Dat gaan wij dus ook niet doen. Mochten we naar Nederland verhuizen, dan doen we dat met het idee daar voorgoed te blijven. Wij willen de kinderen meerdere intercontinentale verhuizingen besparen. Mijn vrouw is als kind elke paar jaar verhuisd. Haar vader had een hoge baan bij Honeywell en werd om de paar jaar weer ergens anders in de V.S. naar toegestuurd. Dat doen wij onze kinderen dus niet aan. Constant opnieuw te moeten beginnen, andere scholen en zo.ANY schreef:Het lijkt me moeilijk om te doen. Ik was het na 3 transatlantische verhuizingen wel moe. De oudste was 3 toen we de laatste keer verhuisden, dus hoe het voor de kinderen zou zijn om dit te doen weet ik niet. Mensen die via het leger verhuizen doen dit vaak elke 3 jaar, en degenen die dit als kind meegemaakt hebben vertellen er vaak voor en nadelen over. Ze kunnen zich vaak wel overal goed aanpassen, maar zelf ben ik blij dat we voor hun een stabieler thuis gehad hebben.Mij lijkt het daarom wel een goed idee om een paar jaar hier te wonen en dan weer een aantal jaar in de VS en omgekeerd. Mijn vrouw is daar niet zo eeen voorstander van, teveel afwisseling geen stabiel bestaan voor de kinderen. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over ?
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Ik zeg ook niet wie er nu meer weet van de ander. Ik zou niet durven. Ik weet alleen dat er al gauw gezegd wordt over Amerika dat de mensen niks over de rest van de wereld zouden weten. Helemaal off topic, maar ik heb net de kinderen eens een quiz laten doen over Europese geografie http://www.lizardpoint.com/fun/geoquiz/euroquiz.html Ze weten heel wat landen te benoemen, en de jongste had een veel hogere score dan ikzelf met al die 'nieuwe' landen.ANY wrote:Het gaat hier echt niet alleen over Amerika op school hoor!
Dat hoor je me ook niet zeggen, ik zette bewust "maar" met quotes om nuance aan te geven. Maar als je beweert dat de gemiddelde Amerikaan net zoveel over de wereld weet als een Europeaan over Amerika heb je het echt mis volgens mij. Dat is dus wat ik bedoel.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Goed! Er zijn natuurlijk kinderen, die daar helemaal geen moeite mee hebben, maar ik vond het verschrikkelijk. Zal ook met de keuzes van waar te wonen van mijn ouders te maken hebben gehad, maar ik ben heel blij, dat onze kinderen met dezelfde vriendjes en vriendinnetjes zijn opgegroeid en zijzelf ook.dutch_in_seattle schreef:Dat gaan wij dus ook niet doen. Mochten we naar Nederland verhuizen, dan doen we dat met het idee daar voorgoed te blijven. Wij willen de kinderen meerdere intercontinentale verhuizingen besparen. Mijn vrouw is als kind elke paar jaar verhuisd. Haar vader had een hoge baan bij Honeywell en werd om de paar jaar weer ergens anders in de V.S. naar toegestuurd. Dat doen wij onze kinderen dus niet aan. Constant opnieuw te moeten beginnen, andere scholen en zo.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
In Nederland kun je kiezen naar welke school je kind gaat, dus als je perse je kind naar het stedelijk gymnasium wilt laten gaan, kost dat je niet meer (behalve dan wellicht duurdere schoolreisjes!). In de VS betaal je je blauw als je voor je kind een zelfde keuze wilt maken. Maar als je tevreden bent over de school waar je kinderen heen gaan is dat natuurlijk niet aan de orde. Ik hoor wel klachten van collega's die hun kinderen echt liever naar een andere school zouden sturen maar het niet kunnen. En mijn baas (ook NederAmerikaan) heeft zijn kinderen bewust wel naar een dure school gestuurd om ze een goede toekomst te geven, maar leeft verder wel met Hollandse zuinigheid!Loek schreef:Deze snap ik niet? Lager en middelbaar onderwijs is in de VS toch gratis (afgezien van "back-to-school" stuff...)? Ik kan me van de HAVO nog herinneren dat ik in NL behoorlijk moest dokken voor boeken en andere artikelen (sportkleding met schoollogo, rekenjappanner, schrijfgerei etc). Maar ik ben dan al een behoorlijk tijdje uit NL weg, misschien krijg je al die dingen nu voor niets?SanneN schreef:...
Het lager en middelbaar onderwijs is hoe dan ook goedkoper dan in de VS als je keuze wilt hebben.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Als die persoon in Montgomery County woont kan ik dat niet anders dan elitair vinden. Dat schoolsysteem is ontzettend goed. Maar goed, als je tienduizenden aan een priveschool wilt uitgeven, die niet per definitie beter is, dan de openbare scholen, staat dat een ieder vrij natuurlijk.SanneN schreef: En mijn baas (ook NederAmerikaan) heeft zijn kinderen bewust wel naar een dure school gestuurd om ze een goede toekomst te geven, maar leeft verder wel met Hollandse zuinigheid!
In deze omgeving heb je ook open registratie voor publieke scholen waar je je kinderen naar school wilt laten gaan als je ze niet op school wilt hebben die aan je toegewezen is. Je moet alleen zelf voor het transport zorgen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Dat kan hier inderdaad in sommige schooldistricten ook.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier ook. Er zijn hier ook andere keuzes aan openbare scholen, zoals magnet schools (Thomas Jefferson, o.a.), GT (Gifted and Talented) en Immersion (waar zeker 50% in een vreemde taal wordt onderwezen) schools. Het onderwijssysteem verschilt zo erg tussen de verschillende regio, dat je eigenlijk niet kunt vergelijken.
Je vrouw heeft geen NL paspoort? en zal dus de inburgeringscursus (Wet inburgering buitenland) moeten doen, wil ze een verblijfsvergunnung krijgen. Ik heb een collega (NL) wiens vrouw (Mexicaanse) de WIB moest doen. Zij moest vier dagen per week naar school (ROC) en het laatste jaar moest ze ook stage lopen (op een erkende plaats waar ze veel Nederlands moest spreken). Dat is wel iets om rekening mee te houden. Wat ga je dan bijv. doen met je kinderen als zij op school zit.
Je kinderen kunnen met 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal. Onze gemeente als voorbeeld nemend, kunnen ze daar twee of drie dagdelen terecht. Het verschilt enorm per gemeente qua kosten. Als voorbeeld, wij betalen €74 per maand voor drie dagdelen per kind (en dit is duur!! er zijn gemeente waar je met €40 weg komt).
Ik heb een Japanse collega (spreekt geen NLs) en zijn dochtertje zit sinds kort op de peuterspeelzaal. Ze pakt het NLs enorm goed op. Hij is er dan ook zeer over te spreken.
Op hun 4e verjaardag gaat een kind hier voor het eerst naar de basisschool. Vaak moet je rond hun 3e verjaardag al inschrijven, dat is zeker iets om in gedachten te houden!
Je kinderen kunnen met 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal. Onze gemeente als voorbeeld nemend, kunnen ze daar twee of drie dagdelen terecht. Het verschilt enorm per gemeente qua kosten. Als voorbeeld, wij betalen €74 per maand voor drie dagdelen per kind (en dit is duur!! er zijn gemeente waar je met €40 weg komt).
Ik heb een Japanse collega (spreekt geen NLs) en zijn dochtertje zit sinds kort op de peuterspeelzaal. Ze pakt het NLs enorm goed op. Hij is er dan ook zeer over te spreken.
Op hun 4e verjaardag gaat een kind hier voor het eerst naar de basisschool. Vaak moet je rond hun 3e verjaardag al inschrijven, dat is zeker iets om in gedachten te houden!
@dutch_in_seattle, ik wil je nog twee overwegingen meegeven:
1) Jullie zijn 11 jaar geleden uit Nederland vertrokken. Je vrouw weet wel hoe het was, maar niet hoe het nu is. En evenmin valt te zeggen hoe het gaat worden.
2) Je kan de kinderen in Nederland laten opgroeien, en dan zal hun Nederlands inderdaad veel beter zijn dan als jij hun het daar in de VS leert. Maar hun Engels zal veel slechter zijn, en ook hun kennis veel Amerikaanse dingen zal veel slechter zijn. Mijn ervaring is dat Nederlanders wel Engels leren op school, maar de meesten het veel slechter beheersen dan ze zelf denken.
1) Jullie zijn 11 jaar geleden uit Nederland vertrokken. Je vrouw weet wel hoe het was, maar niet hoe het nu is. En evenmin valt te zeggen hoe het gaat worden.
2) Je kan de kinderen in Nederland laten opgroeien, en dan zal hun Nederlands inderdaad veel beter zijn dan als jij hun het daar in de VS leert. Maar hun Engels zal veel slechter zijn, en ook hun kennis veel Amerikaanse dingen zal veel slechter zijn. Mijn ervaring is dat Nederlanders wel Engels leren op school, maar de meesten het veel slechter beheersen dan ze zelf denken.
En wat gaan jullie doen als je hier (NL) zit, en je kan, om welke reden dan ook, niet meer voor je huidige werkgever blijven werken?dutch_in_seattle schreef: Wij zouden alleen gaan als ik voor mijn huidige werkgever zou kunnen blijven werken.
Ter aanvulling op verblijfsvergunning: check ook met ziektekostenverzekering hoe je vrouw verzekerd kan zijn mocht zij nog niet het inburgeringsdiploma hebben gehaald.
EvenPetra/VS schreef:Als die persoon in Montgomery County woont kan ik dat niet anders dan elitair vinden. Dat schoolsysteem is ontzettend goed. Maar goed, als je tienduizenden aan een priveschool wilt uitgeven, die niet per definitie beter is, dan de openbare scholen, staat dat een ieder vrij natuurlijk.SanneN schreef: En mijn baas (ook NederAmerikaan) heeft zijn kinderen bewust wel naar een dure school gestuurd om ze een goede toekomst te geven, maar leeft verder wel met Hollandse zuinigheid!

Wel grappig, ik snap dat je dat vind, maar hij is echt de minst elitaire persoon die ik ken! Ziet eruit als een arme sloeber en shopt bij wijze van spreken bij de Aldi! Ik weet zeker dat hij het niet heeft gedaan om "elitair" te zijn, maar omdat in zijn ogen deze school het beste was. De kids zitten nu trouwens op Stanford en Princeton... Maar je moet je wel realiseren dat hij een van de briljantste wetenschappers is die Nederland ooit heeft laten gaan en zijn kijk op onderwijs anders is dan die van en "gewone" sterveling. En dat kan je misschien wel elitair noemen...
Nog even verderSanneN schreef:Even![]()
Wel grappig, ik snap dat je dat vind, maar hij is echt de minst elitaire persoon die ik ken! Ziet eruit als een arme sloeber en shopt bij wijze van spreken bij de Aldi!

- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toen mijn vrouw (toen mijn vriendin) in '99 naar Nederland kwam, werd haar in eerste instantie ook gezegd dat zij de inburgeringscursus moest doen, maar dat werd later weer ingetrokken, omdat dat blijkbaar niet voor Amerikanen gold vanwege een of ander vriendschapsverdag tussen Nederland en de V.S. Ze was ondertussen al lang bezig op een ROC, maar men kon dat helemaal niks voor haar betekenen, aangezien zij al redelijk Nederlands sprak en de Nederlandse cursus op het ROC uitging van nul komma nul voorkennis. Haar niveau was veel te hoog. Ze heeft toen een NT2-proefexamen met vlag en wimpel gehaald, maar het echte examen nooit gedaan, aangezien we in de tussentijd naar de V.S. waren verhuisd.boeffie schreef:Je vrouw heeft geen NL paspoort? en zal dus de inburgeringscursus (Wet inburgering buitenland) moeten doen, wil ze een verblijfsvergunnung krijgen.
Misschien is een en ander sinds '99 veranderd, dus de situatie nu kan heel anders zijn.
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik wil niet zeggen dat je in Amerika wilt blijven. Maar ik vind de argumenten van je vrouw zo'n romantisch laagje hebben... Om dat even te verduidelijken:
“Dichter bij mijn familie. Ik heb meer broers en zussen en neefjes en nichtjes, en mijn vrouw wil dat onze kinderen opgroeien met ooms, tantes, neven en nichten.”
Dat is nu een van de dingen die ik niet zou gemist hebben in mijn leven.
Ik had een neef en een nicht van dezelfde leeftijd die op minder dan 500 m van mijn deur woonden, maar hun interesses waren zo compleet anders dan de mijne. Het was dan ook vreselijk als we om de zoveel maanden met de hele familie bij mijn grootouders langsgingen en we gedwonen werden om samen te spelen. Ik vond het vreselijk!
Onze zoon heeft geen neven of nichten (wij geen broers of zussen), maar we hebben zelf een familie ‘gemaakt’ van onze vrienden. Dat zijn oom en tante geworden, en hun zoon werd zijn neef en zo. Heel leuk, want dan kies je net die mensen waar het zeker wel mee klikt.
Het is zo’n idyllisch plaatje he, van heel de familie samen en zo, maar in veel families is het helemaal niet zo idyllisch volgens mij.
“ Kosten en kwaliteit van onderwijs, met name middelbaar en hoger onderwijs. “
Onderwijskwaliteit? Dan moet je niet naar Nederland verhuizen, maar naar Vlaanderen. En ze spreken daar ook Nederlands.
“Uiteraard starten we een 529-plan, maar het is nog maar de vraag of die de kosten dekt, zeker gezien het feit dat het om twee kinderen gaat (om nog maar te zwijgen van eventuele privéscholen).”
Beetje voorbarig om nu te verhuizen, want je weet niet wat het in Nederland zal kosten over 17 jaar.
Privescholen zijn kosten die je in de VS niet zou mogen maken, er zijn barslechte schooldistricten, maar er zijn er ook heel wat die echt top zijn!
Al moet ik zeggen dat ik het onderwijssysteem liever zou zien als een mix van Vlaanderen en Amerika samen.
“Kinderen kunnen in Nederland langer kind blijven. Kinderen worden hier in de V.S. al op vrij jonge leeftijd geacht 'volwassen' dingen te doen: overvolle agenda's, vriendjes/vriendinnetjes, seks.”
en ik hoor in Be/Nl de mensen altijd maar klagen dat ze elke dag van de week wel ergens naartoe moeten met hun kind voor al die hobby’s van ze. LOL
“ Meisjes hebben meer kansen in Nederland. [knip] Zij vindt dat meisjes hier in de V.S. automatisch een bepaalde richting in worden geduwd.” Dat zal er dan sterk aan liggen waar je woont. Ik heb ik mijn leven nog nooit zoveel vrouwen in beroepen gezien die men in Belgie niet zo erg vrouwelijk vindt: ingenieurs, IT, technologische jobs, maar ook in dingen als buschauffeur (komt pas de laatste jaren maar op in Belgie) .
Zelf groeide ik op in een plattelandsdorp. Haast niemand van mijn klas ging op VWO verder studeren, al zeker niet de meisjes, die moesten maar voor secretaresse of naaister of verzorgster of zo gaan...
Ik weet niet hoe het in Nl zit, maar in Belgie is men nog maar een aantal jaren bezig met meisjes trachten warm te maken voor technologische en wetenschappelijke studierichtingen, en voor richtingen zoals mechanica en elektriciteit en zo (voor hun middelbare studies). Terwijl ik de indruk heb dat men daar in de US toch al veel langer aandacht voor had.
Zo wie zo vind ik dat men in de US veel meer jonge kinderen tracht warm te maken voor technologie en wetenschap, door al die hands on musea die er zijn en al die leuke programma’s die je daar kan volgen. En ook door al die projecten op school. Veel toffer en minder saai dan wat onze zoon ooit in zijn middelbaar gedaan heeft (en hij is er nog maar 16).
“ De algemene levensstijl in Nederland. Een betere balans tussen werk en leven.”
Grappig, veel mensen die ik ken die naar de US verhuisden vinden dat ze daar net meer die balans gevonden hebben.
"Het politieke klimaat in Nederland is, zelfs met een 'rechtse' regering, een stuk socialer en progressiever dan in de V.S., zelfs met een democratische president. De Tea Party helpt in dit opzicht natuurlijk ook niet echt.”“ Verhuis naar Canada.
Het is een heel moeilijke keuze die je moet gaan maken. En beide landen hebben hun voor- en nadelen. Maar heel eerlijk gezegd zou ik, als ik tot de middenklasse zou behoren in de US, niet verhuizen naar Nederland.
Ik heb de indruk dat je vrouw de Nederlandse situatie al een klein beetje te rooskleurig ziet.
Als ik gewoon kijk naar de studiekeuzes die je in de Noord-Amerika kan maken als je naar de universiteit gaat, zoveel mogelijkheden heb je dus echt niet in Nederland. En net dat aspect vind ik echt zo super goed aan het hoger onderwijs. Dat dus op wereldniveau een veel betere reputatie heeft dan het Nederlandse of Belgische universitaire onderwijs.
Je zal gewoon moeten zorgen dat je kinderen –vooral voor middle en high school- school kunnen lopen in een goed schooldistrict. (nadien kan je weer verhuizen naar een goedkopere woning
)
“Dichter bij mijn familie. Ik heb meer broers en zussen en neefjes en nichtjes, en mijn vrouw wil dat onze kinderen opgroeien met ooms, tantes, neven en nichten.”
Dat is nu een van de dingen die ik niet zou gemist hebben in mijn leven.

Onze zoon heeft geen neven of nichten (wij geen broers of zussen), maar we hebben zelf een familie ‘gemaakt’ van onze vrienden. Dat zijn oom en tante geworden, en hun zoon werd zijn neef en zo. Heel leuk, want dan kies je net die mensen waar het zeker wel mee klikt.
Het is zo’n idyllisch plaatje he, van heel de familie samen en zo, maar in veel families is het helemaal niet zo idyllisch volgens mij.
“ Kosten en kwaliteit van onderwijs, met name middelbaar en hoger onderwijs. “
Onderwijskwaliteit? Dan moet je niet naar Nederland verhuizen, maar naar Vlaanderen. En ze spreken daar ook Nederlands.
“Uiteraard starten we een 529-plan, maar het is nog maar de vraag of die de kosten dekt, zeker gezien het feit dat het om twee kinderen gaat (om nog maar te zwijgen van eventuele privéscholen).”
Beetje voorbarig om nu te verhuizen, want je weet niet wat het in Nederland zal kosten over 17 jaar.
Privescholen zijn kosten die je in de VS niet zou mogen maken, er zijn barslechte schooldistricten, maar er zijn er ook heel wat die echt top zijn!
Al moet ik zeggen dat ik het onderwijssysteem liever zou zien als een mix van Vlaanderen en Amerika samen.
“Kinderen kunnen in Nederland langer kind blijven. Kinderen worden hier in de V.S. al op vrij jonge leeftijd geacht 'volwassen' dingen te doen: overvolle agenda's, vriendjes/vriendinnetjes, seks.”
en ik hoor in Be/Nl de mensen altijd maar klagen dat ze elke dag van de week wel ergens naartoe moeten met hun kind voor al die hobby’s van ze. LOL
“ Meisjes hebben meer kansen in Nederland. [knip] Zij vindt dat meisjes hier in de V.S. automatisch een bepaalde richting in worden geduwd.” Dat zal er dan sterk aan liggen waar je woont. Ik heb ik mijn leven nog nooit zoveel vrouwen in beroepen gezien die men in Belgie niet zo erg vrouwelijk vindt: ingenieurs, IT, technologische jobs, maar ook in dingen als buschauffeur (komt pas de laatste jaren maar op in Belgie) .
Zelf groeide ik op in een plattelandsdorp. Haast niemand van mijn klas ging op VWO verder studeren, al zeker niet de meisjes, die moesten maar voor secretaresse of naaister of verzorgster of zo gaan...
Ik weet niet hoe het in Nl zit, maar in Belgie is men nog maar een aantal jaren bezig met meisjes trachten warm te maken voor technologische en wetenschappelijke studierichtingen, en voor richtingen zoals mechanica en elektriciteit en zo (voor hun middelbare studies). Terwijl ik de indruk heb dat men daar in de US toch al veel langer aandacht voor had.
Zo wie zo vind ik dat men in de US veel meer jonge kinderen tracht warm te maken voor technologie en wetenschap, door al die hands on musea die er zijn en al die leuke programma’s die je daar kan volgen. En ook door al die projecten op school. Veel toffer en minder saai dan wat onze zoon ooit in zijn middelbaar gedaan heeft (en hij is er nog maar 16).
“ De algemene levensstijl in Nederland. Een betere balans tussen werk en leven.”
Grappig, veel mensen die ik ken die naar de US verhuisden vinden dat ze daar net meer die balans gevonden hebben.
"Het politieke klimaat in Nederland is, zelfs met een 'rechtse' regering, een stuk socialer en progressiever dan in de V.S., zelfs met een democratische president. De Tea Party helpt in dit opzicht natuurlijk ook niet echt.”“ Verhuis naar Canada.

Het is een heel moeilijke keuze die je moet gaan maken. En beide landen hebben hun voor- en nadelen. Maar heel eerlijk gezegd zou ik, als ik tot de middenklasse zou behoren in de US, niet verhuizen naar Nederland.
Ik heb de indruk dat je vrouw de Nederlandse situatie al een klein beetje te rooskleurig ziet.
Als ik gewoon kijk naar de studiekeuzes die je in de Noord-Amerika kan maken als je naar de universiteit gaat, zoveel mogelijkheden heb je dus echt niet in Nederland. En net dat aspect vind ik echt zo super goed aan het hoger onderwijs. Dat dus op wereldniveau een veel betere reputatie heeft dan het Nederlandse of Belgische universitaire onderwijs.
Je zal gewoon moeten zorgen dat je kinderen –vooral voor middle en high school- school kunnen lopen in een goed schooldistrict. (nadien kan je weer verhuizen naar een goedkopere woning

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Gelukkig zitten wij al in een heel goed schooldistrict binnen Seattle. Dat hebben diverse mensen "in the know" ons al verteld. Als we in Seattle blijven (en daar ziet het er wat mij betreft toch steeds meer naar uit), dan blijven we nog jaren in ons huidige huis wonen.kastelke schreef:Je zal gewoon moeten zorgen dat je kinderen –vooral voor middle en high school- school kunnen lopen in een goed schooldistrict. (nadien kan je weer verhuizen naar een goedkopere woning)
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Grappig net een anecdote: Kai heeft het over Constantinopel en Rick vraagt hem hoe die plaats nu heet. Zonder na te denken zegt hij "Istanboel". Dan geeft Rick hem een trivia vraag, wat was de vroegere naam van St. Petersburg. Na even nadenken zegt Kai (19): Leningrad. Ik ben het met Annemiek helemaal eens, dat er hier net zoveel wereldgeschiedenis/aardrijkskunde wordt onderwezen, alleen vanuit een andere hoek. Het is heel interessant, vind ik, om de Anglo hoek van de geschiedenis te zien. De Nederlandse overwinningen, waar wij op school zoveel over leerden, hoor je hier niet, want het is toch allemaal wel erg Brits gericht. Overigens merk ik bij mijn rondleidingen, dat de meeste Nederlanders heel erg weinig over de Amerikaanse geschiedenis weten, terwijl dit toch een van de grootste landen ter wereld is. Ik oordeel daar niet over, want ik heb het gros zelf hier geleerd, maar met het constante gehamer op de zogenaamde wereldkennis van de Nederlanders en het gebrek daaraan van de Amerikanen op het forum is het toch een punt om te noteren. Net als iedere Nederlander Engels krijgt op school, maar het niet per se goed spreekt, krijgen de Amerikaanse kinderen ook hun portie buitenlandse geschiedenis, maar onthouden dat niet per se.ANY schreef:Helemaal off topic, maar ik heb net de kinderen eens een quiz laten doen over Europese geografie http://www.lizardpoint.com/fun/geoquiz/euroquiz.html Ze weten heel wat landen te benoemen, en de jongste had een veel hogere score dan ikzelf met al die 'nieuwe' landen.
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Deze is wel aardig.Hockey schreef:Gemiddeld genomen zal je vanaf bovenkant middenklasse en upper class in de VS beter af zijn, en als je aan de onderkant van de samenleving zit zal je in Nederland beter af zijn.
Ik vind de scholen in NL en de US allebei wel goed (onze kids hebben nog kleuterschool en begin lagere school in NL gedaan).
Het is gewoon jammer dat College zo duur is.
Ook mijn vrouw kwam in de jaren 90 naar NL en was na een bezoekje vreemdelingen politie klaar. Dat is niet meer zo makkelijk met die IND tegewoordig!!
Suc6 met de beslissing...
Ik zit zo eens te kijken op basis van wat ik zelf nu ervaar met 2 Amerikaanse kinderen op normale openbare scholen. De volgende artikelen ondersteunen een beetje wat ik ook zie, namelijk dat ze wel degelijk een beetje achter lopen in vergelijking met Nederlande kinderen op dezelfde leeftijd. Als TS zijn kinderen dus niet op een (veelal duurdere) school kan plaatsen is het onderwijs in Nederland wellicht een betere keus?
http://www.soltria.com/onder-de-maat-pr ... jzers.html
http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... 74526.html
En ook dit stukje http://www.justlanded.com/nederlands/Ve ... ntroductie
Verder is de test van PISA heel interessant want daar wordt per land scores gegeven en die worden naast elkaar gelegd. Deze is uit 2009 http://browse.oecdbookshop.org/oecd/pdf ... 10071e.pdf. Hieruit blijkt dat Amerika lager scoort dan Nederland op bijvoorbeeld wiskunde.
http://www.soltria.com/onder-de-maat-pr ... jzers.html
http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... 74526.html
En ook dit stukje http://www.justlanded.com/nederlands/Ve ... ntroductie
Verder is de test van PISA heel interessant want daar wordt per land scores gegeven en die worden naast elkaar gelegd. Deze is uit 2009 http://browse.oecdbookshop.org/oecd/pdf ... 10071e.pdf. Hieruit blijkt dat Amerika lager scoort dan Nederland op bijvoorbeeld wiskunde.
Probleem met dergelijke lijsten is dat ze een gemiddelde nemen.
Ik kan niet oordelen voor de 2 Amerikaanse kinderen die jij ervaart, maar met welk niveau vergelijk je ze? Vergelijk je ze met hetzelfde niveau als dat ze in Nederland zouden acteren? En kan je dat? (voorbeeld: jij hebt VWO gedaan, en deze kinderen acteren op HAVO niveau; kan jij het havo niveau dan wel voldoende beoordelen)
En hoe goed is hun school? Ligt die onder of boven het gemiddelde in de VS?
Op de Pisa scores is ook wel kritiek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Programme_ ... ted_States
Ik kan niet oordelen voor de 2 Amerikaanse kinderen die jij ervaart, maar met welk niveau vergelijk je ze? Vergelijk je ze met hetzelfde niveau als dat ze in Nederland zouden acteren? En kan je dat? (voorbeeld: jij hebt VWO gedaan, en deze kinderen acteren op HAVO niveau; kan jij het havo niveau dan wel voldoende beoordelen)
En hoe goed is hun school? Ligt die onder of boven het gemiddelde in de VS?
Op de Pisa scores is ook wel kritiek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Programme_ ... ted_States
Laatst gewijzigd door Hockey op 19 aug 2011, 04:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht