@kastelke
Ja, maar hij wil eerst de loterij proberen. Het is voor hem echt een grote stap, ik ben zo al blij dat hij het ziet zitten. Ik heb 'm al gewezen op andere mogelijkheden dan de greencard lottery, maar dat duurt even eer dat bij hem durft in te zinken
Hij schuift het graag op de lange baan dus.
En Belgen hebben net als Nederlanders graduele belastingschalen, dus afhankelijk van je inkomen werk je helemala niet zo lang, of zelfs nog langer voor de staat, als je het graag op die manier uitdrukt. Maar dat is niet hetzelfde als overal meer dan 50% tax op betalen. Dat zijn nogal goedkope uitspraken waar ik niet van hou, enige nuancering mag wel.
Heb je al eens gerekend hoe lang je voor de Amerikaanse staat moet gaan werken? Want je belastingen zijn lager, maar je betaalt een veelvoud van bv. property taxes (wat ook naar de staat gaat). En de sociale zekerheid die in Belgie van je loon wordt afgehouden om te zorgen dat je een werkloosheidsuitkering krijgt als je zonder werk valt, lange tijd op ziekteverzekering kan, een pensioen uitbetaald krijgt, kindergeld, tussenkomst bij doktersbezoeken e.d., dat zal je in de US apart opzij moeten zetten in een potje om er zelf voor te zorgen. Dus als je denkt om bv. maar 37% "taks" te moeten gaan betalen, dan komt er links en rechts ook nog wel wat bij. Maar dat zal je waarschijnlijk al wel weten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Wij behoren tot de gemiddelde verdieners, volgens de cijfers. Wij betalen inderdaad 50%; heb het over de jaren al meermaals uitgeteld.
Vergelijkingen van taks met US doe ik geregeld met Amerikaanse vrienden uit verschillende staten. Buiten property taxes is hier alles véél duurder, volgens hen, vooral voedsel. Wij betalen gemiddeld 4 à 5 keer zoveel aan eten als Amerikanen en neen, we eten helemaal niet duur, zelden zelfs wat luxueuzer eten zoals een steak.
Belgen betalen 13.7% van hun loon voor sociale zekerheid, de werkgever betaalt nog eens 32-35% van het brutoloon. Samen is dat ook geen mals bedrag dat aan vadertje staat wordt betaald voor sociale zekerheid, maar daar staan veel mensen niet bij stil. Dat bedrag zit niet in wat ik reken aan taks.
Werkloosheidsuitkering is hier serieus gradueel verlagend in tijd en gaat zelfs in tijd beperkt worden. Mijn invaliditeit wordt via België uitgekeerd en men is momenteel aan het uitwerken dat er een nieuwe wetsaanpassing komt, zodat ik als invalide ook blijf verzekerd in het buitenland.
Ik heb geen kinderen, dus daar moet ik geen rekening mee houden. Deel van ons pensioen komt van België, gezien we beiden al een lange werktijd erop zitten hebben. En dat we zelf geld moeten opzijzetten, dat wisten we al. Dat moet je hier in België ook.
Maar het financiële is niet de hoofdzaak waarom we naar ginds willen.
Pokemon schreef:Belgen betalen 13.7% van hun loon voor sociale zekerheid, de werkgever betaalt nog eens 32-35% van het brutoloon. Samen is dat ook geen mals bedrag dat aan vadertje staat wordt betaald voor sociale zekerheid, maar daar staan veel mensen niet bij stil.
Ik heb daar wel bij stilgestaan, en betaal dat malse bedrag nu zelf. Ik denk dat het naief is om helemaal geen geld opzij te leggen voor sociale zekerheid. Men laat het hier in Amerika aan het individu over of je het wel of niet doet en hoeveel, maar als je het wel doet en je doet het goed dan is dat percentage van je salaris die naar dat soort voorzieningen gaat helemaal niet lager dan wat je in NL of BE betaalt. Ik vermoed dat in totaal toch bij ons ook een 50% van ons bruto inkomen verdwijnt aan ziektekostenverzekeringen, arbeidsongeschikheidverzekeringen, levensverzekeringen en oudedagsvoorziening als 401k en andere pensioenen.
Dat geloof ik graag. Toekomstige emigranten moeten zich echt niet blind staren op een beter belastingklimaat. Waarvan krijg je dan wel meer in de VS? Volgens mij krijg je meer huis voor je geld en meer auto voor je geld. En daarnaast natuurlijk de Amerikaanse maatschappij (mits je die dus aanstaat) en de prachtige natuur!
RiverCola schreef:Waarvan krijg je dan wel meer in de VS? [...] daarnaast natuurlijk de Amerikaanse maatschappij (mits je die dus aanstaat) en de prachtige natuur!
kastelke schreef:
Er zijn al topics die gaan rond Amerikaanse liedjes, maar open gerust een topic als je graag iets wil met al die youtube filmpjes.
OK, ik denk er nog even over. Moet direct met emigratie te maken hebben, dan klopt het voor dit subforum. Country Roads van John Denver zou daar zeker in passen.
Hemel. Ben ik een tijdje hier niet, en mag nu ontdekken dat een bijdrage van mij als een aparte topic afgesplitst is.
Maar was het niet aardig geweest, beste mod., als je dat even vermeld had ? De eerste bijdrage komt nu wel wat hard/koud binnen....
Een aantal deelnemers hebben hier al gezegd dat 'ik het wel iets anders had kunnen brengen'. Had ik hier zelf een ond. over gestart, dan zou ik dat ook gedaan hebben !
oortjes schreef:Financieel hebben we altijd krap gezeten (en zitten dat nog) want in dit land moeten echt beide partners werken om het een beetje behoorlijk te hebben.
Ik ben ook een van de mensen die gemeld had dat je insteek negatief was, maar ik wist niet dat het topic afgesplitst was. Als ik echter bovenstaande lees, dan blijf ik de insteek negatief vinden. De opmerking dat beide partners moeten werken om het een beetje behoorlijk te hebben klopt niet. Dat hangt af van het inkomen, waar men woont, wat onder een beetje behoorlijk wordt verstaan en het uitgavenpatroon.
PS: Ik zeg dat niet als oordeel over jouw situatie oortjes, want die ken ik niet en beoordeel ik ook niet, maar over de opmerking in zijn algemeenheid.
oortjes schreef:Ik heb al ruim 17 jaar heimwee naar Nederland, als ik het over 'thuis' heb, dan bedoel ik niet de USA.
Mag ik vragen waarom jullie dan niet teruggaan?
Laatst gewijzigd door Hockey op 30 jul 2011, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
@Oortjes: Ik zou me niet teveel zorgen maken over de afsplitsing van dit onderwerp. De reden dat het is afgesplitst is m.i. dat het interessant genoeg was om dieper op in te gaan
Ik vind het in ieder geval een goed punt dat je hebt gemaakt en voel me niet aangevallen.
Oei, ik had dat stukje weggehaald, want vond het te persoonlijk geworden - jij was wel heel snel !
Ik heb in meerdere staten gewoond in de US en bijna overal werkten/werken beide partners. Dat wij het met een inkomen net-aan redden komt omdat we geen kids hebben.
Maar ik geloof graag dat het in andere delen van de US beter te doen is, CA is een wat dure staat denk ik.
En ja als een van de echtgenoten bankier is of hedgefund manager of ceo van een groot bedrijf of of partner in een law firm, dan is het goed te doen met een inkomen. Echter ik woon niet tussen hiervoor genoemden, kom ze ook niet tegen. Ik woon in een doorsnee housing tract, niks bijzonders. Van mijn buren weet ik dat in de meeste gezinnen beiden partner werken om hypotheek te betalen, eten op tafel te zetten, de kids van kleren en schoenen te voorzien enz. Ik zie ze in redelijke auto's rijden maar echt niet in luxe bakken. Ze gaan zelden op vakantie. Valt een inkomen weg dan hebben ze echt een probleem.
Voor Inge: dank je voor je reactie !
En nee ik val niemand aan, waarom zou ik ? Ik heb al vaker gezegd: ik gun ieder te winnen. Ik denk echter dat wie besluit daadwerkelijk te gaan zijn/haar huiswerk goed moet doen, en alle factoren moet laten meewegen in de beslissing waar te gaan in de US. Heb je geen kinderen dan is het denk ik makkelijker. Heb je wel kinderen dan moet je - denk ik - je keuze ook mede laten bepalen door hun behoeftes op termijn mbt. studie enz.
In een ander ond. kwam ter sprake hoe iemand voor Atlanta gekozen had na een aantal mogelijk locaties bestudeerd te hebben en nav. ervaringen van andere AA forum leden (voor vestiging bedrijf).
Sommigen hier kiezen voor CA - maar het gaat niet om een vakantie, het gaat om verkassen en een bestaan opbouwen. Waar is werk ? waar worden mensen ingehuurd (in jouw vakgebied).
Mijn ervaring is zeventien jaar in de US, mijn man heeft altijd hard gewerkt, we hebben weinig luxe in ons leven (zelfs minder dan in Ned.), en na al die jaren geen dubbeltje in de bank (meer).
Sommigen denken dat hier beduidend minder belasting betaald wordt, maar als je alles optelt: payroll taxes, loonbelasting Fed., idem staat, onroerend goed bel./bond fees etc., plus wat je zelf moet bijverzekeren, dan wordt het verschil beduidend kleiner. Tel daarbij dat studeren hier vele malen duurder is en dat je in feite zelf moet sparen voor je oude dag.
Maar goed, ik begin mezelf te herhalen, ik denk dat wel duidelijk is wat ik wilde overbrengen. Ja gaan ! maar goed voorbereid !
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.