Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik weet het, dit is een hele algemene vraag waarop moeilijk een antwoord is te geven zonder al te veel te generaliseren. Laat ik eerst wat achtergrond geven. Zoals sommigen van jullie wellicht weten, hebben mijn Amerikaanse vrouw en ik (Nederlander, maar tegenwoordig ook Amerikaan) een tweeling van ruim acht maanden. Mijn vrouw heeft het idee geopperd om voordat de meisjes naar school gaan naar Nederland te verhuizen, dus binnen een jaar of vier. Zij heeft het idee dat onze meisjes op de lange termijn een betere toekomst in Nederland hebben dan in de V.S. Haar belangrijkste overwegingen zijn:

(1) Dichter bij mijn familie. Ik heb meer broers en zussen en neefjes en nichtjes, en mijn vrouw wil dat onze kinderen opgroeien met ooms, tantes, neven en nichten. Zij heeft hier alleen een broer, die weliswaar ook in Seattle woont, maar zich niet bijster lijkt te interesseren voor onze meisjes. Haar ouders wonen ver weg, in Sedona, AZ. Zij zijn dol op onze kinderen, maar kunnen ook maar een paar keer per jaar naar Seattle komen. Mijn naaste familie, met uitzondering van mijn jongste broer, zit allemaal in Oost-Brabant. Wij zijn weliswaar niet buitensporig 'close', maar gaan wel lekker met elkaar om.

(2) Kosten en kwaliteit van onderwijs, met name middelbaar en hoger onderwijs. Mijn vrouw was in de gelukkige omstandigheid dat ze zowel een Bachelor's als Master's heeft kunnen halen zonder enige studieschuld en het vooruitzicht onze kinderen mogelijk (waarschijnlijk?) op te zadelen met torenhoge studieschulden zit haar behoorlijk dwars. Uiteraard starten we een 529-plan, maar het is nog maar de vraag of die de kosten dekt, zeker gezien het feit dat het om twee kinderen gaat (om nog maar te zwijgen van eventuele privéscholen).

(3) Kinderen kunnen in Nederland langer kind blijven. Kinderen worden hier in de V.S. al op vrij jonge leeftijd geacht 'volwassen' dingen te doen: overvolle agenda's, vriendjes/vriendinnetjes, seks. In Nederland wordt er minder verwacht van kinderen, zodat zij zich veel meer in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen en ontplooien.

(4) Meisjes hebben meer kansen in Nederland. Mijn vrouw vindt dat meisjes in Nederland voor 'voller' worden aangezien, dat zij zelfstandiger en geëmancipeerder worden opgevoed dan in de V.S. (Ik meen dat over dit onderwerp op dit moment een aparte forumdiscussie loopt.) Zij vindt dat meisjes hier in de V.S. automatisch een bepaalde richting in worden geduwd.

(5) De algemene levensstijl in Nederland. Een betere balans tussen werk en leven.

(6) Het politieke klimaat in Nederland is, zelfs met een 'rechtse' regering, een stuk socialer en progressiever dan in de V.S., zelfs met een democratische president. De Tea Party helpt in dit opzicht natuurlijk ook niet echt.

Ik ben er zelf op dit moment allerminst van overtuigd dat dit de beste weg voor ons is, maar ik heb toegezegd de optie serieus te overwegen en te onderzoeken. Vandaar mijn vraag. Misschien verander ik nog van gedachten wanneer de meisjes wat ouder zijn, maar voor mij persoonlijk, op dit moment in ieder geval, is het niet zozeer een kwestie van *waar* je je kinderen opvoedt, maar *hoe*.

Naast wat filosofischer getinte antwoorden ben ik ook geïnteresseerd in wat puur logistieke kwesties. Wij zijn een paar weken voor de invoering van de euro naar de V.S. verhuisd (december 2000) en ik heb werkelijk geen flauw idee wat tegenwoordig de financiële realiteit in Nederland is qua levensonderhoud, supermarkten, GWE-kosten, salarissen e.d. Dus vragen als:

(a) Wat komt er qua verblijfsvergunning tegenwoordig kijken als ik met mijn Amerikaanse vrouw en Nederlandse/Amerikaanse kinderen naar Nederland verhuis? Toen mijn toenmalige vriendin in 1999 naar Nederland kwam, stelde dat he-le-maal niks voor. Even naar het politiebureau om een stempeltje te halen en klaar is Kees. Als ik het goed begrijp, is alles nu veel strenger.

(b) Wat zou dit belastingtechnisch kunnen betekenen? Wij zouden alleen gaan als ik voor mijn huidige werkgever zou kunnen blijven werken. (Toen wij in 2004 van Minneapolis naar Seattle verhuisden, kon ik gewoon mijn werk blijven doen vanuit mijn huis. Ik hoop dat dat ook zou kunnen als wij naar Nederland zouden verhuizen, al kan natuurlijk het intercontinentale aspect de nodige problemen opleveren. In ieder geval zou ik geen verblijfsvergunning nodig hebben, maar ik kan me voorstellen dat het belastingtechnisch de nodige voeten in de aarde heeft, zeker ook omdat ik zowel de Amerikaanse als Nederlandse nationaliteit heb.)

(c) Wat wordt tegenwoordig beschouwd als een 'comfortabel' salaris om van te leven? Bruto, en wat houd je daar netto van over? Onze levensstijl is zeker niet extravagant te noemen en we hebben helemaal geen dure smaak. Zoals gezegd zijn wij vlak voor de euro verhuisd, dus ik weet niet wat voor salarissen nu in Nederland gelden.

(d) Wat betaal je tegenwoordig voor huur van een woning of desnoods een appartement (iets met drie slaapkamers)? Wij zouden waarschijnlijk eerst wat gaan huren en na verloop van tijd, als we eenmaal gesettled zijn, wat gaan kopen. Wij zouden zeer waarschijnlijk ergens in een middelgrote stad in Oost-Brabant gaan wonen (Den Bosch, Boxtel of zo) met een mogelijke uitloper naar Nijmegen. Andere belangrijke vraag: hoe zouden we überhaupt aan een huurwoning kunnen komen? We zouden op redelijk korte termijn een woning moeten hebben en dan ben je waarschijnlijk gedwongen het in de privésector te gaan zoeken, met de torenhoge huurprijzen van dien. Alleen de gedachte al om (redelijk betaalbare) woonruimte in Nederland te moeten gaan zoeken zorgt er al voor dat ik liefst niet wil verhuizen.

Zoals gezegd zie ik een mogelijke verhuizing naar Nederland, op dit moment in ieder geval, niet echt zitten, maar misschien kunnen jullie mij overtuigen. Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Dank!
Ron
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Hockey
Amerika-expert

Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?

Bericht door Hockey »

Ik zal een aantal vragen proberen te beantwoorden, maar niet alles heb ik een antwoord op.
1) Kan ik geen uitspraak over doen.
2) Onderwijs is hier goedkoper. Beter zal heel sterk afhangen van de school zelf. Ook in de VS zijn zeer goede scholen, en dat hoeven geen privé scholen te zijn. En ook in NL zijn veel (zeer) slechte scholen.
3) Je bent al te lang in de VS en hebt een te rooskleurig beeld van NL. Ook hier hebben kinderen overvolle agenda's en is er te vroege seksualisering.
4) Ook deze durf ik niet bevestigend te beantwoorden. Ik denk dat je ook hier een te rooskleurig beeld van NL hebt en een te grauw beeld van de VS.
5) Zou kunnen. Zal ook verschillen van baan tot baan en persoon tot persoon. In zijn algemeenheid denk ik wel dat gelijk hebt.
6) Het sociale wordt steeds onbetaalbaarder hier. Dankzij die rechtse regering wordt in een aantal zaken nu het mes gezet en worden scheve zaken rechtgetrokken. Die rechtse regering is mijns inziens juist een verademing. Alhoewel het geld wat we aan Griekenland moeten geven en de groeiende macht van de EU een flink minpunt is.

a) Ik geloof 120% van het minimuminkomen. Dat jij dus minimaal zoveel moet verdienen alhier. En dan heb je geen vetpot.
b) Durf ik niet te beantwoorden.
c) Een modaal inkomen is €33.000, of dit voldoende is voor ruim leven weet ik niet. Hangt deels af van je woonplaats.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php
d) Durf ik ook geen antwoord op te geven.

Tijdens het beantwoorden van jouw vragen kwam me nog een andere gedachte op. Jullie kinderen hebben waarschijnlijk een dubbele nationaliteit. Waar zie jij graag dat je kinderen zich vestigen als ze volwassen zijn? Dus na hun studie?
Besef je wel dat als je kinderen in Nederland opgroeien en ze terug willen naar de VS, ze ondanks hun dubbele nationaliteit en Amerikaanse moeder toch een achterstand hebben in vergelijking met mensen die hun hele leven in de VS gewoond hebben.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dutch_in_seattle schreef:maar voor mij persoonlijk, op dit moment in ieder geval, is het niet zozeer een kwestie van *waar* je je kinderen opvoedt, maar *hoe*.
Dank!
Ron
Met de vergelijkingen kan ik je niet helpen. Onze drie zijn van geboorte af hier opgegroeid en ik heb er geen moment aan gedacht terug naar Nederland te gaan. Ik deel jouw mening hierboven. Ik kan nu met twee collegestudenten zeggen, dat ik heel tevreden ben met het onderwijs dat ze hebben genoten en nog genieten en met de personen, die ze geworden zijn. Nu wonen wij ook in een gebied met een van de beste schooldistricten in het land, dus hebben nooit privescholen hoeven betalen en de Virginia staatscolleges zijn in vergelijking met andere staten ook minder duur. Dat stukje over "eerder opgroeien" snap ik niet zo, dat heb je toch ook zelf als ouder in de hand. Onze kinderen hebben altijd hooguit een activiteit gehad en verder wonen we zo, dat ze "ouderwets" buiten speelden. De jongste doet dat op 15-jarige leeftijd nog met een groep buurtkinderen varierend in leeftijd van 12 tot 15. Ik krijg juist altijd het gevoel, dat kinderen in Nederland sneller vrijheden hebben, die de meeste Amerikaanse kinderen, die op de auto van hun ouders zijn aangewezen, niet hebben. Daarom vind ik het hier zo fijn wonen, waar de kinderen al vrij snel op zijn Europees naar het centrum van de stad of lessen in het stadje kunnen fietsen en naar de metro, die ze dan weer naar Washington brengt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

dutch_in_seattle schreef:Mijn vrouw heeft het idee geopperd om voordat de meisjes naar school gaan naar Nederland te verhuizen, dus binnen een jaar of vier. Zij heeft het idee dat onze meisjes op de lange termijn een betere toekomst in Nederland hebben dan in de V.S.
Misschien een botte vraag, maar hoe komt je vrouw aan dit idee? Hoe lang is zij in Nederland geweest, voor jullie naar de VS vertrokken? En hoe vaak en hoe lang sindsdien? Kent zij dus Nederland wel sinds jullie vertrokken zijn. Want kranten lezen, journaals kijken, en af en toe een vakantie zijn mijns inziens zwaar onvoldoende om op basis daarvan de toekomst van jullie dochters om te gooien.
Dan ook gelijk de vraag waarom nog 4 jaar wachten en niet zo snel mogelijk?

Gemiddeld genomen zal je vanaf bovenkant middenklasse en upper class in de VS beter af zijn, en als je aan de onderkant van de samenleving zit zal je in Nederland beter af zijn.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Advies of wijsheid in deze richting kan ik je niet geven, maar wel mijn ervaring. 15 jaar geleden zaten we met dezelfde vragen. Onze kinderen zijn nu jonge volwassenen, en ik heb er geen spijt van dat we hier zijn gebleven.

(1)
Wij hebben geen enkele familie hier in de buurt, en ik wilde destijds dat ze met neven en nichten opgroeiden. De Nederlandse dan. De werkelijkheid was dat de oudste van de neefjes in Nederland 5 jaar jonger is als mijn jongste en dat toch wel een groot verschil is voor kinderen en ze toen nog niet veel gemeen hadden. We zijn toen de kinderen klein waren verschillende keren in Nederland geweest en in die tijd hebben ze elkaar wel leren kennen. Ondertussen hebben ze hun neefjes en nichtjes al 7 jaar niet meer gezien, maar toen mijn broer deze zomer hier was met de kinderen klikte het meteen zo goed dat ze in die tijd onafscheidelijk waren. Mijn ouders zijn bijna elk jaar een aantal weken hier geweest, daaraan komen ze niet tekort. Het wordt allemaal wat minder als vanzelfsprekend aangenomen, en meer van de tijd samen intensiever beleefd. Ik denk wel eens hoe het anders had kunnen zijn als ze samen opgegroeid waren, maar ik denk dat hier ook niet tekort zijn gekomen.

(2)
Moeilijk te zeggen hoe het zal zijn als jouw kinderen groot zijn. Eerlijk gezegd hebben wij ons niet altijd zorgen gemaakt over hoe we het zouden betalen voor 3 kinderen, en het lukt nu toch wel. De oudste 2 hebben wel een lening maar niet torenhoog, en ze hebben allebei een paar scholarships gekregen. De prijs van school telt wel mee in de keus waar ze naartoe gingen.

(3)
Ik geloof niet dat ze langer kind kunnen blijven in Nederland. Aan die gekte van overvolle agenda's hoef je ook niet mee te doen. Onze 2 oudsten hebben een tijdje basebal en basketbal gedaan, maar dan heb je het gehad. Als ik nu mijn broer's kinderen zie met hun zwemles, voetballen, zomerkamp, dansen... Je kunt het zelf in de hand hebben.

(4)
Ik heb alleen jongens, maar ik geloof dat niet zo dat meisjes in een bepaalde richting geduwd worden. Ik zie hier aparte science dingen georganiseerd worden, speciaal voor meisjes, om meer meisjes in die richting te krijgen, wat meestal als een jongensrichting gezien wordt.

(5)
Dat zou wel eens waar kunnen zijn voor veel mensen.

Zoals ik zei, ik heb er geen spijt van dat we hier zijn gebleven. Ja, het is wel eens erg om niet bij de feestjes of familiegelegenheden te zijn in Nederland, maar als het om de kinderen gaat geloof ik nog altijd dat ze hier meer kansen hebben dan in Nederland. Meer kans om een richting te kiezen die hun ligt, of van koers te veranderen als het hun niet zint.

Je hebt gelijk met dat het niet zozeer een kwestie is van *waar* je je kinderen opvoedt, maar *hoe*.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik krijg juist altijd het gevoel, dat kinderen in Nederland sneller vrijheden hebben, die de meeste Amerikaanse kinderen, die op de auto van hun ouders zijn aangewezen, niet hebben.
Dat idee heb ik ook, zeker nu we uitwisselingsstudenten gehad hebben die toch wel een hoger niveau van gaan en staan waar ze wilden hadden.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Daar ik en mij vrouw toch binnen een jaar of twee kinderen hopen te krijgen, heb ik ook wel nagedacht over deze zaken. Vorige week kwam een neefje van mijn vrouw met zijn vriendin hier op bezoek voor een weekend. Ze zijn beide bijna zeventien. Zij begint nu aan haar laatste jaar highschool, hij is een late leerling en moet nog een jaar extra. Ik weet van zijn familiegeschiedenis af en ik weet dat hij de meeste tijd van zijn jeugd op een trailerpark heeft gewoond vlakbij een dorpje wat hard achteruit is gegaan, veel drugsgebruik enzo.
Zoals ik ze nu in het weekend zag, moet ik zeggen dat ik ontzettend verbaasd was over hoe goed ze bezig waren met hun toekomst. Beide waren nu in de zomer druk aan het werk om geld te verdienen zodat ze konden sparen en hun auto konden onderhouden. Zij had al een scholarship en was aan het zoeken naar welke college ze zou gaan. Er was er een in de buurt die echt als party-college gezien werd. Dat vonden ze beide maar niets. Ze hadden niets met de party-scene. Hij doet altijd de hoogst mogelijke vaken die hij kan krijgen, zodat hij straks ook in aanmerking komt voor een scholarship. Hij weet dat hij geen geld hoeft te verwachten van zijn ouders en is zeer gemotiveerd om het toch te gaan halen. Alcohol zijn ze compleet niet in geinteresseerd en ze drinken zelfs geen soda, want dat is niet goed voor je.

Als ik dan kijk hoe ik zelf en mijn vrienden waren op 16-17 jarige leeftijd....dat was vaak in het weekend op de fiets de kroeg in, en over het algemeen als er maar een voldoende werd gehaald was het prima.

Wat ik er mee wil zeggen is, dat ik denk dat je volledig gelijk hebt dat het voornamelijk gaat om *hoe* je de kinderen op voedt. Ieder land zal zijn voor en nadelen hebben. Ook is er in Nederland al jaren discussie over het omzetten van de studiefinanciering in een volledige lening. Langstudeerders zullen vanaf 2013 al veel meer collegegeld per jaar moeten betalen, dus veel activiteiten zoals in commissies of verenigingen deelnemen is er straks niet meer bij omdat dat zal leiden tot studievertraging. Het is dus nog maar de vraag wat de prijs van HBO's en universiteiten in Nederland zullen zijn over een jaar of 18.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Ik vind dat de vorige reacties wel erg negatief zijn over NL en de toekomst...
Maar goed, mijn bescheiden mening:

Het lager en middelbaar onderwijs is hoe dan ook goedkoper dan in de VS als je keuze wilt hebben. Het hoger onderwijs is nu nog zeker goedkoper en een verhoging van de het collegegeld voor langstudeerders is peanuts vergeleken met de tuition die je in de VS betaald.

Als ik het "kindzijn" bekijk is het ook maar net waar je woont en wat je wil. In een stad zal je je kind moeilijker op de fiets overal heen laten gaan, maar als ik naar mijn nichtjes kijk die in een dorp wonen, zie wat dat betreft niet veel verschillen met mij vroeger.

Wonen: Brabant is gelukkig minder duur dan de randstad. Wij zitten nu met hetzelfde probleem, we gaan nu naar Friesland verhuizen en moeten ook gaan huren op de privemarkt, we kunnen daar voor ~700 euro een huis huren. Voor de sociale woningbouw komt je niet in aanmerking. Kijk eens op funda.nl, daar kun je ook op huurhuizen zoeken. En wonen in een randgemeente van bijvoorbeeld nijmegen of den bosch kan ook stukken goedkoper zijn.

Salaris: ik denk dat 33.000 voor een gezin met 2 kinderen een een huurhuis in de privemarkt erg krap is. Je hebt dan ~2000 netto per maand. Maar ik denk dat je met jouw achtergrond en ervaring echt wel meer gaat verdienen!

Levensonderhoud: Ik merk dat de boodschappen hier in de VS (en dan vooral gezond spul!) veel duurder is dan in NL. Wij zijn aanzienlijk meer geld kwijt aan boodschappen, zelfs met de zwakke dollar. Een appel voor 1 dollar is niet vreemd terwijl ik NL voor 1 euro op de markt een kilo heb...
Uiteten is in de Nederland wel weer duurder, net zoals kleding etc.

Verder is het natuurlijk jullie eigen overweging in welke omgeving jullie je kinderen willen opvoeden en groot laten worden. Het is deels in eigen hand, maar school en vriendjes zijn hoe dan ook een erg belangrijke factor!
Wij hebben altijd gezegd dat als we in de VS kinderen krijgen we ze hier niet op school willen laten (maar aangezien we nu teruggaan voordat de kleine geboren wordt is dat geen issue!)

Succes met je keuze!
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

SanneN schreef:Ik vind dat de vorige reacties wel erg negatief zijn over NL en de toekomst...
Als dat zo is over gekomen, mijn excuses. Ik denk zeker niet dat NL een slechte plaats is om je kinderen op te voeden. Vraag is alleen: Is het daar zoveel beter dan waar TS nu woont dat ze echt voor de kinderen moeten verhuizen naar Nederland? En ik denk niet dat dat het geval is.
SanneN schreef: Wij hebben altijd gezegd dat als we in de VS kinderen krijgen we ze hier niet op school willen laten (maar aangezien we nu teruggaan voordat de kleine geboren wordt is dat geen issue!)
Dat vind ik dan wel weer wat erg negatief over de VS, als het nooit een optie zou zijn om kinderen in de VS naar school te laten gaan. ;)
Laatst gewijzigd door OscarG op 18 aug 2011, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

SanneN schreef:Als ik het "kindzijn" bekijk is het ook maar net waar je woont en wat je wil. In een stad zal je je kind moeilijker op de fiets overal heen laten gaan, maar als ik naar mijn nichtjes kijk die in een dorp wonen, zie wat dat betreft niet veel verschillen met mij vroeger.
Hangt er ook maar vanaf in welk dorp je woont. Ik heb me altijd gevangen gevoeld in het dorp, waar we in Nederland woonden, als kind en tiener. Maar ik ben sowieso meer een stadsmens, merk ik.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik denk dat niemand je heirin echt in kan raden. Behalve dan de concrete vragen die je as laatste stelt.
Het is heel persoonlijk en daarom moeilijk op waarde te schatten.
Ik vind bijv. wel dat kinderen hier snel op moeten groeien en dan met name jonge kinderen. Als ik met sommige soms praat heb ik het idee dat ik met een volwassene praat. (of dat een volwassene de antwoorden heeft ingeprent) Mis het spontane soms een beetje.
En Hockey zegt dat de houding van de Nederlandse student heel anders is. En dat is het ook.Het is in Amerika veel serieuzer. Maar moet eerlijk zeggen dat ik die tijd in Nederland niet graag had willen missen. Of je dat als ouder ook voor je kind wilt is een twee. Als ouder wil je (denk ik dan) dat je kind serieus studeert en aan een toekomst werkt. Maar het geeft ze al heel jong best veel stress en druk. Waar dit in Nederland voor mijn gevoel minder is.

Nederlandse vriendinnen die ik hier heb leren kennen zijn daar o.a. ook wel voor terug gegaan. Het stramien is hier best strakker voor kinderen.

Daarentegen heb ik hier vandaan ook Nederlandse gezinnen terug zien gaan voor familie. En bijna allen zeggen dat dat bij terug komst zo is tegen gevallen. Idereen is in NL ook druk en na verloop van tijd zie je elkaar toch niet zo regelmatig als gewenst of gedacht werd.

Voor wat betreft werk en vrije tijd denk ik wel dat dat een heel groot verschil is. Mijn man werkt bij een NL bedrijf in Amerika. En als er NL-ers over komen om hier te werken is het toch elke keer een groot verschil. Verschillen die wij eerst zelf geen eens merkten. Maar nu gelijk herkennen.

Persoonlijk begrijp ik wel het politieke verhaal wat je schrijft. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat in Seattle minder zou zijn. Vond daar (al was ik er maar kort hoor) de mensen vlotter en meer globaler ingesteld dan in veel andere steden in Amerika. Als ik op tv hoor dat er weer een stemming komt over abortus of wel of niet seksuele voorlichting op school met/zonder toestemming van ouders heb ik ook het idee dat we terug gaan in de tijd. Het conservatieve denken kan me enorm storen. Maar daarentegen vind ik het in Nederland soms weer te vrij.

Voor mij zelf heb ik vaak, dat ik hier wat laat en daar wat win. Het is in beiden landen heus wel eens wat. En wellicht als je kinderen hebt, ga je je meer bedenken over een antal zaken. Denk dat je voor je zelf een lijstje met voor jou belangrijke pro's en cons moet maken en dan tot een besluit komen. Of niet, hahaha.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Dank voor alle reacties tot dusverre.
Ik voel mij zelf enorm thuis in de V.S. in het algemeen en in Seattle in het bijzonder (niet in de minste plaats vanwege het relatief progressieve karakter van de stad). Op dit moment spelen we alleen nog maar met de (vage) gedachte om eventueel naar Nederland te verhuizen, er zijn nog helemaal geen concrete beslissingen, laat staan plannen. Ik heb nu een prima baan in de IT, met zeer flexibele werktijden (veel thuis werken, binnenkort full-time, waarbij ik dus de meisjes heerlijk kan zien opgroeien) en het is nog maar de vraag of ik een dergelijke baan in Nederland zou kunnen krijgen. Daarom hebben we al afgesproken dat wij alleen naar Nederland zouden verhuizen als ik mijn huidige baan kan 'meenemen'. (En daar wil ik het voorlopig nog niet met mijn baas over hebben, aangezien ik binnenkort in een nieuwe rol begin en ik eerst daar wat vaste grond onder de voeten wil hebben voordat ik met zo'n "bombshell" kom.)

Ik ben zelf geneigd om hier te blijven. We hebben hier zoveel meer ruimte dan in Nederland, niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Ik heb zowel op professioneel als persoonlijk vlak veel meer mogelijkheden hier in de V.S. Tuurlijk zijn er aspecten van de Amerikaanse samenleving die ons niet aanstaan, maar je hebt de keuze in hoeverre je daarin meegaat. Wij behoren niet echt tot de 'mainstream' (vegetarisch/veganistisch, geen tv e.d.), maar er is altijd plek voor je in Amerika, ongeacht hoe je ervoor kiest je leven te leiden (veel meer dan in Nederland, heb ik de indruk). En zoals ik al eerder aangaf, is het voor mij meer *hoe* je je kinderen opvoedt en veel minder *waar*.

Wij hebben bijna twee jaar in Nederland samengewoond alvorens de stap naar de V.S. te zetten, dus mijn vrouw heeft een realistisch beeld van hoe het is om in Nederland te wonen. Het is natuurlijk wel zo dat wij alweer bijna elf jaar uit Nederland weg zijn en er kan in die tijd veel zijn veranderd. Ik ben er nu niet eens heel zeker van dat ik weer in Nederland zou kunnen aarden als wij zouden terugverhuizen.

Wie trouwens benieuwd is hoe onze meiden er met ruim acht maanden uitzien, kun je hier wat foto's bekijken. ;-)
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 18 aug 2011, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Een andere overweging van mijn vrouw is trouwens dat zij bang is dat onze meisjes nooit 'echt' Nederlands als tweede moedertaal zullen spreken als wij in de V.S. blijven, aangezien ze het te weinig zullen horen. Ik spreek uitsluitend (OK, 95% van de tijd) ;-) Nederlands met ze en mijn vrouw spreekt ook Nederlands, dus zij voelt zich nooit buitengesloten, maar is dat voldoende om ze werkelijk tweetalig te maken, inclusief lezen en schrijven? Tuurlijk gaan we met ze naar de Oranjeschool hier zodra ze één jaar oud zijn en hebben ze heel geregeld contact met familie in Nederland, maar is dat allemaal voldoende? Aan de andere kant herinner ik me hoe goed de kinderen van Petra een paar jaar geleden in Seattle Nederlands spraken en zij hebben voor zover ik weet nooit in Nederland gewoond, dus het kan blijkbaar wel.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

SanneN schreef:...
Het lager en middelbaar onderwijs is hoe dan ook goedkoper dan in de VS als je keuze wilt hebben.
Deze snap ik niet? Lager en middelbaar onderwijs is in de VS toch gratis (afgezien van "back-to-school" stuff...)? Ik kan me van de HAVO nog herinneren dat ik in NL behoorlijk moest dokken voor boeken en andere artikelen (sportkleding met schoollogo, rekenjappanner, schrijfgerei etc). Maar ik ben dan al een behoorlijk tijdje uit NL weg, misschien krijg je al die dingen nu voor niets?
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

Interessante discussie.

Wij verwachten over een paar maanden onze eerste kleine. Ik ben NL en woon nu 3 jaar in de VS en mijn vrouw is Amerikaans en heeft voorheen 8 jaar in NL gewoond (maar spreekt amper NL).

Zelf denk ik dat het vooral een zaak is hoe je je kinderen opvoedt. Uiteindelijk zijn er in allebij de landen mensen die het goed doen of gedaan hebben of waar het juist slecht loopt.

Wij willen de kinderen echter het beste van allebij geven en ze voor allebij de culturen open laten staan zodat ze later zelf een keuze kunnen maken. Inclusief het tweetalig opvoeden. Mij lijkt het daarom wel een goed idee om een paar jaar hier te wonen en dan weer een aantal jaar in de VS en omgekeerd. Mijn vrouw is daar niet zo eeen voorstander van, teveel afwisseling geen stabiel bestaan voor de kinderen. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over ?

Mbt werk en wonen is het makkelijk, ik kan vanuit beide landen mijn werk doen en we hebben ook in beide landen een eigen huis. Het is voor ons de praktisch heel makkelijk uit te voeren.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb zelf (nog geen) biologische kinderen, ben net uit Nederland weg maar weet nu al dat als ik ooit een kindje mag krijgen ik dat kindje liever in Amerika zou laten opgroeien dan in Nederland. Maar het is niet eenvoudig, zeker niet.

Ik denk inderdaad dat het beeld dat jij van Nederland hebt, 11 jaar geleden, echt bijgesteld moet worden. Waarom gaan jullie er niet weer eens heen? Beetje sfeerproeven?

1. Ik denk dat familiebanden in Nederland minder hecht zijn dan in Amerika ondanks de veel kortere afstanden. Echt verbazingwekkend hoe weinig families elkaar zien terwijl ze zo dichtbij wonen soms.
2. Persoonlijk denk ik dat die kosten elkaar niet veel ontlopen en dat middelbaar onderwijs zelfs goedkoper is in Amerika. Over de kwaliteit ben ik nog niet uit. Ik ben geneigd om vooralsnog te zeggen dat de kwaliteit van het middelbare onderwijs in Nederland hoger ligt als ik kijk naar het niveau van mijn 2 stiefkinderen. Die van 15 heeft niet vaak huiswerk en sommige dingen weet hij gewoon ondanks zijn leeftijd niet. Houdt er ook rekening mee dat als je je kinderen in Nederland op school laat gaan ze vermoedelijk meer "internationaal" georienteerde opleidingen zullen krijgen met meer kennis over de wereld algemeen dan alleen "maar" Amerika. Dat vind ik persoonlijk echt een tekortkoming aan Amerika, het gebrek aan wereldkennis. Ook al snap ik wel waar het aan ligt.
3. Ik denk juist dat kinderen in Amerika langer kind kunnen blijven. In Nederland zijn ze veel jonger mobieler en dus zullen ze eerder hun vleugels kunnen uitslaan dan in Amerika. Om nog maar te zwijgen over de seksuele zaken waar kinderen in Nederland al veel jonger mee bezig zijn dan in Amerika. Nee, als je je kind langer kind wil laten zijn zou ik echt zeggen Amerika.
4. Daar kan ik me wel in vinden. Ik denk inderdaad dat meisjes/vrouwen in Nederland eerder voor "vol" worden aangezien.
5. Daar ben ik het mee oneens. Ik denk dat Amerikanen juist een betere balans hebben maar dat komt ook omdat ze meer ruimte/natuur hebben en dus beter in staat zijn om een dagje of weekendje even weg te kunnen en genieten.
6. Ja, het klimaat is zeker progressiever en socialer. Maar daar zitten zowel voor- als nadelen aan denk ik. De kloof tussen rechts en links is wel steeds duidelijker voelbaar en zet de dingen echt op scherp. Niet iets positiefs denk ik.

En vergis je alsjeblieft niet in de kosten van levensonderhoud in Nederland. Je verdient naar verhouding meer maar daardoor mag je ook meer afdragen aan de belasting (lang leve het sociale stelsel) en bent ondertussen wel meer kwijt voor je vaste kosten.

Ik denk echter dat, gezien het om jullie kinderen gaat, de allerbelangrijkste vraag is "wat wil je dat je kind wordt?" Meer Amerikaans, meer Nederlands, of beiden? In het laatste geval maakt het niet uit waar je zit natuurlijk, wel zo "eenvoudig". Succes met de beslissing, geen eenvoudige maar laat je niet te makkelijk overtuigen door je vrouw :D
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Uiteindelijk zijn er in allebij de landen mensen die het goed doen of gedaan hebben of waar het juist slecht loopt.
En je kunt het nog zo goed doen en toch verkeerd uitpakken. Er komt ook nog een een grote dosis geluk bij kijken.
Mij lijkt het daarom wel een goed idee om een paar jaar hier te wonen en dan weer een aantal jaar in de VS en omgekeerd. Mijn vrouw is daar niet zo eeen voorstander van, teveel afwisseling geen stabiel bestaan voor de kinderen. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over ?
Het lijkt me moeilijk om te doen. Ik was het na 3 transatlantische verhuizingen wel moe. De oudste was 3 toen we de laatste keer verhuisden, dus hoe het voor de kinderen zou zijn om dit te doen weet ik niet. Mensen die via het leger verhuizen doen dit vaak elke 3 jaar, en degenen die dit als kind meegemaakt hebben vertellen er vaak voor en nadelen over. Ze kunnen zich vaak wel overal goed aanpassen, maar zelf ben ik blij dat we voor hun een stabieler thuis gehad hebben.
Houdt er ook rekening mee dat als je je kinderen in Nederland op school laat gaan ze vermoedelijk meer "internationaal" georienteerde opleidingen zullen krijgen met meer kennis over de wereld algemeen dan alleen "maar" Amerika.
Het gaat hier echt niet alleen over Amerika op school hoor!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

ANY schreef:Het gaat hier echt niet alleen over Amerika op school hoor!
Dat hoor je me ook niet zeggen, ik zette bewust "maar" met quotes om nuance aan te geven. Maar als je beweert dat de gemiddelde Amerikaan net zoveel over de wereld weet als een Europeaan over Amerika heb je het echt mis volgens mij. Dat is dus wat ik bedoel.
Matrox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Matrox »

Loek schreef:
SanneN schreef:...
Het lager en middelbaar onderwijs is hoe dan ook goedkoper dan in de VS als je keuze wilt hebben.
Deze snap ik niet? Lager en middelbaar onderwijs is in de VS toch gratis (afgezien van "back-to-school" stuff...)? Ik kan me van de HAVO nog herinneren dat ik in NL behoorlijk moest dokken voor boeken en andere artikelen (sportkleding met schoollogo, rekenjappanner, schrijfgerei etc). Maar ik ben dan al een behoorlijk tijdje uit NL weg, misschien krijg je al die dingen nu voor niets?
Boeken op de middelbare school zijn in ieder geval sinds 2 jaar gratis.

...
(4)
Ik heb alleen jongens, maar ik geloof dat niet zo dat meisjes in een bepaalde richting geduwd worden. Ik zie hier aparte science dingen georganiseerd worden, speciaal voor meisjes, om meer meisjes in die richting te krijgen, wat meestal als een jongensrichting gezien wordt.
Wij zagen in de VS vrouwen bezig in beroepen waar je ze in Nederland zelden of nooit aan zult treffen. Rondraggend op zware machines in de wegenbouw bijv. en nogal wat vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs.

Ziva schreef:5. Daar ben ik het mee oneens. Ik denk dat Amerikanen juist een betere balans hebben maar dat komt ook omdat ze meer ruimte/natuur hebben en dus beter in staat zijn om een dagje of weekendje even weg te kunnen en genieten.
Dan zou het ook wel aardig zijn als je ook de vrije dagen hebt óm die balans te zoeken. En hoe zit het met dingen als parttime werken? Een normaal aantal uren per dag werken? Dat zijn toch wel de dingen die zwaar tellen als je het hebt over balans. Niet dat toevallig die mooie natuurparken vaak binnen handbereik zijn (wat me wel fantastisch lijkt, maar dat terzijde).
Ziva schreef:3. Ik denk juist dat kinderen in Amerika langer kind kunnen blijven. In Nederland zijn ze veel jonger mobieler en dus zullen ze eerder hun vleugels kunnen uitslaan dan in Amerika. Om nog maar te zwijgen over de seksuele zaken waar kinderen in Nederland al veel jonger mee bezig zijn dan in Amerika. Nee, als je je kind langer kind wil laten zijn zou ik echt zeggen Amerika.
Je vraagt je dan toch af waarom de VS aan de top staat van het aantal tienerzwangerschappen waar Nederland zo'n beetje het laagste percentage ter wereld heeft.
Natuurlijk speelt onwetendheid daar zwaar in mee, maar ze zullen toch ook niet zwanger worden van samen tv kijken.
Laatst gewijzigd door Matrox op 18 aug 2011, 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Ziva schreef:Waarom gaan jullie er niet weer eens heen? Beetje sfeerproeven?
We zijn uiteraard ook van plan een 'verkenningsreis' te maken, maar dat wordt waarschijnlijk pas volgend najaar. Nog afgezien van de kosten zien we het gewoon niet zitten om met twee baby's van nog geen jaar naar Europa te reizen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer