Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Koophuis in Nederland
Koophuis in Nederland
Ik weet niet goed of iemand raad voor mij heeft maar ga het toch proberen.....Ik woon sinds 2008 in de USA en heb een perminent resident card.....Vanwege mijn man zijn werk zijn we verhuisd, maar zaten met een koophuis in Nederland die we niet konden verkopen zonder zwaar verlies te lijden. We zijn nu ondertussen 4 jaar verder...heb het huis kunnen onderverhuren aan een ouder echtpaar, maar die gaan er binnenkort uit......de bank en onze hypotheekadviseur willen dat we de hypotheek blijven betalen en het huis niet verkopen, maar ik kan de hypotheek niet aftrekken en kom elke maand 500 euro uit eigen zak.......Zoek eigenlijk goed advies.....we verhuizen niet meer terug naar Nederland, we blijven voorgoed in de USA.......Ik wil het huis verkopen en dan maar met verlies weglopen, maar weet niet eens of dat mogelijk is......iemand?
- gyatso
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Koophuis in Nederland
De woningmarkt in Nederland is op dit moment, ondanks de (tijdelijke) verlaging van de overdrachtsbelasting erg slecht. E.e.a. is afhankelijk in welke prijsklasse je huis zit en uiteraard waar. De randstad zal sneller verkopen als ergens in Drenthe. Ik heb hier voorbeelden gezien, waarvan ik dacht dat deze praktisch onverkoopbaar waren, binnen een week waren verkocht. Maar heb ook voorbeelden van een mooi afgewerkt huis, redelijk tot goed afgewerkt in een (dacht) aantrekkelijke prijsklasse, waar in drie maanden maar vier mensen zijn komen kijken. De beste adviezen zijn bij de makelaar te krijgen die werkzaam is in de omgeving waar je huis is. Goed nadenken wat je minimale prijs zal zijn. De woningmarkt is op dit moment totaal onvoorspelbaar en het ziet er naar uit dat deze de aankomende jaren ook niet zal verbeteren.
Je mag je eigen huis toch wel verkopen? Wat is dat dan (voor een onzin, dat ze niet willen dat jij dat doet)‽ Het is een probleem dat misschien ook voor ons dreigt als we niet kunnen verkopen en geen huurder vinden, of die weer verliezen. Dubbel betalen wordt mogelijk te veel. Je kunt het natuurlijk laten schieten, dan moet de bank het huis openbaar veilen, en de restschuld komt op jouw naam te staan. Maar of ze dat komen innnen in Amerika?
Die bank heeft al heel veel winst op jou gemaakt, door het bedrag dat je al jarenlang elke maand hebt opgebracht. Er zitten heel veel mensen in een vergelijkbaar schuitje, en het is deel van een groot, wereldwijd probleem. Die banken kunnen vast flink incasseren, maar als te veel particulieren niet meer kunnen of willen betalen, dan zou het kunnen dat er nog meer banken gaan omvallen dan die paar in Amerika. We're in this all together. Nu ben ik niet bepaald een financieel expert, maar ik herken je probleem dus wel.
Die bank heeft al heel veel winst op jou gemaakt, door het bedrag dat je al jarenlang elke maand hebt opgebracht. Er zitten heel veel mensen in een vergelijkbaar schuitje, en het is deel van een groot, wereldwijd probleem. Die banken kunnen vast flink incasseren, maar als te veel particulieren niet meer kunnen of willen betalen, dan zou het kunnen dat er nog meer banken gaan omvallen dan die paar in Amerika. We're in this all together. Nu ben ik niet bepaald een financieel expert, maar ik herken je probleem dus wel.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Wij hebben ook een koophuis aangehouden in Nederland en verhuren dit op het moment onder. Het is een startersappartement en de prijzen daarvoor zijn nog goed. Daarbij is het in Amsterdam, dus ook goed verkoopbaar. Voor ons is het een kwestie van gemak aangezien we 1 maand per jaar terug naar NL willen.
Het lijkt me dat de bank of de hypotheekadviseur minder goed zicht hebben op het wel/niet verkopen van je huis dan een bijvoorbeeld een makelaar. Moet je daar niet eens mee gaan praten?
Veel zal waarschijnlijk afhangen van de locatie en prijsklasse, maar ook de staat van je huis lijkt me belangrijk en ik neem niet aan dat de bank bij jullie thuis is geweest.
Uiteindelijk weet niemand waar het economisch heen gaat. Men roept al tijden dat het binnenkort beter gaat, maar nu hoor je toch ook weer signalen dat de kans op een nieuwe recessie ook niet onrealistisch is. De huizenprijzen zijn hier Amerika bijvoorbeeld nog altijd dalend (althans, op sommige plekken, in elk geval bij ons in de buurt) en op moment van schrijven staan de beurzen weer 5% in de min nadat ze vorige week ook al flinke klappen kregen. Het lijkt me belangrijk een duidelijk beeld te krijgen van je mogelijke verlies, en dat af te wegen tegen de jaarlijkste kosten die je maakt, want het kan best dat de prijzen mogelijk nog best een poos laag kunnen blijven en mogelijk willen jullie niet nog 5 of 10 jaar lang je huis aanhouden tot de prijzen weer gestegen zijn.
Het lijkt me dat de bank of de hypotheekadviseur minder goed zicht hebben op het wel/niet verkopen van je huis dan een bijvoorbeeld een makelaar. Moet je daar niet eens mee gaan praten?
Veel zal waarschijnlijk afhangen van de locatie en prijsklasse, maar ook de staat van je huis lijkt me belangrijk en ik neem niet aan dat de bank bij jullie thuis is geweest.
Uiteindelijk weet niemand waar het economisch heen gaat. Men roept al tijden dat het binnenkort beter gaat, maar nu hoor je toch ook weer signalen dat de kans op een nieuwe recessie ook niet onrealistisch is. De huizenprijzen zijn hier Amerika bijvoorbeeld nog altijd dalend (althans, op sommige plekken, in elk geval bij ons in de buurt) en op moment van schrijven staan de beurzen weer 5% in de min nadat ze vorige week ook al flinke klappen kregen. Het lijkt me belangrijk een duidelijk beeld te krijgen van je mogelijke verlies, en dat af te wegen tegen de jaarlijkste kosten die je maakt, want het kan best dat de prijzen mogelijk nog best een poos laag kunnen blijven en mogelijk willen jullie niet nog 5 of 10 jaar lang je huis aanhouden tot de prijzen weer gestegen zijn.
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik zou geen reden weten waarom je je huis niet mag verkopen, met of zonder verlies. Wij hebben ons huis met een klein verlies verkocht vlak voordat we emigreerden. De makelaar adviseerde ons om tenminste onze aankoopprijs te vragen, want dan zouden we geen verlies maken. Ik vond dat een erg domme redenering, want wat telt is de marktwaarde, niet wat wij er ooit voor betaald hebben. Daar heeft een koper geen boodschap aan. Met onze eigenwijsheid hebben we het tegen een schappelijke, niet te hoge, prijs te koop gezet, en we waren het huis snel kwijt, een paar weken (!) voordat de Nederlanse huizenmarkt flink ging zakken. Verder zijn we prima door de makelaar geholpen, maar zo zie je maar, ook 'experts' kunnen domme dingen zeggen (lees: dingen adviseren die niet in het belang van hun klant zijn).
Het zou nog best een tijdje kunnen duren voor je je huis met winst kunt verkopen. Overigens, als je zegt "500 Euro uit eigen zak": is dat echt puur verlies, oftewel de netto inkomsten (huur min onkosten behalve hypotheek) zijn 500 Euro lager dan het rentedeel van je hypotheek? Dan is het inderdaad geen goede investering...
Het zou nog best een tijdje kunnen duren voor je je huis met winst kunt verkopen. Overigens, als je zegt "500 Euro uit eigen zak": is dat echt puur verlies, oftewel de netto inkomsten (huur min onkosten behalve hypotheek) zijn 500 Euro lager dan het rentedeel van je hypotheek? Dan is het inderdaad geen goede investering...
- Nordschleife
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
De hele huizenmarkt is verziekt door onder andere de hypotheekrenteaftrek en het feit dat iedereen altijd maar dacht dat de huizenprijzen toch alleen maar omhoog gingen.
Op het moment loopt al die lucht eruit. De verwachting is zelfs dat de huizenprijzen tot nog zo'n 25% kunnen dalen. Als dat klopt (het blijft koffiedik kijken) is nu met verlies verkopen geen slecht idee.
Op het moment loopt al die lucht eruit. De verwachting is zelfs dat de huizenprijzen tot nog zo'n 25% kunnen dalen. Als dat klopt (het blijft koffiedik kijken) is nu met verlies verkopen geen slecht idee.
Groeten Michael
Reisverslag ZW-USA 2014
Reisverslag ZW-USA 2014
Je mag je huis wel verkopen waarschijnlijk, maar je zal de restschuld in 1x op moeten hoesten bij het moment van overdracht. Dat heb ik ook gedaan. De bank zal je geen persoonlijke lening voor de restschuld willen geven omdat je in het buitenland woont.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou eens uitzoeken wat er gebeurt als je het huis laat gaan.
Ga gewapend met die info naar de bank, zeg dat je gaat verkopen met zo min mogelijk verlies maar dat de bank voor het verlies opdraait (en jouw kwijtscheldt op schrift), maar zo wel het verlies voor de bank beperkt. Als je het teruggeeft aan de bank en die moet dan maar zien hoe te verkopen. Verlies voor de bank zal dan veel groter zijn omdat jij vertrokken bent. Achter je aankomen in het buitenland is heel moeilijk namelijk.
kijken wat de bank zegt gewapend met de feiten in handenkom je het verst
Ga gewapend met die info naar de bank, zeg dat je gaat verkopen met zo min mogelijk verlies maar dat de bank voor het verlies opdraait (en jouw kwijtscheldt op schrift), maar zo wel het verlies voor de bank beperkt. Als je het teruggeeft aan de bank en die moet dan maar zien hoe te verkopen. Verlies voor de bank zal dan veel groter zijn omdat jij vertrokken bent. Achter je aankomen in het buitenland is heel moeilijk namelijk.
kijken wat de bank zegt gewapend met de feiten in handenkom je het verst
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar als je schulden achterlaat in Nederland, en je komt nadien nog wel eens terug (bv. voor een begrafenis), dan kunnen ze je op Schiphol arresteren?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ik weet dat in ieder geval belastingschulden worden gevorderd op het moment dat je Nederland weer binnen komt. Hoe dit met bankschulden zit weet ik niet.
Wel zal je absoluut bij het BKR geregistreerd komen te staan, dus mocht je ooit nog eens terug willen verhuizen naar Nederland, dan heb je dan een groot probleem als je het huis laat gaan.
Wel zal je absoluut bij het BKR geregistreerd komen te staan, dus mocht je ooit nog eens terug willen verhuizen naar Nederland, dan heb je dan een groot probleem als je het huis laat gaan.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Mijn advies zou zijn; zo snel mogelijk verkopen áls je het verlies kunt dragen.
1. De huizenmarkt is ingezakt en zakt misschien wel verder. Heb je wel eens uitgerekend hoe lang het duurt voordat deze weer op het oude nivo is ? Niemand weet wat er gebeurd, maar als de prijzen weer gaan stijgen, en stel met 3% per jaar (wat op zich een goede stijging is) duurt het misschien wel 5-10 jaar voordat je weer op je oude prijs terug bent. Voorlopig stijgt er nog niets en zal het eerder dalen, dus het kan goed meer dan 10 jaar duren voordat het weer op oorspronkelijke nivo is.
2. Niemand kan iets zeggen over een periode zo ver in het vooruit, wat doet de markt en wat doet de rente? Echter je betaald wel elke maand de rente (en eventueel aflossing). De verliespost hierover is gigantisch groot.
Als je om deze rede besloten hebt je verlies te nemen komt het echte probleem.
Als de opbrengst in de huidige markt voldoende is om de hypotheek af te betalen zal de bank dit wel moeten accepteren en is er geen rede voor hen om dit tegen te houden. Let op eventuele boetes in de hypotheek overeenkomst.
ALs de opbrengst niet voldoende is heb je een restschuld en zoals eerder gezegd die zal de bank direct opeisen omdat je in het buitenland woont. Het enige wat je hieraan kunt doen is praten met de bank en hopen dat ze een regeling willen treffen. Dit zullen ze alleen doen als je aangeeft dat je niet meer kunt betalen en dit ook aan kunt tonen. In alle andere gevallen houden ze je aan de hypotheek want zolang jij betaald is er voor hen geen probleem.
De optie die iemand hier wekt om gewoon te stoppen met betalen werkt niet want je wordt dan aangemerkt als wanbetaler. Ook in het buitenland kunnen ze achter je aankomen en anders wel op het moment dat je Nederland een keer in wilt voor een bezoek.
Moeilijk probleem, ik zou adviseren een onafhankelijk financieel adviseur hier voor in te huren die specifiek op jullie situatie advies geeft. Kost wat maar nu heb je alleen advies van partijen die er belang bij hebben dat je de hypotheek houdt.
1. De huizenmarkt is ingezakt en zakt misschien wel verder. Heb je wel eens uitgerekend hoe lang het duurt voordat deze weer op het oude nivo is ? Niemand weet wat er gebeurd, maar als de prijzen weer gaan stijgen, en stel met 3% per jaar (wat op zich een goede stijging is) duurt het misschien wel 5-10 jaar voordat je weer op je oude prijs terug bent. Voorlopig stijgt er nog niets en zal het eerder dalen, dus het kan goed meer dan 10 jaar duren voordat het weer op oorspronkelijke nivo is.
2. Niemand kan iets zeggen over een periode zo ver in het vooruit, wat doet de markt en wat doet de rente? Echter je betaald wel elke maand de rente (en eventueel aflossing). De verliespost hierover is gigantisch groot.
Als je om deze rede besloten hebt je verlies te nemen komt het echte probleem.
Als de opbrengst in de huidige markt voldoende is om de hypotheek af te betalen zal de bank dit wel moeten accepteren en is er geen rede voor hen om dit tegen te houden. Let op eventuele boetes in de hypotheek overeenkomst.
ALs de opbrengst niet voldoende is heb je een restschuld en zoals eerder gezegd die zal de bank direct opeisen omdat je in het buitenland woont. Het enige wat je hieraan kunt doen is praten met de bank en hopen dat ze een regeling willen treffen. Dit zullen ze alleen doen als je aangeeft dat je niet meer kunt betalen en dit ook aan kunt tonen. In alle andere gevallen houden ze je aan de hypotheek want zolang jij betaald is er voor hen geen probleem.
De optie die iemand hier wekt om gewoon te stoppen met betalen werkt niet want je wordt dan aangemerkt als wanbetaler. Ook in het buitenland kunnen ze achter je aankomen en anders wel op het moment dat je Nederland een keer in wilt voor een bezoek.
Moeilijk probleem, ik zou adviseren een onafhankelijk financieel adviseur hier voor in te huren die specifiek op jullie situatie advies geeft. Kost wat maar nu heb je alleen advies van partijen die er belang bij hebben dat je de hypotheek houdt.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Uh dat zeg ik niet. Ik zeg dat je die optie moet onderzoeken.De optie die iemand hier wekt om gewoon te stoppen met betalen werkt niet want je wordt dan aangemerkt als wanbetaler. Ook in het buitenland kunnen ze achter je aankomen en anders wel op het moment dat je Nederland een keer in wilt voor een bezoek.
Achter iemand aangaan is heel moeilijk in het buitenland.en je kunt gewoon naar nederland op bezoek hoor. Zou niet weten waarom niet.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vorige zomer hebben ze op Schiphol toch ook een hoop Nederlandse toeristen niet laten vertrekken vooraleer ze hun uitstaande boetes hadden betaald?
Elke
Dat waren verkeersboetes. Voor belastingen en overheidsboetes kunnen ze paspoortsignalering gebruiken. Dat kan voor een hypotheek of een andere schuld bij de bank niet. Welke rechten/mogelijkheden de bank heeft om het geld alsnog terug te halen vanuit Amerika of als je alleen op vakantie gaat in Nederland weet ik niet, maar het zal wel zeker geregistreerd worden bij het BKR.
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Ik kan me indenken dat ze een zaak aanspannen, en dat ze wellicht ook aangifte doen van verduistering dan wel oplichting. Aangezien de bank de situatie van de TS kent, en dus weet dat hij in de VS verblijft, kan hij zich ook niet beroepen op "ik wist het niet".
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Reden: Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Dat kan ik me inderdaad ook indenken. Als de bank naar de rechter stapt en de rechter bepaalt dat de schuld inderdaad verhaalt kan worden op de TS, dan kan er een aanhoudingsbevel worden gegeven voor wanneer TS het land weer binnen stapt.
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom zou de schuld niet verhaald kunnen worden op de TS? Hij is immers met zijn volle verstand de hypotheek aangegaan en heeft ook met volle verstand het huis verkocht.
Laatst gewijzigd door Rob op 09 aug 2011, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Los van het feit dat er misschien consequenties aan deze actie zitten lijkt het me ook niet iets wat je moet willen toch? Ik zou me er persoonlijk niet prettig bij voelen. Bij het kopen van een huis neem je een zeker risico, en als het dan mis gaat vind ik dat je de verantwoordelijkheid van dat risico gewoon moet dragen. Weglopen betekent een afwenteling van jouw problemen op iemand anders. In dit geval is dat een bank, maar uiteindelijk zal de bank de kosten weer ergens anders vandaan moeten halen (de klanten van de bank bijvoorbeeld).
Misschien vinden jullie me wel veeeel te politiek correct, maar zo kijk ik er toch tegen aan.
Misschien vinden jullie me wel veeeel te politiek correct, maar zo kijk ik er toch tegen aan.

Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Normaal gesproken zal dat geen probleem zijn inderdaad, behalve wanneer de bank procedurele fouten heeft gemaakt. Bijvoorbeeld als TS netjes de adreswijziging heeft doorgegeven, maar de bank heeft nooit een melding van de betalingsachterstand naar het buitenlandse adres van TS gestuurd, dan is de bank in gebreke geweest.Hockey schreef:
Waarom zou de schuld niet verhaald kunnen worden op de TS? Hij is immers met zijn volle verstand de hypotheek aangegaan en heeft ook met volle verstand het huis verkocht.
En verder ben ik het met Matjong eens: Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten..
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hockey schreef:Ik kan me indenken dat ze een zaak aanspannen, en dat ze wellicht ook aangifte doen van verduistering dan wel oplichting. Aangezien de bank de situatie van de TS kent, en dus weet dat hij in de VS verblijft, kan hij zich ook niet beroepen op "ik wist het niet".OscarG schreef:Welke rechten/mogelijkheden de bank heeft om het geld alsnog terug te halen vanuit Amerika of als je alleen op vakantie gaat in Nederland weet ik niet, maar het zal wel zeker geregistreerd worden bij het BKR.
Dat is geen verduistering of oplichting. Dat heet failliet gaan met weinig consequenties omdat je er niet meer woont. Je bent juist eerlijk naar de bank toe door aan te geven dat je niet meer aan je betalingsverplichtingen kan doen (lees verlies) en dat de bank een keuze heeft wat jouw betreft.
Verlies minimaliseren of met de rotzooi komen te zitten als de TS de sleutel aan de bank geeft.
Daar mag best wel wat tegenover staan. De bank kan dan kiezen.
Ben het ook eens met wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten maar dat betekent niet dat je niet met de bank kan onderhandelen
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 2081 Weergaves
-
Laatste bericht door IngridUSA
-
- 2 Reacties