Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012 winnaar: Willel

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: DV2012 winnaar: Willel

Bericht door Sten »

Willel schreef:heb jullie wel eens stilgestaan bij de morele & mentale impact van zo'n dubbele potentieel-maternele afwijzing op mijn psychisch welzijn? WEL DAN?? :crybaby:

:lol:

nu ff woordenboek gaan terugleggen
Eén moeder is meer dan genoeg. :lol: Ben je met mij eens, neem ik aan.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Willel schreef:Masters = informatiemanagement (meer focus of functionele kant van IT ipv technische, maar wel technische universitaire bachelor ervoor gedaan) & management relatie en daarbij horende vraagstukken zijn inderdaad niet aan de orde
De vraag is een beetje wat voor werk je zoekt en wat voor werk je nu doet. Echt technisch klinkt het nog niet, dus ik durf niet te zeggen hoeveel behoefte er is aan mensen met jouw kennis en kunde.
Willel schreef:ik denk dat ik toch wel moet in staat zijn vanaf nu 1000€ per maand te sparen (voordeel van nog bij ouders te wonen ;)), dus 10-15000€ heb ik zeker bij mekaar, en ouders kunnen wel bijspringen. klein flatje en 2dehands simpele auto kan er dus wel af, en meer moet dat in het begin ook niet zijn.
Hou ook rekening met de nodige verzekeringen, en neem eventueel een roommate.
Willel schreef:over de locatie kan ik kort zijn: zee, zuidelijk, westelijk, voorkeur voor wat grotere stad, IT hotspot, san diego zegt me meer dan san fransisco, en LA lijkt me ook niks
dus ik denk toch echt wel dat het san diego zal zijn :)
Ik kan me je wensenlijstje voorstellen, maar wat als je daar geen baan kan vinden? Denk na of je in de VS wil wonen, ongeacht waar met eventueel een baan op niveau, of dat je specifiek in een dergelijke stad wil wonen, maar eventueel wel met een baan zwaar onder je niveau. Voorbeeld: stel je kan een topjob krijgen in Flint, Michigan, en in San Diego enkel een baan als hamburger bakker bij McDonalds, wat zou je dan doen.
Willel schreef:Heeft het echt zin nu al te beginnen contacten leggen voor een job te zoeken? Wie is er geinteresseerd in iemand die binnen 1 à 1.5 jaar misschien in die omgeving en job komt zoeken, zonder een duidelijk afgelijnd idee te hebben van wat die tegen dan juist zoekt? (want na amper 1 jaar werken kan ik niet inschatten waar mijn interesses en sterktes gaan liggen dan)
Nu al je cv uitsturen heeft weinig nut. Momenteel hebben ze niets aan je, en je zal tegen het probleem aanlopen dat ze allemaal zeggen: eerst een green card, dan gaan we praten. (eigen ervaring)

Sorry dat ik wat negatief ben.

Wel van harte gefeliciteerd met het winnen van de DV 2012.
BibiS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door BibiS »

Gefeliciteerd Willel! Heel veel succes met alle voorbereidingen, voor het interview enz. Misschien heb je het al verteld hoor maar was dit de eerste keer dat je mee deed aan de DV? Hoe reageren je vrienden erop? Helaas kan ik je verder weinig info geven omdat ik het zelf niet heb meegemaakt maar k ga je verhaal zeker te weten volgen!
www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

BibiS schreef:Gefeliciteerd Willel! Heel veel succes met alle voorbereidingen, voor het interview enz. Misschien heb je het al verteld hoor maar was dit de eerste keer dat je mee deed aan de DV? Hoe reageren je vrienden erop? Helaas kan ik je verder weinig info geven omdat ik het zelf niet heb meegemaakt maar k ga je verhaal zeker te weten volgen!
inderdaad eerste keer dat ik mee deed

vrienden waren al wel op de hoogte van de plannen en de meesten hebben ook wel ergens een voorliefde voor de VS dus zijn allemaal positief ;)
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Hockey schreef:
Willel schreef:Masters = informatiemanagement (meer focus of functionele kant van IT ipv technische, maar wel technische universitaire bachelor ervoor gedaan) & management relatie en daarbij horende vraagstukken zijn inderdaad niet aan de orde
De vraag is een beetje wat voor werk je zoekt en wat voor werk je nu doet. Echt technisch klinkt het nog niet, dus ik durf niet te zeggen hoeveel behoefte er is aan mensen met jouw kennis en kunde.
Werk dat ik nu doe is wel technisch (programmeur-analyst), en dat zie ik mezelf nog wel zonder problemen een jaar of 5-10 doen, die masters heb ik vooral gedaan omdat ik niet van plan ben die technische kant te blijven volgen. de eerder technische master in informatica interesseerde mij qua inhoud niet het minste, en was naar mijn inschatting ook niet noodzakelijk om een job te vinden naar mijn zin (is ook gebleken).
Ik kan mij niet voorstellen dat ze zich in de VS meer blindstaren op diploma's dan hier, en mijn werkervaring zal bewijzen dat de technische kant mij net zo goed interesseert. Die masters zullen dan denk ik eerder aantonen dat mijn interesses en mogelijkheden ook verder rijken, en dat ik het nodige wil doen om verder te raken. Alles wat motivatie kan aantonen is mooi meegenomen lijkt me.
Hockey schreef:
Willel schreef:ik denk dat ik toch wel moet in staat zijn vanaf nu 1000€ per maand te sparen (voordeel van nog bij ouders te wonen ;)), dus 10-15000€ heb ik zeker bij mekaar, en ouders kunnen wel bijspringen. klein flatje en 2dehands simpele auto kan er dus wel af, en meer moet dat in het begin ook niet zijn.
Hou ook rekening met de nodige verzekeringen, en neem eventueel een roommate.
Tegen dat het zover is zal ik ongetwijfeld een diepere studie maken van de totale kosten, maar buiten wat eenmalige kosten om te beginnen kan ik mij niet inbeelden dat de vaste maandelijkse kosten boven de 1500-max 2000$ komen, eten/benzine/variabele kosten included max 3000$, dan houdt je het met 15000€ toch al wel een half jaar uit zelfs al krijg je niets voor mekaar.
ik denk dat het op die tijd toch al duidelijk moet zijn of het a) mijn ding is en b) enige lange termijn kans op slagen heeft.

uiteraard ga ik hier wat kort door de bocht, maar zonder goeie hoop en geloof in eigen kunnen moet je zeker niet vertrekken!
en als je vertrekt moet je het volgens je eigen principes doen, want anders loop je na X tijd toch tegen de muur.
je kan tot in het absurde beginnen plannen en rekening houden met vanalles en nog wat, en onderweg het zicht verliezen op waar je eigenlijk mee bezig bent, nog steeds zonder enige garantie op succes...

roommate is alvast geen optie, daarvoor ben ik te erg gesteld op mijn rust en privacy ;)
Hockey schreef:
Willel schreef:over de locatie kan ik kort zijn: zee, zuidelijk, westelijk, voorkeur voor wat grotere stad, IT hotspot, san diego zegt me meer dan san fransisco, en LA lijkt me ook niks
dus ik denk toch echt wel dat het san diego zal zijn :)
Ik kan me je wensenlijstje voorstellen, maar wat als je daar geen baan kan vinden? Denk na of je in de VS wil wonen, ongeacht waar met eventueel een baan op niveau, of dat je specifiek in een dergelijke stad wil wonen, maar eventueel wel met een baan zwaar onder je niveau. Voorbeeld: stel je kan een topjob krijgen in Flint, Michigan, en in San Diego enkel een baan als hamburger bakker bij McDonalds, wat zou je dan doen.
wel dit komt terug neer op wat ik hiervoor zei, na een half jaar moet duidelijk zijn of het plaatje al dan niet klopt. als het plaatje niet klopt is het natuurlijk te bekijken waaraan dat ligt, maar als ik als IT'er zelfs geen entry level programmeur job (het laagst acceptabele en meteen ook het meest waarschijnlijke) kan vastkrijgen in san diego dan kan ik wel stellen dat de droom (zeker voor de eerstvolgende jaren) onhaalbaar is, en komen we een slechte ervaring en een goede levensles rijker terug naar belgië. Amerika is de droom, maar niet in die mate dat alles ervoor moet wijken om het te doen lukken.
Mijn wensenlijstje is met andere woorden onontbeerlijk :)
Hockey schreef:
Willel schreef:Heeft het echt zin nu al te beginnen contacten leggen voor een job te zoeken? Wie is er geinteresseerd in iemand die binnen 1 à 1.5 jaar misschien in die omgeving en job komt zoeken, zonder een duidelijk afgelijnd idee te hebben van wat die tegen dan juist zoekt? (want na amper 1 jaar werken kan ik niet inschatten waar mijn interesses en sterktes gaan liggen dan)
Nu al je cv uitsturen heeft weinig nut. Momenteel hebben ze niets aan je, en je zal tegen het probleem aanlopen dat ze allemaal zeggen: eerst een green card, dan gaan we praten. (eigen ervaring)
Hoe ver gaat die eigen ervaring en binnen welke sector?

ik blijf het moeilijk hebben met het idee van contacten te leggen vanaf nu al. Mijn werkervaringen zijn niet meteen van die aard dat ze het delen waard zijn met anderen, en van mijn onwaarschijnlijk innemende persoonlijkheid moet ik het ook niet hebben. En wat algemene semi-technische, pseudo-professionele chit-chat in een of andere linkedin groep of IT-forum zie ik nu niet meteen als een goede manier om een stevige basis aan betrouwbare contacten te leggen. Je moet toch iets te bieden hebben ...

in elk geval bedankt voor de opmerkingen, als ik niets dan positieve dingen zou horen zou ik ook niet gedwongen worden om mijn visie wat scherper te definiëren :)
(niet dat iedereen zich nu geroepen moet voelen om negatieve commentaren te geven :lol: )
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Nog een vraagje waar ik via de zoekfunctie niet meteen een antwoord op vond:

ivm opleiding staat er bij uitleg voor DV selectees het volgende:
Submit to the U.S. Embassy or Consulate at your interview, a certificate of completion equivalent to a U.S. diploma, school transcripts, or other evidence issued by the person or organization responsible for maintaining records, which specifies the completed course of study.

vermits ik nog geen 2 jaar ervaring ga hebben tegen mijn interview moet ik dus hiervoor documenten voorleggen.
mijn vraag -> is het voldoende als ik mijn universiteitsdiploma's meebreng, of moet dit voor lager + middelbaar + universiteit elk een getuigschrift zijn?
Je kan dan wel niet aan het ene beginnen als je het vorige niet hebt afgerond, maar de vraag is of ze daar op de ambassade genoegen mee nemen...

vind namelijk zo niet direct mijn middelbareschool diploma terug, dus als ik iets dergelijks nodig heb moet ik op onderzoek gaan :D
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Niemand hier die ook maar enig idee heeft over mijn vorige vraag? ik kan toch niet de eerste zijn die obv opleidingsniveau gaat :|

nog maar eens proberen met een nieuwe vraag, in dit geval over ...
Evidence of financial support (e.g. Affidavit of Support, a notarized offer of employment, or evidence of assets)

supporter heb ik niet, employment offer ook niet, dus zal dat moeten gebeuren via evidence of assets
en hier geldt dat ik qua 'assets' enkel wat geld op de bank heb, maar tegen dat ik op interview moet zal dat onvoldoende zijn om iemand te overtuigen dat ik daar paar maanden kan overleven. (verhuis is pas maandje of 16 later gepland, dus tegen dan heb ik uiteraard wel een voldoende spaarpotje bij mekaar)

2 vragen:
1) wat voor bewijsstuk is voor hun voldoende? Is er een of andere officieel document dat ik bij de bank moet/kan gaan halen hiervoor? (in België voor de duidelijkheid)
2) als ik week voor het interview mijn vader vraag paar 1000€ op mijn rekening over te schrijven, dan bewijsstuk aanvraag, interview doe, en vervolgens dat geld terugstort, is daar dan een probleem mee? Kunnen ze dat ooit achterhalen, en wat dan nog moesten ze dat kunnen?

thanks
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

- in theorie zou je getuigschrift middelbaar onderwijs voldoende zijn (maar dat heb je niet meer)
- je kan ook je Masters / Bachelors diploma's laten zien. Zo toon je ook aan dat je aan de eis voldoet

Bewijs van financien: vaak heb ik hier al gelezen dat ze daar niet echt naar kijken. Maar anderzijds: het is hun recht om er naar te vragen, dus kan je maar beter zorgen dat je het op orde hebt omdat het een reden kan zijn om je af te mogen wijzen.
Bij vele immigratieprocedures wordt gevraagd dat je kan aantonen dat je financiele middelen al een tijd in jouw handen zijn (om te vermijden dat 'supporters' een week voor het interview effe wat geld storten en dat enkele dagen later dus terugkrijgen ;-) ). Dus zelf zou ik mijn supporter vragen om dat geld *nu* al op mijn rekening te zetten.
En maak een financieel plan van hoe jij denkt dat je spaargeld nog gaat evolueren tegen de tijd van je vetrek.
(en zeker voor jezelf loont het ook om eens een lijstje te maken van wat je denkt dat die eerste maanden je kosten zijn.)
Als bewijs neem je een verklaring van de bank mee. Wij hebben toen aan Dexia een verklaring gevraag over wat onze rekeningstanden waren. Kostte iets van een 9 euro die ze wel teruggestort hebben op onze rekening. In het Engels. En zelf zou ik dan nog zorgen dat ik de rekeningafschriften van het afgelopen half jaar bij me had. Niet dat de kans groot is dat ze er naar vragen, maar je kan beter teveel dan te weinig bij hebben. Men beslist daar immers wel op dat moment over het verdere verloop van jou leven.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Even nog een tip, die evidence of fincancial support is er natuurlijk niet voor niets dus denk er alsjeblieft niet te licht over. Het is bedoeld om te voorkomen dat wanneer jij straks in Amerika zit, je geen baan kunt vinden en niemand daar hebt om je te helpen, je wel kunt eten en een dak boven je hoofd hebt.

Probeer in je achterhoofd te houden dat je de consul moet overtuigen van het feit dat jij het gaat redden in Amerika. Als de consul denkt dat je binnen 2 maanden aan moet kloppen bij de voedselbank (als voorbeeld) zal de kans op het toekennen van een GC afnemen. En geef ze eens ongelijk :)
Sten

Bericht door Sten »

@ Willel

Ik zou al je diploma's bij elkaar gaan halen. Het is gewoon niet handig (en ook niet voor je gevoel) als er diploma's missen. Als je er een of twee kwijt bent, kun je die gewoon weer aanvragen bij de desbetreffende school/opleiding. Wel meteen doen en niet mee wachten. Bel anders met die school/opleiding en leg het voor. Zeker dat ze je helpen.

Wat betreft de financiën. De consul zat wel degelijk naar Jeroens 'assets' te kijken. Het is echter zo: wat je ze in handen geeft, daar kijken ze naar. Klinkt logisch, maar dit is wat het impliceert: je moet ze niet zien als alwetende instanties, ze moeten ook maar afgaan op wat je zegt en overhandigt. Als je duidelijk niets financieels bij je hebt, zal dat mogelijk vraagtekens oproepen. Maar als je wel iets financieels meebrengt, gaan ze daar waarschijnlijk toch naar kijken, dus dat moet het toch iets redelijk degelijks zijn. Ik zou in jouw geval toch zeker zorgen dat je zo'n €5000 op een spaarrekening hebt staan. Ik vermoed dat het vanaf dat bedrag een beetje geloofwaardig(er) wordt. Ze keken bij ons niet naar data van financiën, maar reken er niet op dat dit bij jou eveneens zo gebeurt. Je zal maar net degene zijn die een belletje doet rinkelen bij de dienstdoende consul: zo van: hee, wanneer is dat geld erop gestort? Beter zorgen dat het er al een paar maanden minimaal opstaat.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

diploma's intussen gelukkig gevonden, dat is al weer een zorg minder

5000€ staat er momenteel wel op, maar persoonlijk denk ik niet dat je met 5000€ toekomt voor een aantal maanden dus ik zou toch minstens een 10.000 willen hebben om een solide indruk te maken.
Uiteraard ga ik geen gegevens meenemen over de geschiedenis van het geld, maar enkel wat er nu op staat. En zelfs al komen ze er op een of andere manier achter dat we de regeltjes wat breed hebben geinterpreteerd, dan is het nog altijd bewijs dat mijn ouders mij financieel willen steunen indien nodig, dat komt toch allemaal op hetzelfde neer ;)

iemand hier die ooit problemen/lastige vragen heeft gehad ivm financieën? welk bedrag juist nodig is weet toch niemand, dus ben eerder geïnteresseerd in het proces errond.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Willel schreef:diploma's intussen gelukkig gevonden, dat is al weer een zorg minder

5000€ staat er momenteel wel op, maar persoonlijk denk ik niet dat je met 5000€ toekomt voor een aantal maanden dus ik zou toch minstens een 10.000 willen hebben om een solide indruk te maken.

*update pending*
beter eerst elke's antwoord gelezen, we zullen financieën dan toch wat meer aandacht moeten geven :D
Sten

Bericht door Sten »

Willel schreef: [...]

iemand hier die ooit problemen/lastige vragen heeft gehad ivm financieën? welk bedrag juist nodig is weet toch niemand, dus ben eerder geïnteresseerd in het proces errond.
Wat ik al zei: die consul die wij hadden, zat dus met grote aandacht in het door ons verstrekte te kijken. Jeroen had een toch best groot bedrag als bedrijfswaarde staan, door een accountant opgemaakt, en daar wilde hij precies van weten hoe de vork in de steel zat. En dat was heel wat meer dan €5000 of €10 000. :wink:
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

vereisten/verwachtingen voor 2 mensen + plannen om eigen bedrijf te 'beginnen' zullen natuurlijk ook wel wat anders liggen (hoop ik :D )
anders komt het nooit goed!
Sten

Bericht door Sten »

@ Willel

Daarnaast had ik ook nog een spaarrekening én een vermogensrekening, maar daar wilden ze niet echt naar kijken, omdat die op mijn naam stonden (en Jeroen is dus de officiële winnaar). >>> dit was overigens een 'foutje' waar we van schrokken. We gingen ervan uit dat wat wij samen hebben, telt, nee dus. Alleen wat officieel op de naam van de winnaar staat.

Gelukkig hadden we daarnaast een accountantsverklaring én een job offer voor Jeroen. Als we die laatste twee niet hadden gehad, vrees ik dat het een 'nee' had kunnen worden. Hij zat er namelijk met een ernstige blik naar te kijken. Het geld moet dus in ieder geval op jouw naam staan. Maar dat wist je denk ik al.

Samengevat hadden wij dus het volgende meegenomen:

- Accountantsverklaring met de waarde van Jeroens bedrijf
- Job offer
- (Spaarrekening en vermogensrekening)
- Bankafschriften

Maar jij wilt dus geen eigen bedrijf beginnen/voortzetten zoals Jeroen? Heb je dan wel een job offer als alternatief?
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Bedrijf beginnen interesseert me niks, en neen, ook geen job offer.
En zal er ook zeker geen hebben aangezien ik niet van plan ben al snel te vertrekken. Denk niet dat ik een bedrijf ga vinden met een job offer dat 15 maanden geldig blijft ;)
Ik ga er vanuit dat genoeg geld om een aantal maanden door te komen + werk zoeken in sector/omgeving waar veel vraag is zou moeten voldoen voor iemand die amper kosten en geen investeringsplannen heeft en enkel voor zichzelf moet zorgen.

Heb toch al op verschillende plaatsen (dit en andere fora/websites) gezien dat de verwachte hoeveelheid geld niet zo hoog is (heb getallen gezien tussen 6000€ en pakweg 15000$ voor mensen die er toch zijn doorgeraakt).

je bent me weer zenuwachtig aan het maken sten, was nu net wat innerlijke rust aan het vinden met het hele idee :|
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Allereerst een disclaimer.Ik ben beslist geen expert op dit gebied en ik kan je dus niets vertellen over bedragen en/of kansen. Ik kan je wel vertellen hoe ik er als betrekkelijke buitenstaander tegenaan kijk. Volgens mij bekijk je de zaken best wel realistisch en je gaat de procedure niet in met de gedachte "wie dan leeft, wie dan zorgt." Je hebt al een behoorlijk bedrag beschikbaar en een concreet en haalbaar plan om dat nog aanzienlijk te vergroten. Daarmee heb je volgens mij een goed verhaal voor de consul, zeker als je dat met aanvullende bewijsstukken hard kunt maken. Als ik de consul zou zijn, zag ik daarin in ieder geval geen reden om je geen green card te verstrekken. Helaas ben ik de consul niet. :wink:
Bovendien lijkt het me voor deelnemers uit minder welvarende landen dan Nederland vrijwel onmogelijk om voor een green card in aanmerking te komen, als jouw situatie daarvoor onvoldoende zou zijn.

Ik wens je veel succes in de verdere procedure.
Groet,

Old Faithful
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Sten, mensen met een eigen bedrijf worden altijd een stuk uitgebreiden nagekeken. Mensen zien het als onzeker (wat het ook in zekere zin is), het consulaat is vast geen uitzondering daarop. Daarbij, de waardeing van een bedrijf stelt niet zoveel voor. Je kan op 1001 manieren naar een bedrijf kijken en vervolgens met 1001 verschillende waarderingen op te proppen komen. Daarbij, je kan een waardering hebben van een een miljoen euro, maar zonder potentiele kopers is dat niks meer dan een papiertje met een getalletje erop. :-)

Voor dit soort zaken is een vaste baan handiger dan het hebben van een eigen bedrijf, zelfs als het een goed lopend succesvol bedrijf is. Misschien dat de consul daarom wat langer naar jullie situatie keek?
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

@ old faithful
:notworthy:

voel me al meteen weer veel beter ;)

sten, denk ook dat dat bedrijf in jullie geval waarschijnlijk grote invloed heeft gehad, als zoiets misloopt is dat meteen een veel grotere aderlating, zowel voor jullie als voor eventuele amerikaanse klanten. Best dat er dan eens goed gekeken wordt of alles wel haalbaar is denk ik.
Sten

Bericht door Sten »

@ Willel

Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'aderlating voor Amerikaanse klanten'. Jeroen heeft geen mensen in dienst.
We hadden wel een 'foutje' gemaakt door ons niet te realiseren dat mijn rekeningen in feite niet tellen. Maar dit speelt niet eens bij jou.
Ja, als je genoeg geld hebt, dan kom je er zeker. Een job offer zou in jouw geval ook kunnen als je er iemand kent of leert kennen die jou ziet zitten.
Solliciteren kan altijd nog daar.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer