Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn Amerikaanse supermarkten zo duur?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Airmiles
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Waarom zijn Amerikaanse supermarkten zo duur?

Bericht door Airmiles »

Met deze vraag loop ik al een tijdje. Wat maakt het nu zo prijzig?
Natuurlijk hebben ook zij aanbiedingen en vond ik met name de prijs van fruit bij Walmart best laag. Hetzelfde geldt voor B-merken, maar de kwaliteit daarvan is ook heel vaak onder de maat. Maar als je Walmart vergelijkt met bijvoorbeeld Safeway is die laatste echt veel duurder.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarom zijn Amerikaanse supermarkten zo duur?

Bericht door Dento »

De Albert Heijn is ook veel duurder dan de Lidl of de Aldi.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind dit een beetje vreemde vraag. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je koopt.

In Amerika hebben ze ook A, B en C merken dus daar hangt het al vanaf. Ik weet niet welke kwaliteit je dan onder de maat vindt. Verder zal je duurder uit zijn in Amerika als Europeaan als je allemaal "Europese" produkten gaat kopen omdat ze je bekend voorkomen. En dan heb je ook nog zoiets als bijvoorbeeld vis. Als je vis koopt in een gebied waar geen oceaan in de buurt is, zal die ook duurder zijn.

Dus ik denk dat je misschien een beetje specifieker moet zijn met wat je dan precies zo duur vindt. Ik vind de meeste dingen namelijk heel goedkoop behalve dingen als zalm, medicijnen of deli produkten. Groenten zijn naar verhouding van de overige produkten duur denk ik. Hiermee bedoel ik, voor $1,99 koop ik een kant-en-klaar maaltijd bloemkool en voor een verse hele bloemkool betaal ik $3,00. Dat vind ik jammer. Maar dan nog is het volgens mij goedkoper dan in Nederland.

En inderdaad. Walmart kan met prijzen stunten omdat ze mega groot zijn en een Safeway is kleiner dus die zullen ook wat duurder zijn. Dit lijkt me een vrij logisch geheel niet?
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Huh? Ik vond juist de supermarkten in Nederland zo onwijs duur toen ik eerder dit jaar een weekje terug was. Hier in Utah is lekker fruit trouwens wel duur en moeilijk te vinden. Tenminste in ons kleine stadje, in SLC is het al een stuk makkelijker.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bij supermarkten in de klasse van Safeway (die hebben we hier niet, maar wel Hy-Vee en Price Chopper) kopen wij vooral uit de aanbiedingen. Elke week krijgen we een mooie folder binnen. In Nederland deed ik dat ook met de Bonus. Met al het nare weer in de wereld zijn allerlei producten dit jaar stukken duurder (slechte oogst door hitte, overstromingen, noem maar op), dat is niet alleen in de VS zo, maar ook in NL.

Groente is hier inderdaad vaak wat duurder, andere producten zijn weer goedkoper. Veel dingen zijn ook in andere maten. Melk (en vaak Orange Juice) koop je in gallons (of, afhankelijk van het merk in halve gallons), dat is 3.78 liter. Logisch dat dat stukken duurder is dan de literverpakkingen in NL.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

De opmerking van Dento zegt het m.i. helemaal :thumbup:
Michelle1711
Amerika-ontdekker

Bericht door Michelle1711 »

Ik vond het wel meevallen eigenlijk. Fruit was wel redelijk prijzig naar mijn mening.
2009 Rondreis Florida
2010 Rondreis West-Amerika
2011 Rondreis Oost & Zuid Amerika
2012 Rondreis West-Amerika
2014 New York
2015 Canada & Amerika
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Vooral groente en fruit (en laten we dat nou veel eten...) is duur, de andere boodschappen vallen mee, je koopt vaak een veel grotere verpakking dan in NL, het lijkt duur, maar vaak is dat niet zo.
Behalve natuurlijk de watermeloenen in het seizoen :clap:
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Clint schreef: Met al het nare weer in de wereld zijn allerlei producten dit jaar stukken duurder (slechte oogst door hitte, overstromingen, noem maar op), dat is niet alleen in de VS zo, maar ook in NL.
In Vlaanderen zijn de groenten op dit ogenblik historisch goedkoop, dus ik ga er gemakshalve vanuit dat dit in NL ook zo zal zijn omdat het klimaat in beide gebieden toch vergelijkbaar is.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Wat ik inderdaad wel lastig vind in de Amerikaanse supermnarkten is dat alles in zulke grote verpakkingen zit.
Als vakantieganger met een niet zo grote koelbox is dat best wel lastig. Soms moesten we echt moeite doen om een niet zo groot pak melk of jus d'orange te vinden. En sommige dingen kochten we maar helemaal niet omdat je het alleen in enorme hoeveelheden kon krijgen.
Bij ons zijn de pakken meestal 1 liter of een kg.

Verse groente en fruit vond ik inderdaad veel duurder in Amerika. Het zag er vaak wel heel mooi opgepoetst uit.

Marjon
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Ik vind de Walmart wel altijd echt heel goedkoop; de verschillen in prijzen zijn soms ook echt gigantisch, zeg twee keer zo duur. Bijvoorbeeld een 2l fles cola bij de Walmart vaak $1 of $1.25 en bij andere zaken vaak rond de $2. Maar met heel veel merk-artikelen geldt dat. Dus in principe kopen wij de standaard merkartikelen (ijs, drinken, sportdrank, snoep, koeken, etc) allemaal bij de Walmart. Fruit, groente en vlees kopen wij eigenlijk zelden bij de Walmart, net als vers brood en zo. Daar vind ik de kwaliteit altijd toch net wat minder dan bij Publix, Safeway e.d. Dat is altijd wel wat duurder, en heb ook wel het gevoel dat groenten en fruit toch altijd wel prijziger zijn dan in NL, maar is zeker weer niet altijd zo. Over het algemeen zijn de boodschappen voor mijn gevoel veel goedkoper dan in NL; alleen je hebt alles in veel grotere verpakkingen :lol: !

Ik heb afgelopen vakantie veel aardbeien op (what's new :mrgreen: ) en die zijn echt veel goedkoper dan in NL :lol: !
Laatst gewijzigd door MattRob op 19 aug 2011, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Vraagje. Had je ten tijde van betalen wel een Safeway Clubcard?

:mrgreen: Wij moesten altijd lachen om de prijzen. Zonder clubcard: $ 7,99. Met clubcard $ 1,99.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik denk dat Amerikaanse supermarkten niet zo zeer heel duur zijn maar dat Nederlandse supermarkten erg goedkoop zijn, misschien zelfs té goedkoop.
Een aantal jaren hebben we flinke supermarkt-oorlogen gehad waardoor de prijzen erg daalden. Volgens mij zijn de prijzen de afgelopen jaren langzaam aan weer iets gestegen zijn. Maar als je naar Frankrijk of Duitsland gaat zul je ook merken dat de prijzen daar flink hoger liggen dan in Nederland.

Ik vermoed dat de Nederlander daardoor een beetje een verkeerd beeld heeft van de waarde van voedsel.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Huh? We geven hier in de VS zo ontzettend veel minder geld aan boodschappen uit dan in Nederland (ik hield het in Nederland bij, en hier ook). We gaan voor de meeste grote aankopen ook naar Walmart of een goedkope supermarkt, en lekker brood maken we zelf, of halen we bij de duurdere plekken. Fruit bij de goedkope supermarkt is minder dan wat we in Nederland betaalden, maar ik wil dit dan vaak niet meer dan twee dagen laten liggen. De duurdere supermarkten gebruiken we dan ook voornamelijk voor de verse dingen.
Ben toch wel benieuwd naar wat voorbeelden met prijzen erbij.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

vana schreef:Soms moesten we echt moeite doen om een niet zo groot pak melk of jus d'orange te vinden.
Vreemd, bij de supermarkten waar ik kom staan er drie groottes naast elkaar in het schap. De kleinste is ongeveer 0,7 liter schat ik. Dat is bij de jus d'orange net zo.
SemJes schreef:Huh? We geven hier in de VS zo ontzettend veel minder geld aan boodschappen uit dan in Nederland (ik hield het in Nederland bij, en hier ook).
Ik ook inderdaad, en zeker als je als toerist komt en dus profijt hebt van de goedkope dollar kan ik er niet bij dat het zoveel duurder zou zijn. Het al eerder aangehaalde verse fruit is volgens inderdaad duurder hier, maar voor de rest kan ik zo snel niet iets bedenken. Maar voor dat soort dingen kijk ik altijd naar wat er in de aanbieding is en dat eet ik dan. En je kunt bv appels in grote zakken kopen en dan valt het echt wel mee. Maar koop je vier appels in zo'n piepschuimen bakje, dan is het inderdaad een stuk duurder. Maar ik denk dat als je hier woont, je vanzelf leert welke dingen waar goedkoper zijn en dat bepaalde dingen bv op farmer's markets te vinden zijn. En als toerist weet je dat natuurlijk niet, dat zou ik in andere plaatsen dan waar ik woon ook niet weten.
"Keep Georgia On Your Mind"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bandido schreef:
vana schreef:Soms moesten we echt moeite doen om een niet zo groot pak melk of jus d'orange te vinden.
Vreemd, bij de supermarkten waar ik kom staan er drie groottes naast elkaar in het schap. De kleinste is ongeveer 0,7 liter schat ik. Dat is bij de jus d'orange net zo.
Hier hetzelfde, zowel bij Walmart, King Soopers en Safeway.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik vond het in de VS niet duurder dan in Nederland, alleen het fruit en de groente vond ik duur.
Bandido schreef: Vreemd, bij de supermarkten waar ik kom staan er drie groottes naast elkaar in het schap. De kleinste is ongeveer 0,7 liter schat ik. Dat is bij de jus d'orange net zo.
.
Wij hebben echt moeten zoeken naar kleine pakken 2 % milk, maar misschien hebben we dan niet goed gekeken of waren ze net op steeds.
Kleine pakjes koek konden we ook maar moeilijk vinden en kleine zakjes zoutjes ook niet. De zakken chips waren bijvoorbeeld enorm groot. Wij gingen meestal naar de Safeway of Walmart.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik denk dat jullie dan echt pech hebben gehad, want zout kun je ook in alle maten krijgen, en zakken chips zijn ook te krijgen in maten die echt niet verschillen van Nederland.

Onze website | Mijn blog
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

In mijn Walmart hebben ze de laatste tijd niet eens meer 'Family Size' zakken chips. Ik was er toevallig speciaal naar op zoek voor een feestje.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

vana schreef:Wij hebben echt moeten zoeken naar kleine pakken 2 % milk.
Pakken zie je hier inderdaad niet zo veel, of bijna nooit. Meestal zijn die kleinere verpakkingen plastic flesjes.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer