Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe Amerikanen met geld omgaan...
Re: Hoe Amerikanen met geld omgaan...
Bingo, de VS kent inderdaad ook een (soort van) hypotheekrente aftrek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_mortg ... ted_States.
Niet identiek aan de regeling in Nederland, maar de regeling bestaat wel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_mortg ... ted_States.
Niet identiek aan de regeling in Nederland, maar de regeling bestaat wel.
-
- Amerika-expert
Je kan wel je hypotheek betalingen aftrekken hier. Althans wij doen dat elk jaar trouw.
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat Amerika en zijn inwoners niet wereldwijd bekend staan om verantwoorde wijze hoe ze altijd met geld omgaan. Niet dat Nederlanders dat wel zijn, maar denk dat ze veelal wel bewuster met geld omgaan.
Voor mijn gevoel hebben Amerikanen veel vaste (niet altijd van 1e levensbehoeften belangzijnde) lasten. En ik zie zeker wel wat topic starter bedoeld. Mensen die beiden werken en een goed inkomen hebben, maar toch van pay check tot pay check leven. Ik zie veel dingen die ik anders zou doen, zoals dan maar een kleinere auto of wat minder uit eten. Wij weten inmiddels dat je op de payday vrijdag avond vroeg in een restaurant moet zijn omdat het dan heel druk is en je langer moet wachten op een tafeltje. Zo ook in super markten, als het de eerste of het derde weekend van de maand is is het druk. Zelfde bij de benzine pomp. Winkels baseren daar ook hun reclames op. Want dan is er weer geld beschikbaar.
Dat soort dingen heb ik in Nederland nooit zo gezien. Al zullen er ook mensen zijn die van maand tot
maand leven. En geen spaar tegoed hebben om een x tal maanden zonder inkomen op te vangen.
Merk wel dat ik dat soort dingen, hoe erg het ook klinkt niet meer zo uitzonderlijk vind. Terwijl toen wij hier net waren ik daar van stond te kijken. Het zunige Hollandertje, zit nog steeds diep in me geworteld, maar toch veranderd je ziens wijze met sommige dingen. Al shop ik nog gewoon bij de Aldi

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat Amerika en zijn inwoners niet wereldwijd bekend staan om verantwoorde wijze hoe ze altijd met geld omgaan. Niet dat Nederlanders dat wel zijn, maar denk dat ze veelal wel bewuster met geld omgaan.
Voor mijn gevoel hebben Amerikanen veel vaste (niet altijd van 1e levensbehoeften belangzijnde) lasten. En ik zie zeker wel wat topic starter bedoeld. Mensen die beiden werken en een goed inkomen hebben, maar toch van pay check tot pay check leven. Ik zie veel dingen die ik anders zou doen, zoals dan maar een kleinere auto of wat minder uit eten. Wij weten inmiddels dat je op de payday vrijdag avond vroeg in een restaurant moet zijn omdat het dan heel druk is en je langer moet wachten op een tafeltje. Zo ook in super markten, als het de eerste of het derde weekend van de maand is is het druk. Zelfde bij de benzine pomp. Winkels baseren daar ook hun reclames op. Want dan is er weer geld beschikbaar.
Dat soort dingen heb ik in Nederland nooit zo gezien. Al zullen er ook mensen zijn die van maand tot
maand leven. En geen spaar tegoed hebben om een x tal maanden zonder inkomen op te vangen.
Merk wel dat ik dat soort dingen, hoe erg het ook klinkt niet meer zo uitzonderlijk vind. Terwijl toen wij hier net waren ik daar van stond te kijken. Het zunige Hollandertje, zit nog steeds diep in me geworteld, maar toch veranderd je ziens wijze met sommige dingen. Al shop ik nog gewoon bij de Aldi

Eens. Maar een reputatie is iets anders dan een feit. En dat was wat kriebelde bij veel mensen die zich irriteerden in het begin.Staceybeesie schreef:Ik denk dat we wel kunnen stellen dat Amerika en zijn inwoners niet wereldwijd bekend staan om verantwoorde wijze hoe ze altijd met geld omgaan.
Werk eens op een finance afdeling in een bedrijf waar je ook de salarissen doet en kijk dan eens hoeveel Nederlanders een voorschot op hun salaris vragen. Hoeveel mensen een beslaglegging op het salaris hebben. Maar de mensen die daar werken worden (terecht) geacht hun mond te houden daarover. Het blijven vertrouwelijke gegevens.Staceybeesie schreef: Mensen die beiden werken en een goed inkomen hebben, maar toch van pay check tot pay check leven.
Dat soort dingen heb ik in Nederland nooit zo gezien.
En is Nederland niet het land dat de uitspraak "aan het eind van mijn geld heb ik steeds een stukje maand over" heeft uitgevonden?
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Lijkt me wel logisch aangezien dat een zin in het Nederlands is 

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ik ben blij dat de discussie een positieve en inhoudelijke wending heeft genomen.
Het is erg interessant om alle andere ervaringen te lezen en ik word extra vrolijk van alle linkjes naar interessant ander materiaal.

Het is interessant om te zien hoe generaties verschillen, en hoe optimistisch de jongere generatie (nog) is.ANY schreef:Ik denk dat de oudere generaties veel meer sparen en niet op afbetaling kopen dan de jongere generaties.
Er zijn wel wat statistieken over hoeveel ze uitgeven http://www.gallup.com/poll/122546/boome ... arply.aspx
Toch nog wat over generaties en geld management gevonden, hoewel ik niet het hele artikel kan krijgen. Over hoe de verschillende generaties tegen hun financien aankijken: http://blogs.wsj.com/financial-adviser/ ... od=WSJBlog
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het is hier eenvoudig (in de USA) om te vallen voor de vele luxe dingen die hier aangeboden worden.
Je kan hier gewoon naar de Porsche dealer stappen en een proefrit gaan maken. Men doet daar niet moeilijk over omdat er genoeg mensen zijn die een Porsche moeten hebben ookal is dat boven budget. Het gevolg is dat ze andere dingen moeten laten staan om de eindjes aan elkaar te knopen.
Je zal niet geloven in hoeveel mooie duurdere huizen ik in mijn carriere ben geweest waar bijna niks instond omdat men geen geld had voor een interieur. Als het van buiten maar duur leek
Een dure geleasde auto voor de deur (de maandelijkse lease bedragen zijn lager dan als je op afbetaling koopt) en een clunker om de kilometers in te maken omdat de lease auto maar 10000 mile per jaar mag rijden
Gelukkig kan het ook anders en in mijn vriendenkring is er maar een die geen cent te makken heeft.
Hij moest een nieuwe motor in zijn auto laten zetten en moest een lening hiervoor aangaan.
Zijn vrouw is gaan volunteren voor de school (nobel op zich) maar het zou verstandiger zijn als ze een baan zocht zodat ze wat meer lucht krijgen financieel. Dat snap ik dan weer niet. Een paar honderd in de maand zou al wel weer een hoop schelen.
Voor veel amerikanen is het trouwens vanzelfsprekend dat ze een lening op een auto hebben.
Vaak wordt de auto ingeruild op het moment dat ie afbetaald is.
Ik ben zelf een groot fan van Dave Ramsey. Misschien omdat ie er conservatieve geld gedachten op nahoudt.
Het belangrijkste als je in fin nood zit is om te kijken waar je geld naartoe gaat. Bij amerikanen is dat inderdaad veel naar rente. Daarom verbaast het me nog steeds dat de banken armlastig zijn want het kwam met scheppen naar binnen maar ok das weer een ander verhaal.
Feit is dat bijna niemand financieel aan de grond hoeft te zitten (als ze een baan hebben) Ook in Amerika niet.
Je uitgavenpatroon moet in overeenstemming zijn met je inkomen en dat betekent niet keeping up with the neighbors (die het net zo moeilijk hebben).
Forgeron gaf aan vrienden te hebben die 130k verdienen maar aktijd blut zijn.
Koop een cursus van Dave Ramsey. Een voor jezelf en een voor je vrienden. Zeg dat je een interessante cursus gaat doen en dat je dat zelf ook gaat doen en ook de cursus voor hun hebt genomen.
Dave Ramsey zegt wat ze fout doen. Jij niet. Zo bereik je wel je doel en blijft de vriendschap in tact.
Ik heb hem zelf ook gedaan. Had hem gelukkig niet nodig maar heb er ondanks dat veel van geleerd
Je kan hier gewoon naar de Porsche dealer stappen en een proefrit gaan maken. Men doet daar niet moeilijk over omdat er genoeg mensen zijn die een Porsche moeten hebben ookal is dat boven budget. Het gevolg is dat ze andere dingen moeten laten staan om de eindjes aan elkaar te knopen.
Je zal niet geloven in hoeveel mooie duurdere huizen ik in mijn carriere ben geweest waar bijna niks instond omdat men geen geld had voor een interieur. Als het van buiten maar duur leek
Een dure geleasde auto voor de deur (de maandelijkse lease bedragen zijn lager dan als je op afbetaling koopt) en een clunker om de kilometers in te maken omdat de lease auto maar 10000 mile per jaar mag rijden
Gelukkig kan het ook anders en in mijn vriendenkring is er maar een die geen cent te makken heeft.
Hij moest een nieuwe motor in zijn auto laten zetten en moest een lening hiervoor aangaan.
Zijn vrouw is gaan volunteren voor de school (nobel op zich) maar het zou verstandiger zijn als ze een baan zocht zodat ze wat meer lucht krijgen financieel. Dat snap ik dan weer niet. Een paar honderd in de maand zou al wel weer een hoop schelen.
Voor veel amerikanen is het trouwens vanzelfsprekend dat ze een lening op een auto hebben.
Vaak wordt de auto ingeruild op het moment dat ie afbetaald is.
Ik ben zelf een groot fan van Dave Ramsey. Misschien omdat ie er conservatieve geld gedachten op nahoudt.
Het belangrijkste als je in fin nood zit is om te kijken waar je geld naartoe gaat. Bij amerikanen is dat inderdaad veel naar rente. Daarom verbaast het me nog steeds dat de banken armlastig zijn want het kwam met scheppen naar binnen maar ok das weer een ander verhaal.
Feit is dat bijna niemand financieel aan de grond hoeft te zitten (als ze een baan hebben) Ook in Amerika niet.
Je uitgavenpatroon moet in overeenstemming zijn met je inkomen en dat betekent niet keeping up with the neighbors (die het net zo moeilijk hebben).
Forgeron gaf aan vrienden te hebben die 130k verdienen maar aktijd blut zijn.
Koop een cursus van Dave Ramsey. Een voor jezelf en een voor je vrienden. Zeg dat je een interessante cursus gaat doen en dat je dat zelf ook gaat doen en ook de cursus voor hun hebt genomen.
Dave Ramsey zegt wat ze fout doen. Jij niet. Zo bereik je wel je doel en blijft de vriendschap in tact.
Ik heb hem zelf ook gedaan. Had hem gelukkig niet nodig maar heb er ondanks dat veel van geleerd
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dave Ramsey, is dat die man met zijn radio show waar mensen dan via de telefoon komen vertellen hoeveel schulden ze hadden, wat hun inkomen is, en hoe ze van die schulden vanaf zijn geraakt, en dan mogen ze aan het einde van het gesprek roepen "We are debt free!"? Die hoor ik soms ook wel eens als ik onderweg ben. Daar hoor je nogal verhalen waarbij je je afvraagd hoe die mensen in hemelsnaam in zoveel schuld zijn geraakt. Maar ook echt wel super verhalen waarbij mensen er in slagen om bv. $20,000 in 1 jaar tijd af te betalen. Soms vind ik die man nogal kort door de bocht, of vind ik dat hij het nogal simpel voorstelt (wat in de praktijk niet altijd zo makkelijk gaat), maar zijn basis vind ik zeker niet slecht.
Hoe gaat zo'n cursus? En wat leer je daar dan (als je zelf best rond komt met je inkomen)?
Hoe gaat zo'n cursus? En wat leer je daar dan (als je zelf best rond komt met je inkomen)?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ik zeg ook niet dat de VS geen hypotheekrente aftrek heeft. Ook zal je mij niet horen zeggen dat die in 1x afgeschaft moet worden. Ik gaf alleen aan dat er kromme zaken in beide landen zijn rondom krediet.Hockey schreef: Ik dacht dat men in de VS ook een soort hypotheekrente aftrek kende.
En we kunnen wel de hypotheekrente aftrek in Nederland gaan weghalen, maar wat denk je dat er dan gebeurt? Dan stort direct de hele economie voor langere tijd in elkaar en kunnen velen hun huis niet meer betalen. Een hypotheekrente aftrek zal zeer langzaamaan afgebouwd moeten worden.
Een groter probleem is de tophypotheek. Meer financieren dan je huis waard is? Wel een hele mooie manier om in de financiële ellende te komen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb er vooral van geleerd hoe andere mensen te kunnen helpen en wat te doen als je in een schuldsituatie zit.
Bijvoorbeeld dat je kan onderhandelen met creditors.
Hoe je duidelijk kan maken dat je de creditor wilt betalen maar dat je hun woekerrente niet accepteert
Bijv je hebt 2000 geleend maar bent door woekerrente nu 5000 schuldig.
Je zegt dat je $2500 (fair bedrag)wilt betalen en dat de lening dan (in writing) vergeven is.
je legt ook uit hoeveel geld je hebt en wat daar van betaald moet worden en dat de CC maatschappij de laatste instantie is die je betaalt. Gaan ze niet accoord dan is dat dan jammer voor ze. Dan gaan ze onderaan de lijst en je betaalt ze niet meer. Vervolgens ga je naar de volgende creditor en stelt hetzelfde voor.
Als de cc doorheeft dat je geen geld hebt settelen ze vaak voor veel minder en aangezien je een fatsoenlijk voorstel hebt gedaan heb je vaak succes. Hij geeft de mensen de tools die ze nodig hebben om van hun schuld af te komen.
Sommige mensen kun je gewoon niet helpen. Deze hebben een te grote schuld en zitten bijv op soc security/disability, kunnen niet meer werken en zullen nooit het geld hebben om de schuld af te kunnen betalen.
90% kan echter van zijn schuld afkomen als ie wil en bereid is de consessies te doen.
Dave Ramsey is erg succesvol wat dat betreft.
Suze Orman is Dave Ramsey na gaan apen wat dat betref
Dave Ramsey gelooft ook niet in het belang van credit. Het is niet nodig.
verdien je 50k per jaar dan kan je op 20k leven
Doe je dit 5 jaar heb je 150k gespaard. Daarkan je cash een leuk huis voor kopen hier in de midwest. Schuldenvrij voor je 30ste
Bijvoorbeeld dat je kan onderhandelen met creditors.
Hoe je duidelijk kan maken dat je de creditor wilt betalen maar dat je hun woekerrente niet accepteert
Bijv je hebt 2000 geleend maar bent door woekerrente nu 5000 schuldig.
Je zegt dat je $2500 (fair bedrag)wilt betalen en dat de lening dan (in writing) vergeven is.
je legt ook uit hoeveel geld je hebt en wat daar van betaald moet worden en dat de CC maatschappij de laatste instantie is die je betaalt. Gaan ze niet accoord dan is dat dan jammer voor ze. Dan gaan ze onderaan de lijst en je betaalt ze niet meer. Vervolgens ga je naar de volgende creditor en stelt hetzelfde voor.
Als de cc doorheeft dat je geen geld hebt settelen ze vaak voor veel minder en aangezien je een fatsoenlijk voorstel hebt gedaan heb je vaak succes. Hij geeft de mensen de tools die ze nodig hebben om van hun schuld af te komen.
Sommige mensen kun je gewoon niet helpen. Deze hebben een te grote schuld en zitten bijv op soc security/disability, kunnen niet meer werken en zullen nooit het geld hebben om de schuld af te kunnen betalen.
90% kan echter van zijn schuld afkomen als ie wil en bereid is de consessies te doen.
Dave Ramsey is erg succesvol wat dat betreft.
Suze Orman is Dave Ramsey na gaan apen wat dat betref
Dave Ramsey gelooft ook niet in het belang van credit. Het is niet nodig.
verdien je 50k per jaar dan kan je op 20k leven
Doe je dit 5 jaar heb je 150k gespaard. Daarkan je cash een leuk huis voor kopen hier in de midwest. Schuldenvrij voor je 30ste
- DixieChick
- Amerika-expert
In principe ben ik het helemaal met je eens. Niet lenen, sparen, en live within your means...
Het enige waar ik het niet mee eens ben is je niet interesseren voor je credit score. Werkgevers kijken namelijk wel naar je credit score, en als jouw score te slecht is, dan zullen er toch echt vragen gesteld worden (in sommige werkgebieden dan). Persoonlijk vind ik zo'n credit score ook niks, maar ik denk dat je er helemaal niet druk om maken ook niet slim is.
Het enige waar ik het niet mee eens ben is je niet interesseren voor je credit score. Werkgevers kijken namelijk wel naar je credit score, en als jouw score te slecht is, dan zullen er toch echt vragen gesteld worden (in sommige werkgebieden dan). Persoonlijk vind ik zo'n credit score ook niks, maar ik denk dat je er helemaal niet druk om maken ook niet slim is.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
En hoe krijg je je credit score over het algemeen omhoog? Juist, door te lenen - en zo is het cirkeltje weer rond...

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- DixieChick
- Amerika-expert
Precies 
Maar aan de andere kant, je hebt slim lenen, en niet slim lenen. Als je bijvoorbeeld iets koopt en dat binnen zes maanden afbetaalt met zo'n "6 months no interest" plan, terwijl je het geld in feite al gewoon hebt, dan zie ik daar geen probleem mee. Je betaalt geen rente, en doet alleen wat langer over het betalen. Maar als jij dingen koopt op afbetaling omdat je ze anders niet kan betalen, sja, dat is een ander verhaal vind ik...

Maar aan de andere kant, je hebt slim lenen, en niet slim lenen. Als je bijvoorbeeld iets koopt en dat binnen zes maanden afbetaalt met zo'n "6 months no interest" plan, terwijl je het geld in feite al gewoon hebt, dan zie ik daar geen probleem mee. Je betaalt geen rente, en doet alleen wat langer over het betalen. Maar als jij dingen koopt op afbetaling omdat je ze anders niet kan betalen, sja, dat is een ander verhaal vind ik...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Dat eerste van de clunker daar was ik dus in het begin verbaasd over. Dat is echt 1 van de dingen die ik hier voor het eerst zag. Alsof ze een zondagse auto hebben en 1 voor door de weeks. Totdat ik van de miles hoorde inderdaad. De cluncker kost best veel in onderhoud en de nieuwe lease veel aan maandelijkse vaste lasten. Ik zag (en nog steeds eigenlijk niet) het nut er niet van in. Lease dan een kleinere met meer miles per jaar? Toch zie je dat heel veel.ned in MO schreef: Een dure geleasde auto voor de deur (de maandelijkse lease bedragen zijn lager dan als je op afbetaling koopt) en een clunker om de kilometers in te maken omdat de lease auto maar 10000 mile per jaar mag rijden
Vaak wordt de auto ingeruild op het moment dat ie afbetaald
De cursus heet "Financial Peace" en gaat vaak via een kerk. Ik heb zelf zijn boek gelezen en denk dat je daar mee al 80% zo ver bent: http://www.amazon.com/Total-Money-Makeo ... 0785263268 Het is een erg handig boek, zelfs als je al enigszins budgetteert etc.kastelke schreef:Dave Ramsey, is dat die man met zijn radio show waar mensen dan via de telefoon komen vertellen hoeveel schulden ze hadden, wat hun inkomen is, en hoe ze van die schulden vanaf zijn geraakt, en dan mogen ze aan het einde van het gesprek roepen "We are debt free!"? Die hoor ik soms ook wel eens als ik onderweg ben. Daar hoor je nogal verhalen waarbij je je afvraagd hoe die mensen in hemelsnaam in zoveel schuld zijn geraakt. Maar ook echt wel super verhalen waarbij mensen er in slagen om bv. $20,000 in 1 jaar tijd af te betalen. Soms vind ik die man nogal kort door de bocht, of vind ik dat hij het nogal simpel voorstelt (wat in de praktijk niet altijd zo makkelijk gaat), maar zijn basis vind ik zeker niet slecht.
De podcast van Ramsey is vaak erg leuk. Vooral de "debt free Fridays" zijn inspirerend inderdaad.

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Werkgevers kijken idd naar je credit score. Niet lenen beteknt geen slechte credit score. Het betekent geen score. Dat is wat anders. Mocht dit een probleem zijn dan stuur je uitleg mee toch?DixieChick schreef:In principe ben ik het helemaal met je eens. Niet lenen, sparen, en live within your means...
Bijv kopie van de deed van je huis of de title van de auto of een kopietje van een bankafschrift.
Ik zou juist preferentie geven over iemand die zo wijs met geld omgaat.
Als ik bijv een huis zou kopen met een makelaar? Het niet gebruikelijk maar ik zou hem om zijn creditrapport vragen. Geen credit? geen probleem. Goed credit? Geen probleem. Slecht credit? Sorry ik zoek een andere makelaar.
Iemand die schuldproblemen heeft heeft meer interesse voor een commissie check dan dat ze mijn belang voorop stellen.
Genoeg voorbeelden gezien helaas
@ Forgeron. Inderdaad Financial peace. Erg nuttig
Wat ontzettend toevallig, ik zat hier van de week nog even over na te denken - dat het zo raar is dat je, om aan te tonen dat je te vertrouwen bent met geld (bv. een hypotheek), je in Amerika juist datgene moet doen wat volgens mij aantoont dat je dat NIET bent: een lening aangaan voor consumptiegoederen.
Ik bedoel, iedereen moet doen wat-ie leuk vindt - een mooie nieuwe auto op afbetaling, prima! Maar ik denk dan persoonlijk: koop lekker een goedkope tweedehands, sleep hem twee of drie jaar door de keuring, spaar in die tijd het geld dat je normaal aan de afbetaling van de auto kwijt zou zijn en dan heb je aan het einde van de rit zelfs nog rente gekregen in plaats van dat je rente hebt moeten betalen (OK, de inflatie is op dit moment hoger dan de rente, maar toch). Dan ben je behoorlijk dichtbij die nieuwe auto, en dan nog niet eens op afbetaling.
Maar goed, dat is hoe ik ben opgevoed, het enige waarvoor ik geld zou lenen is een huis of een heel dure studie. Ik denk dat het door de manier waarop in Amerika (en ook in Nederland, steeds meer) het lenen van geld als iets normaals wordt voorgespiegeld, er nu een hele generatie opgroeit die er niet meer zo over zal denken.
(het meest bizarre financiële onbenul dat ik ooit heb gezien vond ik trouwens wel dat gezin dat ik eens in Een Dubbeltje Op Zijn Kant zag: die hadden een koelkast, wasmachine en plasma-TV geleasd en het kwam erop neer dat ze daar aan het eind van de looptijd ongeveer 2,500 euro per stuk voor zouden hebben betaald, ofzo.
Dat rekensommetje maak je toch even, voordat je het contract ondertekent? En dan denk je toch: misschien maar even naar Marktplaats om goedkope apparaten te kopen en een paar maanden sparen om die één voor één weer te vervangen door nieuwe? Ik bedoel, het geld kun je dan blijkbaar toch missen iedere maand, dus waarom niet heel even met een oude koelkast doen en er een paar maandjes voor sparen?)
Ik bedoel, iedereen moet doen wat-ie leuk vindt - een mooie nieuwe auto op afbetaling, prima! Maar ik denk dan persoonlijk: koop lekker een goedkope tweedehands, sleep hem twee of drie jaar door de keuring, spaar in die tijd het geld dat je normaal aan de afbetaling van de auto kwijt zou zijn en dan heb je aan het einde van de rit zelfs nog rente gekregen in plaats van dat je rente hebt moeten betalen (OK, de inflatie is op dit moment hoger dan de rente, maar toch). Dan ben je behoorlijk dichtbij die nieuwe auto, en dan nog niet eens op afbetaling.
Maar goed, dat is hoe ik ben opgevoed, het enige waarvoor ik geld zou lenen is een huis of een heel dure studie. Ik denk dat het door de manier waarop in Amerika (en ook in Nederland, steeds meer) het lenen van geld als iets normaals wordt voorgespiegeld, er nu een hele generatie opgroeit die er niet meer zo over zal denken.
(het meest bizarre financiële onbenul dat ik ooit heb gezien vond ik trouwens wel dat gezin dat ik eens in Een Dubbeltje Op Zijn Kant zag: die hadden een koelkast, wasmachine en plasma-TV geleasd en het kwam erop neer dat ze daar aan het eind van de looptijd ongeveer 2,500 euro per stuk voor zouden hebben betaald, ofzo.

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb huurders die van mij voor 25 dollar per maand een wasser/droger combo huren. NA een jaar dus $300. Heb ik die combo 2e hands voor $300 gekocht en heeft de huurder hem voor mij betaald.
Gaat de huurder deze bij zo'n huur instantie huren dan kost ze dat $25 per week. Voor de huurder zonder spaargeld is het dus ook een uitkomst
Gaat de huurder deze bij zo'n huur instantie huren dan kost ze dat $25 per week. Voor de huurder zonder spaargeld is het dus ook een uitkomst
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Tussen NL en de VS zijn er grote verschillen maar tussen BE en NL ook hele grote verschillen, zeker wat hypotheken betreft.
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Huizenprijzen zijn ook heel verschillend in NL en BE volgens mij..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Het is inderdaad wat maf, maar er zijn nog andere dingen die meetellen. Bijvoorbeeld een telefoonrekening niet betalen of een medical bill dit bij de "collections" zit. Dat zijn beide natuurlijk negatieve aantekeningen. Maar een op tijd betaalde kabelrekening telt positief mee. Niet zo zwaar als een credit card of een autolening, maar het helpt wel. Je zou het technisch gezien natuurlijk "lenen" kunnen noemen om je kabelrekening voor juli in augustus te betalen, maar dat is vaak het enige wat mogelijk is.GJ schreef:Wat ontzettend toevallig, ik zat hier van de week nog even over na te denken - dat het zo raar is dat je, om aan te tonen dat je te vertrouwen bent met geld (bv. een hypotheek), je in Amerika juist datgene moet doen wat volgens mij aantoont dat je dat NIET bent: een lening aangaan voor consumptiegoederen.
Ik denk dat dat het grootste probleem en schandaal is binnen de leenwereld. Misbruik maken van mensen die slecht kunnen rekenen. Ik heb er hier ook wel eens voorbeelden van gezien:(het meest bizarre financiële onbenul dat ik ooit heb gezien vond ik trouwens wel dat gezin dat ik eens in Een Dubbeltje Op Zijn Kant zag: die hadden een koelkast, wasmachine en plasma-TV geleasd en het kwam erop neer dat ze daar aan het eind van de looptijd ongeveer 2,500 euro per stuk voor zouden hebben betaald, ofzo.Dat rekensommetje maak je toch even, voordat je het contract ondertekent? En dan denk je toch: misschien maar even naar Marktplaats om goedkope apparaten te kopen en een paar maanden sparen om die één voor één weer te vervangen door nieuwe? Ik bedoel, het geld kun je dan blijkbaar toch missen iedere maand, dus waarom niet heel even met een oude koelkast doen en er een paar maandjes voor sparen?)
- Rent to Own (een Playstation die in de winkel 299,- kost kun je huren voor 110 dollar per maand voor 12 maanden en dan mag je hem houden, dus totaal 1320 dollar)
- Payday Advance loans (hier in California max 255 dollar per paycheck maar kost wel 45 dollar per keer, en je kan de hele stad door met dezelfde paycheck en zo 10x 255 dollar bij elkaar sprokkelen)
- "No credit check" / "second chance" car lots. Je koopt dan een auto (vaak 10 jaar oud) voor 6000 waarvan 2000 direct betalen en 4000 gefinancierd tegen woekerrente. Het enige probleem is dat de auto maar 2000 waard is. De car dealer kan dus het risico nemen dat je hem nooit terug betaalt.
- Tax Refund Anticipation Loans (TAL) dus dan krijg je je tax refunds (bijvoorbeeld via H&R block) bij het aangifte doen en maak je het geld over zodra je een maand later het geld ook echt krijgt. Uiteraard tegen giga rentes. En ook als blijkt dat je geen geld terug krijgt moet je de lening terug betalen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2167 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude
-
- 6 Reacties