Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

naturalisatie: VOG bewijs

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
trala
Amerika-ontdekker

naturalisatie: VOG bewijs

Bericht door trala »

Hoi Iedereen :)

Ik ben de laatste 8 jaar een geldige resident van de Verenigde Staten geweest, en ben nu in het proces om Amerikaans burger te worden. Nu heb ik een probleem: toen ik 15 was ben ik gearresteerd toen ik een leegstaande (zou worden afgebroken) school ben binnengegaan. Ik was minderjarig, en na een aantal maanden moest ik voor de jeugd-rechter komen en toen is mijn 'zaak' afgekeurd (tjee, m'n Nederlands is slecht nu).

In 2003 heb ik m'n residentie aanvraag ingediend via het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam, welke dezelfde dag was goedgekeurd. Omdat het aanvraag-formulier destijds specifiek vroeg of ik 'ooit' gearresteerd was of zoiets (kan de exacte bewoording niet herinneren) en omdat zelfs het jeugd-strafblad nog een aardig aantal jaren wordt opgeslagen voordat deze vernietigd worden, vond ik het toen een goed idee om de arrestatie te vermelden op het aanvraag-formulier. Omdat dit dus op het formulier vermeld was vroeg de Consulate-General me een aantal vragen hieromtrent, die ik naar zijn geodkeuren beantwoordde.

Mijn problem nu is dat ik ditzelfde dus ook moet invullen om mijn burgerschap aanvraag, maar deze vraagt om bewijs van enige veroordelingen, arrestaties, en bewijs dat je geen strafblad meer hebt, enz. Dus ook al bestaat er geen spoor meer van enig strafblad (en ik heb nooit een strafblad als volwassene gehad), moet ik volgens de aanvraag formulieren voor burgerschap toch zulk bewijs indienen als er sprake is geweest van een arrestatie of aanklacht.

Zucht... Nu las ik wat "oortjes" poste van travel.state.gov en nu denk ik dat dit ook op mij slaat. Weet iemand hier iets meer van af? Ik dien verder zelf mijn applicatie in dus ik heb geen advocaat in mijn dienst.

Dank jullie wel en deel alsjeblieft enige informatie waarover je beschikt.

:)
trala
Amerika-ontdekker

Re: Employment Based Green Card: VOG bewijs

Bericht door trala »

Hmm... na wat meer informatie gevonden te hebben denk ik dat "oortjes'" post gaat over Amerikaanse burgers die in Nederland hebben gewoond, niet over Nederlandse burgers. Ik heb net een gesprek gehad met een medewerker van de Nederlandse Ambassade in de VS.

Hij verwees me naar de volgende website: http://dc.the-netherlands.org/Services/ ... of_Conduct

Wat in feite dezelfde informatie bevat als deze pagina: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... het-gedrag

Waar het in feite op neerkomt is dat iemand in mijn situatie de VOG moet opvragen in de gemeente waar ik het laatst woonachtig was. Als ik dit niet in persoon kan of wil doen, moet ik iemand bemachtigen om dit in mijn plaats te doen.

Verder zegt de site het volgende over hoe lang het duurt voordat je een VOG krijgt:
Het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) beslist namens de minister van Veiligheid en Justitie of u een VOG krijgt en doet dat binnen 4 weken. In de praktijk krijgt u uw VOG meestal binnen anderhalve week
Morgenochtend bel ik even mijn oude gemeente en probeer wat meer informatie uit te vinden. Trouwens, ik las in een PDF ergens dat als je Nederland verlaten hebt voor 1994 dat het waarschijnlijk is dat je GBA informatie niet meer bestaat, en in dat geval kan je je VOG niet aanvragen via je oude gemeente, maar moet je deze direct aanvragen bij de COVOG. Maar dit kan alleen als je GBA informatie niet meer beschikbaar is. Dit is een citaat van die PDF:
How do I apply for a VOG directly at the COVOG?

Exclusively when you are not registered in the GBA you can apply for a VOG directly at the COVOG. This usually concerns Dutchmen who emigrated years ago and foreigners who used to live in the Netherlandsfor some time. The direct application will only be dealt with if the points mentioned below are met:

· a completely filled out application form has been received
· a well readable copy of your identitypapers has been received
· COVOG has received the legal charges (including a copy of the receipt prevents delay)
· besides, Dutchmen living outside the Netherlandsmust state the date of departure
Ik post deze informatie in het geval iemand ernaar op zoek is en verward aan het raken is. Dus voor iedereen die Nederland na 1994 verliet moet de GBA informatie beschikbaar zijn. Ook al sta je niet meer ingeschreven als bewoner in je oude gemeente zouden ze nog wel je gegevens moeten hebben.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bedankt voor die info. En vul het zeker aan met hoe het nu verder gaat.

Maar je hebt dit gepost in "employment based green card". Ik neem aan dat jij daar niet mee bezig bent? Of wel? Misschien kan je je even voorstellen hier: viewforum.php?f=17
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

Ja, je hebt gelijk, mijn verhaal gaat niet over een "Employment Based Green Card" maar gaat in feite over "Naturalization". Dit was de eerste plek die ik vond die het direct over het VOG had, dus wat ik poste heeft dus inderdaad niet direct betrekking op Green Cards gebaseerd op werk. En om eerlijk te zijn las ik dat pas toen jij het opbracht :oops:

Zoals ik al zei weet ik morgen meer en kan ik in de toekomst ook gelijk even laten weten hoe lang zo'n aanvraag van een VOG in de praktijk duurt.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Slecht Engels in die PDF over COVOG. Weet je zeker of dat een officiele PDF is (hoewel me het "Engels" van Nederlandse regeringsinstanties niet meer verbaast). Je kunt beter een uitleg in het Nederlands gebruiken (wie schrijft er bijvoorbeeld nou 'Dutchmen' als je gewoon een Nederlander/Nederlandse bedoelt!)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

@Trala: wil je dan aub nog even de moeite nemen om je voor te stellen via de link in mijn bericht hier boven? Dat is wel beleefd als je zo aktief aan het forum deelneemt zoals jij nu in gang geschoten bent. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

Ik heb me aangemeld ;)

@Bennogr: Het laatste woord is nog niet gezegd door mij over deze kwestie van VOG's en emigratie, etc. Maar ik post nog wel wat meer wanner ik wat meer 'officiele' informatie heb. Ik wilde slechts snel wat vragen en informatie posten zodat tegen de tijd enige Nederlanders online komen ze misschien wat terug konden posten in de tussentijd. Ik zou het liefst van iemand horen die daadwerkelijk in een soortgelijke situatie heeft verkeerd en die de praktische kant van zijn ervaringen met me zou kunnen delen.
USInsider
Amerika-expert

Re: naturalisatie: VOG bewijs

Bericht door USInsider »

Trala, mijn reactie was voor een Ned. iemand die in de US woonde.
Je hebt het over een VOG, maar dat is vlgs. mij niet wat je moet aanvragen. Een VOG wordt afgegeven door gemeentes.
Wat jij nodig hebt is de verklaring van Justitie uit het crimineel register. Dat is nl. wat vereist wordt voor G.K. enz. door USCIS.
(Meer personen hier hebben van de Ned. ambassade onjuiste info gekregen wat dit betreft).
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

Even een tussentijdse opmerking: Ik belde vandaag m'n oude gemeente en de mevrouw daar verteld me dus dat een dual-citizenship voor mij onmogelijk zou zijn en dat ik maar beter niet kon onderschatten wat de Nederlandse regering kon doen. Ze legde alles overtuigend uit en had klaarblijkelijk veel kennis van de emigratie-wetten en ze had ook veel persoonlijke ervaring met emigratie kwesties, zowel van Nederlandse burgers in andere landen als van burgers die tot andere landen behoren en die naar Nederland komen.

Zoals je zult begrijpen deelde dit me nogal een slag in het gezicht, omdat ik ervan overtuigd was dat de dual-citizenship situatie op mij van toepassing was. Ik vroeg haar specifiek naar de uitzonderingen die de wet toelaat en ze vertelde me dat geen enkele uitzondering op mij van toepassing was.

OK, dat blijkt dus niet waar te zijn. Omdat ik met een Amerikaanse getrouwd ben heeft dual-citizenship wel betrekking op mij.
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

@oortjes, ja een VOG is wat ik nodig heb en dat wordt inderdaad door de gemeente voor je opgevraagd. Tenzij je GBA informatie niet meer beschikbaar is, bijv. in het geval dat je hele een lange tijd niet meer in Nederland hebt gewoond. Als dit het geval is moet je 't VOG direct bij de COVOG aanvragen.

Nog wat extra info: de mevrouw waar ik mee sprak vertelde me verder dat als je langer dan 10 jaar Nederland verlaten hebt, en je je paspoort niet vernieuwd, je automatisch uit het register verdwijnt, en als je dan terug naar Nederland komt heb je in feite een verblijfsvergunning nodig om langere tijd in Nederland te vertoeven. Ook al ben je de OER-NEDERLANDER bij uitstek, je verlies gewoon je rechten als je je status niet blijft vernieuwen. Ik dacht dat het staatsburgerschap niet te verzaken zou zijn door een gebrek aan 'onderhoud', maar dat is dus niet zo.

Ze vertelde me verder dat een Marokaan, bijvoorbeeld, nooit van zijn Marrokaans burgerschap af kan raken, omdat dat land dit niet toestaat. Dus Marrokanen kunnen altijd terug zonder problemen, maar dit geldt dus duidelijk niet voor Nederlandse burgers (Marokanen die Nederlands burger worden krijgen dus automatisch dual-citizenship om die reden). Dus Marokanen wordt dual-citizenship gegeven, maar ditzelfde is niet mogelijk voor Nederlands burgers die burger worden van een ander land -- tenzij ze onder de uitzonderingen vallen zoals sommige senioren, en in mijn geval huwelijk.

Die mevrouw vertelde me wel dat als je terugkomt naar Nederland na een lange tijd (volgens mij zei ze een maximum van 10 jaar), en je hebt nog een oud paspoort bewaard, dan kunnen ze je identiteit als staatsburger 'opteren' nadat je minstens weer een jaar in Nederland bent verbleven (dmv een verblijfsvergunning, dus). Dus het is technisch mogelijk je burgerschap weer op te rakelen, maar alleen als je nog een oud paspoort hebt en je niet langer dan 10 jaar bent weggeweest en je tenminste een jaar weer in Nederland verbleven bent. Anders, ben je niemand meer en krijg je dezelfde behandeling na 11 jaar als iemand uit Iran die naar Nederland komt. Behalve dan met het voordeel dat je de taal al spreekt. Ik vind dit persoonlijk triest.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar heb je die info daadwerkelijk van de US overheid dat een VOG voldoende is ? Er is nl. voortdurend spraakverwarring over.

Je zegt 'de mevr. waar ik mee sprak' en dan kom je met info over mogelijk verlies van status in Ned. - dat klinkt me niet in de oren dat je met iemand van het US consulaat / State Department / USCIS ICE gesproken hebt. Nogmaals, de Ned. ambassade weet niet wat de US overheid vereist. Een VOG gaat bij mijn weten nl. niet zo diep/ver als een uittreksel van het criminaliteits-register van Justitie.

Oh - en ik herinner me nu waar de diskussie over ging waar jij naar refereerde - dat was nl. dat in Ned. het US consulaat het uittreksel van Justitie opvraagt, dat je dat niet zelf mag doen - en dat was een probleem voor diegenen hier die hun procedure in de US zelf aan het regelen waren.

Wat betreft duaal citizenship: jij valt onder de uitzondering die men een aantal jaar geleden in het leven heeft geroepen. Maar er is nu sprake van dat deze uitzonderingsregeling ongedaan gemaakt gaat worden.
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

Ik begin nu erg verward te raken... Ik heb namelijk ook gelezen dat je zelf niet de 'police clearance' op mag vragen (en een police clearance is iets anders dan een VOG) maar dat het US Consulaat dat alleen zelf mag doen. Het probleem is dat er nadruk op wordt gelegd dat dit alleen van toepassing is voor visa-applicanten (waaronder ik dus niet val):
Dutch police clearances acceptable for U.S. visa purposes can only be obtained for you by the American Consulate General in Amsterdam, and only for immigrant visa applicants. The Dutch conduct certificate (Verklaring omtrent het gedrag - VOG) is not acceptable and applicants should not attempt to obtain it. To apply for a Dutch police clearance you must provide the American consulate or embassy processing your visa application, or the National Visa Center (NVC) if the visa application was started by a petition filed in the U.S., or the Kentucky Consular Center (KCC) if a you are a DV Lottery applicant, with your:

full names as in your passport and on your birth certificate, i.e. all first names and family name(s), maiden name and/or aliases, if any;
gender;
date of birth;
city/town, and country of birth;
and your most recent/last address in The Netherlands. (Please provide street, house number, Dutch postal code if known, and city/town, and if need be period of residence.)

This will allow the visa processing post or office to obtain the clearance for you. Please do not contact the Consulate General in Amsterdam directly. The request must be made by your visa processing consulate/embassy or NVC.

Applicants will not get a copy of the Dutch police clearance.
[http://amsterdam.usconsulate.gov/immigrant_visas2.html]

Nederlandse Ambassade, Consulaat, Gemeente lijken dus te denken dat een VOG voldoende is. Ik kan zo ver geen informatie vinden op de usa.gov site. H E L P :?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Trala, ik heb gezocht wat vereisten zijn voor naturalisatie op UCSIS site, form N 400 etc., maar kan daar niets vinden over VOG dan wel verklaring van justitie. Alleen dit:

If you have ever been arrested or detained by any law enforcement officer for any reason, and no charges were filed, send:
An original official statement by the arresting agency or applicant court confirming that no charges were filed.
If you have ever been arrested or detained by any law enforcement officer for any reason, and charges were filed, send:
An original or court-certified copy of the complete arrest record and disposition for each incident (dismissal order, conviction record or acquittal order).
If you have ever been convicted or placed in an alternative sentencing program or rehabilitative program (such as a drug treatment or community service program), send:
An original or court-certified copy of the sentencing record for each incident; and
Evidence that you completed your sentence:
- An original or certified copy of your probation or parole record; or
- Evidence that you completed an alternative sentencing program or rehabilitative program.
If you have ever had any arrest or conviction vacated, set aside, sealed, expunged or otherwise removed from your record, send:
An original or court-certified copy of the court order vacating, setting aside, sealing, expunging or otherwise removing the arrest or conviction, or an original statement from the court that no record exists of your arrest or conviction.
NOTE: If you have been arrested or convicted of a crime, you may send any countervailing evidence or evidence in your favor concerning the circumstances of your arrest and/or conviction that you would like U.S. Citizenship and Immigration Services to consider.

Het lijkt me op basis van bovenstaande, dat je alleen iets aan moet leveren mbt. die ene specifieke keer dat je in de problemen was.
(Dat lijkt me ook logisch, want de verklaring justitie is al gebeurd toen je naar de US kwam en een G.K. kreeg, de periode in de US heeft men ongetwijfeld gecheckt bij de FBI.)

Kun je geen kontakt opnoemen met USCIS ? Of een eenmalig consult aanvragen bij een (goede !) immigratie advocaat....
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

Het is zo ontzettend onduidelijk. Als je van het Consulaat/Ambassade (US) uitgaat in Amsterdam aangaande VISA en Permanent Resident aanvragen kan een persoon niet eens zelf een police clearance (Justitie) aanvragen, en een VOG wordt door hun beschouwd als ongeldig. En dan zou de USCIS zelf wel de aanvrager toelaten een police clearance te krijgen? Ik dacht verder niet dat het voor ons mogelijk zou zijn directe brieven te ontvangen van gerechtshoven en 'arresting agencies' voor zoiets. Dus ik begrijp echt niet hoe ik hiermee verder moet. Het wordt al laat, ik ben moe :(

Morgen probeer ik even wat informatie van de Amerikaanse kant te krijgen, hoe dan ook, en rapporteer wel wat ik ontdek. Dank je voor de moeite en inzage, vroeg of laat komen we er wel uit. Ik heb natuurlijk wel de advocaat overwogen maar 't geld en de tijd komt nou niet echt uit m'n oren en lokaal is er helemaal niets, ik moet uren rijden voor een advocaat die hier ervaring mee heeft.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het consulaat geeft aan wat hieromtrent nodig is voor tijdelijke visa en voor aanvragen permanent residency - de G.K. dus. Voor de G.K. is de justitie verklaring nodig - maar die procedure heb je al doorlopen. (En zonder problemen zo te lezen).
Ik denk dat je voor naturalisatie wel zelf info mag opvragen bij justitie - je gaat voor naturalisatie toch niet naar het consulaat ? dat is toch iets dat binnen de US gebeurd ?
Ik heb destijds voor onze G.K. ook info opgevraagd uit Canada bij de RCMP - dat mochten/moesten we gewoon zelf doen.
Nogmaals, je bent niet bezig met een G.K. procedure, dus het lijkt me dat de regels die dan gelden, nu niet opgaan. Plus zo te lezen heb je niet een algemene verklaring nodig, maar een specifiek document (of een gewaarmerkte kopie) betreffende de feiten en de afloop van jouw 'zaak'.
Noa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Noa »

Kijk voor het verliezen van je nederlanderschap een op de volgende site

www.st-ab.nl of wetten.nl Ga dan naar de Rijkswet op jet Nederlanerschap

Daar staat precies wanneer je je Nederlanderschap verliest en de uitzonderingen...
Fan of the U.S.A.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Zie ook mijn bijdrage in deze link over het verliezen van het Nederlanderschap.
trala
Amerika-ontdekker

Bericht door trala »

Ik denk dat je voor naturalisatie wel zelf info mag opvragen bij justitie - je gaat voor naturalisatie toch niet naar het consulaat ?
Ja, ik begin ook te vermoeden dat ik persoonlijk wat informatie op moet vragen, ook al wordt dat door het Consulaat als ongeldig beschouwd. Maar misschien dat dit door de USCIS anders wordt gezien. Ik heb wel gelezen gisteravond dat de USCIS het niet als hun taak beschouwd om iemand's claims/beweringen te substantieeren. En ja, het klopt wat je zegt, het Consulaat heeft verder niets te maken met mijn aanvraag voor burgerschap. Ik haalde het Consulaat alleen aan omdat de enige officiele informatie die ik kon vinden omtrent hoe Amerika (of een van haar organen) de VOG en "police clearance" beschouwd, op de site van het Consulaat beschreven was. Maar aangezien documentatie van enige arrestaties, aanklachten, etc., die worden beweerd door iemand die burgerschap aanvraagt vereist zijn (volgen N-400), misschien dat zulke "police clearance" documenten wel aanvaard worden door USCIS zelf.

Je hebt het over G.K. Wat is dit? Bedoel je de VOG (Verklaring Omtrent 't Gedrag)? Ik hoorde van de gemeentewerker waarmee ik sprak gisteren dat de VOG maar 5 jaar terug gaat. En omdat ik niet officieel was uitgeschreven in mijn gemeente (kwamen we dus vorig jaar achter) gaat dit dus alleen maar over de periode van 2005 tot 2010, wat in het geheel dus niet van toepassing gaat zijn op mijn burgerschap applicatie. Dus ik denk dat het enige wat ik kan doen is een verklaring zien te bemachtigen van de Justitie, en misschien een verklaring van de instantie die de dossiers van de jeugd-strafbladen beheert. Deze bewaren die dossiers dus een aantal jaren na het misdrijf/aanklacht/etc., ik geloof wel 15 jaar toen ik checkte in 2003. Dus als ik een brief van die instantie zou hebben is dat nog een extra aanduiding dat er niets meer bestaat onder mijn naam.

PS: bedankt voor de links :thumbup:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sorry, ik kort misschien teveel af: G.K. = Groene Kaart !
Ik denk inderdaad dat wat je van plan bent in de laatste alinea, dat dat de beste manier is.
Succes en straks gefeliciteerd met je citizenship ! (wel een hele stap hoor.....)
Noa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Noa »

Ik werk zelf op een afdeling die zich bezig houdt met paspoortverstrekking aan Nederlanders die in het buitenland wonen. Natuurlijk komt het vaak voor dat mensen bij ons aan de balie komen met dezelfde vragen als jij. Wij zoeken dit dan uit en hanteren ook bepaalde regels.

1. heb je ooit in Nederland gewoond.
2. Hoe heb je je Amerikaanse nationaliteit gekregen
3. Als je ooit in Ned, hebt gewoond, hoe lang ben je uitgeschreven.
4. Normaal is het zo dat als je opteert voor de Am. Nationaliteit je je Green Card moet inleveren. Als je vrijwillig Amerikaan wordt ben je in 99 % van de gevallen je Ned. Nat.kwijt, maar er zijn uitzonderingen.

Enz. Enz

Elk "geval" wordt apart bekeken en dat kan best een tijdje duren voor dat je antwoord krijgt.
In dit geval kan de ambassade je helpen. Wij houden ook contact met diverse ambassades om bepaalde antwoorden te krijgen...
Fan of the U.S.A.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer