Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ImportGenius

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

ImportGenius

Bericht door Ziva »

Ik was mezelf weer eens aan het Googlen (eens in de zoveel tijd ben ik wel benieuwd) en tot mijn stomme verbazing vind ik mijn verscheping naar Amerika gewoon gezellig op deze website:

http://www.importgenius.com/

Nu denk je, en dan? Nou, naam en toenaam, oude adres, nieuwe adres, geboortedatum, paspoortnummer, ladding... alles staat erop! Ik ben hier op z'n zachst gezegd echt niet blij mee omdat het niemand wat aangaat wat ik doe toch? Bovendien, ik wil niet dat mijn persoonlijke informatie op internet staat.

Ik heb alleen geen idee wat ik nu het beste kan doen. Ik heb die site wel al aangeschreven maar vraag me af.. wat nu? Moet ik de Nederlandse verscheper ook mailen denken jullie? Kun je hier iets tegen doen?

Ben benieuwd of meer mensen die pas geemigreerd zijn dit hebben gehad.
Sten

Re: ImportGenius

Bericht door Sten »

Waar, waar‽ :)
Ik zou niet weten waar ik jou zou moeten vinden hoor op zo'n site (niet gezocht).
Volgens mij is het in een aantal buitenlanden (waaronder Amerika, voor ons hopelijk snel geen 'buitenland' meer) heel gebruikelijk om werkelijk alles op internet te zetten. Denk maar eens aan inkomens, criminal records en mugshots, etc..
Paspoortnummer vind ik daarentegen wel raar.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Beginnen met een brief op hoge poten en eisen dat ze je informatie onmiddellijk verwijderen. Plus: "als niet binnen een termijn van zoveel dagen (datum noemen) zal ik gerechtelijke stappen ondernemen." En als er geen reactie op komt, dan een brief van een advocaat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Sten

Bericht door Sten »

Bennogr schreef:Beginnen met een brief op hoge poten en eisen dat ze je informatie onmiddellijk verwijderen. Plus: "als niet binnen een termijn van zoveel dagen (datum noemen) zal ik gerechtelijke stappen ondernemen." En als er geen reactie op komt, dan een brief van een advocaat.
Beter lijkt mij eerst uit te zoeken wat officieel wel en wat niet toegestaan is. Vergeet niet dat je bij domain checks ook iemands complete gegevens krijgt (naam, adres, telefoonnummer). Je kunt tegenwoordig op internet heel veel vinden, bijvoorbeeld ook complete rouw advertenties (die door criminelen misbruikt kunnen worden voor allerlei doel einden), ik zeg maar iets.
Het enige wat mij aan Ziva's opsomming vreemd overkomt, is het paspoort nummer. De rest vind ik niet zo schokkend voor deze virtuele tijden.
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Nee, volgens mij is er ook niet zoveel aan te doen. Ze halen hun informatie uit openbare bronnen, alleen presenteren ze het wat netter aan de mensen/bedrijven die ervoor willen betalen.

Hun wat pompeuze statement erover:
"Yes. All of the data provided by Import Genius is either public record or legally obtained proprietary data. Because we publish only public records and legally obtained documents, we have the right to furnish these data to our subscribers under the First Amendment of the United States Constitution."

Het zal een aardig juridisch gevecht worden om je te laten verwijderen, aangezien je dan hun businessmodel onderuit haalt.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Ziva schreef:Ik was mezelf weer eens aan het Googlen (eens in de zoveel tijd ben ik wel benieuwd) en tot mijn stomme verbazing vind ik mijn verscheping naar Amerika gewoon gezellig op deze website:

http://www.importgenius.com/

Nu denk je, en dan? Nou, naam en toenaam, oude adres, nieuwe adres, geboortedatum, paspoortnummer, ladding... alles staat erop! Ik ben hier op z'n zachst gezegd echt niet blij mee omdat het niemand wat aangaat wat ik doe toch? Bovendien, ik wil niet dat mijn persoonlijke informatie op internet staat.
De informatie blijkt afkomstig van een database van de Amerikaanse douane.

Ik denk dat we rekening moeten houden met 2 factoren die hier een rol spelen:
1) De privacy van privé-personen is in de EU beter beschermd dan in de VS.
2) Internationale handel is voor 99,99% (bij wijze van spreken) een zaak van bedrijven. Privé-personen zijn slechts zeer uitzonderlijk betrokken partij die op transport- en inklaringsdocumenten met naam genoemd worden. Jij bent zo'n uitzonderlijk geval.

Vermoedelijk zal ImportGenius bereid zijn de publicatie van jouw gegevens stop te zetten, omdat je een privé-persoon bent. Het is een situatie waar ze wellicht niet aan gedacht hebben, omdat het zo uitzonderlijk is.
Sten

Bericht door Sten »

Centrino schreef: [...]

Vermoedelijk zal ImportGenius bereid zijn de publicatie van jouw gegevens stop te zetten, omdat je een privé-persoon bent. Het is een situatie waar ze wellicht niet aan gedacht hebben, omdat het zo uitzonderlijk is.
Maar de grens tussen privé en zakelijk is steeds vager, denk ik. Dat blijkt wel, want Ziva is er ook opgekomen. Ik denk dan ook niet dat ze bereid zullen zijn iets aan te passen. Het is een voor hen heilig systeem, stel ik me zo voor. Het is net als bij Wikipedia en Google; alles blijft daar staan, informatie = heilig.
Sten

Bericht door Sten »

Arno schreef:Nee, volgens mij is er ook niet zoveel aan te doen. Ze halen hun informatie uit openbare bronnen, alleen presenteren ze het wat netter aan de mensen/bedrijven die ervoor willen betalen.
Mooi verwoord!
Arno schreef:Hun wat pompeuze statement erover:
"Yes. All of the data provided by Import Genius is either public record or legally obtained proprietary data. Because we publish only public records and legally obtained documents, we have the right to furnish these data to our subscribers under the First Amendment of the United States Constitution."

Het zal een aardig juridisch gevecht worden om je te laten verwijderen, aangezien je dan hun businessmodel onderuit haalt.
Ja, m.a.w.
Ziva: je kunt je er beter bij neerleggen. Alleen dat paspoortnummer is een tikkeltje eigenaardig. Weet iemand of dat publiekelijk goed is?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zou een poging wagen. Maar ik zou niet direct op hoge poten de brief schrijven of dreigen met juridische consequenties. Mochten ze inderdaad conform de wet handelen dan zou direct met juridische consequenties dreigen wel eens een averechts effect hebben, omdat ze niks fout doen.
Benader hun gewoon en leg uit dat je een privé persoon bent en jouw privacy op deze manier nogal op straat ligt. Reageren ze niet, of weigeren ze te handelen, dan kan je altijd nog gaan dreigen met een advocaat.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Even gekeken en ik sta er ook op. Lijkt er op alsof ze alle douane papieren van vrachtverschepingen hebben. De Bill of loading van mijn verscheping staat er op. Daar staat mijn oude en mijn nieuwe adres op, maar niet mijn paspoort nummer.

Heb jij ook spullen laten verschepen, Ziva?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Sten

Bericht door Sten »

OscarG schreef:Even gekeken en ik sta er ook op. Lijkt er op alsof ze alle douane papieren van vrachtverschepingen hebben. De Bill of loading van mijn verscheping staat er op. Daar staat mijn oude en mijn nieuwe adres op, maar niet mijn paspoort nummer.

Heb jij ook spullen laten verschepen, Ziva?
Ik antwoord even voor Ziva, die ligt nu op bed, vermoed ik.
Ziva het het erover dat ze flink wat dozen had laten verschepen (omdat ze gehecht was aan spullen en iets van haarzelf wilde behouden, van thuis), dus: ja.
Misschien dat een deel van haar paspoortnummer erop staat? Ik vermoed dat deze informatie spider officieel alleen de laatste cijfers mag laten zien.
Misschien dat het zelfs toegestaan is, de hele paspoort reeks te tonen, maar daarom vroeg ik of iemand dit weet?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hahaha, bij de titel dacht ik even dat het een website was die melding maakte van zeer intelligente mensen die de US in 'geimporteerd' werden. Een soort databank van buitenlandse academici of zo. :lol:

Voorstel van Centrino lijkt me verstandig.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sten

Bericht door Sten »

kastelke schreef: [...]

Voorstel van Centrino lijkt me verstandig.
Misschien (je weet het niet in deze 'bange' tijden) gaan ze je dan aan de FBI doorgeven als een potentiële terrorist die iets te verbergen heeft. Nee hoor, ik zou het zo laten, behalve als abusievelijk het paspoortnummer echt helemaal vermeld wordt en dit niet toegestaan is.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Sten schreef:Misschien dat een deel van haar paspoortnummer erop staat? Ik vermoed dat deze informatie spider officieel alleen de laatste cijfers mag laten zien.
Misschien dat het zelfs toegestaan is, de hele paspoort reeks te tonen, maar daarom vroeg ik of iemand dit weet?
De privacy mag dan in de VS minder beschermd zijn dan in de EU, maar van het risico op "identity theft" zijn de Amerikanen wel geobsedeerd, terwijl dit in Europa veel minder leeft. Dus ja, dat paspoortnummer zou wel eens het doorslaggevende argument kunnen zijn om dat record te laten verwijderen.

Maar wettelijk gezien blijkt het zelfs mogelijk om social security numbers te publiceren, op voorwaarde dat ze in publieke overheidsdocumenten staan: http://www.newsroomlawblog.com/2011/02/ ... ning-ssns/

Het business-model van ImportGenius draait niet rond het publiceren van gegevens van privé-personen, wel van bedrijfsgerelateerde importegegevens. Daarom denk ik dat ze bereid zullen zijn om die gegevens weg te halen, voor zover dat technisch niet te veel moeite vergt.
Sten

Bericht door Sten »

Centrino schreef: [...] Dus ja, dat paspoortnummer zou wel eens het doorslaggevende argument kunnen zijn om dat record te laten verwijderen.

Maar wettelijk gezien blijkt het zelfs mogelijk om social security numbers te publiceren, op voorwaarde dat ze in publieke overheidsdocumenten staan: http://www.newsroomlawblog.com/2011/02/ ... ning-ssns/

Het business-model van ImportGenius draait niet rond het publiceren van gegevens van privé-personen, wel van bedrijfsgerelateerde importegegevens. Daarom denk ik dat ze bereid zullen zijn om die gegevens weg te halen, voor zover dat technisch niet te veel moeite vergt.
Ik vermoed dat Ziva's paspoortnummer er niet compleet staat, en dat het alleen het laatste stuk is. Of heeft ze misschien een reeks aangezien voor haar paspoortreeks? Dit omdat Oscar zijn paspoortgegevens niet vond.
Verder schat ik in dat ze niet erg behulpzaam zijn om dingen weg te halen, maar wie weet krijg jij toch gelijk en doen ze dat wel. Het is bij grote online data bases en records altijd een heel gedoe om iets te wijzigen. Niet omdat het moeilijk is, maar wegens de muur van onwil waar men tegenaan loopt. Denk aan Google, Wikipedia, Piratebay etc. etc.. (de opsomming is iets merkwaardig, ik geef het toe). Het zou me niet eens verbazen als ze het niet mógen weg halen, op gezag van...
Ik ben dus benieuwd naar Ziva's vervolg verhaal hierop. Ik kende de betreffende site niet, dus weer iets nieuws in mijn 'database'.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik had ze een uurtje of 3 geleden een mailtje gestuurd met de vraag dat ik zag dat mijn persoonlijke informatie er op stond en dat ik geen bedrijf was. Ik kreeg zojuist dit mailtje terug:
Hi,

Thank you for making us aware of this situation. As it turns out, the shipping manifest for all shipments entering the U.S. by ocean is considered a matter of public record in this country. The government appears to have posted data on a private individual in this case, and we republished that data by mistake.

We will remove the record within 48 hours and I wish to apologize sincerely for any undue harm this may have caused. You may need to refresh your browser by pressing f5 (Windows) or Command-W (Mac) in order to see the change. It may take up to 6 weeks before Google stops displaying this empty page in search results, however we have contacted them to request they do so immediately.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Sten

Bericht door Sten »

OscarG schreef: [...]
Hee, dus toch wat Centrino zei. Dit is een heel nette reactie. Maar ik denk dan dat heel veel individuen zo op de lijst verschijnen, maar het niet weten. t.z.t. zal ik ze dan ook mailen, als wij overgevlogen zijn (en onze spullen verscheept).
Laatst gewijzigd door Sten op 24 jul 2011, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

Alleen vrees ik ervoor dat wanneer er iets gepubliceerd werd op internet het steeds terug te vinden is.
Kijk maar eens als je googled dan staat er heel dikwijls bij 'in cache'.
Dat is een vorige versie van de site die opgeslaan werd.
Nu ik ben niet thuis in de IT sector maar iemand hier op dit forum weet hier wel een antwoord op.

Een ander voorbeeld ervan is bv dat ik na je post ook een keek op google.
"Kingair+bedrijf opstarten"
Deze post van dit forum krijg je als 1e resultaat !

Dus pas op wat je ook maar ooit op internet zet of post

Prettige avond,

Kingair
Sten

Bericht door Sten »

En of het op webarchive verschijnt, is ook de vraag. http://www.archive.org/web/web.php
De caches van Google zijn beroemd/berucht, maar naar mijn weten hebben ze niet het eeuwige leven.
Laatst gewijzigd door Sten op 24 jul 2011, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Zoals in de reactie wordt vermeld, geven ze ook aan Google door dat de pagina uit hun cache verwijderd moet worden. En ach, verder is mijn adres nou niet echt moeilijk te vinden aangezien ik die zelf op mijn eigen website heb staan :)
Mijn paspoort nummer stond niet op die site, maar wellicht dat die wel bij de volledige documentatie staat welke je te zien krijgt na betaling bij importgenius. Alles wat achter de pay-wall staat zal echter niet door google worden gecached, dus dat valt dan weer mee.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer