Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?
Re: Waar is het beter voor kinderen: VS of NL?
Misschien gekke vraag dutch maar waar wil je zelf wonen als je kids volwassenen zijn?
- Bandido
- Amerika-expert
Die bedragen lees je hier ook vaak in relatie tot NL studenten die een jaar naar de VS willen. Die studenten betalen meestal het "out of state" tarief en dat is ook bij de universiteiten die DixieChick aanhaalt veel hoger. En dat geldt overigens net zo goed voor studenten die niet in de desbetreffende staat wonen. Maar er zijn inderdaad tussen universiteiten enorme verschillen en sommige ouders willen beslist dat hun kind naar een bepaalde universiteit gaan. Zoals hier in Atlanta, waar veel ouders al vroeg beginnen met sparen voor een universiteit als Georgia Tech, die ondanks dat deze in dezelfde staat is, toch relatief duur is. Maar tegelijkertijd ook een hele goede universiteit, en om die reden hebben veel mensen het er toch voor over, mits ze het kunnen betalen natuurlijk. Maar er zijn inderdaad genoeg goedkopere universiteiten die ook goed zijn.vana schreef:Die tarieven waar Dixiechick het over heeft vallen me mee. Ik lees hier toch regelmatig op het forum veel hogere bedragen voor studies op universiteiten. En over al heel vroeg beginnen met sparen voor de studes van je kinderen. Wat is het verschil dan? Is dat alleen als je naar Harvard gaat ofzo?
"Keep Georgia On Your Mind"
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Sacha begint eind september aan zijn eerste jaar academische bachelor aan de universiteit en moet als inschrijvingsgeld 587 euro betalen.
Wat cursussen betreft weet ik het nog niet.
Wat cursussen betreft weet ik het nog niet.
Groetjes,
Carine
Carine
Toen ik studeerde waren er toch echt best veel mensen die er een tweede (en soms zelfs derde) studie naast deden. Vaak studies die een gedeeltelijke overlap hadden waardoor je zonder al teveel extra vakken te moeten volgen twee bachelordiploma's kon halen. Met dit soort bedragen zouden veel mensen daar denk ik niet eens over nadenken!vana schreef:Ja, maar dat zijn tarieven voor een tweede Bachelor of Master. Ik denk niet dat er enorm veel mensen zijn die dat doen in Nederland.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Is zo'n tweede bachelor hetzelfde, als een double major?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Oh, dat wist ik niet. Van de vrienden van mijn kinderen ken ik er niet één die twee studies tegelijk doen.
(en ze zouden het ook niet kunnen betalen als ik die tarieven zie)
(en ze zouden het ook niet kunnen betalen als ik die tarieven zie)
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Maar nu spreken jullie hier louter over inschrijvingsgeld. Er komt toch nog meer bij kijken? als ik kijk naar inschrijvingsgeld, de boeken en een jaar in residence met een gemiddeld maaltijdplan (dus geen zakgeld, geen vervoer), dan komen we aan $20,000. Dat is wel op een universiteit (want de colleges bieden hier niet aan wat mijn zoon wil studeren). En wij betalen gewoon 'in state' omdat we permanent resident zijn. Dit is ook wel aan een hoog gerankte universiteit, maar de mindere universiteiten kosten niet zoveel minder hoor.
Jullie melden hier dus nu de prijzen van de colleges, en niet van de universiteiten? En dus ook gewoon de inschrijvingsgelden, en niet wat er nog bij komt kijken aan boeken, fees en residence?
Jullie melden hier dus nu de prijzen van de colleges, en niet van de universiteiten? En dus ook gewoon de inschrijvingsgelden, en niet wat er nog bij komt kijken aan boeken, fees en residence?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- tcoppers
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Mijn nichtje heeft ook twee bachelors gedaan eentje europees strafrecht en een fiscaal recht.
Beide heeft ze dit jaar gehaald en doet voor beide nu nog een jaar voor de masters.
Zij heeft trouwens alles m.b.v. studiefinanciering en daarnaast ook nog werken gedaan.
Ze heeft zich vooral ook de laatste jaren veel moeten ontzeggen. Maar haar studie was
altijd het belangrijkste.
Theo
Beide heeft ze dit jaar gehaald en doet voor beide nu nog een jaar voor de masters.
Zij heeft trouwens alles m.b.v. studiefinanciering en daarnaast ook nog werken gedaan.
Ze heeft zich vooral ook de laatste jaren veel moeten ontzeggen. Maar haar studie was
altijd het belangrijkste.
Theo
Groetjes Theo.
Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Je kan de meeste state colleges qua nivo ook niet vergelijken met de Nederlandse universiteiten, het nivo ligt veel lager als je daar je bachelor hebt is dat toch een echt ander papiertje. Het verschil in NL is dat elke universiteit even duur is, dus als je erg slimme kinderen hebt je niet krom hoeft te liggen om ze naar de beste plek te sturen (behalve als ze 2 opleidingen tegelijk willen doen, ik ken trouwens best veel mensen die dat gedaan hebben!) en in de VS kost dat veel geld. Goed voorbeeld is de artsenopleiding, in de VS steek je je in enorme schulden, in NL kan je het in principe in 6 jaar met studiefinanciering doen.
- DixieChick
- Amerika-expert
Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Misschien kun je niet -elke- state university vergelijken met een Nederlandse universiteit, maar universiteiten zoals Penn State, University of Pennsylvania, Ohio State University, University of Texas, University of Georgia, Michigan State University, Indiana State University at Bloomington, Virgina Tech, University of Virginia (en nu hou ik op, maar ik kan wel even doorgaan), daar kan een Nederlandse universiteit niet aan tippen.
En ik geef zelf les op een middelgrote state university, die over het algemeen vast niet zo "goed" is als een Nederlandse universiteit (hoe dat we dat zouden meetten, dan weet ik niet, maar goed, dat nemen we maar even aan, het is ten slotte een HBCU (en dus weinig geld) in een staat met weinig geld voor educatie). Maar als ik kijk naar mijn department, waar ik dan lesgeef (en nee, ik heb mijn lesplannen totaal niet aangepast toen ik hier kwam vanaf een Nederlandse uni), en collegas met degrees van top vijf scholen in ons vakgebied (UGA, Northwestern, USC, MSU, etc), dan durf ik te zeggen dat onze studenten echt net zo'n gedegen opleiding krijgen als mijn oude studenten in Nederland.
Natuurlijk zijn niet alle universiteiten hier gelijk, maar ik geloof dat we dat van Nederlandse opleidingen ook niet echt meer kunnen zeggen (Hogeschool van InHolland, anyone?).
Mijn excuses als dit was fel overkomt, maar als universitair docent kan ik heel slecht tegen dit opmerkingen.
En ik geef zelf les op een middelgrote state university, die over het algemeen vast niet zo "goed" is als een Nederlandse universiteit (hoe dat we dat zouden meetten, dan weet ik niet, maar goed, dat nemen we maar even aan, het is ten slotte een HBCU (en dus weinig geld) in een staat met weinig geld voor educatie). Maar als ik kijk naar mijn department, waar ik dan lesgeef (en nee, ik heb mijn lesplannen totaal niet aangepast toen ik hier kwam vanaf een Nederlandse uni), en collegas met degrees van top vijf scholen in ons vakgebied (UGA, Northwestern, USC, MSU, etc), dan durf ik te zeggen dat onze studenten echt net zo'n gedegen opleiding krijgen als mijn oude studenten in Nederland.
Natuurlijk zijn niet alle universiteiten hier gelijk, maar ik geloof dat we dat van Nederlandse opleidingen ook niet echt meer kunnen zeggen (Hogeschool van InHolland, anyone?).
Mijn excuses als dit was fel overkomt, maar als universitair docent kan ik heel slecht tegen dit opmerkingen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- DixieChick
- Amerika-expert
Elke> dat is waar. Natuurlijk komt er meer bij kijken. Maar dat is in Nederland ook zo. Een beetje kamer huur is tegenwoordig ook flink, net als eten, boeken, etc. En als ik dat hoor van mijn neefjes en nichtjes is de studiefinanciering ook niet meer wat het vroeger was. Ik heb het dus maar louter even op college geld gegooid, want de bedragen voor Nederland, die ken ik niet meer. Maar goed, ook hier kan je er voor kiezen om op een locale universiteit te studeren, en thuis te blijven wonen, dan heb je al die room en board kosten dus niet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Deze tarieven zijn alleen als je al een Master hebt afgerond en dan daarna nog een tweede gaat doen. Als je tegelijkertijd begint met 2 opleidingen, dan betaal je maar 1x het collegegeld van 1713 euro.SemJes schreef:Die bedragen verschillen inderdaad weinig met Nederland, waar het collegegeld voor het komende jaar op €1713 staat. Ook deze bedragen worden ieder jaar hoger. Dan hebben we het maar niet over de hoge bedragen voor een tweede bachelor, want dat is wel helemaal aan de hoge kant:Bachelor
€ 9.000,- de faculteiten Letteren, Godgeleerdheid, Wijsbegeerte, Rechtsgeleerdheid, Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde,
Sociale Wetenschappen en Psychologie en Pedagogiek
€ 11.000,- de faculteiten Aard- en Levenswetenschappen, Exacte Wetenschappen en Bewegingswetenschappen
€ 15.000,- geneeskunde
€ 25.000,- tandheelkunde
Bron: http://www.vu.nl/nl/studenten/collegege ... /index.asp
Bent u ingeschreven voor een opleiding waarvoor u al lesgeld, cursusgeld of collegegeld betaalt, dan hoeft u geen collegegeld te betalen voor een tweede of derde opleiding in het hoger onderwijs. Wanneer de ene opleiding meer kost dan de andere, betaalt u het hoogste bedrag. Voor details kunt u het studentenstatuut van de instelling raadplegen.
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... egeld.html
Zo heb ik gepoogd tijdens mijn studie nog een studie Spaans te doen aan de universiteit van Amsterdam. De afstand tussen Enschede en Amsterdam bleek echter te groot te zijn en daardoor ben ik toen gestopt, maar ik hoefde geen 2x collegegeld te betalen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Absoluut. Een heel groot deel van de artikelen in mijn curriculum aan de UvA was van MSU afkomstig (Go Spartans!DixieChick schreef:Nou, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Misschien kun je niet -elke- state university vergelijken met een Nederlandse universiteit, maar universiteiten zoals Penn State, University of Pennsylvania, Ohio State University, University of Texas, University of Georgia, Michigan State University, Indiana State University at Bloomington, Virgina Tech, University of Virginia (en nu hou ik op, maar ik kan wel even doorgaan), daar kan een Nederlandse universiteit niet aan tippen.

Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Ik bedoel ook niet dat ALLE state universities een lager nivo hebben. En helemaal niet dat ze slecht zijn! Ik wil niemand tegen het been schoppen...
Wat mij hier wel duidelijk is geworden is dat het verschil HBO/universiteit zoals in Nederland er niet is, alleen een verschil in nivo van de colleges. En je kan ook niet zeggen dat geen enkele universiteit aan de genoemde amerikaanse universiteiten kan tippen, het is wel erg afhankelijk van de studierichting.
Mijn punt was dat je in NL als goede student wel kan kiezen om de beste opleiding te kiezen zonder dat het veel geld kost. En niet alleen bachelor, maar vooral de master opleidingen maken tegenwoordig een verschil in het nivo en toekomst (nu spreek ik wel echt vanuit de wetenschapshoek trouwens). Een student met een goede master uit bijvoorbeeld Utrecht wordt als erg goed gezien in het buitenland!
Wat mij hier wel duidelijk is geworden is dat het verschil HBO/universiteit zoals in Nederland er niet is, alleen een verschil in nivo van de colleges. En je kan ook niet zeggen dat geen enkele universiteit aan de genoemde amerikaanse universiteiten kan tippen, het is wel erg afhankelijk van de studierichting.
Mijn punt was dat je in NL als goede student wel kan kiezen om de beste opleiding te kiezen zonder dat het veel geld kost. En niet alleen bachelor, maar vooral de master opleidingen maken tegenwoordig een verschil in het nivo en toekomst (nu spreek ik wel echt vanuit de wetenschapshoek trouwens). Een student met een goede master uit bijvoorbeeld Utrecht wordt als erg goed gezien in het buitenland!
- gondelier
- Amerikakenner
- Contacteer:
Wij hebben een zoon die een dubbele bachelor doet: wiskunde en informatica. We betalen 1 keer het collegegeld a €1713, en daarnaast nog het boekengeld. Nu heb ik een makkelijke zoon, die z'n informaticaboeken(dit is z'n 2e studie) wel even ' leent' van iemand. Vorige jaar (1e jaar) €270 aan boeken uitgegeven, wat mij dus heel erg is meegevallen. Veel boeken zijn met korting te koop bij de universiteit. Doordat hij op kamers woont zijn de kosten hoog geworden, maar alleen de studie valt ons reuze mee. Ik weet niet of dat per studie anders is.
Onze 2e zoon gaat dit jaar naar de HBO, commerciële economie, en is alleen aan het boekengeld al €700 kwijt. En daarnaast natuurlijk ook het collegegeld.
Geen idee waar het verschil in zit, maar hier is bijvoorbeeld geen korting op de boeken geregeld.
En ik: ik ga per 1 september een dag meer werken, want 2 studerende kinderen (en 1 nog op de middelbare school) is dus wel heeeel veel geld.
Onze 2e zoon gaat dit jaar naar de HBO, commerciële economie, en is alleen aan het boekengeld al €700 kwijt. En daarnaast natuurlijk ook het collegegeld.
Geen idee waar het verschil in zit, maar hier is bijvoorbeeld geen korting op de boeken geregeld.
En ik: ik ga per 1 september een dag meer werken, want 2 studerende kinderen (en 1 nog op de middelbare school) is dus wel heeeel veel geld.

Ik heb net de boeken van mijn zoon tweedehands gekocht op Amazon, en die van vorig semester verkocht. Heb een goed handeltje lopen zo. Ik zag nu dat ze ook buy back op Amazon hebben, misschien voor de volgende lading boeken. Als je ze op de universiteit koopt krijg je maar 20% terug terwijl het op Amazon nog elke keer meer dan 50-60% is geweest. Collegegeld valt hier ook wel mee (nog altijd duur, maar geen ivy league geld), maar er komen veel kleine extra fees bij wat er nog een paar honderd dollars bijtelt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Mijn jongste is op zijn 5e jaar van Nederland naar de US verhuisd en is nu 10. Wij praten thuis beiden Nederlands met hem. Ja hij heeft een Amerrrrikaans accent in zijn Nederlands en soms spreekt hij Nederlands met Engelse zinsvolgorde, maar het verbaasde me laatst toen hij een stapel Nederlandse boeken kreeg en mij in perfect Nederlands een stuk uit een boek voorlas. Hij heeft namelijk nooit leren lezen en schrijven in het Nederlands. Hij gaat ook niet naar Nederlandse les ofzo. Wij praten wel met een uitgebreid vocabulaire tegen hem. Maar het kan dus wel om kinderen hier een andere taal te leren. Ook hierbij geldt; wat doe je er zelf als ouder aan en hoeveel tijd kun en wil je eraan besteden? De dochter van mijn man die 11 jaar in de US heeft gewoond is na high school naar Nederland gegaan om daar te gaan studeren. Zij had ook nooit lezen en schrijven geleerd en haar vocabulaire was niet zo uitgebreid omdat mijn man en zijn ex-vrouw meer Engels met haar spraken thuis. Zij is zelf in haar laatste jaar hier veel Nederlandse tv gaan kijken via internet en is Nederlandse boeken gaan lezen en heeft weinig tot geen problemen gehad met de taal toen ze eenmaal naar Nederland is gegaan.dutch_in_seattle schreef:Een andere overweging van mijn vrouw is trouwens dat zij bang is dat onze meisjes nooit 'echt' Nederlands als tweede moedertaal zullen spreken als wij in de V.S. blijven, aangezien ze het te weinig zullen horen. Ik spreek uitsluitend (OK, 95% van de tijd)Nederlands met ze en mijn vrouw spreekt ook Nederlands, dus zij voelt zich nooit buitengesloten, maar is dat voldoende om ze werkelijk tweetalig te maken, inclusief lezen en schrijven? Tuurlijk gaan we met ze naar de Oranjeschool hier zodra ze één jaar oud zijn en hebben ze heel geregeld contact met familie in Nederland, maar is dat allemaal voldoende? Aan de andere kant herinner ik me hoe goed de kinderen van Petra een paar jaar geleden in Seattle Nederlands spraken en zij hebben voor zover ik weet nooit in Nederland gewoond, dus het kan blijkbaar wel.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Wat gaat hij studeren? En waar?sachasenne schreef:Sacha begint eind september aan zijn eerste jaar academische bachelor aan de universiteit
- RiverCola
- Amerika-expert
My humble opinion; Jullie moeten denk ik gewoon wonen waar jullie het liefste willen wonen, waar jullie het gelukkigst zijn. We hebben hier te maken met twee rijke, westerse, landen. Ik denk niet dat de één per se beter is dan de ander om je kind op te laten groeien. Er zijn enkel en alleen maar verschillen. Welk land is voor jullie beider carrières het beste? Waar wonen jullie het prettigst? En welke cultuur past het beste bij je? Als jullie gelukkig zijn dan zijn jullie kids dat straks ook! 

- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Informatica in Diepenbeek.
Poging tot tenminste
Poging tot tenminste

Groetjes,
Carine
Carine
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht