SanneN schreef:Maar als het modaal inkomen in de VS 1.5x hoger ligt, en dat de ook de euro/dollar koers is moet je het wel omrekenen!
Dus in de VS mag alles 1.5x duurder zijn in dollars dan in NL in euro's en dat blijkt niet overal te kloppen. Maar ik vraag me trouwens af of het modale inkomen in de VS niet erg regio gebonden is. En dus ook de prijzen in de supermarkt!
Het modaal salaris is hier toch helemaal niet 1.5x zo hoog? Jan Modaal in NL verdient 33k Euro en in de US 50k Dollars en afgezien van wat afrondingen als de koersen wisselen is dat bijna hetzelfde.
Als trouwens je prijzen wilt vergelijken, moet je echt naar alle boodschappen kijken en dan middelt alles elkaar waarschijnlijk uit. Misschien een ideetje om een zo kompleet mogelijk boodschappenlijstje te maken en de kosten daarvan te vergelijken. En dan bij voorkeur een mengsel van typisch NL en US producten, want sommige zaken zijn hier goedkoop en andere weer goedkoper in NL. Ik vermoed dat het dan niet zover uit elkaar ligt. Bijvoorbeeld:
2 liter melk (1/2 gallon)
1 pond runder gehakt
1 pond kippeborst
1 pond filet mignon (beef tenderloin)
5 bananen
5 appels
5 sinaasappels
1 water meloen
4 maiskolven
5 pond aardappels
1 prei
1 courgette (zuccini)
1 pond brocolli
1 crop sla
1 pond uien
500gr rijst
500gr macaroni
1 pond koffie
1 pak thee
2L fles cola
2L sinaasappelsap (1/2 gallon)
24 flesjes bier
1 fles (goedkope

) wijn
1 pak was poeder
1 pak luiers
1 fles shampoo
2 liter icecream (1/2 gallon)
20 pond hondevoer/kattevoer
1 paar schoenen
1 spijkerbroek
1 overhemd of blouse
40 liter benzine (12 gallons) --> Verschill in benzine gebruik kunnen we hier later op los laten ...
1 maand huur of hypotheek (gemiddelde NL/US woning)
1 maand kabel/internet
1 maand gas/licht/water
Vuilnis ophaal service
1 bioscoop bezoek
1 zwembad bezoek
1 museum bezoek
1 bezoek efteling of sixflags
enz.
Als we een komplete lijst hebben wil ik wel eens met dit lijstje hier kijken wat ik kwijt ben, en misschien anderen ook. Dan kun je echt vergelijken. Misschien hebben GC winnaars en andere emigranten daar ook wat aan. We kunnen er dan ook bij vermelden bij welke regio de kosten horen.