Ik ben de laatste 8 jaar een geldige resident van de Verenigde Staten geweest, en ben nu in het proces om Amerikaans burger te worden. Nu heb ik een probleem: toen ik 15 was ben ik gearresteerd toen ik een leegstaande (zou worden afgebroken) school ben binnengegaan. Ik was minderjarig, en na een aantal maanden moest ik voor de jeugd-rechter komen en toen is mijn 'zaak' afgekeurd (tjee, m'n Nederlands is slecht nu).
In 2003 heb ik m'n residentie aanvraag ingediend via het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam, welke dezelfde dag was goedgekeurd. Omdat het aanvraag-formulier destijds specifiek vroeg of ik 'ooit' gearresteerd was of zoiets (kan de exacte bewoording niet herinneren) en omdat zelfs het jeugd-strafblad nog een aardig aantal jaren wordt opgeslagen voordat deze vernietigd worden, vond ik het toen een goed idee om de arrestatie te vermelden op het aanvraag-formulier. Omdat dit dus op het formulier vermeld was vroeg de Consulate-General me een aantal vragen hieromtrent, die ik naar zijn geodkeuren beantwoordde.
Mijn problem nu is dat ik ditzelfde dus ook moet invullen om mijn burgerschap aanvraag, maar deze vraagt om bewijs van enige veroordelingen, arrestaties, en bewijs dat je geen strafblad meer hebt, enz. Dus ook al bestaat er geen spoor meer van enig strafblad (en ik heb nooit een strafblad als volwassene gehad), moet ik volgens de aanvraag formulieren voor burgerschap toch zulk bewijs indienen als er sprake is geweest van een arrestatie of aanklacht.
Zucht... Nu las ik wat "oortjes" poste van travel.state.gov en nu denk ik dat dit ook op mij slaat. Weet iemand hier iets meer van af? Ik dien verder zelf mijn applicatie in dus ik heb geen advocaat in mijn dienst.
Dank jullie wel en deel alsjeblieft enige informatie waarover je beschikt.