Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Misschien wil je wel verhuizen naar Detroit?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Misschien wil je wel verhuizen naar Detroit?
Ik woon op 340 km van Detroit (4 uur rijden). Mijn moet moet soms in Windsor zijn, dat is de Canadese stad aan de andere kant van de river, en ik heb me voorgenomen om zeker eens mee te gaan naar daar, zodat ik dan door kan rijden naar Detroit. Wil dat wel eens met eigen ogen zien, hoe het er daar uit ziet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ahhh ik wil mee
Deze stad heeft me echt nieuwsgierig gemaakt! Mijn neef heeft er natuurlijk gewoond maar hij is veel ouder als ik dus toen hij daar woonde was ik nog zo jong dat het meer een feit was als dat ik er iets van wist... Helaas staat het contact vanuit zijn kant met de familie momenteel op een laag pitje dus ik hoop dat dat hersteld... Zou hem en vooral zijn Amerikaanse vrouw er van alles over willen vragen
Heb toen wel vaak met ze geskyped... maar dat was toen toch meer hoi hoe is het daar hoe warm is het enz... Wel heel toevallig toen net ging ik de was ophangen en toen kwam er een shirt van Detroit van mijn vriend voorbij. Dat shirt komt gewoon uit NL maar vond het wel toepasselijk. Mocht je er zijn geweest Elke hou ik me aanbevolen voor je verhaal
Heb echt zin om er zelf ook eens te gaan kijken!

www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, en dat kan ik me ook wel voorstellen. Veel Atlantans denken niet als een bedrijf en denken meer in termen van "waar zou ik willen wonen als ik mocht kiezen". En ja, dan is wonen bij de Grand Canyon waarschijnlijk aantrekkelijker dan Atlanta. Dat hoor ik ook in mijn omgeving wel. Maar als je bedenkt dat je ook nog geld moet verdienen om van te leven, dan wordt het alweer een ander verhaal. En dan komen hele andere plaatsen in beeld als wanneer je ergens op vakantie zou gaan. Dat dagdromen is natuurlijk leuk en aardig, maar als je een gezond bedrijf wil hebben moet je toch nuchten ergens naar kijken. Dan is logistiek ineens belangrijk, relatief lage lonen, goedkoop land/onroerend goed en ja, vaak ook het weer. En dan komt Atlanta toch vaak al snel in beeld. Dat zie je ook aan de grote bedrijven (Fortune 500) die hier al zitten, die kwamen natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Wat de naamsbekendheid betreft hangt het natuurlijk ook af waarmee je het vergelijkt, want een New York is het niet en zal het nooit worden ook. En een LA of San Francisco ook niet. Maar concurreren met steden als Chicago, Houston, Dallas, Boston en Seattle voor wat betreft bedrijfsvestiging doet Atlanta inmiddels wel. Maar marketing is voor een stad/staat net zo goed een constant aandachtspunt als voor een bedrijf, je moet de boodschap blijven herhalen.Matjong schreef:Veel Amerikanen met wie we zakelijk samenwerken snappen onze keuze totaal niet, en ook veel mensen in Atlanta vragen zich hardop af waarom we voor Atlanta hebben gekozen als we onze plek zelf konden uitkiezen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ik denk dat Atlanta in de ogen van hen die de stad nog onvoldoende kennen voorlopig nog onder Chicago staat. En voor hen die de stad kennen staat LA toch wat lager dan voor hen die de stad enkel kennen van naam.
Ik kwam ooit een interessante Wikipedia pagina tegen, over de classificatie van steden. Wellicht interessant om hier te plaatsen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_city#GaWC_studies
Ik kwam ooit een interessante Wikipedia pagina tegen, over de classificatie van steden. Wellicht interessant om hier te plaatsen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_city#GaWC_studies
- Bandido
- Amerika-expert
Qua stad is Chicago natuurlijk veel groter en er is meer te doen dan in Atlanta. Maar als ik kijk naar hoe een willekeurig Europees bedrijf dat zich in de VS wil vestigen naar verschillende steden kijkt, dan merk ik dat ze toch vaak heel analytisch te werk gaan. En dan kijken ze naar de kaart van de VS, naar de verschillende regionale markten en waar ze actief willen worden en/of hun klanten zitten. Hier op het forum gaat het er vaak meer om welke steden het "leukst" zijn, maar voor bedrijven zelf is zoiets subjectiefs niet de eerste factor van belang. Vaak is er in zo'n vroeg stadium nog helemaal geen werknemer in beeld die er moet gaan wonen, maar wordt dat pas later opengesteld als de keuze voor een plaats is gemaakt. Veelal zijn het dezelfde steden die concurreren met Atlanta en dat zijn vrijwel altijd Chicago, Houston en Dallas. Maar ook vaak Boston en in mindere mate Charlotte en Miami.Hockey schreef:Ik denk dat Atlanta in de ogen van hen die de stad nog onvoldoende kennen voorlopig nog onder Chicago staat.
Concurrentie is er eigenlijk nauwelijks met LA en SFO, omdat je als bedrijf al een reden hebt om aan de westkust te willen zitten. Ze missen namelijk dan toch vier uur gezamenlijke werktijd met het bedrijf in Europa (vergeleken met de Oostkust). En dat is dan vaak al bij voorbaat iets dat vaststaat. En dat geldt eigenlijk ook voor DC en NYC. Die laatste is dusdanig duur dat een bedrijf een reden heeft om juist daar een kantoor te willen hebben. En bij DC merk je dat het voor sommige bedrijven noodzakelijk is om bv vanwege overheidscontracten die bij de federale overheid te zitten. En die kijken dan niet eens naar andere Amerikaanse steden.
Ik associeer Atlanta altijd maar met 1 ding en dat is het "grote" aantal hoofdkantoren van grote bedrijven. Maar dat weet Bandido beter dan ik natuurlijk, volgens mij zit Coca Cola(fiscaal zitten die in Nederland
) er ook.
En als Coca Cola er zit dan moet het wel goed zijn

En als Coca Cola er zit dan moet het wel goed zijn

- Bandido
- Amerika-expert
Volgens mij heeft CocaCola ook in fiscaal opzicht de hoofdzetel in Atlanta, maar ik kan er naast zitten natuurlijk. Maar goed, in het algemeen is het aantal Fortune 500 bedrijven en ook de diversiteit daarvan een graadmeter om te zien hoe aantrekkelijk en vitaal de economie van een stad is. Behalve dat ze zelf voor werkgelegenheid zorgen, komen in het kielzog van dit soort bedrijven ook een hele reeks aan service providers, klanten, suppliers etc. naar zo'n stad. Atlanta is momenteel nr. 4 in de VS als het gaat om Fortune 500 bedrijven, naast CocaCola zijn dat oa The Home Depot, Delta Air Lines, UPS, InterContinental (hotels), Newell Rubbermaid en Turner Broadcasting (oa CNN en CartoonNetwork). Zeer verschillende bedrijven dus. En als je dan kijkt naar Detroit, dan zie je dat het toch met name automobielbedrijven zijn of aanverwant daaraan. En dat maakt zo'n stad dus extra kwetsbaar wanneer het magere tijden zijn.
Gave site Hockey, heb meteen even een printje gemaakt en de steden die ik al heb gezien doorgestreept. Hangt nu naast mijn hier-wil-ik-nog-graag-heen lijstje... Heb degene die ik op mijn andere lijstje heb staan gemarkeerd
! Toch staat na dit topic Detroit op mijn lijstje ik ben gewoon zo nieuwsgierig geworden.

www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Wat Bandido over het zakelijke zegt klopt helemaal. Chicago vond ik als toerist persoonlijk een veel interessantere stad dan Atlanta, maar om te wonen of een business te runnen: Totaal niet interessant. Hetzelfde geldt voor de volledige westkust. Ik vond het er werklijke schitterend, maar zakelijk is het echt geen optie (veel te duur en te ver van NL). Houston en Dallas zijn wel serieuze concurrenten, en ook Charlotte en Florida waren interessante opties. NY, Washinton, Balitmore etc. zijn het uiteindelijk niet geworden omdat de cost of living gewoon te hoog ligt. Ook zakelijk liggen de kosten veel hoger.
Achteraf vond ik Charlotte trouwens helemaal niks, maar heb er wel serieus gekeken, en in Florida vond ik de sfeer minder fijn... beetje te materalistisch/conservatief ofzo, maar ben alleen in de omgeving Tampa/Orlando geweest, alhoewel ik eigenlijk niet verwacht dat ik Miami wel prettig vindt. Zakelijk gezien heeft het wel goede mogelijkheden, vooral belastingtechnisch is het heel interessant. Houston en Dallas ben ik niet geweest ivm gebrek aan tijd, maar daar wil ik nog wel eens kijken hoe de sfeer daar is.
In ons geval was ook Denver vrij serieus, maar dat heeft met onze industrie te maken. Daar zijn we 2 jaar geleden geweest en ik vond het er als toerist ook erg fijn.
Achteraf vond ik Charlotte trouwens helemaal niks, maar heb er wel serieus gekeken, en in Florida vond ik de sfeer minder fijn... beetje te materalistisch/conservatief ofzo, maar ben alleen in de omgeving Tampa/Orlando geweest, alhoewel ik eigenlijk niet verwacht dat ik Miami wel prettig vindt. Zakelijk gezien heeft het wel goede mogelijkheden, vooral belastingtechnisch is het heel interessant. Houston en Dallas ben ik niet geweest ivm gebrek aan tijd, maar daar wil ik nog wel eens kijken hoe de sfeer daar is.
In ons geval was ook Denver vrij serieus, maar dat heeft met onze industrie te maken. Daar zijn we 2 jaar geleden geweest en ik vond het er als toerist ook erg fijn.
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Ik heb toch wat moeite met je argumenten, dus zou je deze iets uitgebreider willen toelichten Matjong?Matjong schreef:Wat Bandido over het zakelijke zegt klopt helemaal. Chicago vond ik als toerist persoonlijk een veel interessantere stad dan Atlanta, maar om te wonen of een business te runnen: Totaal niet interessant. Hetzelfde geldt voor de volledige westkust. Ik vond het er werklijke schitterend, maar zakelijk is het echt geen optie (veel te duur en te ver van NL). Houston en Dallas zijn wel serieuze concurrenten, en ook Charlotte en Florida waren interessante opties. NY, Washinton, Balitmore etc. zijn het uiteindelijk niet geworden omdat de cost of living gewoon te hoog ligt. Ook zakelijk liggen de kosten veel hoger.
Qua afstand is er niet heel veel verschil tussen een Los Angeles en een Texas. Anderhalf uur langer vliegen vanuit Nederland zou ik niet direct als dichterbij bestempelen. Een New York is dan wel, puur op vliegtijd beoordeeld, veel dichterbij.
Welke zakelijke kosten zijn er zoveel hoger in de Chicago's, en westkust steden en NY etc.?
Cost of living ben ik volledig met je eens, Californië is stervensduur, NY ook, en enkele andere steden die je opnoemt zullen niet veel goedkoper zijn. Ik vraag me wel af hoelang een Atlanta qua cost of living goedkoper zal zijn, als iedereen erheen gaat zal de cost of living vanzelf stijgen.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Tuurlijk wil ik datHockey schreef: Ik heb toch wat moeite met je argumenten, dus zou je deze iets uitgebreider willen toelichten Matjong?
Qua afstand is er niet heel veel verschil tussen een Los Angeles en een Texas. Anderhalf uur langer vliegen vanuit Nederland zou ik niet direct als dichterbij bestempelen. Een New York is dan wel, puur op vliegtijd beoordeeld, veel dichterbij.
Welke zakelijke kosten zijn er zoveel hoger in de Chicago's, en westkust steden en NY etc.?
Cost of living ben ik volledig met je eens, Californië is stervensduur, NY ook, en enkele andere steden die je opnoemt zullen niet veel goedkoper zijn. Ik vraag me wel af hoelang een Atlanta qua cost of living goedkoper zal zijn, als iedereen erheen gaat zal de cost of living vanzelf stijgen.

De cost of living in Atlanta is zeer gunstig. Het is een gigantische stad, maar de cost of living ligt toch enkele procenten onder het nationaal gemiddelde. Er is de afgelopen 10 jaar enorm veel gebouwd in Atlanta, veel te veel. De economie ging goed en het kon gewoon niet op. En toen kwam de financiele crisis... De huizenprijzen zijn hier gigantisch in elkaar geklapt. Dat is in de meeste plekken wel zo, in min of meerdere mate, maar hier lijkt de situatie meer op die van Florida (alhoewel de prijzen daar mogelijk nog meer in elkaar geklapt zijn). Onze buurman was zo open om te vertellen dat zijn huis alleen al 100,000 minder waard is (nu 380k, was 480k). Dat zijn flinke dalingen, en dit is een gewilde locatie van Atlanta. Niet leuk voor als je er al woont, maar ideaal als locatie om je nu te vestigen!
Nu, de vergelijking met andere steden zoals Baltimore en Washington die we ook op het oog hadden. De cost of living ligt daar is zoveel hoger. Ik heb er even voor moeten Googlen want ik ken de cijfers niet uit mijn hoofd, maar dit geeft wel een aardig beeld: http://www.stlrcga.org/x436.xml.
Chicago: 16% hoger
Baltimore: 19% hoger
Washington: 40% hoger
New York: 116% hoger
Ook andere concurenten eerder genoemd in dit topic zitten er stevig boven (Boston: 32%), (San Diego, LA: 30+%). In andere woorden, Atlanta is erg voordeelig vergeleken deze plekken. De cost of living straalt onmiddelijk door naar zakelijke dingen, zoals de huurkosten van een kantoorpand, het gebruik van utilities, maar vooral: De lonen. Als de cost of living 30% hoger ligt, moeten de lonen ook een stuk hoger liggen om dat te kunnen betalen. De Chamber of Commerce in Atlanta heeft indertijd een aantal steden voor ons vergeleken, en de gemiddelde loonkosten in Atlanta zijn in vergelijking met de rest van de VS gemiddeld, terwijl de andere steden ver ver bovengemiddeld zijn. Voor het loon wat iemand in Atlanta verdient kun je in NY simpelweg niet rondkomen.
Uiteraard hangt het van het bedrijf af welke afzetmarkt belangrijk is. Een bedrijf kan zijn producten mogelijk duurder verkopen in NY dan in Atlanta en zo de hogere kosten compenseren. Maar er zijn veel bedrijven waar dit niet van belang is. Wij hebben bijvoorbeeld een online bedrijf en hebben daarom niet te maken met een afzetmarkt. Maar zelfs als de afzetmarkt wel van belang is Atlanta een interessante stad: De grootste luchthaven ter wereld zit om de hoek, en Atlanta ligt relatief centraal. Veel van de major cities liggen binnen een bepaalde straal. Teken maar eens een circletje om de grote steden die we genoemd hebben en je zal zien dat Atlanta een goede uitgangspositie heeft. Bandido heeft allemaal mooie plaatjes om je verder te overtuigen maar die heb ik niet bij de hand.

Zoals ik in mijn vorige reply al zei vind ik dat de concurentie van Atlanta vooral van de Texaanse steden komt. Ja, ook die zijn een aardig eindje vliegen, hebben een iets onvoordeligere tijdzone (voor Europa), maar de cost of living is er wel 5-10% onder gemiddeld, terwijl de steden aan de westkust 30% hoger liggen. Dat is een verschil van 40% en dat is enorm. Daarbij zijn steden die net als Atlanta gigantisch hard groeien (volgens mij is Atlanta nog altijd een van de snelst groeiende steden van Amerika) en een brede arbeidsmarkt hebben (zowel laag en hoog opgeleid). Zoals ik al zei zou Texas best interessante locaties kunnen hebben voor ons, maar we hebben geen tijd gehad om ons daar te orienteren dus ik kan er helaas niet veel over zeggen.
PS. Kastelke, ik hoop niet dat je het erg vindt dat je Detroit topic gekaapt is door Atlanta?

@matjong, dank voor je antwoord, het verheldert veel.
- Bandido
- Amerika-expert
Het hangt er een beetje vanaf in welke sector je als bedrijf opereert. Het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven er toch op de een of andere manier belang bij hebben om relatief dichtbij bij de olie en gas industrie van Texas te zitten. En bedoel ik het dus echt in de hele brede zin. Dat soort bedrijven zien we vaak toch kiezen voor Houston of Dallas. De cost of living en de operation costs zijn vergelijkbaar of zelfs iets hoger dan in Atlanta, dus daar zal het dan meestal niet aan liggen. De bereikbaarheid is min of meer vergelijkbaar, maar dat ene uur extra dat je als Europees bedrijf hebt met je collega's thuis wanneer je in Atlanta zit, dat geeft gek genoeg vaak de doorslag. En dan is er nog de puur persoonlijke afweging van waar woon je liever. En de meeste bedrijven die hier komen zijn dusdanig groot dat ze nog helemaal niet weten wie er op een gegeven moment uitgezonden gaat worden en dat is daarmee dus ook dan niet van belang. Maar in het geval van Matjong was dat natuurlijk een heel ander verhaal. Wat ik wel heb gemerkt is dat met name voor MKB Atlanta meer te bieden heeft door een vrij hecht business netwerk. Houston en Dallas zijn dermate groot dat je er vaak alleen voor staat, terwijl je in Atlanta vrij snel je draai vindt. Of in ieder geval om ergens in de VS te beginnen, je kunt daarna je altijd nog ergens anders vestigen als het je al niet bevalt.Matjong schreef:Zoals ik in mijn vorige reply al zei vind ik dat de concurentie van Atlanta vooral van de Texaanse steden komt. Ja, ook die zijn een aardig eindje vliegen, hebben een iets onvoordeligere tijdzone (voor Europa), maar de cost of living is er wel 5-10% onder gemiddeld
Dat is een goede vraag en niemand die daar natuurlijk helaas een eenduidig antwoord op kan geven. Maar wat ik wel weet is dat het al zeker twee decennia tot de snelstgroeiende steden van de VS behoort en nauwelijks is gestegen qua kosten. Het zal ongetwijfeld een keer gebeuren, maar vooralsnog denk ik van niet. Een belangrijke factor is dat Atlanta nog steeds flink de ruimte heeft en dus nergens in belemmerd wordt. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor de huizenprijzen. Maar belangrijker nog: voor de luchthaven, want dat is toch wel DE motor van de economie van de stad, maar zelfs het hele Zuiden van de VS. En laat dat vliegveld nou het enige grote vliegveld in de VS zijn dat in theorie zou kunnen verdubbelen in grootte. Al het land eromheen is namelijk eigendom van het vliegveld. En dat biedt (veel) perspectief.Hockey schreef:Ik vraag me wel af hoelang een Atlanta qua cost of living goedkoper zal zijn, als iedereen erheen gaat zal de cost of living vanzelf stijgen.
Als in de eerste post Detroit vergeleken wordt met Atlanta, dan krijg je natuurlijk dat al die "ervaringsdeskundigen" zich ermee gaan bemoeien hier.Matjong schreef:PS. Kastelke, ik hoop niet dat je het erg vindt dat je Detroit topic gekaapt is door Atlanta?

-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik heb zelf het idee dat de Texaanse steden zelfs nog ietsje goedkoper zijn dan Atlanta. Er zitten redelijk veel IT bedrijven in die regio (onze internet servers staan bijvoorbeeld in Dallas) en ik heb het idee dat de technische infraustructuur er beter is dan Atlanta (misschien onzin hoor). Er zitten verbazend veel concurenten van ons in die regio. Allemaal IT bedrijven die niet dicht bij de afzetmarkt hoeven te zitten maar wel baat hebben bij een goede arbeidsmarkt, goedkope cost of living en een degelijke infrastructuur. En ik vergeet mogelijk nog een van de belangrijkste argumenten: TX heeft een gunstiger belastingklimaat, Georgias belastingklimaat is helaas niet zo voordelig als TX en FL voor online bedrijven.
Ik ben er nooit geweest dus ik kan niet zeggen hoe het is om er te wonen, maar ik ben wel nieuwsgierig. Atlanta bevalt me heel goed en ik blijf hier natuurlijk sowieso een aantal jaar, maar zakelijk gezien klinkt TX zeer interessant.
Ik ben er nooit geweest dus ik kan niet zeggen hoe het is om er te wonen, maar ik ben wel nieuwsgierig. Atlanta bevalt me heel goed en ik blijf hier natuurlijk sowieso een aantal jaar, maar zakelijk gezien klinkt TX zeer interessant.

Een paar dagen geleden zag ik reclame op tv voor een documentaire over Detroit. Ik heb hem niet gezien maar ik dacht dat het deze was
http://planetgreen.discovery.com/tv/det ... ution.html
http://planetgreen.discovery.com/tv/det ... ution.html
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerika-expert
Austin doet het altijd heel goed in de lijstjes meet best quality of living/work/affordable.Matjong schreef: Ik ben er nooit geweest dus ik kan niet zeggen hoe het is om er te wonen, maar ik ben wel nieuwsgierig.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er wonen een aantal Belgen in (de buurt van) Austin, dacht ik, en die lijken ook heel tevreden te zijn over waar ze wonen.
Elke
- Bandido
- Amerika-expert
Ik heb inderdaad ook goede dingen gehoord over leven en wonen in Austin. Maar als het gaat om logistiek, en dan met name via de lucht, dan leggen ze het voor wat betreft Texas toch af tegen de grotere "buren" Dallas en Houston.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 30 Reacties
- 15910 Weergaves
-
Laatste bericht door Coyote
-