boven. In september gaan we terug, eerst ongeveer twee weken naar het zuiden. Daar zijn we nog niet geweest, dus ik weet niet hoe we het daar gaan vinden. Daarna nog ongeveer twee weken naar California.
Ik ben al bezig geweest met de formulieren in te vullen, maar vind dat toch niet zo makkelijk om te weten wat er juist gevraagd wordt.

Dat lijkt mij niet handig, aangezien je gesprek al in oktober of november dit jaar zal zijn (vraag maar eens Ziva en GJK die vergelijkbare case numbers hadden, jullie hebben zelfs lager). Je zult je planning mogelijk beter omgooien. Ik zou zelfs helemaal niet gaan voordat je je interview gehad hebt. Er staat me iets bij dat ze dat afraden; anderen kunnen hier hopelijk iets over zeggen?matchbox schreef:In september gaan we terug, eerst ongeveer twee weken naar het zuiden. Daar zijn we nog niet geweest, dus ik weet niet hoe we het daar gaan vinden. Daarna nog ongeveer twee weken naar California.
-
- Amerika-ontdekker
Probleem is dat dit allemaal al lang vastligt...Sten schreef:Dat lijkt mij niet handig, aangezien je gesprek al in oktober of november dit jaar zal zijn (vraag maar eens Ziva en GJK die vergelijkbare case numbers hadden, jullie hebben zelfs lager). Je zult je planning mogelijk beter omgooien. Ik zou zelfs helemaal niet gaan voordat je je interview gehad hebt. Er staat me iets bij dat ze dat afraden; anderen kunnen hier hopelijk iets over zeggen?matchbox schreef:In september gaan we terug, eerst ongeveer twee weken naar het zuiden. Daar zijn we nog niet geweest, dus ik weet niet hoe we het daar gaan vinden. Daarna nog ongeveer twee weken naar California.
In september te gaan en in oktober misschien al je gesprek te hebben; dat lijkt mij niet handig. Maar andere forumleden zullen hier nog iets over kunnen zeggen, vermoed ik. Heb je geen annuleringsverzekering (als je de tickets al geboekt hebt)?matchbox schreef:Probleem is dat dit allemaal al lang vastligt...Sten schreef:
Dat lijkt mij niet handig, aangezien je gesprek al in oktober of november dit jaar zal zijn (vraag maar eens Ziva en GJK die vergelijkbare case numbers hadden, jullie hebben zelfs lager). Je zult je planning mogelijk beter omgooien. Ik zou zelfs helemaal niet gaan voordat je je interview gehad hebt. Er staat me iets bij dat ze dat afraden; anderen kunnen hier hopelijk iets over zeggen?
Om maar iets concreets te zeggen: het Amerikaanse Consulaat belde ons in de maand(en) voor ons interview een paar keer (!) op om naar een kleinigheid te vragen, om te zeggen dat de datum verzet was (ze hadden ons per ongeluk op een feestdag, bevrijdingsdag gezet!

Zeker een maand of wat voor je interview zul je al je tijd en aandacht nodig hebben, om je visum aanvraag goed te kunnen doen.
- DVDGuy
- Amerika-expert
- Partner van: Krabbegat
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Bekend op het forum of niet; in elk geval gefelicteerd