Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
ImportGenius
Re: ImportGenius
Volgens mij moet je eerst een abbo nemen op hun site inderdaad voordat je alle informatie kan zien.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Maar hoe kon Ziva het dan zien? Overigens nog geen antwoord van Particulier Verschepen. Ik vrees een antwoord in de trant van: "Vult u daar dan maar uw privé naam in." Het zou kunnen dat zij officieel hier geen privé naam mogen neerzetten? Dat zou dan merkwaardig zijn, gezien de naam alleen al van hun site: Particulierverschepen.nl? Ik ben van plan als dit zo is, dat woord 'Bedrijfsnaam' door te strepen en er 'Particulier' neer te zetten...
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Een virtueel adres; hoe mag ik me dat voorstellen? En was dat toegestaan dan?Matjong schreef:Ook wij staan er op, maar enkel met naam + adres. Het adres is ook nog eens een virtueel adres, dus geen enkel probleem voor ons.
Of moet je je eerst aanmelden om alle informatie te zien?
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Op het adres zit een secretaresse dat onze zakelijke post en pakketjes afhandelt (en post van anderen). Een soort van PO box. We hebben dit adres opgegeven om het later te wijzigingen naar ons huidige adres. Op die manier konden te spullen al de oceaan oversteken terwijl wij nog geen huis adres hadden. Volgens het verhuisbedrijf kon dit, alhoewel het niet heel gebruikelijk was.
Ik zie dat je eerst flink moet betalen om extra informatie te zien (als er uberhaubt als extra informatie is), dus dat vind ik niet zo'n probleem.
Ik zie dat je eerst flink moet betalen om extra informatie te zien (als er uberhaubt als extra informatie is), dus dat vind ik niet zo'n probleem.
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Yep
In ons geval scannen ze ook de mail en sturen het naar je email etc., ideaal als je geen adres hebt in de VS want je kunt het gewoon overal gebruiken. En het is ook niet te herkennen als een virtueel adres, dus helemaal perfect.

Goed idee voor sommigen hier!
De service klinkt goed. Maar blijf je het gebruiken?

-
- Amerikafan
- Contacteer:
Nee, de post sturen we nu gewoon naar ons huisadres. En als we straks een kantoor hebben gaat de zakelijke post daar heen. Ik zal wel niet helemaal sporen, maar ik vind het altijd wel leuk om naar de brievenbus te lopen om te zien wat er nu vandaag weer bij de post zit. 

Het hangt er vanaf waar op de documenten het paspoortnummer komt te staan. Bij sommige personen stond het paspoortnummer op het document als onderdeel van de naam. Dan wordt het zichtbaar ook al ben je niet ingelogd op de website. Ik denk overigens dat het weinig zin heeft om er particulier neer te zetten. Vergeet niet dat particulierverschepen maar 1 link is in de lange kabel. Er hoeft maar 1 bedrijf/systeem te zijn in die link die jouw naam als bedrijfsnaam neer zet, of een systeem waar alle particulieren als bedrijf in gezet worden en hop, bij de US customs ga jij er in als bedrijf. En op dat moment worden jouw gegevens opgepikt door sites zoals importgenius.Sten schreef: Maar hoe kon Ziva het dan zien? Overigens nog geen antwoord van Particulier Verschepen. Ik vrees een antwoord in de trant van: "Vult u daar dan maar uw privé naam in." Het zou kunnen dat zij officieel hier geen privé naam mogen neerzetten? Dat zou dan merkwaardig zijn, gezien de naam alleen al van hun site: Particulierverschepen.nl? Ik ben van plan als dit zo is, dat woord 'Bedrijfsnaam' door te strepen en er 'Particulier' neer te zetten...
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ik begrijp dat wel hoor.Matjong schreef: Nee, de post sturen we nu gewoon naar ons huisadres. En als we straks een kantoor hebben gaat de zakelijke post daar heen. Ik zal wel niet helemaal sporen, maar ik vind het altijd wel leuk om naar de brievenbus te lopen om te zien wat er nu vandaag weer bij de post zit.

Als echter al die 'links in de lange kabel' onduidelijke formulieren gebruiken, begrijp ik het, dat veel particulieren abusievelijk als bedrijf bij Importgenius komen te snaan.OscarG schreef:
Het hangt er vanaf waar op de documenten het paspoortnummer komt te staan. Bij sommige personen stond het paspoortnummer op het document als onderdeel van de naam. Dan wordt het zichtbaar ook al ben je niet ingelogd op de website. Ik denk overigens dat het weinig zin heeft om er particulier neer te zetten. Vergeet niet dat particulierverschepen maar 1 link is in de lange kabel. Er hoeft maar 1 bedrijf/systeem te zijn in die link die jouw naam als bedrijfsnaam neer zet, of een systeem waar alle particulieren als bedrijf in gezet worden en hop, bij de US customs ga jij er in als bedrijf. En op dat moment worden jouw gegevens opgepikt door sites zoals importgenius.
Gek vind ik het wel, ik zal ze vandaag nog eens mailen als ik geen antwoord krijg. Ze heten particulierverschepen.nl en komen standaard aan met een douaneformulier waarop je je bedrijfsgegevens 'moet' invullen‽

Ik heb antwoord ontvangen van Particulierverschepen.nl, één zin:
Hm, dat is heel kort. Hij zegt niets over wat ik zei over Importgenius...
.U kunt het formulier gewoon gebruiken en als particulier invullen.
Hm, dat is heel kort. Hij zegt niets over wat ik zei over Importgenius...

OK, ik heb de heer Bos dit net terug gemaild:
Geachte Heer Bos,
ik vraag dit omdat collega-immigranten na verscheping van hun privé goederen naar Amerika met al hun privé gegevens inclusief paspoortnummer, oud en nieuw adres, gegevens van de lading etc.., op websites als http://www.importgenius.com blijken te (komen) staan.
Op deze website staan alle details van bedrijfsmatige verschepingen, en particulieren horen daar natuurlijk niet op te staan. Iets wat Importgenius desgevraagd ook grif bevestigt.
Deze gang van zaken is mij ter ore gekomen door regelmatig verblijf op een emigrantenforum over Amerika.
Op het betreffende emigrantenforum vroegen wij ons al af, hoe dit toch kon. Importgenius haalt die gegevens er wel weer vanaf, als men ze mailt en daarom vraagt.
Veel particulieren zullen zich er niet eens bewust van zijn, dat al hun privé gegevens op het internet belanden, door verschepingen naar Amerika.
Kunt u er bij ons duidelijk bij zetten dat wij geen bedrijf zijn en deze lading dus als privé verscheping te boek dient te staan?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord en medewerking,
mevrouw C.M. Oomen
En hierop kwam zojuist het zeer uitvoerige en onderbouwde antwoord:

U komt door het invullen van dit formulier niet op een website te staan.

Hij kan daar gelijk in hebben. Wellicht is dat formulier alleen voor hun eigen administratie en sturen ze dat formulier nergens naar toe, maar gebruiken ze zelf weer een ander formulier of systeem waar ze de gegevens in moeten zetten en wellicht kan dat systeem niet overweg met particulieren omdat er maar een zeer klein percentage van de verzendingen van particulieren is.
Die websites halen hun gegevens uit de US customs archieven welke openbaar moeten zijn ivm de wetgeving. Vraag is of dat systeem wel overweg kan met particuliere verzendingen...
Die websites halen hun gegevens uit de US customs archieven welke openbaar moeten zijn ivm de wetgeving. Vraag is of dat systeem wel overweg kan met particuliere verzendingen...
Het punt is dat de meeste verschepers zaken doen met verschepers in het buitenland. Dat was ook bij mij het geval.
Dus mijn Nederlandse verscheper heeft in Amerika een zakenpartner die de afhandeling verzorgt. Ik denk persoonlijk ook dat het probleem niet bij de Nederlandse verscheper lag maar bij de Amerikaanse omdat zij volgens mij ook de afhandeling met customs regelt en dus alle formulieren daarvoor moet indienen. Dus dan kan de Nederlandse verscheper makkelijk zeggen dat zij het probleem niet veroorzaken maar dat zegt niets over hun Amerikaanse partner.
Ik kon mijn gegevens zien door gewoon te Googlen op mijn voornaam en mijn achternaam. Toen ik op de site klikte zag ik dus alle gegevens inclusief mijn volledige paspoortnummer. Ik had geen abonnement o.i.d. op die website.
Ik denk dat je gewoon het beste kunt Googlen na je verscheping want er is geen garantie te geven dat ze je niet op die (of een andere) website zetten. De gegevens zijn namelijk openbaar en die websites publiceren ze gewoon. Ik was al blij om te horen dat ik niet zoiets kreeg als "ja maar al die gegevens zijn openbaar dus wij vinden het niet interessant want u daarvan vindt en we halen het niet weg". Dat had ook gekund namelijk.
Dus mijn Nederlandse verscheper heeft in Amerika een zakenpartner die de afhandeling verzorgt. Ik denk persoonlijk ook dat het probleem niet bij de Nederlandse verscheper lag maar bij de Amerikaanse omdat zij volgens mij ook de afhandeling met customs regelt en dus alle formulieren daarvoor moet indienen. Dus dan kan de Nederlandse verscheper makkelijk zeggen dat zij het probleem niet veroorzaken maar dat zegt niets over hun Amerikaanse partner.
Ik kon mijn gegevens zien door gewoon te Googlen op mijn voornaam en mijn achternaam. Toen ik op de site klikte zag ik dus alle gegevens inclusief mijn volledige paspoortnummer. Ik had geen abonnement o.i.d. op die website.
Ik denk dat je gewoon het beste kunt Googlen na je verscheping want er is geen garantie te geven dat ze je niet op die (of een andere) website zetten. De gegevens zijn namelijk openbaar en die websites publiceren ze gewoon. Ik was al blij om te horen dat ik niet zoiets kreeg als "ja maar al die gegevens zijn openbaar dus wij vinden het niet interessant want u daarvan vindt en we halen het niet weg". Dat had ook gekund namelijk.
Ziva, je hebt hoe dan ook iets belangrijks aan het licht gebracht, waarvoor mijn dank. Jeroen en ik zullen t.z.t. kijken hoe of wat. We zijn er in ieder geval van op de hoogte nu.Ziva schreef: [...]
Ik denk dat je gewoon het beste kunt Googlen na je verscheping want er is geen garantie te geven dat ze je niet op die (of een andere) website zetten. [...]
Is er van de Nederlandse exporteurs eentje waarvan bekend is dat ie wel goed omgaat met dit soort privacygevoelige gegevens?
Of is het een pot nat en komt alles sowieso bij Import Genius terecht?
Of is het een pot nat en komt alles sowieso bij Import Genius terecht?
Voor zover ik weet is het niet de schuld van de importeur. Iedere importeur moet gegevens doorgeven als er een zending Amerika binnenkomt. Deze gegevens zijn bij de wet openbaar dus feitelijk doet Import Genius niets strafbaars. Echter omdat ze wel begrip hebben voor het feit dan een prive importeur wel wat anders is dan een bedrijf halen ze de gegevens gewoon weg als je daarom vraagt.
Je zou het wel kunnen melden maar de importeur zelf kan er weinig aan veranderen.
Je zou het wel kunnen melden maar de importeur zelf kan er weinig aan veranderen.
Zou het helpen om vanaf de allereerste aanvraag bij de Nederlandse exporteur "Private Person" op de documenten te vermelden? Bijvoorbeeld bij naam: "John Doe (Private Person)". Lijkt me een optie, toch?Ziva schreef:Voor zover ik weet is het niet de schuld van de importeur. Iedere importeur moet gegevens doorgeven als er een zending Amerika binnenkomt. Deze gegevens zijn bij de wet openbaar dus feitelijk doet Import Genius niets strafbaars. Echter omdat ze wel begrip hebben voor het feit dan een prive importeur wel wat anders is dan een bedrijf halen ze de gegevens gewoon weg als je daarom vraagt.