Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV2012: Inge67
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Re: DV2012: Inge67
@dutchie in boston: we zijn ook wel al een aantal jaren 'extra' aan het sparen voor pensioen. Alleen is het zo dat je van je loon in België een zeer groot percentage wordt afgehouden voor sociale zekerheid, ziektekosten én pensioen. En nu tot de conclusie komen dat ik door een emigratie helemaal geen recht zou hebben op datzelfde pensioen zou toch echt wel serieus frustrerend zijn
Ik had me ook wel verwacht aan negatieve reacties op onze twijfels. Maar ik had ook kunnen zeggen 'oh wat zijn we blij en we gaan er zeker voor'. Zo zit ik echter niet in elkaar en ik denk dat mensen die dit forum lezen ook meer baat hebben bij een écht verhaal. En daar horen bij heel wat mensen m.i. ook twijfels bij
Ik had me ook wel verwacht aan negatieve reacties op onze twijfels. Maar ik had ook kunnen zeggen 'oh wat zijn we blij en we gaan er zeker voor'. Zo zit ik echter niet in elkaar en ik denk dat mensen die dit forum lezen ook meer baat hebben bij een écht verhaal. En daar horen bij heel wat mensen m.i. ook twijfels bij
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Inge, hoe zeker ben jij dat je, tegen de tijd dat jij op pensioen gaat (wat dus nog makkelijk 20 jaar of langer kan duren), ze in Belgie nog geld hebben om je dat pensioen uit te betalen?... DAAR lag mijn probleem, en daarom vonden wij het geen ramp om dat geld achter te laten.
En hoe gek sommigen dat ook mogen vinden, manlief en ik zijn beiden (dus los van elkaar) onmiddellijk met pensioensparen gestart vanaf het 1ste jaar dat we gingen werken. Dat is dus geld waar ik zelf controle over heb, en dat ga ik dus ook terugkrijgen als ik op pensioen ga.
De Belgische overheid kan beslissen dat ieder die een prive pensioen heeft (zelf gespaard of via een werkgever) dus geen recht meer heeft op een overheidspensioen. Of maar gedeeltelijk recht heeft op dat pensioen. Of dat, als je een eigen woning hebt, je eerst die middelen aan moet spreken vooraleer je overheidsgeld krijgt. Wil je daar nog 20 jaar voor in Belgie blijven wonen om dat uit te zoeken?
ALS dat pensioen nog bestaat, dan krijg je het uitbetaald. Maar op dit moment zit er geen geld in de pensioenkas om het nog zo lang uit te betalen, en ze moeten jaarlijks veelvouden uitbetalen van wat er binnen komt, en dat wordt de komende jaren alleen nog maar erger... Voor mij is de conclusie dan snel gemaakt.
Vanaf 2010 moeten ze dus al de begrotingsoverschotten gebruiken om de pensioenen uit te betalen. Overschotten? Die zullen er dus heel veel zijn met een land dat zoveel schuld heeft... Dat Zilverfonds daar had al een heel pak geld in moeten gestoken worden sinds begin jaren 2000, maar dat is dus nooit gebeurd. Jouw geld is dus al lang uitbetaald aan andere mensen. Het is niet dat dat apart staat op een rekeing met de naam "Inge' er bij...
En hoe gek sommigen dat ook mogen vinden, manlief en ik zijn beiden (dus los van elkaar) onmiddellijk met pensioensparen gestart vanaf het 1ste jaar dat we gingen werken. Dat is dus geld waar ik zelf controle over heb, en dat ga ik dus ook terugkrijgen als ik op pensioen ga.
De Belgische overheid kan beslissen dat ieder die een prive pensioen heeft (zelf gespaard of via een werkgever) dus geen recht meer heeft op een overheidspensioen. Of maar gedeeltelijk recht heeft op dat pensioen. Of dat, als je een eigen woning hebt, je eerst die middelen aan moet spreken vooraleer je overheidsgeld krijgt. Wil je daar nog 20 jaar voor in Belgie blijven wonen om dat uit te zoeken?
ALS dat pensioen nog bestaat, dan krijg je het uitbetaald. Maar op dit moment zit er geen geld in de pensioenkas om het nog zo lang uit te betalen, en ze moeten jaarlijks veelvouden uitbetalen van wat er binnen komt, en dat wordt de komende jaren alleen nog maar erger... Voor mij is de conclusie dan snel gemaakt.
Vanaf 2010 moeten ze dus al de begrotingsoverschotten gebruiken om de pensioenen uit te betalen. Overschotten? Die zullen er dus heel veel zijn met een land dat zoveel schuld heeft... Dat Zilverfonds daar had al een heel pak geld in moeten gestoken worden sinds begin jaren 2000, maar dat is dus nooit gebeurd. Jouw geld is dus al lang uitbetaald aan andere mensen. Het is niet dat dat apart staat op een rekeing met de naam "Inge' er bij...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 18
@ Elke:
Ze moeten niet maar als ze meer als gemiddeld kunnen denken is het wel verstandiger in de VS om de redenen hierboven genoemd.
En als ze onder dat gemiddelde uitkomen zou het zeker verstandig zijn om ze onder mijn hoede te nemen/houden.
Maar ik wil alleen aangeven, staar je niet blind op het moeten studeren op de beste universiteiten tegen elke prijs.
Ze moeten niet maar als ze meer als gemiddeld kunnen denken is het wel verstandiger in de VS om de redenen hierboven genoemd.
En als ze onder dat gemiddelde uitkomen zou het zeker verstandig zijn om ze onder mijn hoede te nemen/houden.
Maar ik wil alleen aangeven, staar je niet blind op het moeten studeren op de beste universiteiten tegen elke prijs.
-
- Amerika-expert
Even over de re-entry permit, wellicht is het belangrijk in de gaten te houden welke leeftijd je zonen dan hebben. Weet niet of dan de 21 jaar grens dan ook nog van toepassing is. (bij re-entry) Maar dat is zeker iets als 1,5 jaar nu met de school berekening te vroeg is en ze zijn nu 19 jaar.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Houden kinderen hun green card ook na hun 21ste verjaardag? Ik denk dat ik dat al eens eerder gevraagd heb, maar ik kan het zo snel niet terugvinden.
Wil dat dan zeggen Staceybeesie dat als ze een reentry vragen en ze zijn ondertussen 21, dat dan hun greencard sowieso vervalt omwille van hun leeftijd? Ze hebben de green card dan toch al?
Wat me ook in de war brengt is het feit dat op het forum gesproken wordt over 'minimum 6 maanden per jaar' in de VS te moeten verblijven. Ik vind daar niks van terug. Er staat enkel dat je indien je langer dan een jaar weg bent, je dan een reentry moet vragen. Dat kan natuurlijk geregeld worden, een academisch jaar in België loopt van einde September tot einde Juni. Ze zouden dus telkens max 9/10 maanden uit het land (VS in dit geval zijn) en zo hun greencard niet in gevaar brengen.
Of zie ik dat volledig verkeerd?
Wil dat dan zeggen Staceybeesie dat als ze een reentry vragen en ze zijn ondertussen 21, dat dan hun greencard sowieso vervalt omwille van hun leeftijd? Ze hebben de green card dan toch al?
Wat me ook in de war brengt is het feit dat op het forum gesproken wordt over 'minimum 6 maanden per jaar' in de VS te moeten verblijven. Ik vind daar niks van terug. Er staat enkel dat je indien je langer dan een jaar weg bent, je dan een reentry moet vragen. Dat kan natuurlijk geregeld worden, een academisch jaar in België loopt van einde September tot einde Juni. Ze zouden dus telkens max 9/10 maanden uit het land (VS in dit geval zijn) en zo hun greencard niet in gevaar brengen.
Of zie ik dat volledig verkeerd?
Ik moet niets hoor. 67 jaar lijkt mij - nou je het zegt - een mooie leeftijd om te gaan, daarna takel je toch alleen maar af.dutchie_in_boston schreef: oy girl, hier in amerika moet je jong je eigen pensioen in je achterhoofd houden. Zo gauw je een baantje hebt: opbouwen. Want voor onze generatie is later weinig of niets. De leeftijd is nu al verhoogt naar 67 en, in mijn mening, gaat ook dat beetje op je 67e vervallen. Want het leven is kort, en voordat je het weet zit je wel op die leeftijd en je leeft nog, de wereld is niet vergaan, en je geld is nog iets waard - en dan?

PS In noodgevallen maak ik een mooie moestuin en Jeroen een mooi huis. We zijn veganist, don't forget.

Laatst gewijzigd door Sten op 17 jul 2011, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
Ja ze houden als ze voor hun 21e hun greencard hebben hun green card als ze 21 zijn. Wat ik me afvroeg hoe dat ging als je uitstel aanvraagt. Begrijp dat je zo laat mogelijk met het hele gezin wilt vertrekken. Maar zou wel heel goed die 21 jaar grens in de gaten houden. Zeker als je met de gedachte speelt om ze misschien een periode bij hun vader te laten wonen voor hun studie.
Voor de re-entry periode is het inderdaad een beetje onduidelijk. En ligt het veelal aan de willekeurigheid van degene die je aantreft bij binnenkomst. Zou dat zeker niet twee jaar achter elkaar doen zonder permit.
Voor de re-entry periode is het inderdaad een beetje onduidelijk. En ligt het veelal aan de willekeurigheid van degene die je aantreft bij binnenkomst. Zou dat zeker niet twee jaar achter elkaar doen zonder permit.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Inge, ik zou contact opnemen met KCC met jouw vragen. Daar zal wat deze specifieke situatie betreft veel meer expertise zitten dan hier.
en over die re entryp lees je veel, o.a. datje er best eentje aanvraagt zodra je langer dan 6 maanden het land verlaat. Terwijl er anderen zijn die een jaar zijn weggeweest en ook geen vragen krijgen. Maar better safe than sorry! En dus beter te snel dan te laat een re entry permit aanvragen. *Als* het dus al gaat voor je zonen.
en over die re entryp lees je veel, o.a. datje er best eentje aanvraagt zodra je langer dan 6 maanden het land verlaat. Terwijl er anderen zijn die een jaar zijn weggeweest en ook geen vragen krijgen. Maar better safe than sorry! En dus beter te snel dan te laat een re entry permit aanvragen. *Als* het dus al gaat voor je zonen.
Elke
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik zou het liefst het interview wat later hebben, dat geeft ons wat meer tijd om eerst te trouwen en even na te denken over het hoe en wat. Moet ik daar nu al voor bellen naar KCC?
Verder zouden de jongens op kamers zitten in Leuven en in de weekends of wanneer ze willen bij hun vader verblijven. Ik zou ze echter in de States inschrijven als residency.
Ik ben blijkbaar echt de enige in die situatie. Zijn er geen studenten die de green card gewonnen en hebben en nog eerst hun studie wilden afmaken?
Plan zou zijn om zeker voor hun 21ste verjaardag de green card te activeren.
Verder zouden de jongens op kamers zitten in Leuven en in de weekends of wanneer ze willen bij hun vader verblijven. Ik zou ze echter in de States inschrijven als residency.
Ik ben blijkbaar echt de enige in die situatie. Zijn er geen studenten die de green card gewonnen en hebben en nog eerst hun studie wilden afmaken?
Plan zou zijn om zeker voor hun 21ste verjaardag de green card te activeren.
Ik heb wel begrepen dat een studie afmaken een reden kan zijn om je Greencard uit te stellen echter dat is volgens mij alleen als jijzelf diegene bent die de Greencard wint.
Ik zou je vragen echt even op de mail zetten en naar Kentucky of je eigen Consulaat sturen. Het heeft denk ik weinig zin als we allemaal "wellicht" antwoorden geven terwijl jij gewoon zekerheid wilt
Ik zou je vragen echt even op de mail zetten en naar Kentucky of je eigen Consulaat sturen. Het heeft denk ik weinig zin als we allemaal "wellicht" antwoorden geven terwijl jij gewoon zekerheid wilt

- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Komen je zonen dan niet in de problemen? Gesteld dat het kan qua GC; studeren in België en ingeschreven staan in de VS, kun je dan wel voor de huidige kosten blijven studeren in België? In NL is het zo dat de collegegelden gelden voor Nederlanders. Studie is eigenlijk veel duurder maar wordt mede-gefinancierd door de overheid om de prijzen laag te houden, om zo voor iedereen studeren mogelijk te maken. Voor buitenlandse studenten gelden heel andere tarieven als ze aan een NLse universiteit gaan studeren (en ze niet aan een uitwisseling meedoen). Dan moet je echt denken aan bijna Amerikaanse bedragen.
Ik weet niet of het in BE ook zo is maar in het NLse geval zouden ze als permanent resident van de VS dus een soort van out of state tuition moeten betalen, of te wel, het werkelijke collegegeld ipv het door de overheid gefinancierde bedrag.
Wederom een 'wellicht', maar wel iets om uit te zoeken...
Ik weet niet of het in BE ook zo is maar in het NLse geval zouden ze als permanent resident van de VS dus een soort van out of state tuition moeten betalen, of te wel, het werkelijke collegegeld ipv het door de overheid gefinancierde bedrag.
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
@Rivercola: je kan weleens gelijk hebben. Probleempje bij
NIet dat ik nu slaap 's nachts maar ja;...

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Inge, je kan ze niet inschrijven in Amerika. Er bestaat daar geen 'burgerlijke stand' of zo voor die dingen. Hun aanwezigheid wordt bewezen door middel van de administratie die er is als zij het land inkomen/uitgaan. Jij kan nooit bewijzen dat ze in de US waren gedurende een jaar, als ze daar niet waren.
Elke
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Volgens mij is bovenstaande niet waar, hoor. Als permanent resident ben je geen Amerikaan, maar nog steeds gewoon Nederlander of Belg. De dochter van een vriendin van mij hier gaat komend schooljaar in Nederland studeren. Zij heeft een groene kaart, maar studeert gewoon als Nederlands inwonend staatsburger. Als Inges zonen een groene kaart krijgen maakt dat ze geen buitenlander. Hun paspoort blijft Belgisch.RiverCola schreef:Komen je zonen dan niet in de problemen? Gesteld dat het kan qua GC; studeren in België en ingeschreven staan in de VS, kun je dan wel voor de huidige kosten blijven studeren in België? In NL is het zo dat de collegegelden gelden voor Nederlanders. Studie is eigenlijk veel duurder maar wordt mede-gefinancierd door de overheid om de prijzen laag te houden, om zo voor iedereen studeren mogelijk te maken. Voor buitenlandse studenten gelden heel andere tarieven als ze aan een NLse universiteit gaan studeren (en ze niet aan een uitwisseling meedoen). Dan moet je echt denken aan bijna Amerikaanse bedragen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar ze zullen moeten zorgen dat hun green card geldig blijft. Anders kunnen ze nadien niet terugkeren naar Amerika.
Elke
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, maar met de studiekosten heeft het volgens mij niets te maken, dus dat zou dan een zorg minder voor Inge zijn
.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat je twijfels krijgt wanneer je echt de stap moet zetten. Ik denk trouwens dat de meeste winnaars die twijfels wel hebben eens puntje bij paaltje komt en daar is niets mis mee. Je moet toch maar je job opzeggen, verhuizen, familie achterlaten en hopen dat je in USA iets nieuws opbouwt zeker in huidige tijd van onzekerheid. Trouwens je neemt ook niet iemand zijn green card af want er zijn 100.000 potentiele kandidaten voor 50.000 GCs.Ik had me ook wel verwacht aan negatieve reacties op onze twijfels. Maar ik had ook kunnen zeggen 'oh wat zijn we blij en we gaan er zeker voor'. Zo zit ik echter niet in elkaar en ik denk dat mensen die dit forum lezen ook meer baat hebben bij een écht verhaal. En daar horen bij heel wat mensen m.i. ook twijfels bij
Wil ook nog even reageren op leeftijd om de stap te wagen. Ik denk dat ik dit al een keer eerder gepost heb maar ik vond net 40+ een goede leeftijd om de sprong te wagen. Jawel je moet stuk van wat je hebt opgebouwd achterlaten (pensioen, job, ancieniteit e.d.) maar de meesten die iets ouder zijn hebben financieel een grotere spaarpot(je) ter beschikking om te emigreren. Als ik terugkijk naar onze emigratie: ja we moesten een goedbetaalde job opgeven met geen zekerheid op nieuwe job in US, ja we moesten ons huis verkopen (en tegen welke prijs gezien de huizenmarkt op dat ogenblik) en ja er was heel wat onzekerheid of het wel ging lukken maar gelukkig hadden wij goed spaarpotje en geld helpt altijd.... Het heeft ons alvast de luxe positie gegeven dat we eigenlijk niet ingeboet hebben in onze levenskwaliteit en denk dat er nog wel voorbeelden zijn die in zelfde geval waren (Elke bijvoorbeeld?).
@Elke: wij voelen ons nog niet oud.... Alleen iets trager in reageren op vorige berichten!
Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bart, 'oud' is altijd heel relatief. Soms ontmoet ik mensen die ik al 'een beetje oud' vind, en even later realiseer ik me dat ze jonger zijn dan mijn man!
Ik moet zeggen dat het ons hier erg voor de wind gegaan is, en dat mijn man de keuze had uit een aantal leuke jobs en dit nadat we hier nog maar 2 maanden waren. Maar... had hij een 20-er geweest, dan zou de situatie er heel anders uit gezien hebben, er zijn hier immers nog heel wat jonge hooggeschoolde werklozen. Dat cijfer is nooit zo hoog geweest als nu. Dus de leeftijd en de bijhorende specifieke jobervaring waren dus in ons voordeel. Net zoals de spaarpot die we bij hadden.
Ik begrijp Inge haar zorgen rondom de kinderen hoor. Vooral rondom de oudste, die jongste is totaal geen probleem. Studeren kost heel wat meer dan in Belgie. En als je een constructie bedenkt waarbij ze in Belgie hun studie doen, dan wil je ook wel zeker zijn dat ze nadien nog naar de Us kunnen komen. Al is de vraag of ze dat dan eigenlijk nog wel willen. Want tegen die tijd hebben ze misschien ook een liefje of hebben ze zich eigenlijk zelfstandig al zo gevestigd dat ze niet de behoefte hebben om naar ma aan de andere kant van de plas te verhuizen om weer van nul te beginnen?
Inge, als ze nu zo'n bachelor jaar doen in Belgie, wat kost je dat dan? Want op die manier kunnen we appelen met appelen gaan vergelijken. Any kan bv. een zicht geven op wat een goed community college kost. (wel in NY, niet echt waar jullie willen zitten, maar we krijgen dan concreet een idee ipv algemeenheden als 'studeren in de Us is veel duurder')

Ik moet zeggen dat het ons hier erg voor de wind gegaan is, en dat mijn man de keuze had uit een aantal leuke jobs en dit nadat we hier nog maar 2 maanden waren. Maar... had hij een 20-er geweest, dan zou de situatie er heel anders uit gezien hebben, er zijn hier immers nog heel wat jonge hooggeschoolde werklozen. Dat cijfer is nooit zo hoog geweest als nu. Dus de leeftijd en de bijhorende specifieke jobervaring waren dus in ons voordeel. Net zoals de spaarpot die we bij hadden.
Ik begrijp Inge haar zorgen rondom de kinderen hoor. Vooral rondom de oudste, die jongste is totaal geen probleem. Studeren kost heel wat meer dan in Belgie. En als je een constructie bedenkt waarbij ze in Belgie hun studie doen, dan wil je ook wel zeker zijn dat ze nadien nog naar de Us kunnen komen. Al is de vraag of ze dat dan eigenlijk nog wel willen. Want tegen die tijd hebben ze misschien ook een liefje of hebben ze zich eigenlijk zelfstandig al zo gevestigd dat ze niet de behoefte hebben om naar ma aan de andere kant van de plas te verhuizen om weer van nul te beginnen?
Inge, als ze nu zo'n bachelor jaar doen in Belgie, wat kost je dat dan? Want op die manier kunnen we appelen met appelen gaan vergelijken. Any kan bv. een zicht geven op wat een goed community college kost. (wel in NY, niet echt waar jullie willen zitten, maar we krijgen dan concreet een idee ipv algemeenheden als 'studeren in de Us is veel duurder')
Elke
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik vind op zich mijn leeftijd ook niet echt een probleem, al zit mijn spaarpot in mijn huis. Een jaartje Santa Barbara voor 1 van mijn zonen heeft ook al wat gekost.
@Elke; een jaar Leuven kost =/- 5000 euro (kot + inschrijving + treinkosten + eten + boeken). Een jaar SBCC (Santa Barbara City College) heeft ongeveer 16000 euro gekost. Doe dat maal 2 zonen en maal 4/5 jaar dan snap je waarom ik ze liever eerst al minstens een bachelor (3 jaar in Belgie) wil laten doen
Wat is de cost of living eigenlijk in een staat als California? En hoeveel verdien je als bv secretaresse brutto/netto?
@Elke; een jaar Leuven kost =/- 5000 euro (kot + inschrijving + treinkosten + eten + boeken). Een jaar SBCC (Santa Barbara City College) heeft ongeveer 16000 euro gekost. Doe dat maal 2 zonen en maal 4/5 jaar dan snap je waarom ik ze liever eerst al minstens een bachelor (3 jaar in Belgie) wil laten doen
Wat is de cost of living eigenlijk in een staat als California? En hoeveel verdien je als bv secretaresse brutto/netto?
Als je de USA voor de eerste keer binnenkomt, mag je dan kiezen waar je binnenkomt? Je weet dat je je bv wil vestigen in CA maar wil een reis maken in NY, mag je dan binnenkomen in NY? Of moet dan dan in CA? Ik vraag dit louter informatief hoor, want ik heb helaas niet gewonnen.Ziva schreef:Goed bericht Inge en zeker verstandig om eerst eens samen te kijken waar jullie dan eventueel naartoe zouden gaan
1. Hoe lang je hebt weet ik niet omdat de trekking nu zo anders is. Ik had dacht ik 2 maanden de tijd na het bekend worden van de uitslag.
2. Na het interview moet je binnen 6 maanden voor de eerste keer de USA binnen gaan om je Greencard als het ware te verzilveren. Echter daarna mag je weer terug naar Nederland en heb je maximaal 1 jaar de tijd om terug te gaan.
3. Je moet dus nadat je Amerika binnen bent gekomen om je Greencard te verzilveren binnen 1 jaar verhuizen anders bestaat de kans dat ze je Greencard weer innemen.
4. Ik weet niet hoe het zit met de kinderen maar ik denk dat zij, net als jij, 1 jaar de tijd hebben.
Na je interview heb je dus in feite maximaal 1.5 jaar om je definitief te vestigen. Dat lijkt lang maar je moet een hoop regelen natuurlijk.