Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Koophuis in Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: Koophuis in Nederland

Bericht door Sten »

FlipjeBTiel schreef:Ik mag hopen voor TS en Sten dat de restschulden op hun respectievelijke huizen minder dan E40K zijn. Anders zou ik echt heel hard wegrennen. :wink:

[...]
Maar in hemelsnaam, waar heb(ben) je /jullie het toch over? Ons appartement (geen compleet huis, alleen de bovenste verdieping van drie) staat te koop op een zeer aanlokkelijke locatie met aan de voorzijde (deels) uitzicht op zee in Scheveningen. Het kan gewoon verkocht of verhuurd worden. Er is geen sprake van een opeisbare schuld. Ik krijg de indruk dat een aantal mensen mij en TS voortdurend door elkaar halen. Jeroen en ik zijn nog niets eens weg, en er zijn legio mogelijkheden met ons appartement om te gaan. In het duurste geval desnoods zelfs die rente nog een poosje opbrengen en dan binnen een jaar verkopen, er komt zeker iemand. Surfers willen allemaal in zo'n huis als dat van ons wonen en niet alleen surfers. We zitten hier niet in Klundert of in een achterbuurt van Breda of Rotterdam. :twisted:

Wie weet staat er volgende week een koper voor onze deur die na de bezichtiging meteen tegen de makelaar zegt: "Ik neem het."

Béétje voorbarig allemaal mensen.

Beter on topic blijven en TS van adviezen voorzien en haar het gevoel geven dat ze ondersteund wordt, no matter what ze beslist. Want dat signaal geef ik aan haar af, maar een paar anderen zeker niet.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

@Sten, als jij al 7 jaar in je appartement woont en je hebt toendertijd bij de aankoop van de woning niet te veel meegefinancierd zoals een nieuwe keuken of badkamer, dan geloof ik graag dat je je huis met winst kunt verkopen.
De huizenprijzen zijn wel wat gezakt in Nederland, maar niet zoveel dat dit de waardestijging tot ±2009 teniet zal doen.

Heel veel mensen die hun huis niet kwijt kunnen, rekenen zich nog rijk met prijzen van de topjaren zoals 2007/begin 2008, maar als zij al 10 jaar of langer in hun huis wonen is de verkoopprijs van nu waarschijnlijkheid nog steeds hoger als de aankoopprijs.
Crisis ? What Crisis ?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Sten schreef:Maar in hemelsnaam, waar heb(ben) je /jullie het toch over?
Relax, je hebt je eigen situatie in de groep gegooid en je bent nu gekaapt als voorbeeld. :mrgreen:

En ik zou willen dat ons huis na de (bijna) 7 jaar dat wij er alweer in wonen in waarde gestegen was (op het moment zitten we op minus 2 ton ofzo). Of nee, eigenlijk niet: dat maakt het volgende huis ook weer duurder.

Wat interessanter is, is de vraag welke kant de NLse markt aan het opgaan is: als omlaag, dan kun je (TS) beter nu rennen dan wachten. Hier is een inschatting op basis van verhouding tot huur op de lange termijn http://www.economist.com/node/18925999, die zegt dat eea. nog wel een eindje naar beneden te gaan heeft.

Gr., Flipje
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Sten schreef: Maar in hemelsnaam, waar heb(ben) je /jullie het toch over? Ons appartement (geen compleet huis, alleen de bovenste verdieping van drie) staat te koop op een zeer aanlokkelijke locatie met aan de voorzijde (deels) uitzicht op zee in Scheveningen. Het kan gewoon verkocht of verhuurd worden. Er is geen sprake van een opeisbare schuld. Ik krijg de indruk dat een aantal mensen mij en TS voortdurend door elkaar halen. Jeroen en ik zijn nog niets eens weg, en er zijn legio mogelijkheden met ons appartement om te gaan. In het duurste geval desnoods zelfs die rente nog een poosje opbrengen en dan binnen een jaar verkopen, er komt zeker iemand. Surfers willen allemaal in zo'n huis als dat van ons wonen en niet alleen surfers. We zitten hier niet in Klundert of in een achterbuurt van Breda of Rotterdam. :twisted:

Wie weet staat er volgende week een koper voor onze deur die na de bezichtiging meteen tegen de makelaar zegt: "Ik neem het."

Béétje voorbarig allemaal mensen.

Beter on topic blijven en TS van adviezen voorzien en haar het gevoel geven dat ze ondersteund wordt, no matter what ze beslist. Want dat signaal geef ik aan haar af, maar een paar anderen zeker niet.
Volgens mij zei je zelf eerder in dit topic dat jouw hypotheek 165.000 is en er geen overwaarde voor jullie appartement is. Dat betekent dat je vraagprijs nu 165.000 of lager is. En volgens mij staat jullie appartement nu al iets van een jaar te koop? Vanwege de 100 euro per maand die in de belegging/spaarrekening is gegaan, staat daar nu iets van 8000 op en dus heb je een kleine buffer voor als je je huis onder de prijs van de hypotheek moet verkopen, maar je hebt absoluut niet gratis gewoond zoals je eerder stelde. Want het maandelijkse hypotheekbedrag (min 42-50% van de hypotheekrente aftrek) die je die afgelopen zeven jaar hebt betaald, ben je wel degelijk kwijt in deze situatie...

Ik zeg niet dat er geen mogelijkheden zijn en het komt ook allemaal vast goed, maar het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn ;)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Sten

Bericht door Sten »

FlipjeBTiel schreef:
Sten schreef:
Wat interessanter is, is de vraag welke kant de NLse markt aan het opgaan is: als omlaag, dan kun je (TS) beter nu rennen dan wachten.

Gr., Flipje
Wat heeft dat speculeren voor zin?
Sten

Bericht door Sten »

bluemoon schreef:@Sten, als jij al 7 jaar in je appartement woont en je hebt toendertijd bij de aankoop van de woning niet te veel meegefinancierd zoals een nieuwe keuken of badkamer, dan geloof ik graag dat je je huis met winst kunt verkopen.
We kochten het voor veel minder en hebben wel iets aan de woning gedaan, maar daar hebben we zelf zeven jaar van geprofiteerd.
Winst rekenen we niet op, misschien een klein verlies. So what? Zelfs met een klein verlies hebben we hier nog gratis gewoond. :)
Laatst gewijzigd door Sten op 12 aug 2011, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Sten

Bericht door Sten »

OscarG schreef:
Sten schreef:
Volgens mij zei je zelf eerder in dit topic dat jouw hypotheek 165.000 is en er geen overwaarde voor jullie appartement is. [...]

Ik zeg niet dat er geen mogelijkheden zijn en het komt ook allemaal vast goed, maar het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn ;)
Het is vooralsnog allemaal speculeren. Als er volgende week, dit jaar of volgend jaar een koper komt - wat waarschijnlijk is gezien de locatie - dan is er geen man overboord, zelfs geen mok. Dat angstzaaien hier, daar doe ik niet aan mee.
Dat angstzaaien is trouwens precies wat er op de beurs gebeurt. Levert niets op.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Sten schreef:
Wat heeft dat speculeren voor zin?
Door te kijken naar de trend, zoals Flipje zegt, kan je bepalen of het beter is om je huis nu met bijvoorbeeld 2000 meer verlies te verkopen, of het een jaar lang aan te houden in de hoop het dan te verkopen. Als volgens de trend de huizenprijzen alleen maar gaan dalen, dan kan je het beter sneller verkopen, dan aanhouden in de hoop dat het beter wordt.

Ik heb zelf ook voor die keuze gestaan en ik heb toen mijn huis met verlies verkocht voor exact dezelfde vraagprijs als dat ik m 3 jaar daarvoor, vlak voor de crisis, gekocht had. Op dat moment had ik de keuze: accepteer ik dit bod, wat ik te laag vond, of wacht ik nog een jaar in de hoop dat het beter wordt? Ik heb het bod toen geaccepteerd omdat in de trend nog steeds een daling te zien was. Die trend klopte, want nu een jaar later staan de huizenprijzen in Almere nog lager. Het huis van mijn vroegere buurman staat nu ook te koop en die heeft zijn vraagprijs nu 16.000 onder de prijs die ik voor mijn huis gekregen heb. Het heeft dus absoluut zin om te kijken naar de trend!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Als ik zo de huizenmarkt lees in het midden van het land ben ik toch blij dat ik in het noorden woon, waar de prijzen nooit hoog waren en zijn. 8 jaar geleden heb ik mijn huis gekocht en die is bijna een ton in waarde gestegen. De prijzen gaan hier nog steeds niet hard naar beneden. En huizen staan nooit lang te koop, sommige wel maar daar willen ze ook de hoofdprijs voor. Het zal ook wel zijn dat wij groningers wat nuchter zijn en nooit te hard gaan lopen.
Als ik van Sten zo hoor dat zij op een mooie en gewilde locatie zit, vind ik het vreemd dat het huis al een jaar te koop staat. Die moet toch al lang weg zijn?? Ik hoop voor Sten dat hij snel weg is, maar een huis dat al zo lang tekoop staat is nooit een goed teken. Ik zou zeker uit willen zoeken wat de kopers nu naar het zoeken zijn en waarom ze niet voor jouw huis gaan.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sten

Bericht door Sten »

@ Oscar

Ik ken de trend en wij verkopen zodra dit kan. We gaan niet voor winst, maar een groot verlies kunnen we simpelweg niet betalen, dus is het afwachten.

@ Yarrah

Er is niets mis met ons appartement, we wonen er al zeven jaar zonder klachten. Iedereen die we spreken, vindt het een prima appartement op een meer dan uitstekende locatie. De huizenmarkt is gewoon heel voorzichtig en schuw geworden. Ook een paar andere huizen in onze straat staan al zo lang te koop, maar die zijn veel duurder dan die van ons. Er zijn geen goedkopere huizen in onze straat dan die van ons. We zitten met de vraagprijs wat onder de gemiddelde WOZ waarde van onze buurt (die gemiddeld 170 000 is). Het is waarschijnlijk nog even wachten op de toekomstige bewoner, het moet iemand zijn die in de (sterke) energie van het huis past. Een dierenvriend net zoals wij enz. :lol: Dit huis kiest zelf zijn nieuwe eigenaresse/eigenaar uit. Misschien houdt dit appartement wel erg van ons en is het kieskeurig. :wink: En misschien wil de kosmos dat wij dit als tweede appartement aanhouden, om een bescheiden winst te maken met een huurder. Who knows.

PS Ik heb zelf ook vijf jaar in Groningen gewoond en ik ken de mentaliteit. Toen we terug in Brabant gingen wonen, werd ik geplaagd met mijn Groningse accent (R). Maar ik zou er nooit meer willen wonen, het is toch echt een uithoek. Sorry, no offense. :lol:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik zou op het moment maar niet uitgaan van winst op huizen in de komende jaren. De markt is verzadigd, economy sucks for the most part etc.
Kan niet voor ned spreken maar ik zit al meer dan 10 jaar in de real estate. Nederland zal misschien niet zo een klap krijgen als amerika, maar economy is vaak mondiaal.
Ik kon mijn eigen huis niet verkopen (moest wat groters hebben) en na zakken en zakken met de prijs heb ik besloten om het niet weg te gaan geven en heb in plaats van het huis dubbel zo groot gemaakt en met succes want ik heb uiteindelijk meer overwaarde dan ik voorheen had.
Probleem met huizen is dat tijdens de "boom huizen voor te veel geld verkocht werden met verkeerde hypotheken.
Zolang je blijft zitten waar je zit , je baan behoudt etc is er niets aan de hand, maar als de situatie veranderd ben je het haasje. Vaak heb je dit niet onder controle (je wint een greencard, krijgt een baan elders etc) echter je had je er toendertijd ook niet tegen ingdekt. Aan de andere kant deden de banken er ook vrolijk aan mee en werden hypotheken verstrekt waarvan je je moest afvragen of beide partijen krankejorum waren.
In mijn makelaarscarriere zei ik altijd tegen mijn klanten kijk waar je voor kwalificeert en kijk dan waar je je comfortabel bij voelt. Een groot huis hebben en droog brood moeten eten is ook niet leuk.
Als men daar niet naar wilde luisteren dan houd het op natuurlijk. Ik verkoop ze nog steeds een huis want ik moet ook eten.
Meestal luisterde men echter wel en zag in dat er anders wel heel weinig overbleef.

Soms heb ik geen medelijden met mensen die failliet gaan aan hun huis maar aan de andere kant heb ik dat dus ook niet met banken. Ik heb ook genoeg "bank owned" properties verkocht om te weten dat het de banken soms een rotzorg zal zijn (althans zo lijkt het) wat er gebeurd. Domme reakties die de bank uiteindelijk tonnen kost, maar ja ik ben maar een simpele makelaar
wbarbary
Amerika-ontdekker

Bericht door wbarbary »

Onze hypotheek is een beleggings hypotheek en wij zouden met een schuld van 50000 euro achterblijven als we het kunnen verkopen voor de prijs waar we het voor gekocht hebben. Zwaar deprimerend dus....
Sten

Bericht door Sten »

@ WBarbary

Wat je ook besluit, ik hoop dat jullie eruit komen en mijn morele steun hebben jullie (als dat iets voor je betekent).
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Je kan kiezen uit drie opties (in overleg met de bank)

+ Je huis verkopen en alles achterlaten in Nederland. Ook je schuld. Maar dan zal je zeker moeten weten dat de bank je niet in Amerika kan aanschrijven.
+ Het huis verhuren. Ik weet niet hoeveel je afbetaalt, maar eventueel kan je winst maken. Op het einde vd rit heb je wel de administratieve rompslomp, opvolging bij herstellingen en de kosten die je als eigenaar hebt. Je winst vervalt dan snel denk ik omdat je alles zal moeten uitgeven. Ook blijf je zitten met de zorgen.
+ 50.000 euro kan met een hypothecaire lening afbetaald worden aan plus minus 250 euro per maand/20 j. Je betaalt dan 20 jaar voor iets dat je niet (meer) hebt. Maar bent dan wel vrij van zorgen.

Ikzelf zou het heel zuur vinden, maar zou kiezen voor de laatste optie. Als je dat geld belegd had ipv in je huis gestoken, had je ook veel kunnen verliezen. Zo zou ik het zien. Maar ik denk niet financieel zoals sommige anderen hier.
Je moet vooral doen waar je jezelf het beste bij voelt.
Groetjes,
Carine
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ikzelf zou het heel zuur vinden, maar zou kiezen voor de laatste optie. Als je dat geld belegd had ipv in je huis gestoken, had je ook veel kunnen verliezen. Zo zou ik het zien. Maar ik denk niet financieel zoals sommige anderen hier.
Ik deel je gevoel Carine, ook ik zou het als een akelig verlies zien, maar wel met opgeheven hoofd mijn schuld voldoen.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

sachasenne schreef:Je kan kiezen uit drie opties (in overleg met de bank)

+ Je huis verkopen en alles achterlaten in Nederland. Ook je schuld. Maar dan zal je zeker moeten weten dat de bank je niet in Amerika kan aanschrijven.
+ Het huis verhuren. Ik weet niet hoeveel je afbetaalt, maar eventueel kan je winst maken. Op het einde vd rit heb je wel de administratieve rompslomp, opvolging bij herstellingen en de kosten die je als eigenaar hebt. Je winst vervalt dan snel denk ik omdat je alles zal moeten uitgeven. Ook blijf je zitten met de zorgen.
+ 50.000 euro kan met een hypothecaire lening afbetaald worden aan plus minus 250 euro per maand/20 j. Je betaalt dan 20 jaar voor iets dat je niet (meer) hebt. Maar bent dan wel vrij van zorgen.

Je moet vooral doen waar je jezelf het beste bij voelt.
TS heeft aangegeven in de beginpost dat ze al in Amerika wonen en dat ze het huis tot nu toe hebben verhuurd. Zelfs met verhuren moeten ze 500 in de maand bij leggen. Daar maken ze dus verlies op ipv winst. De verhuurder gaat er echter uit en als er geen nieuwe verhuurder wordt gevonden, zouden de maandelijkse lasten onhoudbaar worden.
Verder is laatste optie iets wat TS heeft aangegeven wel te willen, maar de bank geeft aan niet akkoord te gaan met verkoop. Optie 2 en 3 heeft TS dus al geprobeerd, maar deze werken niet.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Woooohaaaa.... 50.000 is behoorlijk.... een beleggingshypotheek... ouch....

Ik weet echt niet wat ik zou doen in jouw geval dus ik wens je heel veel succes.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ik wist dat TS in Amerika woont, maar het verlies van de huur wist ik niet meer. Beter lezen in het vervolg :oops:

In B bestata er zoiets als een schuldbemiddelaar. Ik wee tniet of zoiets ook in NL bestaat?
Die persoon onderhandelt om een overeenkomst te behalen.
Groetjes,
Carine
Sten

Bericht door Sten »

wbarbary schreef:Onze hypotheek is een beleggings hypotheek en wij zouden met een schuld van 50000 euro achterblijven als we het kunnen verkopen voor de prijs waar we het voor gekocht hebben. Zwaar deprimerend dus....

Is verhuren geen optie meer? Mensen kopen weinig, maar ze moeten nog steeds ergens wonen.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Een beleggingshypotheek is dat niet beleggen met geleend geld? Niet zo'n slimme hypotheekvorm maar ook niet van de bank.
Bank wilde veel geld aan je verdienen en heeft dat denk ik ook wel gedaan. Huren op afstand is meestal geen goed idee.
Ik zou dus onderzoeken wat de bank kan doen als je toedeloe zegt. Kunnen ze dan niks dan ga je praten en doe je een voorstel waar jij mee kan leven.
Accepteert de bank dat niet dan krijgen zij jouw huis. Werk je een voorstel uit laar het dan opstellen en tekenen bij een notaris of zo
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer