Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe Amerikanen met geld omgaan...
Re: Hoe Amerikanen met geld omgaan...
Het is jammer dat sommige mensen een negatief iets over hun thuisland als een persoonlijke aanval zien. Dat maakt discussieren erg lastig als alles persoonlijk wordt opgevat dus misschien kunnen we daarmee stoppen? Lijkt me dat in beide landen voor-en nadelen zitten en als iemand een mening heeft hoeft dat echt niet gelijk als bashen te worden opgevat.
Wat ik persoonlijk wel vervelend vind aan dit onderwerp is dat TS het gestart is als een discussie die ik interessant vond maar dat het intussen meer een soort "kijk eens, ik heb geen of maar een paar schulden, goed he?" topic is geworden. Dat vind ik een beetje jammer want is is wel makkelijk oordelen over mensen in zowel Nederland als Amerika die schulden hebben. Niemand vindt schulden leuk maar niet iedereen vraagt erom of kan er zo makkelijk omheen soms. Ik ken in beiden landen mensen met schulden en daar hebben ze echt niet altijd zelf voor gekozen.
Wat ik persoonlijk wel vervelend vind aan dit onderwerp is dat TS het gestart is als een discussie die ik interessant vond maar dat het intussen meer een soort "kijk eens, ik heb geen of maar een paar schulden, goed he?" topic is geworden. Dat vind ik een beetje jammer want is is wel makkelijk oordelen over mensen in zowel Nederland als Amerika die schulden hebben. Niemand vindt schulden leuk maar niet iedereen vraagt erom of kan er zo makkelijk omheen soms. Ik ken in beiden landen mensen met schulden en daar hebben ze echt niet altijd zelf voor gekozen.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Petra/VS schreef:Ben je toch blij, dat je jezelf op de borst kunt kloppen?
Ik mag je graag Petra en het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar van bovenstaande opmerkingen zakt mijn broek af. Het lijkt wel alsof dit topic niet gaat over Amerikanen met geld maar alsof het 'De financiën en de leningen van de familie Petra/VS, en wat wij daar van vinden' heet. Je reageert alsof je door een wesp gestoken bent.Petra/VS schreef:Dus houd je oordelen lekker voor je en concentreer je op je eigen leven is mijn advies.
Ik snap het allemaal niet zo goed, Forgeron is een 'basher', er wordt zoveel over Amerika 'gebashed' op het forum de laatste tijd, we moeten ons met onze eigen zaken bemoeien, en 'Nederland is zeker het beloofde land?'

Op hetzelfde moment loopt er een 8-pagina's lang onderwerp over de (mislukte) integratie in Nederland, waarin veel negatieve aspecten van de Nederlandse samenleving benoemd en bediscussieerd worden, en daar wordt niemand een Nederland-basher genoemd.
Dit is een Nederlands forum over Amerika, maar als er op een dergelijk onderwerp op deze manier gereageerd wordt kunnen we de sub-fora Amerika-algemeen, -nieuws- en politiek wel sluiten. Alles is af te doen met 'bemoei je er niet mee' en 'je bashed!'.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik moet RiverCola hierin gelijk geven. Dit soort opmerkingen horen gewoon niet thuis in een discussie en al helemaal niet uit de mond van een mede-beheerder.
Ik dacht dat dit het 'gezelligste forum over de Verenigde Staten van Amerika' was? Gezellig klinkt dit iig allemaal niet. En over Amerika mogen we het ook niet hebben..
Ik dacht dat dit het 'gezelligste forum over de Verenigde Staten van Amerika' was? Gezellig klinkt dit iig allemaal niet. En over Amerika mogen we het ook niet hebben..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ach in Nederland heb je Hypotheekrenteaftrek en de banken stimuleren je dan om van die lekkere hypotheken te nemen waarbij je alleen rente aflost. Dus als we het over schulden gaan hebben tussen de VS en NL, kunnen die Nederlandse banken er ook wat van.
Dit geldt dan alleen voor particuliere Nederlanders natuurlijk. Als je als bedrijf een lening wilt dan moet je de boekhouding voor de Tweede Wereldoorlog er nog bij halen anders durven ze je nog geen euro te geven...is dit tegenwoordig in de USA ook zo? Bedrijven hebben de grootste moeite om banken mee te krijgen.
Dit geldt dan alleen voor particuliere Nederlanders natuurlijk. Als je als bedrijf een lening wilt dan moet je de boekhouding voor de Tweede Wereldoorlog er nog bij halen anders durven ze je nog geen euro te geven...is dit tegenwoordig in de USA ook zo? Bedrijven hebben de grootste moeite om banken mee te krijgen.
Daarnaast moet je de radio in Nederland eens luisteren. Al die spotjes over financiele leningen: "500 euro nodig? bel 0900-huppeldepup en binnen 24 uur op je rekening"(zal wel met 20% rente zijn) of "stuur nu je goud naar ons en ontvang binnen 24 uur het geld op je rekening" (als je je goud gaat opsturen, doe je dat ook niet omdat je er zo ruim bij zit)
En dan al die autodealers met 0% rente? Dat zijn gewoon uitgestelde betalingen...
Maar een schuld is pas een probleem als je die niet meer kan afbetalen. Want volgens mij staan in de USA ook al die deurwaarders voor je deur als je even niet op tijd je schulden aflost
En dan al die autodealers met 0% rente? Dat zijn gewoon uitgestelde betalingen...
Maar een schuld is pas een probleem als je die niet meer kan afbetalen. Want volgens mij staan in de USA ook al die deurwaarders voor je deur als je even niet op tijd je schulden aflost

- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben het wel met River Cola eens dat er wel erg scherp en persoonlijk gereageerd wordt op de TS, met name door Petra.
Ik zie zijn opmerkingen echt niet als Amerika bashen of zichzelf op de borst slaan.
En ik snap die uitdrukking ook niet "als ik dat over Nederland zeg krijg ik het hele forum over me heen". Er worden hier regelmatig op topic's geschreven over negatieve aspecten van Nederland en nooit meer terug willen naar Nederland enz. Volgens mij krijgen die mensen echt niet het hele forum over zich heen, er wordt meestal normaal over gediscusieerd.
Over Amerika wordt hier op het forum heel veel positiefs gezegd, we zijn tenslotte allemaal dol op dat land.
En eerlijk gezegd heb ik door diverse Amerikaanse t.v. programma's ook de indruk gekregen dat er best een grote groep mensen in Amerika is die de schuldenlast niet meer aankan. En dat het heel makkelijk is om rond te lopen met 10 verschillende creditcards met hoge rente die men niet meer af kan lossen.
Bij Oprah werd dit ook als een groot nationaal probleem aangeduid een paar jaar geleden. Zo vreemd is het dan toch niet dat een Nederlander die indruk van Amerika heeft?
Van die mensen die ik in die programma's heb gezien wist niemand van hun familie en vrienden dat ze zoveel schulden hadden, want daar schaamden ze zich erg voor.
Dus in ieders omgeving (ook in de mijne ) kunnen dit soort mensen zitten, ook al denk je van niet.
En dat veel Neder-Amerikanen iets anders met lenen omgaan begrijp ik ook wel, want het zijn tenslotte van oorsprong Nederlanders, dus zuinig hè.
Ik zie zijn opmerkingen echt niet als Amerika bashen of zichzelf op de borst slaan.
En ik snap die uitdrukking ook niet "als ik dat over Nederland zeg krijg ik het hele forum over me heen". Er worden hier regelmatig op topic's geschreven over negatieve aspecten van Nederland en nooit meer terug willen naar Nederland enz. Volgens mij krijgen die mensen echt niet het hele forum over zich heen, er wordt meestal normaal over gediscusieerd.
Over Amerika wordt hier op het forum heel veel positiefs gezegd, we zijn tenslotte allemaal dol op dat land.
En eerlijk gezegd heb ik door diverse Amerikaanse t.v. programma's ook de indruk gekregen dat er best een grote groep mensen in Amerika is die de schuldenlast niet meer aankan. En dat het heel makkelijk is om rond te lopen met 10 verschillende creditcards met hoge rente die men niet meer af kan lossen.
Bij Oprah werd dit ook als een groot nationaal probleem aangeduid een paar jaar geleden. Zo vreemd is het dan toch niet dat een Nederlander die indruk van Amerika heeft?
Van die mensen die ik in die programma's heb gezien wist niemand van hun familie en vrienden dat ze zoveel schulden hadden, want daar schaamden ze zich erg voor.
Dus in ieders omgeving (ook in de mijne ) kunnen dit soort mensen zitten, ook al denk je van niet.
En dat veel Neder-Amerikanen iets anders met lenen omgaan begrijp ik ook wel, want het zijn tenslotte van oorsprong Nederlanders, dus zuinig hè.

- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Ik ben het ook wel met rivercola eens. Ik heb ooit op het forum gezegd dat Amerikanen veel 'patriottischer' zijn dan Nederlanders/Belgen. Toen werd er ook scherp op gereageerd. Tot op vandaag weet ik nog steeds niet wat daar verkeerd aan was. Ik vind het persoonlijk geen scheldwoord of zelfs geen woord met een negatieve beladenheid.
Als Belg, die zo goed als nooit in Nederland komt, vind ik dat er veel negatieve dingen over Nederland verteld worden. Soms denk ik wel eens , allee, jongens, over jullie eigen land zoveel negatieve opmerkingen. Ik meen dat ik daar als niet Nerderlandse best een onafhankelijker beeld van heb.
Over Amerika heb ik geen beeld. Ik ga er op reis en daar blijft het bij. Ik heb geen emigratieplannen. Maar er wordt zeker vééél meer positief verteld dan over Nederland.
Ik heb het nooit anders geweten op het forum. Nu en dan komt deze irritatie boven en wordt er eens heftig gereageerd.
Trouwens
Bij mijn weten is er geen enkele Amerikaan op het forum. Alleen allochtone Amerikanen
(oeioeioei)
Als Belg, die zo goed als nooit in Nederland komt, vind ik dat er veel negatieve dingen over Nederland verteld worden. Soms denk ik wel eens , allee, jongens, over jullie eigen land zoveel negatieve opmerkingen. Ik meen dat ik daar als niet Nerderlandse best een onafhankelijker beeld van heb.
Over Amerika heb ik geen beeld. Ik ga er op reis en daar blijft het bij. Ik heb geen emigratieplannen. Maar er wordt zeker vééél meer positief verteld dan over Nederland.
Ik heb het nooit anders geweten op het forum. Nu en dan komt deze irritatie boven en wordt er eens heftig gereageerd.
Trouwens

Groetjes,
Carine
Carine
Misschien moeten we maar een nieuw land beginnen...de noordpool is nog vrij, iemand? 

- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nee dank je, veel te koud.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
mmm, zou het op de zuidpool warmer zijn?DejaVu schreef:Misschien moeten we maar een nieuw land beginnen...de noordpool is nog vrij, iemand?

Groetjes,
Carine
Carine
Eens met het meeste wat gezegd is. Dank RiverCola, je was wat directer dan ik.
Ik hou van beide landen en zal dat ook altijd blijven doen maar dat wil niet zeggen dat ik blind ben voor alles wat minder fijn of minder geregeld is in beide landen. In dat opzicht vind ik het heel fijn dat er op dit forum over gesproken kan en mag worden en ik zou het jammer vinden als dat ineens meer mag.
Ik hou van beide landen en zal dat ook altijd blijven doen maar dat wil niet zeggen dat ik blind ben voor alles wat minder fijn of minder geregeld is in beide landen. In dat opzicht vind ik het heel fijn dat er op dit forum over gesproken kan en mag worden en ik zou het jammer vinden als dat ineens meer mag.
- tcoppers
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Ik ben het ook helemmal eens met RiverCola en schrok ook behoorlijk van die opmerkingen.
Maar dat valt mij al langer op dat op bepaalde onderwerpen heel raar gereagereerd wordt door
sommige Neder-Amerikanen. Maar heb dan altijd gedacht dat dat aan mij lag.
Theo
Maar dat valt mij al langer op dat op bepaalde onderwerpen heel raar gereagereerd wordt door
sommige Neder-Amerikanen. Maar heb dan altijd gedacht dat dat aan mij lag.
Theo
Groetjes Theo.
Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik zie inderdaad, dat ik in dit topic nogal scherp heb gereageerd en geef mijn excuses daarvoor. Nogmaals mijn verontschuldigingen, vooral aan Forgeron. Nu graag weer verder on topic en de meta discussie kan klaar zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Volledig aflossingsvrij kan niet meer. Bericht van 1 augustus 2011 @ http://www.nrc.nl/nieuws/2011/08/01/str ... andert-er/DejaVu schreef:Ach in Nederland heb je Hypotheekrenteaftrek en de banken stimuleren je dan om van die lekkere hypotheken te nemen waarbij je alleen rente aflost. Dus als we het over schulden gaan hebben tussen de VS en NL, kunnen die Nederlandse banken er ook wat van.
En dit soort strengere regels komen bij allerlei soorten leningen. Een credit-card krijgen is ook niet meer zo makkelijk als vroeger. Zie hieronder het waarom..Strengere hypotheekregels: wat verandert er concreet?
Vanaf vandaag worden de regels voor het krijgen van een hypotheek om een woning te kopen strenger. Wat verandert er concreet en wat zijn de gevolgen?
De volledig aflossingsvrije hypotheek is verleden tijd. Kopers van huizen moeten minimaal de helft van de waarde van hun woning aflossen op de hypotheek, binnen dertig jaar. Een hypotheek mag niet hoger zijn dan 106 procent van de marktwaarde van de woning. Ook wordt het moeilijker om af te wijken van de inkomensnorm.
De verscherpte regelgeving is vastgelegd in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen uit 2006. Banken en verzekeraars zeggen deze nieuwe code strikt na te zullen leven. De ruimte voor hogere hypotheken bij uitzonderingsgevallen (bijvoorbeeld gunstig carrièreperspectief) wordt beperkt, maar blijft bestaan.
Dit soort overheidsbemoeienis zie ik in Amerika nog niet snel gebeuren omdat het hele systeem daar op Financing gebouwd is..Waarom worden de regels strenger?
Breed leeft het idee dat huizenkopers zich te veel in de schulden steken. De totale hypotheekschuld in Nederland bedraagt circa 632 miljard euro, volgens De Nederlandsche Bank. De angst is dat veel huiseigenaren bij financiële problemen hun lasten niet meer kunnen opbrengen, of met een restschuld achterblijven bij gedwongen verkoop tegen een lagere prijs. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) pleitte in 2009 voor afschaffing van tophypotheken, maar zwakte dat voorstel later af tot aflossing van het topgedeelte binnen vijf tot zeven jaar. In overleg met de AFM en het ministerie van Financiën kwamen de banken en verzekeraars met de huidige aanscherping van de gedragscode.
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit zijn flitskredieten. Maximaal 750 euro en looptijd 21 dagen. En inderdaad, met 20% rente. Maar goed, je kunt je daarmee niet voor hele hoge bedragen in de schulden steken gelukkig.DejaVu schreef:Daarnaast moet je de radio in Nederland eens luisteren. Al die spotjes over financiele leningen: "500 euro nodig? bel 0900-huppeldepup en binnen 24 uur op je rekening"(zal wel met 20% rente zijn) of "stuur nu je goud naar ons en ontvang binnen 24 uur het geld op je rekening" (als je je goud gaat opsturen, doe je dat ook niet omdat je er zo ruim bij zit)
Vind het alleen wel een domme reclame

'owjee, ik sta rood, ik bel maar even dat nummer en dan sta ik niet meer rood' . Rood staan kost ook geld maar nog altijd minder dan het flitskrediet

Overigens zijn hier ook weer nieuwe regels voor ingesteld. Zie hieronder:
Nibud en AFM waarschuwen voor flitskrediet
Aanbieders van flitskredieten houden zich nog niet allemaal aan de nieuwe regels. Daarvoor waarschuwen het budgetinstituut Nibud en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Bij een flitskrediet wordt een klein bedrag voor een korte periode geleend. Vaak worden deze leningen tegen hoge administratiekosten via internet afgesloten.
Sinds 1 juni moeten aanbieders een vergunning hebben en mag maximaal 16 procent rente worden berekend. Geldverstrekkers omzeilen dat volgens Nibud en AFM door veel geld te vragen voor een spoedoverboeking, een advies over verzekeringen of garantiestelling.
Vrienden of familie
Het Nibud zegt dat rood staan vaak goedkoper is dan een flitskrediet. Ook is het volgens het Nibud vaak voordeliger zijn om geld van vrienden of familie te lenen. Wel moeten er dan goede afspraken over terugbetaling worden gemaakt.
De AFM adviseert om op haar site te checken of de aanbieder wel een vergunning heeft. Een aantal van de verstrekkers biedt de snelle leningen "mogelijk zelfs aan zonder vergunning", stelt de toezichthouder. Deze partijen zijn inmiddels op de regels en vergunningseisen gewezen. Als ze zich hier niet aan houden, dreigen er sancties.
Het Nibud waarschuwt dat veel particulieren vaak spijt hebben van leningen en de financiële verplichtingen als een last ervaren. "Dit zijn vooral mensen die de voorbereiding niet zo nauw hebben genomen en zich niet goed hebben laten informeren over de rente, aflossing en voorwaarden van de lening. Zij moeten maandelijks meer afbetalen dan zij vooraf hadden gedacht."
Dan heb je toch niet goed opgelet. Het is sinds de crisis veel moeilijker om een hypotheek te krijgen, daar de regels stricter zijn geworden. De stated-income loans zijn niet meer mogelijk (tenzij via private investors en met een mega downpayment). En de regels voor de Pivate Mortgage insurance zijn aangepast. Ook gelden er nieuwe regels voor credit cards wat betreft de rentes enz. De huizenprijzen zijn hier zwaar gekelderd, maar er zijn maar weinig mensen die op dit moment in aanmerking komen voor een hypotheek.Njit schreef: Dit soort overheidsbemoeienis zie ik in Amerika nog niet snel gebeuren omdat het hele systeem daar op Financing gebouwd is..
De totale Nederlandse hypotheekschuld is een van de grootsten ter wereld, mede in stand gehouden door de hypotheekrente aftrek. Hier in Amerika heb je een downpayment, dus in principe financier je nooit meer dan 100% van je huis waarde, vaak maximaal maar 95%. Tophypotheken waarbij 110% van het huis werd gefinancieerd was in Nederland nog mogelijk tot diep in de crisis. Nu hebben ze die regels ook aangescherpt, maar het mag nu nog wel maximaal 106% zijn. Stel dat je huis dus 200.000 waard is, dan mag je 212.000 financieren. Stijgt de waarde van je woning niet of sterker nog, daalt deze, dan zit je dus direct al minimaal 12.000 in de min. Wat dat betreft is de downpayment zo gek nog niet.
Ook is het in Nederland zo dat er wel wordt gekeken naar hoe je je leningen af betaalt. Doe je dat namelijk niet, dan kom je bij de BKR te staan. Zelfs bij het niet betalen van een mobiele telefoonrekening van 20 euro kwam je daar al op te staan en hierdoor kon je geen hypotheek krijgen. De telecom maatschappijen hebben zelf besloten om deze achterstallige betalingen niet meer door te geven aan het BKR, omdat ze vonden dat dit te verstrekkende gevolgen had. Maar het BKR wilde het nog wel graag.
Ik zie in beide landen sinds de crisis verbeteringen, maar er zijn in beide landen nog wel redelijk wat misstanden. Ik heb ook geen probleem met lenen op zich. Uiteindelijk blijf je toch zelf verantwoordelijk. Ik heb ook meerdere malen wat met uitgestelde betaling gekocht in Nederland via Primeline. Men verklaarde mij altijd voor gek, maar als je netjes binnen de 10 maanden af betaalt dan heb je inderdaad geen rente betaald. Niets aan de hand dus, maar wel goed op blijven letten.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ik dacht dat men in de VS ook een soort hypotheekrente aftrek kende.OscarG schreef:De totale Nederlandse hypotheekschuld is een van de grootsten ter wereld, mede in stand gehouden door de hypotheekrente aftrek. Hier in Amerika heb je een downpayment, dus in principe financier je nooit meer dan 100% van je huis waarde, vaak maximaal maar 95%. Tophypotheken waarbij 110% van het huis werd gefinancieerd was in Nederland nog mogelijk tot diep in de crisis. Nu hebben ze die regels ook aangescherpt, maar het mag nu nog wel maximaal 106% zijn. Stel dat je huis dus 200.000 waard is, dan mag je 212.000 financieren. Stijgt de waarde van je woning niet of sterker nog, daalt deze, dan zit je dus direct al minimaal 12.000 in de min. Wat dat betreft is de downpayment zo gek nog niet.
En we kunnen wel de hypotheekrente aftrek in Nederland gaan weghalen, maar wat denk je dat er dan gebeurt? Dan stort direct de hele economie voor langere tijd in elkaar en kunnen velen hun huis niet meer betalen. Een hypotheekrente aftrek zal zeer langzaamaan afgebouwd moeten worden.
Een groter probleem is de tophypotheek. Meer financieren dan je huis waard is? Wel een hele mooie manier om in de financiële ellende te komen.
Ik kom een beetje laat in deze discussie, maar ik denk dat je niet alle Amerikanen op een hoop kan gooien. Ik heb het gevoel dat er nogal een verschil is tussen cultuur (je krijgt het sparen van huis uit mee of niet) maar vooral ook tussen de verschillende generaties. Hoe waar dit is heb ik proberen op te zoeken maar vindt er zo snel geen goed artikel over. Ik denk dat de oudere generaties veel meer sparen en niet op afbetaling kopen dan de jongere generaties.
Er zijn wel wat statistieken over hoeveel ze uitgeven http://www.gallup.com/poll/122546/boome ... arply.aspx
Toch nog wat over generaties en geld management gevonden, hoewel ik niet het hele artikel kan krijgen. Over hoe de verschillende generaties tegen hun financien aankijken: http://blogs.wsj.com/financial-adviser/ ... od=WSJBlog
Er zijn wel wat statistieken over hoeveel ze uitgeven http://www.gallup.com/poll/122546/boome ... arply.aspx
Toch nog wat over generaties en geld management gevonden, hoewel ik niet het hele artikel kan krijgen. Over hoe de verschillende generaties tegen hun financien aankijken: http://blogs.wsj.com/financial-adviser/ ... od=WSJBlog
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- DixieChick
- Amerika-expert
Toen ik de eerste keer hier kwam wonen, weet ik nog dat het eerste dat mij opviel is dat iedereen zulke mooie, nieuwe auto's had. Dat terwijl in Nederland je veel meer oudere auto's zag rondrijden. Pas toen ik hoorde dat de meeste mensen hier hun auto op afbetaling kochte, snapte ik hoe dat kwam:)
Ik denk dat, met name de laatste jaren, de meeste mensen wel bewuster zijn geworden van de noodzaak van sparen, niet veel lenen, en je credit card meteen af betalen. En ik denk zeker dat er een periode is geweest dat hier the sky the limit was, maar ik weet zeker dat die periode in Nederland ook is geweest.
Ik vind het wel grappig dat iemand schreeft dat natuurlijk de NederAmerikanen hier zuinig zijn, want het zijn Nederlanders, want mijn man (een echte Amerikaan) was toch echt al zo zuinig toen ik hem leerde kennen hoor
Wij kopen in principe nooit iets dat we niet ook zo zouden kunnen betalen, ook al doen we dat dan, in het geval van de auto's, misschien op afbetaling. En ik zie dat heel veel Amerikanen om mij heen doen hoor.
Wat mij wel opvalt, en daarin moet ik de topic starter wel gelijk geven, is dat mijn studenten zich echt veel rijker rekenen dan mijn studenten in Nederland. Dure coach tassen, auto's die twee keer zoveel kosten als die van mij, designer schoenen, en dat gaat, volgens hen, allemaal van de credit card/student loans. Dat heb ik in Nederland nooit zo gezien, en daar heb ik soms wel moeite mee (en gelukkig sommige van mijn studenten ook). Ze rekenen zich nu rijk, maar als straks de rekening komt....
Ik denk dat, met name de laatste jaren, de meeste mensen wel bewuster zijn geworden van de noodzaak van sparen, niet veel lenen, en je credit card meteen af betalen. En ik denk zeker dat er een periode is geweest dat hier the sky the limit was, maar ik weet zeker dat die periode in Nederland ook is geweest.
Ik vind het wel grappig dat iemand schreeft dat natuurlijk de NederAmerikanen hier zuinig zijn, want het zijn Nederlanders, want mijn man (een echte Amerikaan) was toch echt al zo zuinig toen ik hem leerde kennen hoor

Wat mij wel opvalt, en daarin moet ik de topic starter wel gelijk geven, is dat mijn studenten zich echt veel rijker rekenen dan mijn studenten in Nederland. Dure coach tassen, auto's die twee keer zoveel kosten als die van mij, designer schoenen, en dat gaat, volgens hen, allemaal van de credit card/student loans. Dat heb ik in Nederland nooit zo gezien, en daar heb ik soms wel moeite mee (en gelukkig sommige van mijn studenten ook). Ze rekenen zich nu rijk, maar als straks de rekening komt....
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- DixieChick
- Amerika-expert
Volgens mij kunnen we alleen onze property tax aftrekken, en dat is het...helemaal zeker weten doe ik het echt niet.Hockey schreef:
Ik dacht dat men in de VS ook een soort hypotheekrente aftrek kende.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2169 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude