Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe Amerikanen met geld omgaan...
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: Hoe Amerikanen met geld omgaan...
Als ze echt hulp willen zijn er zat plekken, waar je om (gratis) financiele raad heen kunt. Dat zij niet met geld om kunnen gaan wil natuurlijk ook niet zeggen, dat "Amerikanen" (als ik zoiets over "Nederlanders" zou schrijven, zou ik het halve forum over me heenkrijgen
) niet met geld om kunnen gaan, enkel omdat ze leningen voor auto's o.i.d. afsluiten.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ik denk dat veel mensen niet om hulp vragen omdat ze niet weten dat er een andere manier is om met je geld om te gaan.Petra/VS schreef:Als ze echt hulp willen zijn er zat plekken, waar je om (gratis) financiele raad heen kunt. Dat zij niet met geld om kunnen gaan wil natuurlijk ook niet zeggen, dat "Amerikanen" (als ik zoiets over "Nederlanders" zou schrijven, zou ik het halve forum over me heenkrijgen) niet met geld om kunnen gaan, enkel omdat ze leningen voor auto's o.i.d. afsluiten.
En ja, ik generaliseer even "Amerikanen" maar alleen even om de discussie wat simpeler te houden, maar Nederlanders zoals eerder gezegd kunnen er ook wat van.
Het gaat uiteraard niet om autoleningen alleen, maar over een heel uitgebreid scala aan leningen, geldverspilling, NSF fees, cash advances, geen emergency fund hebben en teveel huis/hypotheek dan goed voor je is.
Een groot deel van mijn fascinatie met deze manier van met geld omgaan is dat ik zie dat in de VS er zo weinig vangnetten zijn hier om je op te vangen. Je zou zeggen dat in een land waar een baanverlies zo'n enorm effect heeft op je financiën iedereen heel voorzichtig zou zijn met het zich toeleggen op financiële verplichtingen en op zijn minst een stevige spaarpot klaar hebben, maar het tegenovergestelde lijkt waar.
Suze Orman raadt aan om 6 tot 8 maanden aan living expenses in een spaarrekening te hebben. In NL lijkt dat onzinnig, waarom zou je? Maar in de VS lijkt 6 maanden me inderdaad wel een fijn idee.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ik wilde eigenlijk niet reageren omdat dit soort discussie al zo vaak gevoerd zijn op het forum met de uitkomst dat we niet over 'Amerikanen' kunnen of zelfs mogen oordelen.
Feit blijft dat dit een Nederlands (en Belgisch) forum is en dús dat we met een Nederlandse blik naar de Amerikaanse samenleving mogen kijken en daarop mogen contempleren.
En ja, ik denk dat Forgeron gelijk heeft dat Nederlanders in het algemeen minder risicovol met hun geld omgaan dan 'Amerikanen' (om mezelf in te dekken zet ik dat begrip dus nu al tussen aanhalingstekens, terwijl dat niet nodig zou moeten zijn om gewoon vrij uit te kunnen discussiëren). Sterker nog, het is het hele Amerikaanse stelsel van lenen, op de pof leven en speculeren met geleend geld dat de beurzen heeft doen crashen. En dit kun je niet alleen op de bankiers afschuiven, het is iets dat diepgeworteld zit in de gehele Amerikaanse cultuur, kijk alleen al naar het hele creditscore-systeem, waarbij je dus leningen uit moet hebben staan, als bewijs van je credietwaardigheid, om bijvoorbeeld een hypotheek af te kunnen sluiten, om een abonnement te kunnen krijgen bij een energieleverancier enzovoorts. In Nederland is een salarisstrook en een (vast) contract bij je werkgever de basis waarop men oordeelt of jij je maandelijkse lasten kunt betalen, en niet hoeveel je geleend hebt en hoe (netjes) je dat af betaald.
Het is de wereld omgekeerd, althans vanuit een Nederlands perspectief. En ik denk dat veel culturen er zo tegen aankijken.
Persoonlijk ken ik niemand met (hoge) schulden, enkel wat vrienden met vrij hoge studieschulden. En diegene die ik ken met die hoge studieschulden heeft nu een heeeele goede baan, woont in een goedkoop huurhuis, gaat in de zomer 2 weken camperen in Frankrijk en lost als een gek die schulden af. Niemand in mijn omgeving, van min of meer mijn leeftijdscategorie, heeft een nieuwe auto of woont in een huis waarbij de laminaat-vloer is meegefinancierd in de hypotheek. We praten ook gewoon met elkaar over dit soort onderwerpen, er wordt niet geheimzinnig over gedaan.
Ik zelf koop weleens iets van mijn spaargeld. Mijn principe is eigenlijk dat ik dingen pas koop als ik er voor gespaard heb, maar vind het ook belangrijk om een bepaald bedrag aan spaargeld te hebben waar we niet aan komen. Wil ik toch iets kopen, dan 'leen' ik mezelf dat van mijn eigen spaargeld en betaal maandelijks terug af aan mijn spaarrekening.
May sound ridiculous, maar zo wil ik het. Een lening aangaan? Staat niet in mijn woordenboek. Al helemaal niet voor vloerbedekking, een te dure auto (je kunt namelijk ook in een 10 jaar oud 3e handsje rijden als nieuwer/beter er eigenlijk niet vanaf kan) of een nieuwe bank.
Feit blijft dat dit een Nederlands (en Belgisch) forum is en dús dat we met een Nederlandse blik naar de Amerikaanse samenleving mogen kijken en daarop mogen contempleren.
En ja, ik denk dat Forgeron gelijk heeft dat Nederlanders in het algemeen minder risicovol met hun geld omgaan dan 'Amerikanen' (om mezelf in te dekken zet ik dat begrip dus nu al tussen aanhalingstekens, terwijl dat niet nodig zou moeten zijn om gewoon vrij uit te kunnen discussiëren). Sterker nog, het is het hele Amerikaanse stelsel van lenen, op de pof leven en speculeren met geleend geld dat de beurzen heeft doen crashen. En dit kun je niet alleen op de bankiers afschuiven, het is iets dat diepgeworteld zit in de gehele Amerikaanse cultuur, kijk alleen al naar het hele creditscore-systeem, waarbij je dus leningen uit moet hebben staan, als bewijs van je credietwaardigheid, om bijvoorbeeld een hypotheek af te kunnen sluiten, om een abonnement te kunnen krijgen bij een energieleverancier enzovoorts. In Nederland is een salarisstrook en een (vast) contract bij je werkgever de basis waarop men oordeelt of jij je maandelijkse lasten kunt betalen, en niet hoeveel je geleend hebt en hoe (netjes) je dat af betaald.
Het is de wereld omgekeerd, althans vanuit een Nederlands perspectief. En ik denk dat veel culturen er zo tegen aankijken.
Persoonlijk ken ik niemand met (hoge) schulden, enkel wat vrienden met vrij hoge studieschulden. En diegene die ik ken met die hoge studieschulden heeft nu een heeeele goede baan, woont in een goedkoop huurhuis, gaat in de zomer 2 weken camperen in Frankrijk en lost als een gek die schulden af. Niemand in mijn omgeving, van min of meer mijn leeftijdscategorie, heeft een nieuwe auto of woont in een huis waarbij de laminaat-vloer is meegefinancierd in de hypotheek. We praten ook gewoon met elkaar over dit soort onderwerpen, er wordt niet geheimzinnig over gedaan.
Ik zelf koop weleens iets van mijn spaargeld. Mijn principe is eigenlijk dat ik dingen pas koop als ik er voor gespaard heb, maar vind het ook belangrijk om een bepaald bedrag aan spaargeld te hebben waar we niet aan komen. Wil ik toch iets kopen, dan 'leen' ik mezelf dat van mijn eigen spaargeld en betaal maandelijks terug af aan mijn spaarrekening.
May sound ridiculous, maar zo wil ik het. Een lening aangaan? Staat niet in mijn woordenboek. Al helemaal niet voor vloerbedekking, een te dure auto (je kunt namelijk ook in een 10 jaar oud 3e handsje rijden als nieuwer/beter er eigenlijk niet vanaf kan) of een nieuwe bank.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zoals ik al eerder aangaf: het is allemaal een persoonlijke keuze. Er zijn zat mensen die wél die nieuwe auto willen - ik was ook zo iemand, en heb gelukkig de kans gehad om dat ook te doen. Het was een weloverwogen beslissing, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Maar: ik had in Nederland ook een autolening - en dat was voor een tweedehands. Ik zie wat dat betreft het verschil niet zo.RiverCola schreef:Een lening aangaan? Staat niet in mijn woordenboek. Al helemaal niet voor vloerbedekking, een te dure auto (je kunt namelijk ook in een 10 jaar oud 3e handsje rijden als nieuwer/beter er eigenlijk niet vanaf kan) of een nieuwe bank.
Zoals ik ook al eerder aanhaalde: je moet wel voorzichtig zijn wát je op afbetaling koopt. Je kunt best een bank op 6 maanden afbetaling kopen, maar ga dan niet ook nog én die nieuwe vloerbedekking, én de nieuwe koelkast, én de nieuwe 60" flatscreen TV, enz. enz. op afbetaling kopen, want dat is natuurlijk vragen om problemen.
Daarbij, zoals al eerder werd genoemd: zeker als starter zit je met de tegenstrijdigheid dat je een lening móet aangaan om later goedkoper iets te kunnen verkrijgen (of überhaupt iets verkrijgen, zoals bijv. een hypotheek).
Dus ja, je kunt het met Nederlandse ogen bekijken, maar je kunt dat niet doen zonder daarbij uit het oog te verliezen hoe de dingen in de VS nu eenmaal werken.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
En volgens mij is dat nu juist de essentie; dat we als Nederlanders (mógen) kijken naar hoe dingen in Amerika werken. En dat mag je best raar, of risicovol vinden. Raar vind ik het niet, ik snap die verleiding (zag een tijdje terug zo'n mooie splinternieuwe volkswagen!!!) maar in Nederland wordt het je gewoon minder makkelijk gemaakt om aan die verleiding over te geven. Risicovol vind ik het wel, hoe veel Amerikanen leven. Laten we eerlijk zijn, dit hele systeem draait om fictief geld. Geld dat nog niet verdiend is. Geld dat nog niet betaald is. En er hoeft maar iets mis te gaan en poef........nou ja...iedereen kent de realiteit.
Ach, ik heb diverse Amerikaanse vrienden zonder schulden en toch een eigen huis. Zeker veek oudere mensen hebben ook hier vaak een hypotheek vrij huis een een auto die gewoon betaald is. En dit zijn echt geen millionairs of zo.
Ik ken er ook veel met grote schulden daarentegen of die in persoonlijk faillisement zitten.
Verschil met Nederland ?
Ik denk het grote verschil is dat hier de problemen die met financiering gepaard gaan sneller en vaker naar voren komen.
In Nederland kun je een lening aangaan gebaseerd op je inkomen. Vanwege de job security, ontslag bescherming en dat soort zaken is gemiddeld genomen iedereen vrij zeker wat hij nu, volgend jaar en over 5 jaar verdient. Makkelijk om daar een lening op af te sluiten zonder in de problemen te komen.
Hier in Amerika ga je een lening aan gebaseerd op je betaligns gedrag in het verleden en dat is geen garantie voor de toekomst. Haast iedereen kan in theorie morgen zijn baan verliezen, en dit gebeurt ook veel. Tja, moeilijk om aan je verplichtingen te blijven voldoen.
De gevolgen zie je overal rond je heen. Fore closures, terughalen van auto's, gezinnen die gedwongen moeten verhuizen etc etc. De hele problematiek mbt lening is zo veel beter zichtbaar dan in NL dat je inderdaad het idee krijgt het hier heel erger is.
Ik ken er ook veel met grote schulden daarentegen of die in persoonlijk faillisement zitten.
Verschil met Nederland ?
Ik denk het grote verschil is dat hier de problemen die met financiering gepaard gaan sneller en vaker naar voren komen.
In Nederland kun je een lening aangaan gebaseerd op je inkomen. Vanwege de job security, ontslag bescherming en dat soort zaken is gemiddeld genomen iedereen vrij zeker wat hij nu, volgend jaar en over 5 jaar verdient. Makkelijk om daar een lening op af te sluiten zonder in de problemen te komen.
Hier in Amerika ga je een lening aan gebaseerd op je betaligns gedrag in het verleden en dat is geen garantie voor de toekomst. Haast iedereen kan in theorie morgen zijn baan verliezen, en dit gebeurt ook veel. Tja, moeilijk om aan je verplichtingen te blijven voldoen.
De gevolgen zie je overal rond je heen. Fore closures, terughalen van auto's, gezinnen die gedwongen moeten verhuizen etc etc. De hele problematiek mbt lening is zo veel beter zichtbaar dan in NL dat je inderdaad het idee krijgt het hier heel erger is.
- goldenhills
- Amerika-expert
Bij het programma News Hour van PBS was wel een aardig item gisteren:
http://www.pbs.org/newshour/bb/business ... 08-16.html
Daarin wordt als mogelijke reden voor de hoge schulden onder de armere bevolking "keeping up with the Joneses" genoemd, wat gretig wordt gefaciliteerd door allerlei financiele instellingen. En als de rek eruit is bij die groep stokt de consumptiegroei en krimpt de economie, en worden leningen niet afgelost en falen banken. Klinkt bekend
Tijdens een crisis gaat de gemiddelde schuld per inwoner flink naar beneden, om daarna weer te gaan stijgen. Tot de volgende crisis...
Als iedereen in de VS die 40 uur in de week werkt een redelijk bestaan zou kunnen hebben zou het extreme lenen wel eens flink kunnen afnemen.
Daarin wordt als mogelijke reden voor de hoge schulden onder de armere bevolking "keeping up with the Joneses" genoemd, wat gretig wordt gefaciliteerd door allerlei financiele instellingen. En als de rek eruit is bij die groep stokt de consumptiegroei en krimpt de economie, en worden leningen niet afgelost en falen banken. Klinkt bekend

Als iedereen in de VS die 40 uur in de week werkt een redelijk bestaan zou kunnen hebben zou het extreme lenen wel eens flink kunnen afnemen.
Heel mooi gezegd.RiverCola schreef:Ik wilde eigenlijk niet reageren omdat dit soort discussie al zo vaak gevoerd zijn op het forum met de uitkomst dat we niet over 'Amerikanen' kunnen of zelfs mogen oordelen.

Hey, zo doe ik het ook. En ik heb sindskort ook via ING en Ally een berg spaarrekeningen geopend die iedere maand automatisch worden aangevuld met kleine beetjes uit mijn salaris. Een voor een nieuwe auto, een voor de huwelijksreis, een voor een reis naar het WK in 2014, etc, etc.
Ik merk wel dat ik, zodra ik een spaargoal bereikt heb, het ineens wel weer iets moeilijk vindt om het dan ook ineens allemaal uit te geven aan dat goal. Een soort extra drempel om afstand te doen van je geld, die je niet hebt als je iets op de pof koopt en dan afbetaalt.
Ondanks dat ik het zelf nooit zou doen omdat ik de snelle afschrijving van een nieuwe auto te pijnlijk zou vinden, denk ik dat dit geen probleem zou moeten zijn, mits het een weloverwogen keuze is. Als je maar bewust kiest voor een duurdere optie, en niet zoals velen een dealer binnen wandelt zonder voorbereiding/vergelijkingen en geen idee hebt hoe je 72 maandbedragen optelt naar een totaalbedrag. Je wordt dan gauw genaaid door de dealer, maar je hebt er ook jezelf mee.Dento schreef: Zoals ik al eerder aangaf: het is allemaal een persoonlijke keuze. Er zijn zat mensen die wél die nieuwe auto willen - ik was ook zo iemand, en heb gelukkig de kans gehad om dat ook te doen. Het was een weloverwogen beslissing, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Maar: ik had in Nederland ook een autolening - en dat was voor een tweedehands. Ik zie wat dat betreft het verschil niet zo.
37 jaar lang 400 per maand investeren met 8% rendement (11.7% is gemiddeld over de laatste 75 jaar) is iets meer dan een miljoen dollar. Nu zeg ik niet dat die 400 per maand niet naar een auto zou moeten gaan als je dat zou willen, maar dit is wel een berekening die je wilt kennen voordat je dat 2012 model naar huis rijdt in plaats van dat 2005 model.
Budgeteren is daarom ook zo'n krachtig iets. In zekere zin denk ik dat het beter is om bewust geld uit te geven (zeg 300 per maand) aan leuke dingen (schoenen, entertainment, uit eten gaan) dan om "onbewust" zuinig aan te doen en zonder te weten waaraan, toch al je geld op is gegaan iedere maand. Ik gebruik hier http://www.mint.com voor, maar er zijn veel andere manieren.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ben je toch blij, dat je jezelf op de borst kunt kloppen? Onze buren kochten na 9/11/01, toen hij letterlijk het tweede vliegtuig in de torens zag vliegen vanuit een ander vliegtuig, een prachtige Camaro. Die auto is hun garage nog niet uit geweest, maar hij zorgt ervoor als voor een kind. Dan kan ik fijn gaan oordelen over de onzin van zo'n aankoop, maar er is een reden. Wij zullen vast ook dingen doen (veel reizen bijvoorbeeld) waar mensen oordelen over hebben. Alles heeft een reden en ik weet persoonlijk, dat wat van buiten zo mooi en goed lijkt, van binnen heel anders is. Mensen vertellen nooit hun hele verhaal, ik ook niet. Wij hebben ogenschijnlijk het perfecte leven en op veel vlakken vind ik dat ook, maar er zijn ook veel dingen, die nooit aan de oppervlakte komen en mensen nooit zien. Dus houd je oordelen lekker voor je en concentreer je op je eigen leven is mijn advies.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Mooi gezegd Petra! En helemaal waar.
Ikzelf vind nog steeds de uitspraak "een doodshemd heeft geen zakken" een hele mooie omdat ik zelf niet echt geloof ik sparen want geld nu kan morgen waardeloos zijn. Klakkeloos lenen is weer het andere uiterste maar ik zie niet in waarom ik mijn hele leven lenen zou moeten vermijden als ik morgen wel dood kan zijn. Helemaal omdat het zeker niet altijd zo is dat je nabestaanden ermee opzadelt. Lenen is dus niet per definitie verkeerd maar gebruik wel je verstand en weet waar je aan begint.
Ikzelf vind nog steeds de uitspraak "een doodshemd heeft geen zakken" een hele mooie omdat ik zelf niet echt geloof ik sparen want geld nu kan morgen waardeloos zijn. Klakkeloos lenen is weer het andere uiterste maar ik zie niet in waarom ik mijn hele leven lenen zou moeten vermijden als ik morgen wel dood kan zijn. Helemaal omdat het zeker niet altijd zo is dat je nabestaanden ermee opzadelt. Lenen is dus niet per definitie verkeerd maar gebruik wel je verstand en weet waar je aan begint.
Lijkt me geen onzin aankoop als die aankoop een therapeutische waarde heeft?Petra/VS schreef:Ben je toch blij, dat je jezelf op de borst kunt kloppen? Onze buren kochten na 9/11/01, toen hij letterlijk het tweede vliegtuig in de torens zag vliegen vanuit een ander vliegtuig, een prachtige Camaro. Die auto is hun garage nog niet uit geweest, maar hij zorgt ervoor als voor een kind. Dan kan ik fijn gaan oordelen over de onzin van zo'n aankoop, maar er is een reden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Maar ik zou me niet op mijn tenen laten stappen als ik geld uit wilde geven aan iets wat anderen verspillend vinden. Het is tenslotte je eigen geld en iedereen hecht waarde aan iets anders.Wij zullen vast ook dingen doen (veel reizen bijvoorbeeld) waar mensen oordelen over hebben. Alles heeft een reden en ik weet persoonlijk, dat wat van buiten zo mooi en goed lijkt, van binnen heel anders is. Mensen vertellen nooit hun hele verhaal, ik ook niet. Wij hebben ogenschijnlijk het perfecte leven en op veel vlakken vind ik dat ook, maar er zijn ook veel dingen, die nooit aan de oppervlakte komen en mensen nooit zien.
Ik vind het vervelend dat je dit steeds zo als persoonlijke aanval ziet. Ik doe iedere keer mijn best het op de feiten te houden en niet geen waarde oordelen te geven. Maar ik krijg de indruk dat wat ik ook zeg, je liever uperhaupt geen discussie ziet over geld en met geld omgaan. Ik weet niet wat de reden is voor deze ogenschijnlijke irritatie die dit onderwerp bij je teweeg brengt, maar "houd je oordelen lekker voor je" en "concentreer je op je eigen leven" lijkt me een beetje overdreven. Als je een specifieke tip hebt over hoe ik deze dingen kan zeggen zonder deze reacties bij je op te roepen, hoor ik het graag (serieus). Ik doe mijn uiterste best de discussie factual te houden.Dus houd je oordelen lekker voor je en concentreer je op je eigen leven is mijn advies.
Ik ben dit topic gestart omdat ik graag ervaringen van anderen wilde lezen en hoe andere NL/BE immigranten de Amerikaanse manier van op de pof leven ervaren, en of ze er aan mee doen of ouderwets Hollands gebleven zijn. Lijkt mij een interessante discussie, maar een opmerking als "concentreer je op je eigen leven" draagt daar niets aan bij.
Laatst gewijzigd door Forgeron op 19 aug 2011, 05:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Superinteressante video! Wat apart ook dat niemand denkt dat die pie-chart Amerika is.goldenhills schreef:Bij het programma News Hour van PBS was wel een aardig item gisteren:
Daarin wordt als mogelijke reden voor de hoge schulden onder de armere bevolking "keeping up with the Joneses" genoemd, wat gretig wordt gefaciliteerd door allerlei financiele instellingen. En als de rek eruit is bij die groep stokt de consumptiegroei en krimpt de economie, en worden leningen niet afgelost en falen banken. Klinkt bekend![]()
Volgens mij is dat met de Dollar in 200 jaar nog nooit gebeurd, maar het zou kunnen natuurlijk. Maar als je niet spaart, hoe bereid je je dan voor op pensioen?Ziva schreef:Ikzelf vind nog steeds de uitspraak "een doodshemd heeft geen zakken" een hele mooie omdat ik zelf niet echt geloof ik sparen want geld nu kan morgen waardeloos zijn.
Ik blijf erbij dat het gebash op Amerika en het veren in de reet van NL steken wellicht enigszins voorbarig is. Zoals ik al eerder zei, ken ik behoorlijk wat mensen in Nederland die maandelijks maximaal rood staan om hun dure Samsung LED tv, nieuwe auto en dure levensstijl te kunnen onderhouden. Het verschil is dat zelfs wanneer je ze erom vraagt, ze niet zullen toegeven dat dat de situatie is. In mijn ervaring zit er zo'n flink taboe op lenen in NL (ik herinner me nog de reacties toen ik voor mijn Amerika reizen een creditcard aanvroeg), dat mensen dit soort zaken niet (durven) toe te geven. En rood staan is net zo erg als je credit card tot de max gebruiken.Forgeron schreef: Ik ben dit topic gestart omdat ik graag ervaringen van anderen wilde lezen en hoe andere NL/BE immigranten de Amerikaanse manier van op de pof leven ervaren, en of ze er aan mee doen of ouderwets Hollands gebleven zijn. Lijkt mij een interessante discussie, maar een opmerking als "concentreer je op je eigen leven" draagt daar niets aan bij.
De laatste tijd lijkt er op het forum een vloedgolf aan berichten te komen waar elk negatief puntje van de VS uitvergroot en gegeneraliseerd wordt en wordt vergeleken met het beloofde land dat Nederland heet. Ik kan me best voorstellen dat bij sommige Nederamerikanen die Amerika al lange tijd meer als hun thuisland zien dan NL op een gegeven moment op de zenuwen gaat werken. Ik merk zelf ook dat ik in dit soort topics al heel snel stop met reageren. Er is veel mis in de VS, maar ook in NL. Een beetje nuance is dan ook wel eens op zijn plaats, in my honest opinion.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Clint heeft er al iets over geschreven, maar op mij kwam dit topic ook niet over als een open en eerlijke discussie, maar meer als de zoveelste Amerika bashing post. Waarbij Nederland met een veel te roze bril wordt bekeken.Forgeron schreef:Ik ben dit topic gestart omdat ik graag ervaringen van anderen wilde lezen en hoe andere NL/BE immigranten de Amerikaanse manier van op de pof leven ervaren, en of ze er aan mee doen of ouderwets Hollands gebleven zijn. Lijkt mij een interessante discussie, maar een opmerking als "concentreer je op je eigen leven" draagt daar niets aan bij.
Ik denk dat je gelijk hebt. Geld is een taboe overal, maar in Nederland is het nog zwaarder. Heb jij enig idee waarom dit in NL zoveel "taboe-er" is?Clint schreef: Ik blijf erbij dat het gebash op Amerika en het veren in de reet van NL steken wellicht enigszins voorbarig is. Zoals ik al eerder zei, ken ik behoorlijk wat mensen in Nederland die maandelijks maximaal rood staan om hun dure Samsung LED tv, nieuwe auto en dure levensstijl te kunnen onderhouden. Het verschil is dat zelfs wanneer je ze erom vraagt, ze niet zullen toegeven dat dat de situatie is. In mijn ervaring zit er zo'n flink taboe op lenen in NL (ik herinner me nog de reacties toen ik voor mijn Amerika reizen een creditcard aanvroeg), dat mensen dit soort zaken niet (durven) toe te geven. En rood staan is net zo erg als je credit card tot de max gebruiken.
Rood staan is inderdaad niet veel anders. Met als verschil dat CC gemakkelijk richting de 30k schuld max kunnen, en rood staan heeft volgens mij een kleinere limiet, toch?
Opzich wel met je eens, maar het is moeilijk een vergelijking te doen, negatieve dingen aan te wijzen en niet voor "basher" te worden aangemerkt. Bovendien is het ook zo'n dooddoener. Nuanceren is belangrijk, maar je kan discussies ook kapot nuanceren. Ik heb ook nooit gezegd dat NL "ideaal" is, of zelfs veel beter. Maar het lijkt me een feit dat de VS wel bovenaan staat in de lijst met "krediet" landen. De vraag is of dit goed/slecht is, of weinig uitmaakt.De laatste tijd lijkt er op het forum een vloedgolf aan berichten te komen waar elk negatief puntje van de VS uitvergroot en gegeneraliseerd wordt en wordt vergeleken met het beloofde land dat Nederland heet. Ik kan me best voorstellen dat bij sommige Nederamerikanen die Amerika al lange tijd meer als hun thuisland zien dan NL op een gegeven moment op de zenuwen gaat werken. Ik merk zelf ook dat ik in dit soort topics al heel snel stop met reageren. Er is veel mis in de VS, maar ook in NL. Een beetje nuance is dan ook wel eens op zijn plaats, in my honest opinion.
En hoe denk je dan dat jouw post moet worden aangemerkt?Forgeron schreef:Opzich wel met je eens, maar het is moeilijk een vergelijking te doen, negatieve dingen aan te wijzen en niet voor "basher" te worden aangemerkt.
Je haalt een aantal negatieve punten in de VS eruit, bestempelt deze tot normaal en gaat volledig bij aan het feit dat in NL de situatie niet beter is, en in de VS er een systeem van krediet opbouwen bestaat.Forgeron schreef:- Geen spaargeld te hebben: http://www.thelifefiles.com/2011/08/12/ ... y-expense/ Is in Nederland niet anders
- Credit Card schuld niet af te betalen Is in de VS ook niet normaal
- Een nieuwe auto te kopen met 6 jaar aan maandelijkse car-payments ipv een 2e hands model met cash. Is in Nederland niet anders
- Geen idee te hebben hoe een FICO score eigenlijk is opgebouwd, maar onder dat excuus overal schulden te maken. Is in Nederland niet anders
- Je huis te refinancen en er geld uit halen voor consumptie (nu minder natuurlijk dan een paar jaar geleden). Is in Nederland niet anders, voorbeeld SpaarSelect
Ik heb niet het idee dat NLrs net zo gemakkelijk autoleningen af sluiten als Amerikanen, maar dat is volledig gebaseerd op mijn eigen ervaringen. En NL heeft niet echt een "FICO" score, slechts een tiel-registratie die erg beperkt is.Hockey schreef:En hoe denk je dan dat jouw post moet worden aangemerkt?Forgeron schreef:Opzich wel met je eens, maar het is moeilijk een vergelijking te doen, negatieve dingen aan te wijzen en niet voor "basher" te worden aangemerkt.
Je haalt een aantal negatieve punten in de VS eruit, bestempelt deze tot normaal en gaat volledig bij aan het feit dat in NL de situatie niet beter is, en in de VS er een systeem van krediet opbouwen bestaat.Forgeron schreef:- Geen spaargeld te hebben: http://www.thelifefiles.com/2011/08/12/ ... y-expense/ Is in Nederland niet anders
- Credit Card schuld niet af te betalen Is in de VS ook niet normaal
- Een nieuwe auto te kopen met 6 jaar aan maandelijkse car-payments ipv een 2e hands model met cash. Is in Nederland niet anders
- Geen idee te hebben hoe een FICO score eigenlijk is opgebouwd, maar onder dat excuus overal schulden te maken. Is in Nederland niet anders
- Je huis te refinancen en er geld uit halen voor consumptie (nu minder natuurlijk dan een paar jaar geleden). Is in Nederland niet anders, voorbeeld SpaarSelect
Grappig dat je Spaar Select er uithaalt. Daar heb ik lang geleden ooit een paar weken in het call center gewerkt. Gelukkig was ik zo slecht dat ik geen 1 afspraak heb verkocht.

Je hebt niet het idee dat, maar weet je het ook? Blijkbaar niet. Jouw vergelijking is onvoldoende gebaseerd op feiten en gaat daarmee dus gelijk al mank.Forgeron schreef:Ik heb niet het idee dat NLrs net zo gemakkelijk autoleningen af sluiten als Amerikanen, maar dat is volledig gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Puur speculatie, maar ik heb altijd het idee dat het in NL veel belangrijker voor mensen is om "geen gezicht te verliezen". Het moet mij beter afgaan dan de buurman, met zijn nieuwe auto. Toen ik jonger was, hebben wij (als gezin) wel eens vrienden verloren door zulke 'jaloezie'. Mijn vader had door een X aantal jaar bij de zaak te zijn een mooie bonus gehad. Door een combinatie van een aantal factoren (zoals een familielid met een vakantiehuis en safari-park in Zuid Afrika) en die financiële mazzel zijn we dat jaar 2 keer op vakantie geweest (1x Gozo bij Malta en dus 1x Zuid Afrika). Toen kwam daar ook nog eens een nieuwe auto bij en sindsdien werden onze telefoontjes niet meer opgenomen etc. Heel vreemd in onze ogen, maar sommige mensen zijn nou eenmaal zo. Goed, enigszins 'off-track' in mijn antwoord, maar in het kort denk ik dus dat het neer komt op een combinatie van 'over het algemene' jaloezie op 'de buren' en het schamen voor het toegeven dat er schulden zijn. Hier in de VS is het hele credit gebeuren veel meer in het openbaar. Komt ook door het systeem natuurlijk.Forgeron schreef: Geld is een taboe overal, maar in Nederland is het nog zwaarder. Heb jij enig idee waarom dit in NL zoveel "taboe-er" is?
Verschilt heel erg van de bank en wat zij toelaten. Als student kreeg ik een credit card van €1000 max, aan het eind van de maand moest alles afgelost worden. Rood staan kon ook tot 1000 euro, zonder de voorwaarde dat het aan het eind van de maand afgelost moest zijn. Wel moest je eens per 3 maanden in het zwart staan. Ik heb na mijn afstuderen beiden niet gewijzigd. Heb trouwens nog nooit rood gestaan. Ik ken mensen die bv €2500 kunnen rood staan. Mensen met een credit card van 30K ken ik dan weer nietRood staan is inderdaad niet veel anders. Met als verschil dat CC gemakkelijk richting de 30k schuld max kunnen, en rood staan heeft volgens mij een kleinere limiet, toch?

Van de mensen in NL die ik ken die een auto van boven de pakweg 3000 euro kopen, is er geen een die dat zonder een lening doet. Wederom denk ik dat Nederlanders dat echter minder snel toegeven.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
We hebben in Nederland op RTL4 het programma "Dubbeltje op zijn Kant" met mensen met hele grote schulden, en geen overzicht in hun financiën.
De twee verschillen tussen de VS en NL zijn mijns inziens in deze dat er in de VS meer mogelijkheden zijn om jezelf wat meer inzicht te geven, middels de al genoemde Suzy Orman, David Bach en anderen. Waar je in Nederland enkel het Nibud hebt.
En dat de mensen in de VS blijkbaar meer te koop lopen met hun financiële problemen.
De twee verschillen tussen de VS en NL zijn mijns inziens in deze dat er in de VS meer mogelijkheden zijn om jezelf wat meer inzicht te geven, middels de al genoemde Suzy Orman, David Bach en anderen. Waar je in Nederland enkel het Nibud hebt.
En dat de mensen in de VS blijkbaar meer te koop lopen met hun financiële problemen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2169 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude
-
- 6 Reacties