Dat bedoel ik dus; en de reden daarvoor is dat je hier minder dagen hebt - een dag ziekmelden kan betekenen een verlofdag inleveren. Als je meer dagen hebt zijn er altijd mensen die dan makkelijk voor die kriebelende teen zich ziekmelden. Hier heb je helemaal géén ziektedagen (afhankelijk van wat je doet, waar je werkt, enz.), en betekent een dag niet werken ook keihard geen inkomen. En dan bedenk je je wel drie keer voor je je ziek meldt.LeenG schreef:dat hangt toch ook af van persoon tot persoon.Dento schreef:Dat is ook absoluut waar, ja; je meld je pas ziek als je écht ziek bent en écht niet kunt werken, daar waar je je in Nederland veel sneller (en makkelijker) een dagje ziek zou melden (wat ook kon met meer verlof- en ziektedagen).
Ik blijf pas thuis wanneer ik écht ziek ben en mijn bed niet uitkan. Met bv een stevige snotverkoudheid ga ik gewoon werken, en zorg ik dat ik 's avonds vroeg ga slapen. Sommige collega's blijven thuis wanneer hun kleine teen kriebelt bij wijze van spreken. Het verschil is wel dat het hier makkelijk is om je ziek te melden, denk ik.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikanen en medicijnen
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Amerikanen en medicijnen
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Dat was mij ook erg opgevallen. Ik ben zelf niet zo'n pillen slikker, eerder van "eerst maar eens zien of het vanzelf voorbij gaat".
Mijn schoonvader is dokter, dus die kan ons dingen voorschrijven, wat volgens mijn best wel eens word gedaan voor de rest van de familie. Bij hen is het ook als we voor dinner komen bij de ouders "moet iemand Advil?".
Stond daar de eerste keren echt van te kijken. En dan ook de vriend van de zus "Ja doe maar, voor het geval dat ik later hoofdpijn krijg".
Op zich vind ik het wel handig dat ze voor alles een pilletje hebben, niet dat ik het snel zal gebruiken, maar toch! Ik zie hier ook eigenlijk geen homeopathische middelen hier. In Nederland heb je een plank vol met Back, Vogel etc.
"Pfft, das toch allemaal onzin" zegt mijn vriend altijd. (Niet mee eens, maar zo zie je maar weer hoe ze er tegen aan kijken).
Mijn schoonvader is dokter, dus die kan ons dingen voorschrijven, wat volgens mijn best wel eens word gedaan voor de rest van de familie. Bij hen is het ook als we voor dinner komen bij de ouders "moet iemand Advil?".
Stond daar de eerste keren echt van te kijken. En dan ook de vriend van de zus "Ja doe maar, voor het geval dat ik later hoofdpijn krijg".
Op zich vind ik het wel handig dat ze voor alles een pilletje hebben, niet dat ik het snel zal gebruiken, maar toch! Ik zie hier ook eigenlijk geen homeopathische middelen hier. In Nederland heb je een plank vol met Back, Vogel etc.
"Pfft, das toch allemaal onzin" zegt mijn vriend altijd. (Niet mee eens, maar zo zie je maar weer hoe ze er tegen aan kijken).
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Dutch in Oregon op Facebook!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Voor homeopathische middelen moet je bij de health food stores zijn, zoals Whole Foods e.d., hoewel ze hier bij de gewone supermarkten ook beperkt te vinden zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerikafan
Valt mij ook op.
Wanneer de kids op school een keertje kuchen mogen ze naar de nurse gaan. Totaal overdreven, onnatuurlijke voorzichtigheid vergeleken met Ned. maatstaven.
Heb het idee dat er veel sneller naar de dokter wordt gegaan en veel onnodig wordt voorgeschreven. Ja, inderdaad, de hele Pharmaceutische industriele belangen moeten worden behartigd. Reclames geven je al een gevoel hoe belangrijk deze industrie is en hoe de mensen bang worden gemaakt/gebrainwashed.
Ik Lees enkele blogs en verbaas me regelmatig hoe vaak "even" een antibiotica wordt voorgeschreven.
Heb zelf ook na een behandeling bij de tandarts een preventieve antibiotica kuur voorgeschreven gekregen. Gevraagd of dit wel echt nodig was. Nou, als ik het zelf goed in de gaten houdt en er niets verdachts gebeurd kun je het weglaten...Heb ik dus ook niet genomen.
Wat dat betreft heb ik weinig vertrouwen in de health care in de USA. En dat is knap lastig, want je blijft toch leek, en moet er maar op vertrouwen dat de arts het goed doet.
Heb ook het gevoel dat tandartsen snel "aimen" en voorstellen doen naar dure, esthetische oplossingen.
I love the USA, maar de Health care is iets waar ik in Ned. een beter gevoel bij heb. Hangt natuurlijk zeer sterk af welke arts je ontmoet.
Encinitas
Wanneer de kids op school een keertje kuchen mogen ze naar de nurse gaan. Totaal overdreven, onnatuurlijke voorzichtigheid vergeleken met Ned. maatstaven.
Heb het idee dat er veel sneller naar de dokter wordt gegaan en veel onnodig wordt voorgeschreven. Ja, inderdaad, de hele Pharmaceutische industriele belangen moeten worden behartigd. Reclames geven je al een gevoel hoe belangrijk deze industrie is en hoe de mensen bang worden gemaakt/gebrainwashed.
Ik Lees enkele blogs en verbaas me regelmatig hoe vaak "even" een antibiotica wordt voorgeschreven.
Heb zelf ook na een behandeling bij de tandarts een preventieve antibiotica kuur voorgeschreven gekregen. Gevraagd of dit wel echt nodig was. Nou, als ik het zelf goed in de gaten houdt en er niets verdachts gebeurd kun je het weglaten...Heb ik dus ook niet genomen.
Wat dat betreft heb ik weinig vertrouwen in de health care in de USA. En dat is knap lastig, want je blijft toch leek, en moet er maar op vertrouwen dat de arts het goed doet.
Heb ook het gevoel dat tandartsen snel "aimen" en voorstellen doen naar dure, esthetische oplossingen.
I love the USA, maar de Health care is iets waar ik in Ned. een beter gevoel bij heb. Hangt natuurlijk zeer sterk af welke arts je ontmoet.
Encinitas
-
- Amerika-expert
Als je alleen werkt, dan is dat verder je eigen keus. Hier op kantoor vraagt onze chef in zo'n geval toch dringend om naar huis te gaan, verlet dat je de rest van de afdeling aansteekt.LeenG schreef:Met bv een stevige snotverkoudheid ga ik gewoon werken
Gr., Flipje
Aangezien ik in een ziekenhuis werk, ga ik met een flinke verkoudheid niet werken. Wordt afgeraden vanwege besmettingsgevaar voor patiënten én collegapersoneel.
Bovendien knap je sneller op als je een dagje uitziekt. Overigens ben ik geen snelle ziekmelder. Integendeel zelfs: ben gaan werken nadat ik 's nachts een niersteenaanval gehad had. Prompt kreeg ik er op mijn werk weer eentje. Het was erg makkelijk dat ik toen hulp dichtbij had, in de vorm van vliegensvlug door mijn baas toegediende pijnstilling en een dienstdoende uroloog die mij zelf van mijn kantoortje op kwam halen.
Heb me de laatste drie jaar niet ziekgemeld.
Bovendien knap je sneller op als je een dagje uitziekt. Overigens ben ik geen snelle ziekmelder. Integendeel zelfs: ben gaan werken nadat ik 's nachts een niersteenaanval gehad had. Prompt kreeg ik er op mijn werk weer eentje. Het was erg makkelijk dat ik toen hulp dichtbij had, in de vorm van vliegensvlug door mijn baas toegediende pijnstilling en een dienstdoende uroloog die mij zelf van mijn kantoortje op kwam halen.
Heb me de laatste drie jaar niet ziekgemeld.
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
ik werk niet alleen maar op mijn werk passeren dagelijks een hele hoop cursisten: ik werk in een soort leerloopbaanbegeleidingscentrum* voor anderstaligen. de kans is velen malen groter dat ik of mijn collega's ziek worden van onze cursisten dan van elkaar. Een deel van die cursisten leeft in ronduit ongezonde omstandigheden en houden er zelf niet altijd zo'n goede persoonlijke hygiëne op naFlipjeBTiel schreef:Als je alleen werkt, dan is dat verder je eigen keus. Hier op kantoor vraagt onze chef in zo'n geval toch dringend om naar huis te gaan, verlet dat je de rest van de afdeling aansteekt.
Gr., Flipje

Door thuis te blijven bescherm ik mijn collega's niet, maar geef ik hen wel een hoop extra werk

* wat een draak van een woord
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hm, ik vind dat nog wel erg meevallen hier. Onze oudste heeft bijvoorbeeld al weken een hoestje en blijkt sinusitis te hebben. Voorschrift van de dokter: spoelen met een neti pot met zout water drie keer per dag en eerst kijken of dat helpt. Zo heb ik wel meer voorbeelden, dat er zeker de laatste jaren niet "even" antibiotica wordt voorgeschreven, althans niet door "onze" doktoren hier.Encinitas schreef:Ik Lees enkele blogs en verbaas me regelmatig hoe vaak "even" een antibiotica wordt voorgeschreven.
Een waarheid als een koe. Ik heb in Nederland ontzettend slechte gezondheidszorg ervaren, zowel als tiener, als als jong volwassene, ben zelfs bijna mijn kleine teen kwijtgeraakt door nalatigheid en omdat men mij niet serieus nam. Ik ben echter maar een persoon en dus kan zeker niet spreken over "de Nederlandse gezondheidszorg".Hangt natuurlijk zeer sterk af welke arts je ontmoet.
Encinitas
Ik kan niet meer vergelijken met Nederland, dat is te lang geleden. Ik werk hier nu in een urgent care, en zie het hele scala van mensen voorbij komen. Degenen die lang wachten met naar de dokter gaan en mensen die voor elke scheet komen. Mensen die thuis nog niks voor pijn ingenomen hebben terwijl ze al dagen pijn hebben en mensen die amper wat mankeren en medicatie willen. Er komen heel wat mensen met verkoudheden, een virus, dus die krijgen geen anti-biotica, meestal wilden ze gewoon de zekerheid hebben dat ze niet iets serieuzers hebben. Hoe representatief dit nu allemaal voor Amerikanen is weet ik ook niet.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben nu in totaal drie keer naar de urgent care geweest - en alledrie sinds november vorig jaar. Ik ben het type "Oh, gaat wel vanzelf over", en wacht dus soms te lang. Een verkoudheid groeide uit tot een Upper Respiratory Infection die terug kwam, maar ik ging niet, met als gevolg dat het bronchitis werd en ik totaal niets meer kon doen vanwege kortademigheid. In Nederland heb ik een keer mijn knie verdraaid waardoor deze twee keer zo dik en helemaal blauw was geworden, maar ik dacht "ach, gaat vanzelf wel weer over"
Ik ga dus over het algemeen te laat of niet genoeg naar een arts.
Waar ik dan wel blij mee ben is dat áls ik dan een keer ga ik ook direct serieus genomen word en ook meteen iets krijg.

Waar ik dan wel blij mee ben is dat áls ik dan een keer ga ik ook direct serieus genomen word en ook meteen iets krijg.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ik heb dat idee ook wel, maar ik heb er dubbele gevoelens over. Ik heb wel het idee dat je als patient hier meer vrijheid om te kiezen hebt. Gewoon je verstand gebruiken. Het aantal over the counter medicijnen laat dat al zien. In het begin vond ik het maar niks maar nu zie ik toch wel de plussen ervan. In NL moet je al snel naar dokter voor een (niet zo fris voorbeeld) schimmelinfectie, hier kun je gewoon zelf naar de CVS gaan.
Hoewel geen medicijn...ik kies bijv. dit keer bewust voor een keizersnede. De 1e bevalling had zo'n vreselijk lange herstelperiode, dat wil ik niet nog een keer. Nu wil ik een ks, geen dokter die er moeilijk over doet. In NL zou dit niet zomaar kunnen, alleen op medische indicatie.
Wel een aantal mensen hier in mijn omgeving met pillenverslaving. Een nicht van mijn man die totaal verslaafd is aan prescription drugs. Haar 8-jarig zoontje die al strak staat van 5 verschillende pillen en al 3 x geprobeerd heeft zelfmoord te plegen door midden op een weg te gaan liggen. Dit bleek een bijwerking van één van de pillen! Dan begrijp ik die artsen ook niet. Een 8-jarig kind al zo voldouwen met die troep, maar ja moederlief laat al geen ander voorbeeld zien. Echt treurnis in dat gezin.
Ik ben ook zuinig met pijnstillers. Ik moet haast wel uit elkaar klappen van de hoofdpijn wil ik wat pakken, mijn man snapt dat nooit, hij pakt meteen een ibu. Toch wel dat NL'se voorzichtige.
Hoewel geen medicijn...ik kies bijv. dit keer bewust voor een keizersnede. De 1e bevalling had zo'n vreselijk lange herstelperiode, dat wil ik niet nog een keer. Nu wil ik een ks, geen dokter die er moeilijk over doet. In NL zou dit niet zomaar kunnen, alleen op medische indicatie.
Wel een aantal mensen hier in mijn omgeving met pillenverslaving. Een nicht van mijn man die totaal verslaafd is aan prescription drugs. Haar 8-jarig zoontje die al strak staat van 5 verschillende pillen en al 3 x geprobeerd heeft zelfmoord te plegen door midden op een weg te gaan liggen. Dit bleek een bijwerking van één van de pillen! Dan begrijp ik die artsen ook niet. Een 8-jarig kind al zo voldouwen met die troep, maar ja moederlief laat al geen ander voorbeeld zien. Echt treurnis in dat gezin.
Ik ben ook zuinig met pijnstillers. Ik moet haast wel uit elkaar klappen van de hoofdpijn wil ik wat pakken, mijn man snapt dat nooit, hij pakt meteen een ibu. Toch wel dat NL'se voorzichtige.
Valt hier ook mee. Het resistente bacterieprobleem is hier ook al aardig doorgedrongen. Alleen bij babies gaan ze niet zien en afwachten in mijn ervaring, want die zijn sneller in gevaar door een infectie.Petra/VS schreef:Hm, ik vind dat nog wel erg meevallen hier. Onze oudste heeft bijvoorbeeld al weken een hoestje en blijkt sinusitis te hebben. Voorschrift van de dokter: spoelen met een neti pot met zout water drie keer per dag en eerst kijken of dat helpt. Zo heb ik wel meer voorbeelden, dat er zeker de laatste jaren niet "even" antibiotica wordt voorgeschreven, althans niet door "onze" doktoren hier.Encinitas schreef:Ik Lees enkele blogs en verbaas me regelmatig hoe vaak "even" een antibiotica wordt voorgeschreven.
.
Misschien waren ze in NL eerder met minder antibiotica voorschrijven, maar volgens mij zijn een aantal van die onderzoeken hoe goed antibiotica helpt bij bv. oorontsteking (geloof dat je gemiddeld ongeveer 1 dag eerder beter bent ofzo) gedaan in Nederland.
Heb het in mijn vorige post ook genoemd, maar in NL wordt de zorg ook erg gedreven door de kosten volgens mij. Veel dingen in NL zijn zo omdat het goedkoper is, niet dat ze in Nederland meer antroposofisch (is dat wel het goede woord

Dora
-
- Amerika-expert
Gewoon uit nieuwsgierigheid.... Waarom ging je naar urgent care en niet gewoon naar je huisarts?Dento schreef:Ik ben nu in totaal drie keer naar de urgent care geweest - en alledrie sinds november vorig jaar.
Ik zie dat hier dus vaker en snap dat niet zo.... Urgent care ga je volgens mij heen als je iets dringends hebt of het is buiten dokters uren.
Las dat ook op Petra's blog onlangs trouwens. Inderdaad over de bijholte ontsteking van haar dochter. Ik zou dus gewoon naar de huisarts gaan. Is dat gunstiger voor je verzekering dan of zo?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier moet je, voor je een huisarts kunt krijgen, eerst een volle physical krijgen om patient te worden. In het geval van Katja is zij net 21 en valt net niet meer onder de kinderarts. Ook omdat ze het grootste deel van het jaar hier niet woont, was het makkelijker om naar de urgent care te gaan. Die zit bij ons in de verzekering en we hebben geen copay.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Simpelweg omdat ik nog (steeds) geen "eigen" huisarts heb. In de 10 jaar vóór onze emigratie ben ik misschien één keer bij een huisarts geweest, en heb voor de rest geen arts nodig gehad. Vooralsnog heb ik dan ook nog steeds geen eigen huisarts gezocht, omdat ik het een beetje raar vind om gewoon bij een arts langs te gaan puur voor registratie, zo van "ik heb niks, maar kom gewoon even langs om me te registreren". De keren dat ik naar urgent care ben geweest (wat dus november 2010 de eerste keer naar een arts was sinds we hier wonen) was het omdat het uiteindelijk toch niet vanzelf over bleek te gaan.Staceybeesie schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid.... Waarom ging je naar urgent care en niet gewoon naar je huisarts?Dento schreef:Ik ben nu in totaal drie keer naar de urgent care geweest - en alledrie sinds november vorig jaar.
Bovendien is het makkelijk: ik besluit NU dat ik naar een arts wil, en dan kan ik ook NU terecht; ik moet misschien een half uurtje wachten, maar dan ben ik wel vandaag geholpen, terwijl ik bij "mijn huisarts" misschien pas overmorgen terecht kan. Het kost me wel $15 of $20 meer per bezoek, maar goed...
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
Ik heb gewoon gezegd dat ik dat niet nodig vond een physical toen we bij onze huisarts kwamen.
En ben alleen voor mijn klachten toen behandeld. Onzin ook en kosten verhogend.
Net als naar de urgent care gaan in mijn idee. Moet je als je kind dan altijd speciaal naar een kinderarts hier dan? Ik zie bij onze huisarts toch ook gewoon kinderen zitten in de wachtkamer.
Hij is volgens mij geen kinderarts, of ik zit helemaal verkeerd, dat kan ook natuurlijk
Net als naar de urgent care gaan in mijn idee. Moet je als je kind dan altijd speciaal naar een kinderarts hier dan? Ik zie bij onze huisarts toch ook gewoon kinderen zitten in de wachtkamer.
Hij is volgens mij geen kinderarts, of ik zit helemaal verkeerd, dat kan ook natuurlijk

-
- Amerika-expert
Ik vond dat ook raar inderdaad. En ben ook pas gegaan toen ik wat had. Misschien moest ik de eerste keer wel langer wachten op een afspraak. Maar daarna kon ik altijd diezelfde dag nog terecht. Bovendien is bloedprikken en foto's maken allemaal in dezelfde praktijk zonder wachttijden. Vond dat echt ideaal., omdat ik het een beetje raar vind om gewoon bij een arts langs te gaan puur voor registratie, zo van "ik heb niks, maar kom gewoon even langs om me te registreren".
Het kost me wel $15 of $20 meer per bezoek, maar goed...
Het kost jou misschien wat meer in co-pay, maar het totale plaatje is vast een stuk duurder.
En uiteindelijk betalen we dat toch weer in een hogere premie denk ik dan maar.

(zei den zunige Hollandse

Onze huisarts doet bij elk bezoek een bloeddruk en een temp meting en dan wordt je gewoon geholpen, zelfs zonder afspraak (walkin). Laatste keer had ik een flinke snee in mijn duim, dat moest even gehecht worden. Onze huisarts accepteerd trouwens geen kinderen als patient, dus die gaan naar een kinderarts (wat gewoon ook een soort huisart/consultatie buro is hier).Staceybeesie schreef:Ik heb gewoon gezegd dat ik dat niet nodig vond een physical toen we bij onze huisarts kwamen.
Dora
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik wil me niet met jullie gezondheid bemoeien Dennis en Petra
Maar, een huisarts is ook goed voor checkups. Voor mannen boven de 35 wordt een cholesterol check aangeraden bijvoorbeeld.

Maar, een huisarts is ook goed voor checkups. Voor mannen boven de 35 wordt een cholesterol check aangeraden bijvoorbeeld.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik moet er binnenkort misschien toch aan geloven: mij astma-klachten - die sinds we hier wonen tot aan het moment van mijn eerste URI volledig afwezig waren - lijken nu weer terug te zijn gekomen. Dat betekent dat ik nu toch af en toe een inhalator nodig heb, en die wat ik nu heb dreigt leeg te raken - en dus dat ik dan toch maar daarvoor eens bij een huisarts langs ga... maar een volledige physical heb ik m.i. niet nodig, maar of zij dat ook zo zien...

En, laat ik even heel Nederlands zijn: in Nederland kreeg ik ook geen jaarlijkse check up... wat niet wil zeggen dat het niet nodig is, of nuttig is, maar ik bedoel maar...
Gelukkig dat ik nog geen 35 ben!USA2004 schreef:Maar, een huisarts is ook goed voor checkups. Voor mannen boven de 35 wordt een cholesterol check aangeraden bijvoorbeeld.

En, laat ik even heel Nederlands zijn: in Nederland kreeg ik ook geen jaarlijkse check up... wat niet wil zeggen dat het niet nodig is, of nuttig is, maar ik bedoel maar...
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2202 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude