Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012 winnaar: Willel

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: DV2012 winnaar: Willel

Bericht door Sten »

Matjong schreef:
Voor dit soort zaken is een vaste baan handiger dan het hebben van een eigen bedrijf, zelfs als het een goed lopend succesvol bedrijf is. Misschien dat de consul daarom wat langer naar jullie situatie keek?
Ach "wat langer"... het was in tien minuutjes of zo wel bekeken hoor. Hij keek ook naar de job offer. Voor ons gevoel duurde het lang, maar wij stonden daar immers op een heel belangrijke beslissing te wachten. En dan lijkt elke minuut lang.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Het feit dat je alleen emigreert is een pluspunt Willel. Daar had ik ook voordeel van omdat je niet partner of een heel gezin meesleept. Daardoor weten ze op het consulaat ook dat je een stuk flexibeler bent en jezelf wel zult redden.

Neemt niet weg dat je gewoon zowel op papier als mondeling een goed verhaal zal moeten hebben, je zult de consul moeten overtuigen van het feit dat je het gaat redden in Amerika. Verwacht dan ook vragen als "Waarom wil je naar Amerika? Waarom wil je in San Diego wonen? Wat ga je daar doen?" Bereid je voor want daarmee zal je gaan overtuigen :)
Sten

Bericht door Sten »

@ Ziva,

dus je zegt nu in feite dat Jeroen en ik samen minder flexibel zijn dan alleen? :whip:
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Sten schreef:@ Willel

Ik begrijp niet wat je bedoelt met 'aderlating voor Amerikaanse klanten'. Jeroen heeft geen mensen in dienst.
stel je bedrijf gaat bankroet door gebrek aan voorbereiding/middelen/... ->
1) eventuele leningen bij VS banken zijn ze kwijt
2) klanten die betaald hadden voor bepaald resultaat of een servicecontract zijn ook hun geld kwijt

m.a.w. je hebt meteen veel meer "schade" berokkent aan de maatschappij dan als je gewoon door je geld zit en een kommetje soep moet gaan halen bij de voedselbank
Sten

Bericht door Sten »

@ Willel

We hebben nog nooit gewerkt met leningen van banken voor het bedrijf.
Jeroen zou altijd nakomen wat hij aan een klant beloofd had.
Maar dit is koffiedik kijken en Jeroen en ik drinken niet eens koffie. :lol: (Ik drink een paar kopjes koffie per jaar, maar daar houdt het echt mee op.
Maar het zou zo maar kunnen dat Starbucks mij gaat verleiden.)
Bovendien is dit jouw draadje.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

consul moet rekening houden met alle mogelijkheden, dus tenzij die toevallig een van jullie beste klanten is gaat die moeilijk kunnen inschatten wat jullie wel of niet gaan doen daar!

en misbruik mijn draadje maar zoveel je wil, moet ik nooit te ver gaan zoeken!

trouwens van mijn hele leven nog geen koffie gedronken (zelfs geen starbucks toen ik er laatste keer was, geen idee hoe dat gebeurt is eigenlijk), dus ik kijk er ook wel naar uit, misschien kan zelfs ik overtuigd worden door een mochafrappachinoontherockswithacocktailumbralle of wat heet dat daar
Sten

Bericht door Sten »

@ Willel

:lol:

Doe mij dan ook maar zoéén Starbucks Mokkadinges. :lol:
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Willel

Eerst en vooral proficiat en ga ervoor, altijd leuke ervaring om te emigreren.

Trouwens je weet ook wel waar je heen wil, San Diego, LA of SF, niet meteen de goedkoopste plaatsen om te leven. Zou toch eens googlen wat een flatje kost in die plaatsen, voor zover je dit al niet gedaan hebt. Ook eten, benzine en alles wat je dagelijks gebruikt is traditioneel een stuk duurder aan de Westcoast.
Zou me zeker niet afsluiten voor andere, goedkopere gebieden.

Wij hadden ook brief van Dexia bank bij ons en copies van laatste 6 maanden van onze rekeningen. Consul heeft er nooit vraag over gesteld, misschien is die meneer in Nederland strenger dan zijn collega in Belgie.

Ik had enkel mijn master diploma in file gestopt, niet middelbaar, was geen probleem.

Hoor het wel als er nog vragen zijn

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb het al eens elders geschreven: stel een budget op:
- x maaden huur + utilities
- aankoop wagen + verzekering
- eventuele waarborgen voor water/gas/elektriciteit/internet/telefoon omdat je geen credit history hebt
- maandelijkse kost y voor voeding
- maandelijkse kost z voor benzine
En kijk dan eens hoe lang je het uit kan houden zonder inkomen met de centjes die je hebt.
Niet vergeten dat je nog een vliegtuigticket moet kopen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Willel schreef:trouwens van mijn hele leven nog geen koffie gedronken (zelfs geen starbucks toen ik er laatste keer was, geen idee hoe dat gebeurt is eigenlijk)r
:shock: :mrgreen: ;-)

Goed idee van Kastelke, zou denk ik ook het eerste zijn wat ik zou doen. Zo krijg je meteen een goed beeld of de locaties die je in gedachte hebt wel betaalbaar zijn. Zoals al eerder genoemd zijn dat niet de goedkoopste plekken om te wonen. :-)
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Sten schreef:@ Ziva,

dus je zegt nu in feite dat Jeroen en ik samen minder flexibel zijn dan alleen? :whip:
Ik zou niet durven ;) maar tegelijkertijd zeg ik dat inderdaad haha. De persoon die de GC gewonnen heeft is toch degene die ook verantwoordelijk gehouden wordt voor de perso(o)n(en) die hij of zij meeneemt bij een emigratie. Dus ik zou maar heel flexibel zijn met Jeroen want als hij besluit te scheiden weet ik niet of je nog wel mag blijven haha :D
Sten

Bericht door Sten »

@ Ziva

Ik zou er eerlijk gezegd minder snel aan beginnen als ik alleen was. Ik doe sowieso heel graag dingen samen, dat vind ik een stuk gezelliger. Alleen is ook maar alleen. Jeroen is trouwens met zijn 1.98 m en jongere leeftijd dan ik een stuk sterker en weet enorm van aanpakken. Ik ook, maar ik ben natuurlijk lang niet zo sterk als hij. Bovendien is hij ongelooflijk handig en technisch.
Over dat scheiden: ach, dat is allemaal koffiedik kijken, zoals gezegd zijn we begin volgend jaar negen jaar samen, en we hebben al heel wat samen meegemaakt. Ik zou niet snel scheiden, en Jeroen ook niet. Als je echt veel van iemand houdt, accepteer je ook zijn mindere kanten, die iedereen heeft. Bovendien ben ik niet bang aangelegd. Doemscenarios zijn daarom niet aan mij besteed. Het ergste wat je kan gebeuren, is dat je 'dood' gaat. En aangezien ik voor mezelf weet dat de dood niet bestaat, heb ik dus niets te vrezen. :wink:
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

kastelke schreef:Ik heb het al eens elders geschreven: stel een budget op:
- x maaden huur + utilities
- aankoop wagen + verzekering
- eventuele waarborgen voor water/gas/elektriciteit/internet/telefoon omdat je geen credit history hebt
- maandelijkse kost y voor voeding
- maandelijkse kost z voor benzine
En kijk dan eens hoe lang je het uit kan houden zonder inkomen met de centjes die je hebt.
Niet vergeten dat je nog een vliegtuigticket moet kopen. ;-)
Meeste van deze dingen uiteraard al wel eens in wisselend detail bekeken, maar wil best wel eens van anderen horen of ze het realistisch vinden!
uiteraard niet in te schatten hoe dit alles nog evolueert volgende anderhalf jaar, maar resultaat zou toch bruikbaar moeten zijn als leidraad hoop ik

vliegtuig: 9000-1100€ afhankelijk van hoeveel extra rommel ik wil meenemen (allejezus wat is one-way duur)

cheapo hotelletje pakweg eerste maand: 35$ per dag lijkt te kunnen -> 1000$
huur + utilities: 800-1000$ per maand moet wel kunnen zolang we niet te hoog mikken
waarborgen: geen idee hoe relevant dat is bij huur, je betaald toch sowieso al 1-2 maand waarborg zowat overal aan verhuurder? en ook geen idee hoe duur ik dit eventueel moet inschatten moest het toch wel belangrijk zijn
daarnaast begin ik meer en meer toch te neigen naar het roommate concept, grotere keuze (verrassend groot eigenlijk) en zoveel meer waarde en minder moeite voor zelfde prijs.

huurwagen pakweg eerste maand: huur + benzine + ...: 1000$
aankoop wagen daarna: 2000-5000$ (afhankelijk van hoe overtuigd we tegen dan zijn van het langetermijn slagen)
verzekering: 800-1000$ per jaar(??? geen flauw idee eigenlijk, anonieme online quotes zijn blijkbaar not done)
benzine: 200$ per maand

voeding: 25-30$ per dag -> 800$ per maand (ben wel grote eter, maar al die dure groeten en fruit moet ik niet teveel van hebben :D, maar ook hier geen idee hoe realistisch dit is)
andere uitgaven aan levenskwaliteit, onvoorziene omstandigheden, kosten voor werk zoeken, en alles wat er hoort bij een herallocatie naar de andere kant van de wereld: 500-1000$ per maand

dan komen we op:
vaste kosten vertrek + eerste maand 3500-4000$
vaste kosten na eerste maand (auto, huurwaarborg,...) 3000-6000$
cost of living per maand 2500-3000$

berekening op 6 maanden
21500-28000$
= 15000-20000€ aan huidige koers

het (realistische) plan was om toch zeker 15000€ bij mekaar te hebben tegen vertrek, dus dat lijkt alvast te kloppen.
daarnaast ga ik mijn kosten uiteraard beginnen beperken als na een aantal maanden blijkt dat de jobhunt toch niet zo vlot verloopt als gehoopt, dus die 20000€ zal alleen zijn als ik een job heb, en dan is dit alles meteen veel minder belangrijk ;)

Als er iemand opmerkingen heeft bij bepaalde getallen, of dingen bedenkt die ik nu gigantisch over het hoofd zie, laat maar weten!
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

bart1 schreef:
Trouwens je weet ook wel waar je heen wil, San Diego, LA of SF, niet meteen de goedkoopste plaatsen om te leven. Zou toch eens googlen wat een flatje kost in die plaatsen, voor zover je dit al niet gedaan hebt. Ook eten, benzine en alles wat je dagelijks gebruikt is traditioneel een stuk duurder aan de Westcoast.
Zou me zeker niet afsluiten voor andere, goedkopere gebieden.
iedereen blijft dit zeggen, maar eerlijk gezegd zie ik het niet als ik op pakweg craigslist en dergelijke ga zoeken. zolang je niet verwacht te dicht bij het centrum te wonen in het begin en genoeg hebt aan 1 slaapkamer kan je met wat zoeken best voor 1000$ een bemeudelde studio inclusief utilities vinden.
vind ik persoonlijk echt niet te duur om te zitten waar je wil zitten.

misschien dat ik ergens in een onbeduidend centraal gelegen middle-of-nowhere stadje voor 400$ minder hetzelfde vind, maar dan zeg ik toch "nee, bedankt, hoeft niet"!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Willel schreef:vliegtuig: 9000-1100€ afhankelijk van hoeveel extra rommel ik wil meenemen (allejezus wat is one-way duur)
Dan koop je toch gewoon een retour als die goedkoper is! (wat meestal wel het geval is)
Willel schreef: cheapo hotelletje pakweg eerste maand: 35$ per dag lijkt te kunnen -> 1000$)
Kan je eens de link naar dat hotel plaatsen? Lijkt me erg goedkoop.

Voor de rest ken ik te weinig van die streek om in te kunnen schatten of het realistisch is, al lijkt het op het eerste zicht wel ongeveer te kunnen kloppen, denk ik.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Sten

Bericht door Sten »

Vliegtuigticket retour: €1000 per persoon naar de West Coast van de USA, weet niet hoe je aan dat andere bedrag komt (of heb je een 0 teveel gezet‽). Verschepen is zeer goedkoop.

Over dat hotel a 35 $. We hadden gemerkt dat de campingprijzen in California voor een auto en een tent rond die prijs liggen per nacht (rond de $35), dus ik betwijfel dat ook wel. Daarnaast ben ik zeer vies van onhygiene en onhygienische hotelbedden (sterke Maagd elementen in mijn horoscoop, en dus zeer proper :lol: ). Ik ben als de dood dat er bedbugs in zitten (and don't let them bite).
Ik ga nog liever op een zelfgekocht matras liggen uit de camping shop, dan een vaag hotelmatras. Toen we een mevrouw spraken van de VVV in Santa Monica zei ze dat de goedkoopste hotels rond de 100 dollar waren en ze voegde er fijntjes aan toe dat er veel hotels waren daar met problemen in de hygiëne. Daarom sta ik nog liever op een goede camping, dan te slapen in een viezig hotel. Op de camping gebruik je je eigen spullen. Ja, je kunt natuurlijk ook iets over dat hele vieze matras heen leggen van dat hotel. Maar dan heb je nog het probleem van de kwaliteit van het matras. Kortom: ik koop mijn spullen liever zelf, dan weet je tenminste dat er geen miljoen beesten in zitten die je 's nachts komen belagen. En geen last van gekraak of slechte matrassen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bedbugs komen ook in "de betere hotels" voor.
Elke
Sten

Bericht door Sten »

@ Elke

Ik vind een hotel met bedbugs in een matras geen "beter" hotel. Wat de prijs ook is.
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Bedbugs en ander ongedierte kan je tegewoordig overal vinden dankzij onze grote mobiliteit.
Paar maanden terug stond er een BA toestel aan de grond wegens beestjes in de stoelen en BA is nu ook toch niet goedkoopste vliegmaatschappij.

Elke heeft gelijk koop roundtrip bijna altijd goedkoper dan one-way, als je niet terugmoet naar Belgie smijt je ticket gewoon weg.

Ik zeg niet dat je in middle of nowhere moet wonen maar de Westcoast is nu over het algemeen eenmaal duurder dan de Eastcoast en binnen oostkust is het zuiden goedkoper dan het Noorden. Steden als Orlando,Atlanta, Dallas, Houston zijn nu toch ook niet echt kleintjes en vaak goedkoper dan LA of San Diego.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sten

Bericht door Sten »

@ Bart

Maar Bart, wat je naar mijn gevoel steeds vergeet, is dat je voor die duurdere prijs van de West Coast ook iets terug krijgt... Ik wil nu eenmaal niet in het midden van Amerika of aan de East Coast wonen... Ik betaal daar graag meer voor; zolang het kan, kan het. Ook denk ik dat je met slim inkopen en leven al een heel eind komt en in feite niet veel duurder uit bent dan elsewhere. Net zo wilde ik niet in Groningen, het Oosten van Nederland of Limburg wonen, maar aan de west kust van Nederland (Utrecht vond ik trouwens ook zéér OK). Ook daar heb ik graag extra voor over, als het al duurder moet zijn. Geld is relatief, het gevoel je eerste keuze te leven niet.

Wat betreft bed bugs: als ik dat ontdek, dat is het einde verhaal voor dat hotel. Ik ga liever in een schoon (!) mager tentje op een dun matje liggen dan in een luxueus hotel met bed bugs en wat dies meer zij. :lol:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer