sachasenne schreef: [...]
Sten bv heeft een aflossingsvrije lening. Zij betaalt voor 100.000 euro op 10 jaar dan aan een rentevoet van 2.5 percent 200 euro per maand gedurende de ganse looptijd?
[...]
165,000
Rente percentage
variabel tussen 3 en 4.5 % (ongeveer!). Dus reken maar uit hoeveel wij
exclusief gas, water, licht, gemeentebelasting, VVE, etc. etc. betalen per maand. Het is even meer geweest, maar dat hebben we goed getrokken. Nu lees ik net het gunstige bericht dat er wordt verwacht dat de rente niet meer gaat stijgen, maar gelijk blijft of zelfs gaat dalen (wegens de beurs). Deze
variabele rente heeft ons duizenden euro's voordeel opgeleverd! Ook hier heeft gegolden: het loonde onzekerheid aan te durven!
Dus Elke, en anderen: ja, het loont vaak echt in het diepe te springen.

Te vertrouwen!
Het belang van de bank? Het verschil in rente en kosten die zij hebben, en wat wij betalen (meer).
Ik denk dat onze hypotheek verstrekker niet erg rijk van ons gaat worden, maar wij betalen altijd netjes en we zullen tot het uiterst mogelijk netjes blijven. Als ik (en ook Jeroen) diep in mijn hart kijk, weet ik dat ik vaak wel grote woorden gebruik, maar uiteindelijk zal de soep niet zo heet gegeten worden als zij opgediend wordt. m.a.w. We komen hier hopelijk wel mét de bank uit.
Toch begrijp ik Marks standpunt (Ned in Mo) maar al te goed, en neig ik er ook naar. Echter wat ik al zei: ik ben een ruwe bolster met een iets minder ruwe blanke pit. We zullen zien. En Elke, het is nog steeds geen oktober en de huurders lijken er wel degelijk te zijn. Je kunt somberen wat je wilt, maar Jeroen en ik gaan springen... tenzij er iets is zoals een orkaan, tornado, een algehele vliegstaking, een sputterende vulkaan, iemand die staalblokken aan onze schenen legt, ja, dan kunnen we niet.
Maar hier stem ik geheel met Mark in: niets gaat ons tegenhouden wat betreft onze Amerikaanse droom, en zeker geen brave bangigheid (of: bange bravigheid

) wat er met ons huis gaat gebeuren. Ja zeg, zo kunnen we nog een jaar gaan wachten zonder enige zekerheid! Als je het leven speelt volgens alle sociale regels (die elkaar ook nog eens tegenspreken), dan zul je nooit gelukkig worden.
Met een beetje geluk, kunnen en gaan wij dit netjes in Nederland oplossen...