Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn Amerikaanse supermarkten zo duur?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Waarom zijn Amerikaanse supermarkten zo duur?

Bericht door USA2004 »

Encinitas schreef:Probleem met prijzen vergelijken is dat je 2 verschillende munteenheden hebt.

Stel modaal is in Ned 33K en in US 50K (geen idee of dat zo is). Dit is 1.5 x hoger in US.

Encinitas
Yep. In 2006, the real median annual household income rose $50,233.00 according to the Census Bureau.

http://en.wikipedia.org/wiki/Household_ ... ted_States
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

vana schreef:Jeetje Natasja, dat is echt wel een enorm verschil.
In Nederland zijn de prijzen in de supermarkt de laatste jaren een stuk lager geworden door al die prijzenoorlogen. Albert Heijn is ook lang niet zo duur meer als vroeger.
Klopt AH is duurder geweest, maar nu toch nog steeds de duurste.
Ik ga ook naar de Jumbo en daar ben ik een stuk goedkoper uit.

Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

USA2004 schreef:
Encinitas schreef:Probleem met prijzen vergelijken is dat je 2 verschillende munteenheden hebt.

Stel modaal is in Ned 33K en in US 50K (geen idee of dat zo is). Dit is 1.5 x hoger in US.

Encinitas
Yep. In 2006, the real median annual household income rose $50,233.00 according to the Census Bureau.

http://en.wikipedia.org/wiki/Household_ ... ted_States
Maar dat is met de huidige wisselkoers toch hetzelfde bedrag? Dus dan kan je de supermarktprijzen wel direct vergelijken! (wel even euro/dollar omrekenen dus)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In Europa heb je al een deel van je geld uitgegeven aan jouw overheid, die de boeren volgens mij van meer subsidies voorziet dan in Noord-Amerika. Dus in Noord-Amerika betaal je het in de supermarkt, in Be/Nl betaal je het gedeeltelijk in de supermarkt en gedeeltelijk via je belastingen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

SanneN schreef:Maar dat is met de huidige wisselkoers toch hetzelfde bedrag? Dus dan kan je de supermarktprijzen wel direct vergelijken! (wel even euro/dollar omrekenen dus)
Je moet eigenlijk juist niet omrekenen, want een euro is altijd een euro geweest, en een dollar hier is nog steeds een dollar. Ik krijg mijn salaris in dollars, en niet in euro's, dus als iets mij hier een $1 kost dan betaal ik ook $1, en niet €0,67 (of wat de huidge koers ook mag zijn). Voor Europeanen is Amerika goedkoper geworden, voor Amerikanen kost alles gewoon nog evenveel in dollars :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Maar als het modaal inkomen in de VS 1.5x hoger ligt, en dat de ook de euro/dollar koers is moet je het wel omrekenen!
Dus in de VS mag alles 1.5x duurder zijn in dollars dan in NL in euro's en dat blijkt niet overal te kloppen. Maar ik vraag me trouwens af of het modale inkomen in de VS niet erg regio gebonden is. En dus ook de prijzen in de supermarkt!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Modaal kan je ook niet over een kam scheren Hier in de midwest kan je veel meer voor je dollar kopen dan in bijv californie
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Als jij in hartje DC of Manhattan $50K verdient dan kom je niet ver, maar als je in bijvoorbeeld Bradford, PA $50K verdient dan heb je een heel riant salaris (daar kun je bijvoorbeeld voor $55K tot $75K een leuk huis met 4 slaapkamers kopen met een stukje grond erbij). Het is dus inderdaad heel erg regiogebonden, en de kosten van levensonderhoud - inclusief het prijsniveau van supermarkten - is dan in die regio's aangepast aan de salarissen (of andersom, de salarissen aan de kosten van levensonderhoud).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Vandaar dat ik mijn postdoc stipend het leven hier zo duur vind, ik kom niet aan die 50K! :lol:
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

SanneN schreef:Maar als het modaal inkomen in de VS 1.5x hoger ligt, en dat de ook de euro/dollar koers is moet je het wel omrekenen!
Dus in de VS mag alles 1.5x duurder zijn in dollars dan in NL in euro's en dat blijkt niet overal te kloppen. Maar ik vraag me trouwens af of het modale inkomen in de VS niet erg regio gebonden is. En dus ook de prijzen in de supermarkt!
Het modaal salaris is hier toch helemaal niet 1.5x zo hoog? Jan Modaal in NL verdient 33k Euro en in de US 50k Dollars en afgezien van wat afrondingen als de koersen wisselen is dat bijna hetzelfde.

Als trouwens je prijzen wilt vergelijken, moet je echt naar alle boodschappen kijken en dan middelt alles elkaar waarschijnlijk uit. Misschien een ideetje om een zo kompleet mogelijk boodschappenlijstje te maken en de kosten daarvan te vergelijken. En dan bij voorkeur een mengsel van typisch NL en US producten, want sommige zaken zijn hier goedkoop en andere weer goedkoper in NL. Ik vermoed dat het dan niet zover uit elkaar ligt. Bijvoorbeeld:

2 liter melk (1/2 gallon)
1 pond runder gehakt
1 pond kippeborst
1 pond filet mignon (beef tenderloin)
5 bananen
5 appels
5 sinaasappels
1 water meloen
4 maiskolven
5 pond aardappels
1 prei
1 courgette (zuccini)
1 pond brocolli
1 crop sla
1 pond uien
500gr rijst
500gr macaroni
1 pond koffie
1 pak thee
2L fles cola
2L sinaasappelsap (1/2 gallon)
24 flesjes bier
1 fles (goedkope ;) ) wijn
1 pak was poeder
1 pak luiers
1 fles shampoo
2 liter icecream (1/2 gallon)
20 pond hondevoer/kattevoer

1 paar schoenen
1 spijkerbroek
1 overhemd of blouse
40 liter benzine (12 gallons) --> Verschill in benzine gebruik kunnen we hier later op los laten ...
1 maand huur of hypotheek (gemiddelde NL/US woning)
1 maand kabel/internet
1 maand gas/licht/water
Vuilnis ophaal service

1 bioscoop bezoek
1 zwembad bezoek
1 museum bezoek
1 bezoek efteling of sixflags

enz.

Als we een komplete lijst hebben wil ik wel eens met dit lijstje hier kijken wat ik kwijt ben, en misschien anderen ook. Dan kun je echt vergelijken. Misschien hebben GC winnaars en andere emigranten daar ook wat aan. We kunnen er dan ook bij vermelden bij welke regio de kosten horen.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Dat is een goed idee, maar het probleem is wel dat je vooral bij de huur van een woning enorm veel verschillen ziet in de VS. Ik denk meer dan in Nederland. Wij betalen 1500 dollar voor een 1 kamer appartement waar je 100 mijl verderop een mooi huis van kan huren! En wat al eerder is aangegeven, de supermarkt prijzen blijven ook lokaal erg te verschillen.

(de 1.5 keer was een reactie op de opmerking dat je euro en dollar hetzelfde moet rekenen, mijn betoog was juist dat het modaal omgerekend hetzelfde is!)
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Een aantal dingen kan ik zo opschrijven, de rest zal ik deze week eens nakijken in de supermarkt.
Ik heb geen rekening gehouden met aanbiedingen want woensdag is bijvoorbeeld 1 kilo rundergehakt maar 2,99 bij de Vomar.

2 liter melk (1/2 gallon) 1 literpak 0,78, dus 2 liter = € 1,56 (maar een 2 literpak is voordeliger, dat zal ik nog even nakijken)
1 pond runder gehakt € 2,65
5 pond aardappels € 1,79 (Nicola)
2L sinaasappelsap (1/2 gallon) 1 liter € 1,27 2 liter= € 2,47 Maar dat is dure Cool best (vers geperst ) Langer houdbaar is veel goedkoper.
1 pak was poeder 3 liter vloeibaar, eigen merk € 4,99
1 fles shampoo Andrelon € 2,05

De andere dingen heb ik niet bekeken want het topic heet "waarom zijn Amerikaanse supermarkten zo duur?"
Dat kleding veel goedkoper is in Amerika weten we allemaal, dus dat hoeft niet meer bewezen te worden. :D :wink:
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

Is het heel erg als ik écht geen flauw idee meer heb wat de prijzen zijn van boodschappen? Ik koop wat ik nodig heb en heb ooit eens €6 voor snijbonen moeten betalen ... die heb toen wel teruggelegd :lol:
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

En ik een keertje 8 dollar voor creme-fraiche (Bij de AH €0,68!). Die heb ik toen wel genomen, niet wetende dat je goede alternatieven hebt voor dat product. :oops:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik weet het ook niet precies hoor :D
Maar ik ben toevallig net een maandje mijn uitgaven aan het bijhouden, dus ik heb alle kassabonnen hier liggen 8)
Ik had geen idee meer waar ons geld bleef. Het maakt heel veel duidelijk als je dat eens een tijdje precies bijhoudt.

Marjon
John V
Amerikafan

Bericht door John V »

Loek schreef:Als trouwens je prijzen wilt vergelijken, moet je echt naar alle boodschappen kijken en dan middelt alles elkaar waarschijnlijk uit. Misschien een ideetje om een zo kompleet mogelijk boodschappenlijstje te maken en de kosten daarvan te vergelijken. En dan bij voorkeur een mengsel van typisch NL en US producten, want sommige zaken zijn hier goedkoop en andere weer goedkoper in NL. Ik vermoed dat het dan niet zover uit elkaar ligt.
Er zijn diverse bureaus die dit soort onderzoeken dagelijks doen. Het bureau welke deze gegevens aanlevert aan het bedrijf waarvoor ik werk heeft vastgesteld dat de kosten voor levensonderhoud in de omgeving van DC 92% zijn t.o.v. Nederland. Aangezien wij met ons inkomen in de VS veel minder kunnen doen dan in Nederland hebben we dit eens nader onder de loep genomen. Helaas wil het bureau geen inzage geven in de samenstelling van hun 'boodschappenmandje'. Ik heb begrepen dat het een heel breed pakket is. Dus niet alleen boodschappen (onderwerp van dit topic). En daarover kan ik alleen maar zeggen dat we in de VS (omgeving DC) echt veel meer kwijt zijn dan in Nederland (omgeving Breda).
Het grootste dilemma waar je trouwens bij het vergelijken tegenaan loopt (althans zo hebben wij het ervaren) is kwaliteit. Brood is bijvoorbeeld in Nederland erg goed. Wil je hier iets vergelijkbaars kopen dan ben je al snel een hoop geld kwijt terwijl zo'n voorverpakt brood (wat nooit schimmelt) niet zo heel duur zal zijn.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik had dit in Colorado nog nooit meegemaakt, maar bij mijn supermarkt in Arizona is het de eerste woensdag van de maand "senior day." Dan krijgt elke senior - - geen idee hoe oud je moet zijn - - 10% korting op alles. Met m'n coupons, die gedubbeld worden tot $1.00 en m'n 10% korting scheelt het heel veel.

Vlees eet ik bijna niet, maar als ik het koop, gebeurt dat bij Whole Foods. Hetzelfde voor kip. Vis, dat ik wel vaak eet, koop ik bij Lee Lee, een enorme grote "oriental" supermarkt.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

@John V: ja, hier kan je in de Walmart brood kopen van $2. En ach, als je het in de toaster steekt is het wel te eten. Maar niet zomaar met beleg. Dus gaan we naar een 'betere' bakker, waar ik voor een brood dus $3,70 neerleg (country grain loaf), en $5 voor een Cape Seed Loaf of zelfs nog meer voor een Chia whole wheat.
Neemt zo'n bureau dus het Walmart brood, a rato van 3 broden per week, dan zit je aan ong. $26/maand.
Neem je dat lekkere Chia whole wheat, dan zit je aan ong. $70 per maand. Dat is een heel verschil!
En zo kan je dat met alles doen!

@Joke: ik zie dat hier ook op veel plaatsen. Is vanaf 60 jaar hier.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Joke schreef: Vlees eet ik bijna niet, maar als ik het koop, gebeurt dat bij Whole Foods. Hetzelfde voor kip.
Even Off-topic. Ik lees dit wel vaker van mensen die geen of niet zo vaak vlees eten. Wat is het verschil tussen 'vlees' en 'kip'. Ik als rasechte carnivoor zie kip als net zo vlees zijnde als bijvoorbeeld rund en varken. Ik probeer je hiermee niet aan te vallen oid, het valt me gewoonweg vaker op en het verbaasd me eigenlijk elke keer, dus mijn vraag is gewoon puur uit interesse :lol:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Behoort kip misschien tot gevogelte?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer