Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Koophuis in Nederland
Re: Koophuis in Nederland
Het is jammer dat er posts verdwenen zijn. MySQL bezorgt AA problemen...
Er zijn er een paar die verbolgen reageren op mijn 'advies' het huis te laten schieten. Ik denk mee met topic starter en het heeft geen enkele zin mijn meedenken af te schieten, want ik dacht dat we in een vrij land leven. Ik kan me voorstellen dat TS zich daardoor toch aangevallen voelt, want het is duidelijk dat een aantal mensen haar sowieso al een bepaalde kant op willen duwen. Dat is bij mij zeker niet het geval en dat is het verschil. Ik denk mee, maar veroordeel niet.
Mark en Flipje, maar bijvoorbeeld ook Ziva zeiden zinvolle dingen. En Oscar zeker ook!
Stel je hebt een keuze: je eigen ondergang of een tik uit te delen aan een grote, nog machtige bank, die toch wel of niet daartegen kan. Wat zou je doen?
Er zijn er een paar die verbolgen reageren op mijn 'advies' het huis te laten schieten. Ik denk mee met topic starter en het heeft geen enkele zin mijn meedenken af te schieten, want ik dacht dat we in een vrij land leven. Ik kan me voorstellen dat TS zich daardoor toch aangevallen voelt, want het is duidelijk dat een aantal mensen haar sowieso al een bepaalde kant op willen duwen. Dat is bij mij zeker niet het geval en dat is het verschil. Ik denk mee, maar veroordeel niet.
Mark en Flipje, maar bijvoorbeeld ook Ziva zeiden zinvolle dingen. En Oscar zeker ook!
Stel je hebt een keuze: je eigen ondergang of een tik uit te delen aan een grote, nog machtige bank, die toch wel of niet daartegen kan. Wat zou je doen?
Laatst gewijzigd door Sten op 10 aug 2011, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Jij hebt mij 25.000 euro geleend. ik moet die na 10 jaar terug betalen. Ondertussen betaal ik je maandelijks rente. Na 8 jaar zeg ik dag Flipje, ik vertrek naar Nieuw Zeeland. Pech van je geld, maar ik heb het niet.FlipjeBTiel schreef:
Over de brood discussie: dat is een criminele kwestie, de hypotheek een civiele. Er is ook geen sprake van consequenties ontlopen: die zijn alleen anders en netjes gestipuleerd in de hypotheekovereenkomst en bijbehorende wetgeving. Heeft verder niets met morele overwegingen te maken.
Gr., Flipje
Vind jij dat geen morele kwestie?
Ik weet het, jij bent geen bank. Maar als veel mensen dit doen gaat de volgende generatie de gevolgen wel dragen onder de vorm van hogere rente en strengere voorwaarden.
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerika-expert
Nee, want de consequenties van dat weglopen zijn vastgelegd in onze overeenkomst: in dit geval mag ik dan het onderpand (het huis) verkopen en registreer ik jou als wanbetaler. Aangezien ik weet waar ik aan begin zodra ik het geld leen leg ik dat op dat moment vast en dat is wat het is. Simpel, zakelijk, en klaar.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Dat geldt andersom natuurlijk ook he .. anderen mogen ook hun mening geven. Ik vind dat je soms nogal met lange tenen reageert Sten.Sten schreef:Er zijn er een paar die verbolgen reageren op mijn 'advies' het huis te laten schieten. Ik denk mee met topic starter en het heeft geen enkele zin mijn meedenken af te schieten, want ik dacht dat we in een vrij land leven.
Sandy
@ Sachenne,
De vergelijking tussen een grote bank die een particulier geld leent en een particulier die een particulier geld leent, gaat niet op. Dat is appels met tomaten vergelijken. Volgens mij zijn de banken ook verzekerd.
De vergelijking tussen een grote bank die een particulier geld leent en een particulier die een particulier geld leent, gaat niet op. Dat is appels met tomaten vergelijken. Volgens mij zijn de banken ook verzekerd.
Oh, ik heb heel lange vingers en dito tenen, maar die eerste gebruik ik slechts om te tikken, en de tweede doen hier niet terzake. Er is een groot verschil: ik ondersteun de TS in wat zij ook zou beslissen, en dat kan je van minstens de helft hier niet zeggen.Sandy schreef: [...]
Dat geldt andersom natuurlijk ook he .. anderen mogen ook hun mening geven. Ik vind dat je soms nogal met lange tenen reageert Sten.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
DE bank is hetzelfde als het geld van jou, mij en al de anderen....
Groetjes,
Carine
Carine
-
- Amerika-expert
Haha.
Sorry; ik zit te kort op het fianciele wereldje hier en kan daar dus alleen maar om lachen.
Gr., Flipje

Gr., Flipje
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Sten schreef:
Jij betaalt vreselijk veel; ik had dat echt te veel gevonden.
De hypotheekvorm die wij nu hebben, aflossingsvrij, mag niet eens meer en ook de variabele rente wordt soms niet meer toegestaan? (hier weet ik het fijne niet van).
Met andere woorden: de vorm die Jeroen en ik hebben is uitermate gunstig, want wij hadden nooit de intentie dit huis 30 jaar te bezitten! Het is daarvoor veel te klein. We hebben in feite gratis gewoond de afgelopen 7 jaar, daar komt het stilletjes toch op neer. Tenminste: als wij verkopen of verhuren binnenkort. En er zijn genoeg mogelijkheden, onder andere die mogelijkheid die Oscar noemde. Of het zelf even doorbetalen en dan toch volgend jaar verkopen...
Toch zul jij ook ongeveer zoveel betalen. Iedereen die een hypotheek afsluit en hem 30 jaar laat lopen betaalt ongeveer 2 1/2 x zijn huis.
Jij zou na 30 jaar aan rente betaald hebben (als het aflossingsvrij is en de hele looptijd bijvoorbeeld 4 % is ) al 30 X 6600= 198.000
Nu na 7 jaar heb je (volgens jou eigen informatie) al ruim 50.000 alleen aan rente betaald.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "We hebben in feite gratis gewoond de afgelopen 7 jaar, daar komt het stilletjes toch op neer. Tenminste: als wij verkopen of verhuren binnenkort"
Je hebt helemaal niet gratis gewoond, je hebt 7 jaar rente betaald over je hypothekaire lening. En de eventuele aflossing die je gedaan hebt heb je ook zelf betaald.
Was het maar zo dat als je een huis koopt en een hypotheek neemt, dat je dan gratis woont

Marjon
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Mijn bericht lijkt een van de berichten te zijn die verdwenen zijn.
Reageerde ik verbolgen? Misschien kan je het zo noemen, maar ik denk dat ik nog erg van de oude stempel ben wellicht. Als je schulden aangaat, ben je daar verantwoordelijk voor. Ik kan gewoon niet meegaan in het idee dat je zomaar vertrekt en je restschuld niet aflost.
In het geval van TS denk ik nog dat ze wellicht in zo'n nood zitten dat het echt niet anders kan. Maar als je nu plannen hebt om naar Amerika te gaan zoals Sten, denk ik dat je eerst maar eens netjes je huis zou moeten verkopen en dan pas echt definitief die keus moet maken. En kan dat niet? Tja ... dan moet je misschien niet naar Amerika gaan?
Via België terug naar Nederland reizen om niet gepakt te worden? Tjonge ... ik zou de rest van mijn leven echt niet zo willen leven!
Reageerde ik verbolgen? Misschien kan je het zo noemen, maar ik denk dat ik nog erg van de oude stempel ben wellicht. Als je schulden aangaat, ben je daar verantwoordelijk voor. Ik kan gewoon niet meegaan in het idee dat je zomaar vertrekt en je restschuld niet aflost.
In het geval van TS denk ik nog dat ze wellicht in zo'n nood zitten dat het echt niet anders kan. Maar als je nu plannen hebt om naar Amerika te gaan zoals Sten, denk ik dat je eerst maar eens netjes je huis zou moeten verkopen en dan pas echt definitief die keus moet maken. En kan dat niet? Tja ... dan moet je misschien niet naar Amerika gaan?
Via België terug naar Nederland reizen om niet gepakt te worden? Tjonge ... ik zou de rest van mijn leven echt niet zo willen leven!
-
- Amerika-expert
@nieuwenoord: je bericht (en een aantal andere) was verwijderd vanwege server problemen.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Ik lach met je mee. Humor is van de Goden!FlipjeBTiel schreef:Haha.Sorry; ik zit te kort op het fianciele wereldje hier en kan daar dus alleen maar om lachen.
![]()
Gr., Flipje

Weet jij dan wat wij betaald hebben voor dit huis? En wat we aan hypotheekrente vergoeding hebben terug gekregen? Als je deze twee punten meeneemt, oh ja zekers: dan hebben wij hier de afgelopen zeven jaar gratis gewoond (als we gaan verkopen of verhuren).vana schreef:
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "We hebben in feite gratis gewoond de afgelopen 7 jaar, daar komt het stilletjes toch op neer. Tenminste: als wij verkopen of verhuren binnenkort"
Je hebt helemaal niet gratis gewoond, je hebt 7 jaar rente betaald over je hypothekaire lening. En de eventuele aflossing die je gedaan hebt heb je ook zelf betaald.
Was het maar zo dat als je een huis koopt en een hypotheek neemt, dat je dan gratis woont![]()
Marjon
- Bandido
- Amerika-expert
Wellicht ten overvloede, maar door problemen met onze server zijn inderdaad helaas een aantal berichten verdwenen. Excuses hiervoor, maar het is in ieder geval niet opzettelijk gebeurd.
"Keep Georgia On Your Mind"
Je haalt dingen door elkaar: ik denk met TS mee, ik heb het niet eens over Jeroen en mij. Wie zegt bijvoorbeeld dat wij in de US nog naar Nederland willen? Wat weet jij van onze privé wensen? Datzelfde deed Elke volgens mij ook al.nieuwenoord schreef: [...]
Het is volkomen hypothetisch wat Jeroen en ik zouden gaan doen, dat is nog niet aan de orde! Het huis kan op tijd verkocht worden, en het kan verhuurd worden. We kunnen ook gewoon gaan en zelf die rente opbrengen. Jij kent in je hart vast niet de Amerikaanse droom als jij je zo gemakkelijk zou laten tegenhouden (ja, ons huis verkoopt niet, dus ja, dan laat ik die Green card maar schieten... Uh, ik dacht het niet).
Een pak van mijn hart!Bandido schreef: [...], maar het is in ieder geval niet opzettelijk gebeurd.

- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nee, ik weet niet wat je betaald hebt voor dit huis. Maar dat heeft er toch niets mee te maken?Sten schreef:Weet jij dan wat wij betaald hebben voor dit huis? En wat we aan hypotheekrente vergoeding hebben terug gekregen? Als je deze twee punten meeneemt, oh ja zekers: dan hebben wij hier de afgelopen zeven jaar gratis gewoond (als we gaan verkopen of verhuren).
In die 7 jaar heb je rente betaald Ook als je daar je belastingteruggave van aftrekt heb je nog altijd meer betaald dan dat je geleend hebt.
Als je je huis verkoopt krijg je die betaalde rente echt niet terug van de bank.
Als je je huis gaat verhuren kun je die rente in de toekomst compenseren met de huur.
Marjon
Uh, ooit gehoord van waardevermeerdering van huizen?vana schreef:
Nee, ik weet niet wat je betaald hebt voor dit huis. Maar dat heeft er toch niets mee te maken? [...]
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja zeker, ik heb zelfs al twee keer een huis gehad wat verdubbeld is in waarde
Maar zo kun je jezelf natuurlijk rijk rekenen.
Als je je huis cash betaald had en het dan verkoopt brengt het een bepaald bedrag op.
Verkoop je het voor hetzelfde bedrag dan heb je inderdaad al die tijd gratis gewoond (dan laat ik even onroerend goed belasting enz. en verbowuingskosten e.d. buiten beschouwing) Als je het voor een hoger bedrag verkoopt is het pure winst.
Maar als je al die tijd wel een hypotheek had en rente betaalde moet je dat bedrag natuurlijk wel van je winst aftrekken om te bepalen hoeveel het huis je gekost heeft in die 7 jaar. Je hebt dus zeker niet gratis gewoond.
Marjon

Maar zo kun je jezelf natuurlijk rijk rekenen.
Als je je huis cash betaald had en het dan verkoopt brengt het een bepaald bedrag op.
Verkoop je het voor hetzelfde bedrag dan heb je inderdaad al die tijd gratis gewoond (dan laat ik even onroerend goed belasting enz. en verbowuingskosten e.d. buiten beschouwing) Als je het voor een hoger bedrag verkoopt is het pure winst.
Maar als je al die tijd wel een hypotheek had en rente betaalde moet je dat bedrag natuurlijk wel van je winst aftrekken om te bepalen hoeveel het huis je gekost heeft in die 7 jaar. Je hebt dus zeker niet gratis gewoond.
Marjon
Volgens mijn som anders wel. Wij hebben 0,0 cash betaald voor dit huis als aanbetaling, altijd hypotheekrente vergoeding ontvangen en gaan toch óf verkopen tegen een hogere waarde dan toen of verhuren (of: nog even zelf doorbetalen en dan verkopen, of: als er nog meer ofs zijn). Mijn som komt uit op: gratis wonen. Maar als je me niet gelooft, prima hoor.vana schreef:
Marjon
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 2088 Weergaves
-
Laatste bericht door IngridUSA
-