Ik kijk graag naar het programma "Ik vertrek" (voor de mensen in de USA die het niet kunnen volgen, het programma gaat over mensen die emigreren naar andere landen). Veel van die mensen keren weer terug naar Nederland maar dat komt vaak omdat er nauwelijks voorbereidingen zijn gepleegd ik noem een: een taal niet kunnen spreken (succes in Azie, zuid europa/amerika), een huis bouwen zonder bouwvergunning (dus na verloop van tijd wordt alles stilgelegd), de cultuur niet kennen (Spaanse aannemers die het niet zo nauw hebben met een schema), aanslagen van belastingen ("moeten we hier ook belasting betalen dan?") etc.Pete.Z schreef:Mensen willen niet doemdenken, dat is duidelijk, maar oortjes heeft wel een punt natuurlijk.
Ik vraag me af hoeveel mensen er terug keren naar "huis" binnen een jaar of vijf?
In mijn omgeving ken ik wel mensen die terug zijn gekomen omdat alles toch niet zo leuk bleek te zijn als op vakantie, en niet alleen uit Amerika overigens.
Na verloop van tijd zeggen ze dan "het is toch zwaarder dan we dachten dat emigreren". Ik bekijk dat programma echt vol verbazing soms, maar ik vind het wel heel leuk voor de mensen die succes hebben (zijn ook vaak de mensen MET voorbereiding).