Zoals beloofd ook mijn bijdrage:
- Leuke en minder leuke (interessante) onderdelen van Death Valley. Wat moet je echt zien en wat niet?
Omdat iedereen andere voorkeuren heeft raad ik aan om eerst op internet informatie in te winnen en dan bij het bezoekerscentrum met de rangers te praten. Zij kunnen je meer vertellen over de conditie van de wegen, en aanraden hoe je het beste gebruik maakt van je tijd in het park. Ook hebben ze informatie boekjes, een schema van de ranger guided activiteiten en informatie over wandelingen e.d. De laatste keer dat wij er waren was het grote bezoekerscentrum onder constructie en zaten ze in een trailer, maar wanneer het grote centrum weer open is hebben ze waarschijnlijk een mooie film over DV. Zeker als het erg heet is, is het een goed idee om zo even af te koelen en een goede impressie van het park te krijgen.
Als je maar weinig tijd hebt: Zabriskie Point, Devil's Golf Course, Mesquite Sand Dunes, Devil's Corn Field, Artist's Palette, en Badwater Basin. Deze liggen allemaal redelijk dichtbij elkaar en zijn makkelijk tot 1 route te maken. Kijk als je bij Badwater Basin ook even naar de rotsen achter je; er staat een klein bordje met waar zeeniveau is.
Iets meer tijd: wandelingen in Golden Canyon (makkelijk) en Mosaic Canyon (iets moeilijker, maar nog steeds makkelijk), Borax Museum, wandeling bij Zabriskie Point (redelijk zwaar afhankelijk van hoe ver je gaat)
Meer dan 1 dag: Tour door Scotty's Castle, Ubehebe Crater. Zeer de moeite waard, maar door de grote afstand van de andere bezienswaardigheden zou ik het alleen doen als je meer tijd te besteden hebt zodat je DV niet alleen vanuit de auto ziet.
Dante's View en Racetrack Playa heb ik helaas nog niet zelf gezien, maar ik hoor daar niets dan goede verhalen over.
- Tips voor 'nieuwelingen'; waar moet je op letten als je Death Valley NP wilt bezoeken?
Bereid je goed voor en zorg ervoor dat je altijd genoeg water bij je hebt, minstens 4 liter per persoon per dag! Zelfs als je alleen maar door DV heenrijdt is het verstandig om een noodratsoen te hebben. Houd er ook rekening mee wanneer je plannen maakt om te wandelen, want je moet al je water met je meedragen. Als je de auto verlaat om in een verlaten gebied te gaan wandelen, stel iemand op de hoogte of laat een briefje achter met je plannen en wanneer je verwacht terug te zijn.
DV is heel uitgestrekt en afstanden vertekenen heel makkelijk. Iets wat heel dichtbij lijkt, is in werkelijkheid vaak ver weg en berg op, berg af is heel vermoeiend. Weet je grenzen en keer om voordat je niet verder kan. Je hebt geen ontvangst op je telefoon dus help is niet altijd dichtbij.
Let er ook op dat je ten alle tijden weet hoe je weer terug naar je beginpunt komt!
Kijk uit voordat je je voeten neerzet, net als in de rest van het zuidwesten zitten er enkele giftige slangen en andere beestjes in DV. De kans dat je ze tegenkomt is verwaarloosbaar, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Dat gezegd, behalve de extreme hitte is het risico in DV niet groter dan in andere parken in het zuidwesten. Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en jezelf goed voorbereidt zal je bezoek aan Death Valley een geweldige ervaring om nooit te vergeten zijn.
- Hoeveel tijd moet je inplannen voor een bezoek?
Minimaal 1 overnachting, zodat je twee dagdelen te besteden hebt en de zonsondergang en -opkomst kan meemaken.
- Waar kun je overnachten?
Iemand anders had alle mogelijke plaatsen al genoemd, maar ik wil iedereen graag aanraden om of in Furnace Creek/Ranch (dichtbij Zabriskie en het zwembad is verwarmd dus je kan ook als het buiten koud is heerlijk zwemmen) of bij Stovepipe Wells (basic, bij de Sand Dunes) te overnachten. Er is heel weinig luchtvervuiling, dus de nachten zijn prachtig en je kan de zonsondergang en -opkomst zien, zonder veel door het donker te hoeven rijden.
- Persoonlijke ervaringen: zou jij weer teruggaan? Waarom (niet)?
Zeker weten! Voor mij is DV echt een park waarop je niet uitgekeken raakt ... je ontdekt telkens weer nieuwe dingen.
- Alles andere wat je kan bedenken dat nuttig is voor bezoekers van Death Valley National Park.
Net als bij andere NP biedt ook DV ranger guided wandelingen aan die zeer de moeite waard zijn. Als je op 's nachts op een guided hike bij de zandduinen gaat is het verstandig om een zaklamp mee te nemen.
Het voorjaar is een geweldige tijd om DV te zien; alle wildbloemen staan in bloem en het weer is aangenaam, maar het is ook een van de drukkere tijden. Toen we er in Februari waren verbaasden we ons over de absolute stilte, zoiets had ik nog nooit eerder gehoord, en dat was in April helaas niet zo ... je hoort dan soms toch een licht gezoem in de achtergrond.
Zorg ervoor dat je de tank helemaal opvult voordat je naar DV rijdt. Benzine is ontzettend duur in het park!
Ik weet niet precies wat voor foto's je zoekt maar als je een foto op mijn blogs ziet die je kan gebruiken kan ik hem onbewerkt en op groot formaat sturen. Het is dag 1 & 2 van
2010 (nog met mijn oude camera dus kwalitatief iets minder) en dag 13 & 14 van
2011.
Als afsluiter een foto van Zabriskie Point tegen strakblauwe lucht.