Ik ben zelf jaren geleden ge-emigreerd en ben meteen in Los Angeles beland. Ik dacht dat leek me wat beter want ik had wat familie daar zitten. NIet dat ik ervan uitging dat ze wel zouden helpen, maar het is altijd fijn om te weten dat er iemand is waar je heen kan als het even tegen zit al is het maar om een bakkie koffie te halen. Helaas wilde ik in Los Angeles niet zo aarden. Het is gewoon mijn stad niet. En dat niet alleen, zo goedkoop was Los Angeles nou ook weer niet. (even een deposit voor een studio apartment zonder credit bijvoorbeeld was al 2 maanden huur dus $2400, autos waren een stuk duurder etc etc). Was ik meteen in Orlando gestart dan hadden mijn opstartkosten een stuk minder kunnen wezen. Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar Orlando, FL omdat ik hier al eerder gewoond had tijdens een stage en me prima thuisvoelde. En ik ergens heen wilde waar ik zeker wist dat ik me thuisvoelde.
Ik ben het ermee eens dat mensen zich bepaalde dingen goed moeten afvragen voor ze gaan emigreren, maar ik denk dat de meeste dat al wel tot op zekere hoogte hebben gedaan. Anders kom het niet bij je op om je in te schrijven voor een lotterij die mogelijk (ok kans is klein) kan leiden to emigratie.
Ik ben het ermee eens dat het handig is om af te wegen waar je als emigrant de beste kansen hebt qua baan en ervaring. Is het handig om ergens te beginnen waar de werkgelenheid goed is en de kosten laag? Absoluut. Maar aan de andere kant moet je je wel ergens thuis voelen. En hoe je-weet-wel de economie in Amerika nu ook is, waar een wil is is een weg. Emigrant worden doen mensen niet zomaar

En over "Ik vertrek" gesproken...ze hebben mij destijds ook benaderd maar ik heb ze vriendelijk afgewimpeld. Ik zie het al voor me, probeer je als immigrant een bestaan en naam op te bouwen, heb je een camera ploeg achter je aanlopen. En het is geen documentaire, het is een reality soap met alle gevolgen van dien. Was het bij dat programma niet zo dat het merendeel van de emigranten het niet red en terug gaat?