Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Doordenkers voor de winnaars

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
ANY
Amerika-expert

Re: Doordenkers voor de winnaars

Bericht door ANY »

Maar dat komt omdat ik zelf weet hoe snel het er doorheen blaast die eerste maanden.
Inderdaad! Er zijn een heleboel dingen waar je wel en waar je niet aan denkt om geld voor nodig te hebben. Die eerste keer dat we naar de VS verhuisden dachten we goed gespaard te hebben, mijn man had een baan, maar de reserves waren snel op aan een auto, borgsom voor huur, en een heleboel kleinigheden zoals een wasmachine, en wat andere tegenvallers.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Soms zijn er mensen die echt een Droom hebben, en die daardoor de realiteit niet willen zien. Met allerlei drama's tot gevolg zoals echtscheiding, berooid terug naar Belgie of Nederland,... En dat vind ik erg. En ik moet toegeven dat hier in Canada de overheid daar ook een stukje schuld aan heeft. Want als je je hier wilt vestigen, dan moet je bv. als je een gezin met 1 kind bent, aan kunnen tonen dat je nog niet eens $20,000 hebt. Dus mensen concluderen dan, in hun Droom, dat dat het bedrag is dat voldoende is om je een start te geven... Er zullen vast wel plaatsjes zijn aan de Oostkust van Canada waar je met dat bedrag een hele tijd kan overleven. Maar er zijn evenzeer een heleboel plaatsen waar je daar geen half jaar mee in leven blijft. Misschien 3 maandjes?
En als mensen geen kinderen hebben, dan kan het mij al niet zoveel schelen als ze met 10,000 willen verhuizen en denken dat dat best vlotjes gaat. Maar zodra er kinderen in het spel zijn, vind ik het iets heel anders worden, want die worden meegesleurd in het avontuur.
En we kennen hier natuurlijk nooit het financiele plaatje van mensen. Trouwens, sommigen vinden $10,000 ook al heel wat, dus als ze dan zeggen dat ze "best voldoende geld hebben"... :?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Je hebt ook helemaal gelijk en het is hartstikke goed dat mensen gewaarschuwd worden voor de valkuilen, die ze zelf soms niet zien. Ik zie die valkuilen zelf maar al te goed. Dát is ook de reden dat ik blij ben dit jaar de loterij niet gewonnen te hebben, en de reden om in ieder geval volgend jaar niet mee te doen. Als ik ga wil ik me wel kunnen vestigen daar waar ik dat wil, of dat nu LA, Seattle of Chicago is. Als dat niet mogelijk is, dan maar even niet. Mijn huidige leven is me te dierbaar en, zoals ik al eerder schreef, mij gaat het niet om het emigreren naar Amerika an sich, maar het emigreren naar juist die plekken die ik zo ontzettend tof vind.

Ik ben nog redelijk jong, dus heb ik nog genoeg tijd om bijvoorbeeld te sparen. Zo te horen heeft Inge genoeg spaargeld. Ik denk dat het risico dan een stuk kleiner is. Als je een jaar kunt overleven van je spaargeld in CA, niet te groot gaat wonen en niet te dure auto's gaat rijden, dan komt het vast wel goed. En het is echt allemaal niet zo negatief als hier vaak wordt geschreven mbt wonen in goedkopere buurten. In The Valley, een buitenwijk van LA, vind je een heleboel appartementen complexen die erg nieuw en modern zijn en voorzien van allerhande voorzieningen voor een heeel stuk minder dan in West-Hollywood of Santa Monica. Ik ben er zelf een aantal keren geweest en heb ook een keer een huisje gehuurd in de wijk North-Hollywood. Dat zijn allemaal hele nette wijken, met veel werkgelegenheid in de buurt. Je zit dan wat verder van 'de buzz' maar je woont prima en een stuk goedkoper.

Waar in CA willen jullie je gaan vestigen Inge?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

FlipjeBTiel schreef:Ah, maar het weer is juist waarom wij hier zijn en nergens anders naar toe willen.
Ook dat is weer persoonlijk. Toevallig sprak ik van de week twee verschillende mensen die vanuit San Francisco naar (uitgerekend) Atlanta waren verhuisd. Ze noemden de kosten voor levensonderhoud en inderdaad het weer als belangrijkste redenen om naar Atlanta te gaan. Het weer mag dan in de zomer koeler zijn dan hier, maar de lente en herfst lijken weer meer op het druilerige en bewolkte Seattle. Bottom line is dat het voor iedereen anders is en als je de keuze hebt, waarom zou je dan niet verhuizen. Ik was vorige week trouwens weer even in NL en had daar voor het eerst sinds maanden weer een jas aan en dat hoeft voor mij toch echt niet meer. 8)
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Inderdaad, heel anders dan Bakersfield !
Dacht dat je in Fresno zat? En nee, niemand die de keuze heeft (i.e. alle NL-ers, hmmm?) gaat vrijwillig in Fresno of Bakersfield wonen.
oortjes schreef:Hoe erg een begrotingstekort is van 1,1 % - de totale schuld is hoger natuurlijk - daar zijn de meningen over verdeeld.
De publieke schuld in CA is een apart verhaal, omdat er vele bondmeasures zijn om om Prop 13 heen te komen, je krijgt dan een andere accounting dan bij andere staten die dezelfde uitgaven hebben maar dan uit het generale fonds. Netto maakt het geen verschil, maar journalisten kunnen er leuke sensationele artikelen over schrijven.
oortjes schreef:Om de begroting sluitend te krijgen gaat er behoorlijk geknipt worden in voorzieningen oa. voor bejaarden en gehandicapten is onlangs aangekondigd.
Er zijn kleinere plaatsen die hun politie opgeheven hebben omdat ze anders hun begroting niet sluitend kregen.
En een paar jaar geleden al werd de (county) tandheelkunde truck voor arme kids opgeheven - kostte $ 150,000/jaar en dat was er dus niet meer.
De keerzijde van dat plaatje is dat zulke voorzieningen er in de meeste staten ueberhaupt niet waren.
Bandido schreef:Het weer mag dan in de zomer koeler zijn dan hier, maar de lente en herfst lijken weer meer op het druilerige en bewolkte Seattle.
In SF zelf, ja, maar daarbuiten en vooral in de East Bay heb je tal van micro-klimaten en heb je het voor het uitzoeken. Net achter en in de heuvels komt b.v. de mist niet, behalve in July/Augustus (wanneer het het meest nodig is, en dat is geen toeval: het binnenland is dan heter en dus meer stijgende, verplaatsende lucht): dan heb je wel de verkoeling, maar niet de klamheid en wolkenbedekking van SF. De lente en herfst zijn daar gematigd warm met volop zonneschijn, net zoals de zomer nadat de ochtendmist is weggebrand. In de winter is het koeler vanwege de regen en is het soortgelijk aan NLs herfstweer.

Gr., Flipje
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Zo zie je maar hoe ontzettend persoonlijk e.e.a. is, en hoeveel individuele wensen kunnen uitmaken. Als je heel graag in leuk buurtje midden in een bruisende stad wilt wonen en lekker warm weer wilt hebben is Sunset in S.F. niet zo'n goed idee. Maar als de stad wat minder bruisend mag zijn, dan is bijvoorbeeld Willow Glen in San Jose een optie, en een uurtje ten zuiden van S.F. Ik woon persoonlijk liever in een oud bungalowtje met een ruime tuin in een rustig wijkje dan in een mooi appartement in downtown (ongeveer even duur), en dat bepaalt al waar je wel en niet kan/wil wonen. Het klimaat op de Mid S.F. Peninsula (zeg tussen Mountain View en San Mateo) is voor mij perfect, ten noorden vind ik te koud (mist), ten zuiden te heet.

Toen ik hier de eerste keer ging wonen in '96 was het best zoeken om een plek te vinden waar ik me thuis voelde. Een mijl verderop gaan wonen kan al enorm uitmaken. Aangezien huurwoningen in de regel vloerbedekking etc. hebben is het gelukkig niet veel werk om te verhuizen. Je huurt een U-Haul, regelt wat vrienden/collega's, en pakt je spullen op om ze elders weer neer te zetten. Geen behangen, schuren of schilderen. Met kinderen is het een ander verhaal natuurlijk, zeker als ze naar een andere school zouden moeten. Toch zou ik er ook met kinderen op rekenen dat je minstens 1x verhuist in de eerste periode, gewoon omdat het moeilijk is om vers vanuit NL te bepalen waar je op de juiste plek zit.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat hadden we tegen onze zoon ook gezegd: dat we eerst dus 4 maanden in die bemeubelde woning zouden wonen maar dat we nadien zouden verhuizen naar een andere huur- of koopwoning, en dat hij dus mogelijk van school moest veranderen.
Maar de school bleek zo leuk te zijn voor hem, hij maakte er snel contacten met anderen en van de school an sich waren we ook zeer tevreden. Dus toen we uiteindelijk na 4 maanden verhuisde naar onze koopwoning, die in een andere boundary viel (met ook een heel goede school), zijn we toch eens na gaan denken of we hem weer wilden verhuizen. Tenslotte waren we hier wel met een puber en voor hen is het toch al zwaarder om vrienden achter te laten, laat staan om dan je draai ergens te vinden en 4 maand later weer te moeten verhuizen naar het andere eind van de stad. Gelukkig wou ook de school onze zoon als leerling houden, en is hij kunnen blijven. Op voorwaarde natuurlijk dat we zelf voor vervoer zorgen, want hun schoolbus rijdt hier niet. Gevolg; elke dag rij ik dus dwars van de ene kant van de stad naar de andere kant tijdens de ochtend en ook nog eens in de namiddag om hem naar school te brengen. Bijkomend gevolg was dus ook dat ik geen job kan zoeken, want ik ben te weinig beschikbaar en te weinig flexibel met mijn uren. We hebben openbaar vervoer bekeken, maar dan is hij telkens 1,5 uur onderweg en daarvan moet hij dan ook nog 20 minuten stappen. Allemaal minder erg in de zomer, maar we kennen hier ook nog zoiets als winter en dat duurt een paar maanden en kent nogal wat sneeuw...
Dat is dus ook iets waar je bij stil moet staan...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

FlipjeBTiel schreef:In SF zelf, ja, maar daarbuiten en vooral in de East Bay heb je tal van micro-klimaten en heb je het voor het uitzoeken.
De ene woonde in Burlingame en de andere in downtown en beide zijn natuurlijk vlakbij de kust, dus dat zal het inderdaad zijn geweest. Ze vonden alleen het urban aspect juist zo leuk van die delen van de stad. Maar goed, verder ken ik het niet goed genoeg om daar wat over te zeggen. Maar het blijft hoe dan ook afhankelijk van je eigen voorkeur en omstandigheden. En ik merk ook dat waar ik het heel goed naar mijn zin heb in Midtown Atlanta, het voor bv mensen met gezinnen weer heel onaantrekkelijk kan zijn.
"Keep Georgia On Your Mind"
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

RiverCola schreef:J Zo te horen heeft Inge genoeg spaargeld.
Voorlopig zit ons spaargeld in ons huis, dat gelukkig al is afbetaald. En de reden om hamburgers te gaan flippen (een voorbeeld 'oortjes', hoeft niet per se) zou zijn om niet aan dat geld te moeten komen, of toch zo weinig mogelijk
RiverCola schreef:Waar in CA willen jullie je gaan vestigen Inge?
Ik ben verliefd geworden op Santa Barbara County. Ik vind Santa Barbara zelf zalig. Een kleine stad aan de kust. Ik weet trouwens niet of er soortgelijke stadjes zijn in California...Iemand??? Dan wil ik daar zeker ook gaan kijken.

Plan ik om in de kerstvakantie op 'ontdekkingsreis' te gaan gedurende 14 dagen dus alle tips zijn meer dan welkom
Gast

Bericht door Gast »

Kijk ook eens op http://www.city-data.com/. Hier staat een heleboel gedetailleerde informatie per plaats. Er is ook een forum. Ikzelf heb hier veel aan gehad bij het zoeken.
Ook http://www.greatschools.org/ is handig als je op zoek bent naar scholen.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

City-data is heel interessant. Alleen weet ik niet welke steden vergelijkbaar zijn met Santa Barbara

Greatschools heeft een Iphone app. Handig!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ja er zijn een aantal van die stadjes - S.B. is overigens vrij prijzig om te leven. Vlgs. mij bestaat het vnl. van toerisme. (En het is weer zo'n enclave....) Als je die omg. aanspreekt moet je zeker de boeken van Sue Grafton lezen, die spelen in dat gebied, maar ze noemt het Santa Theresa.
Google Junipero Serra - dat was de monnik die missies oprichtte langs de kust van CA - op een dag loopafstand van elkaar.
Als je in SB geweest bent heb je denk ik ook de missie daar bezocht. Om de missies heen ontstonden plaatsen. Ik vond (Buona)Ventura wel leuk en ook San Luis Obispo en omg. Ventura ligt tussen SB en LA, SLO ligt een stuk noordelijker vlak bij de kost.
Iets meer uit de kust ligt bv. 1000 Oaks - Simi Valley - Moorpark. Ik heb bijna drie jaar in SV gewoond in de 90er jaren en een paar jaar geleden waren we in de buurt en gingen we even kijken, het was er leuker geworden want groter met meer winkels enz. 1000 Oaks is sjieker en ik dacht ook wat duurder. Moorpark is vooral een college town.
Maar hoe het er zit met de werkgelegenheid, geen idee.

Flipje, ja het is Fresno, maar ik las pas een boek dat speelde in Bakersfield, ik ben er ook geweest, en het lijkt me nog troostelozer dan Fresno ?
(En Buck Owens is er ook niet meer....)
Wij hebben nooit echt kunnen kiezen waar we gingen wonen - waar de baan aangeboden werd daar was de woonplaats. Moet ik toegeven dat mijn man altijd alleen geïnteresseerd was in 'de baan' en ik er pas later achterkwam waar we nu weer beland waren.

Iemand vroeg wat we in de US doen en dat is dus het antwoord: 18 jaar geleden werd mijn man een baan aangeboden in de USA. We gingen ervoor en pas nadat we de magere spaarpot opgemaakt hadden aan werkvergunning, verhuizing, een auto, aanbetaling huis, W/D, enz. realiseerde ik me dat er geen weg terug meer was. Mn. omdat de huizenprijzen in Ned. midden 90er jaren begonnen te stijgen en ze in CA nog verder naar beneden gingen.
Wij hadden ook geen afspraken gemaakt wat te doen als een van ons tweeën er niet gelukkiger op werd, laat staan dat we een 'plan B hadden.
De wachttijd voor een G.K. was toen 2 jaar, dat leek me te doen. Maar door een aantal factoren (elders al vaker beschreven) konden we na zes jaar het land uit omdat de werkvergunning 'op' was. Ik wilde terug naar Ned. maar mijn man zijn werkgever haalde hem (ons) over naar Canada te gaan voor ong. 15 maanden zodat hij (mijn man dus) kon terugkomen op een L1 visum. Een jaar later hadden we onze G.K.en maar toen hoefde het voor mij niet meer: ik was ziek, werd geopereerd, hield daar problemen aan over, de economie begon behoorlijk te sputteren, en ik mocht ontdekken dat als je 10 jaar niet gewerkt hebt en niet echt jong meer bent, je 'beschadigd materiaal' bent.
En ja toen gingen we naar Fresno of all places.

Flipje, dat we hier bepaalde voorzieningen hebben/hadden is mede vanwege de schreeuwende armoede, inkomens van 12 - 15.000 dollar er jaar voor het hele gezin. Dat je paprika's, tomaten, sla, aardbeien, perziken etc. zo betaalbaar zijn is mede aan de onderbetaalde, vaak illegale, werkers te danken.
Laatst gewijzigd door USInsider op 06 aug 2011, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Dat je paprika's, tomaten, sla, aardbeien, perziken etc. zo betaalbaar zijn is mede aan de onderbetaalde, vaak illegale, werkers te danken.
Bij mijn weten draaien ze in Fresno alles door de Odwalla, niet? En we hebben hier ook eerlijke (lokale) producten, hoor.

Gr, Flipje
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Thousand Oaks is nog een behoorlijk eind rijden van Santa Barbara af. Santa Barbara is inderdaad mooi, maar ook duur. En ze hebben toch wel een parkeerprobleem(pje). Ik heb geen idee hoe het met de werkgelegenheid staat in Santa Barbara. Als je wil gaan werken in LA, dan wel greater LA ben je nog een behoorlijk eind van je werk vandaan als je in Santa Barbara woont.

@oortjes, de vraag was eigenlijk meer waarom jullie nog in de VS wonen. Niet zozeer waarom je er heen bent gegaan, maar waarom je er nu nog bent.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat ik het al uitgelegd had. Mijn man heeft hier een goede baan, is succesvol, heeft leuke collegas,'s, voelt zich in de US thuis, heeft het behoorlijk naar zijn zin. Ik wil hem niet vragen dat alles op te geven voor een onzekere toekomt in land van herkomst.
Ik heb inmiddels 17 jaar niet gewerkt (H4 is een levenslange veroordeling mocht ik merken, niet een situatie van hooguit twee jaar zoals mij verzekerd werd toen we besloten naar de US te vertrekken begin 90er jaren). Ik ben in de US 'beschadigd materiaal' na al die tijd van inactiviteit, en zal dat zeker in Ned. zijn. Ik heb geen contacten meer in Ned. en geen rechten meer qua werknemersvoorzieningen (en terecht). Mijn aow ben ik de helft van kwijt. Ik de kost verdienen in Ned. - zoals ik dat jaren geleden deed - dat kan ik vergeten, dat gaat niet meer.
Ik heb erover gedacht in mijn eentje terug naar huis te gaan, daar hebben we een aantal jaar geleden over gesproken, zo van huis verkopen enz. Maar de huizenmarkt stortte in etc. dus er is geen geld voor een enkeltje terug. We bestaan op een inkomen - en zijn aardig wat keren verhuisd vanwege werk(vergunning) - dus veel gespaard is er niet.
En de dollar is behoorlijk waarde kwijtgeraakt tov. de Euro. Hij hier & ik daar, financieel niet mogelijk.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Met het gevaar je voor het hoofd te stoten, ik vindt jezelf beschadigd materiaal noemen klinken alsof je bij de pakken neerzit. Ik weet niet welk werk of opleiding je gehad hebt, maar je zal nooit kunnen oppakken waar je ooit stopte. In plaats daarvan zou je in een andere richting kunnen denken, een ander soort baan, of een nieuwe opleiding bijvoorbeeld. Het fijne hier is juist dat je op 40 of 50 jarige leeftijd nog een nieuwe carriere kan beginnen. Bijvoorbeeld, van de 8 leerlingen verpleegkunde die ik in het voorjaar begeleidde was er welgeteld 1 20 plusser, de rest was stukken ouder.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik wil me toch ook echt even aansluiten bij ANY. Ik lees wel vaker dat je jezelf "beschadigd materiaal" noemt, en dat vind ik wel heel erg hard naar jezelf toe. Het is zeker niet meer mogelijk om je carriere zo weer op te pakken, maar je bent toch niet waardeloos voor de maatschappij geworden? Ik zou bijna willen stellen dat het tegendeel waard is. Net als ANY heb ik ook veel non-traditional students (mensen die na hun 40e besluiten om een andere carriere richting te kiezen), en die voegen zo enorm veel toe aan de colleges en hun stageplaatsen, waarom zou dit voor jou niet weggelegd zijn? Natuurlijk is het niet kunnen werken enorm kilo-utrecht-tango, maar ik geloof echt niet dat je daardoor niks meer kan/waard zou zijn... :offtopic:
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Moet je die studie wel kunnen betalen natuurlijk. Plus: is oortjes nog in staat om een studie te doen, maar vooral om nadien te gaan werken (met haar gezondheidsproblemen)?

Oortjes, ik vind het wel spijtig van je dat je man toch nooit zichzelf een halt heeft toegeroepen. Tenminste, die indruk heb ik. Misschien dat er even nagedacht is over Nederland, maar dat dat geen optie was omdat hij daar ook niet zoveel kansen had met zijn (zeer specifieke?) kennis. Maar zijn jullie toen degelijk op zoek gegaan naar een alternatief land? Heeft hij ooit ingezien hoe moeilijk dit allemaal voor je was, of zag hij dat pas toen het allemaal al te laat was?
Ik vind het heel spijtig dat jij in deze situatie terecht bent gekomen.
En waarom we hier niet veel meer van die mensen zien? Tja, moest ik het zijn, ik zou mijn bezigheid wel hebben. Ik werk nu ook niet. En ik had altijd gedacht dat ik terug aan een studie zou beginnen zodra we verhuisd waren, maar ik heb het hier zo druk met allerlei dingen dat ik niet weet waar ik de tijd vandaan moet halen om er nog een studie bij te gaan doen.
Er zijn allerlei types mensen, voor sommigen zal het h4 zijn niet erg zijn, voor anderen wel. En dan kan je er samen voor kiezen om naar een ander land te gaan (of terug naar 'huis'). Maar als die echtgenoot niet bereid is om ook iets op te offeren, dan kom je natuurlijk in een zeer ernstige situatie terecht...
Elke
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Moet je die studie wel kunnen betalen natuurlijk.
Zeker waar! Maar vaak gooien we zelf de grootste obstakels op onze eigen weg.
Sten

Bericht door Sten »

ANY schreef: Zeker waar! Maar vaak gooien we zelf de grootste obstakels op onze eigen weg.
Mijn hemel, hier zeg je zo iets dieps en waars! :notworthy:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer