Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012 winnaar: Willel

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: DV2012 winnaar: Willel

Bericht door Sten »

Willel schreef: [...]

en vooral: ik heb heel weinig raakvlakken met wat je "de gemiddelde mens" zou kunnen noemen, dus het soort argument van 'de meeste mensen doen dit of dat' is meestal niet van toepassing op mij. (ongetwijfeld zou een psychiater bij mij enige sociopatische trekken kunnen ontdekken! :twisted: )

[...]
en nogmaals: mijn visie is die van iemand die uit eigen keuze 'alleen' in het leven staat, en dus minder "directe omgeving" heeft om mee rekening te houden. als je getrouwd bent en kinderen hebt ga je de dingen uiteraard anders bekijken.
Willel, misschien moet je toch maar naar San Francisco komen? :thumbup:
Je zou Jeroen en mij goed begrijpen.
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

Sten schreef:
Willel, misschien moet je toch maar naar San Francisco komen? :thumbup:
Je zou Jeroen en mij goed begrijpen.
ben het in ieder geval al meer aan het overwegen dan een maand geleden, dus wie weet komt het er uiteindelijk toch van!
mag ik dan even jullie tentje lenen om mee te kamperen de eerste maanden? :lol:
Sten

Bericht door Sten »

Zeker, Willel, dat mag! :)
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Sten schreef:
sachasenne schreef:en hoe ga je dan verder lopen op je gebroken been?
eten met een afgebroken tand?
sterven met een appendicitis?
Het eerste: niet: spalken en liggen.
Tweede: behandelen op eigen kosten. We dokken nu al alles zelf want: niet tandarts verzekerd.
Derde: dokken op eigen kosten of het bezuren. :D
Over die derde item kan ik meepraten. Ik heb niet zolang geleden een blinde darm onsteking gehad. Met spoed naar het ziekenhuis en daar geholpen. Later nog wat kleine complicaties en vervolgens de rekening: $30000+. Ik kan me voorstellen dat jij ervoor kiest om die kosten zelf te dragen; ik was blij dat de verzekering een groot deel voor zijn rekening nam. Uiteindelijk heb ik zelf daarvan zo'n $900 eigen risico moeten betalen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sten schreef:
Petra/VS schreef: [...]

Bovenstaande is niet waar. Iedereen wordt geholpen, mede daarom zijn de medische bedragen hier zo hoog. Er zijn ook veel gratis klinieken, onze oudste heeft er bij een een tijdje vrijwilligerswerk gedaan en het geld daarvoor moet allemaal ergens vandaan komen.
Ik heb andere verhalen gehoord, dus dit begrijp ik niet. Ik heb begrepen dat mensen ijskoud medische hulp geweigerd wordt.
Een ziekenhuis zal meestal geen medische hulp weigeren. Waarom denk je, dat de emergency rooms zo vol zitten met onverzekerde mensen? Hier een artikel met sommige manieren om omedische hulp te krijgen, als je onverzekerd bent. Het is zeker en absoluut niet aan te raden, laat ik dat voorop stellen, want ik heb zelf een chronische aandoening, waar ik zonder verzekering al heel veel geld aan zou zijn kwijt geweest. Als je zo'n aandoening onverzekerd krijgt, heb je een "preexisting condition" en zal geen verzekeringsmaatschappij jou meer aannemen. Er zijn zat verzekeringspolissen, waar je een hoog eigen risico hebt en daardoor minder premie betaalt, maar dan ben je tenminste wel voor een groot deel onder de pannen, als het onverwachte gebeurt, zoals die appendicitis van Loek.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Wat ook aan te raden is, als je "gezond" bent om een zg. catastrophic plan te nemen, of een plan met een heel hoog eigen risico. Daarmee bezuinig je flink op de premies, maar als je naar een doktor oid zou moeten, betaal je een "contract"-prijs ipv de volle prijs. Een provider heeft een contract met een ziektekosten-verzekering en dat is vele malen lager dan wat je zou betalen als particulier, zelfs lager als je aanbied om het bedrag voor de behandeling terstond cash te betalen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Sten schreef:@ Ziva

Jij bewijst dat het ook zonder kan, zo lees ik je verhaal. Deze discussie kunnen we keer op keer voeren, voor de nieuwelingen onder ons, is het zeker interessant.
Maar om nu tegen mij te zeggen: denk er maar eens over, vind ik niet erg passend. I have thought about it.
Mijn "misschien iets om over na te denken" was een algemene opmerking en niet aan jou gericht dus vat het niet persoonlijk op. Het hele stukje was mijn visie op het wel/niet verzekeren verhaal in Amerika en wat iemand anders doet moet hij/zij helemaal zelf weten.

Ik heb hier de afgelopen maanden niet lekker gezeten zonder goede verzekering en ik vond het persoonlijk niet fijn om voor een bloedonderzoek eerst te moeten vragen wat de prijs was. Verder heb ik ongeveer 200 usd voor 7 antibiotica pillen moeten betalen en dat vind ik nogal wat. Maar ze waren het waard want ze hebben me geholpen dus ben ik blij dat ik binnenkort gewoon verzekerd ben en gewoon een goede kliniek kan binnenwandelen om geholpen te worden. Ja er zijn absoluut mogelijkheden als je niet verzekerd bent en toch wat mankeert maar de klinieken zijn wel anders qua opzet en qua dienstverlening dan de "betere" klinieken. Maar ja, comfort heeft zijn prijs en het is aan ieder voor zich om te bepalen of die dat comfort wil betalen of niet :D
Sten

Bericht door Sten »

Loek schreef: [...]

Over die derde item kan ik meepraten. Ik heb niet zolang geleden een blinde darm onsteking gehad. Met spoed naar het ziekenhuis en daar geholpen. Later nog wat kleine complicaties en vervolgens de rekening: $30000+. Ik kan me voorstellen dat jij ervoor kiest om die kosten zelf te dragen; ik was blij dat de verzekering een groot deel voor zijn rekening nam. Uiteindelijk heb ik zelf daarvan zo'n $900 eigen risico moeten betalen.

Zeker Loek, maar wat betaal jij per maand en hoe lang al?
Sten

Bericht door Sten »

Petra/VS schreef:
Een ziekenhuis zal meestal geen medische hulp weigeren. [..]
Ik heb gehoord dat ze altijd je verzekeringsbewijs willen en als je dat niet hebt, en geen kontanten kunt overleggen, ze niet helpen. Deze berichten spreken elkaar tegen.
Sten

Bericht door Sten »

wiepster schreef:Wat ook aan te raden is, als je "gezond" bent om een zg. catastrophic plan te nemen, of een plan met een heel hoog eigen risico. Daarmee bezuinig je flink op de premies, maar als je naar een doktor oid zou moeten, betaal je een "contract"-prijs ipv de volle prijs. Een provider heeft een contract met een ziektekosten-verzekering en dat is vele malen lager dan wat je zou betalen als particulier, zelfs lager als je aanbied om het bedrag voor de behandeling terstond cash te betalen.
Bedankt voor de tip, we kijken wel.
Sten

Bericht door Sten »

Ziva schreef: [...]

Ik heb hier de afgelopen maanden niet lekker gezeten zonder goede verzekering en ik vond het persoonlijk niet fijn om voor een bloedonderzoek eerst te moeten vragen wat de prijs was. Verder heb ik ongeveer 200 usd voor 7 antibiotica pillen moeten betalen en dat vind ik nogal wat. Maar ze waren het waard want ze hebben me geholpen dus ben ik blij dat ik binnenkort gewoon verzekerd ben en gewoon een goede kliniek kan binnenwandelen om geholpen te worden. Ja er zijn absoluut mogelijkheden als je niet verzekerd bent en toch wat mankeert maar de klinieken zijn wel anders qua opzet en qua dienstverlening dan de "betere" klinieken. Maar ja, comfort heeft zijn prijs en het is aan ieder voor zich om te bepalen of die dat comfort wil betalen of niet :D
200 $ vind ik niet (te) veel. Dat bedrag zou nog niet eens één maandpremie zijn. Zou je met ons willen delen welke verzekering je gaat nemen en voor hoeveel?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Sten schreef:
Petra/VS schreef:
Een ziekenhuis zal meestal geen medische hulp weigeren. [..]
Ik heb gehoord dat ze altijd je verzekeringsbewijs willen en als je dat niet hebt, en geen kontanten kunt overleggen, ze niet helpen. Deze berichten spreken elkaar tegen.
Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar dat is, wat betreft spoedeisende hulp klinieken (een ER, een medstop), absoluut niet waar. Hier in Georgia hangen zelfs overal grote borden met dat ze iedereen helpen ongeacht verzekeringsstatus. Ik las op de link hieronder dat dit zelfs federal law is.

http://articles.moneycentral.msn.com/In ... ights.aspx

Je zult achteraf een flinke rekening krijgen, dat wel. Maar ze zullen je helpen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
DixieChick
Amerika-expert

Overigens, hou er ook rekening mee dat er ook heel veel werkgevers zijn die gewoon een health insurance plan aanbieden net zoals in Nederland. Mijn werkgever heeft hier ook zo'n plan via BlueCross/Blue shield. Je draagt dan maandelijks een bepaalde premie af, die, in mijn geval, erg mee zou vallen. Ik heb hier alleen niet voor gekozen omdat ik via mijn man verzekerd ben. Dus, ja, die horrorverhalen over hele hoge premies bestaan, maar met een goede werkgever, kan het meevallen.
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ga ook via mijn werkgever verzekerd worden en hopelijk ook via Blue Cross Blue Shield. En dat schijnt 1 van de betere verzekeraars te zijn. Echter zonder werkgever dit verzekeren vond ik gewoon te duur, ik geloof dat ik aan 300 dollar per maand zat en dat is best wel veel als je nog geen baan hebt.

En ja, als je 300 dollar per maand moet betalen is het beter om 1 keer 200 dollar te betalen, dat is zeker waar. Het probleem is alleen dat het niet altijd "slechts" 200 dollar is. Ik vind medicijnen hier echt in vergelijking tot Nederland belachelijk duur. Zelfs over de counter medicijnen zijn duur. Maar als je nooit iets hebt en nooit medicijnen slikt en ook niet in een risicovol gebied gaat wonen is het een afweging om niet verzekerd te zijn natuurlijk.
DixieChick
Amerika-expert

200 dollar is ook wel duur. Hadden ze geen goedkopere generic?

Overigens vind ik persoonlijk 300 dollar per maand best wel meevallen. Nou ja, het is een hele smak geld als je geen werk hebt, maar als je dat vergelijkt met wat vrienden van mij in Nederland betalen (aan premies, co-pays (hoe heet dat?), belasting), dan vind ik het niet schrikbarend veel geld. Een keer een blindedarmontsteking, en je hebt je premie van tien jaar eruit zeg maar ;)
Southern Tales
Willel
Amerikafan

Bericht door Willel »

die catastrophic insurance klinkt best goed als alternatief zolang je geen job hebt, zeker overwegen waard.

als ik op wat van die healthinsurance vergelijkingssites rondkijk lijkt het me best mogelijk om voor minder dan 100$ tot max 150$ al een redelijk leuk plannetje bij mekaar te puzzlen, dan begint het al heel wat aantrekkelijker te worden.

nog even een quoteje oprakelen dat geen echt antwoord heeft gekregen (waarschijnlijk verdronken tussen al die quote-replies van sten :mrgreen: )
Willel schreef:
hoeveel hoop op een ziekteverzekering via werkgever kan je hebben als beginnende IT'er en in vergelijkbare sectoren (niet bij topbedrijven, eerder de gemiddelde)?
is dit bijna standaard of juist een grote uitzondering?
en dan doel ik niet op verzekeringen waar je nog altijd premie van 300$ voor moet ophoesten ;)
Sten

Bericht door Sten »

@ Willel

Ik doe juist weinig quote replies meer, Rob heeft me dat afgeleerd. Je bedoelt waarschijnlijk mijn frequentie van reageren. Nog even geduld, vanaf oktober zal dat naar verwachting danig afnemen. :wink:
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Willel schreef:Kanker, spierziektes en dergelijke meer staan dat voor mij in de weg. hoeveel geld je er ook tegenaan smijt, je raakt ze nooit echt kwijt. in zo'n geval mag het voor mij best ophouden... (die visie is wel alleen aan te raden als je single-for-life bent :D)

ik bespaar me liever paar duizenden dollars per jaar om er dan een muscle car mee te kopen :P
als je dan een auto-ongeval hebt ben je tenminste goed dood en heb je die verzekering ook niet meer nodig!
Er zijn zat medische aandoeningen die 100% genezen kunnen worden (maar wel flink duur zijn). Wel eens door een wilde hond gebeten? Inenting tegen hondsdolheid kost ruim $10,000. Je kunt er ook voor kiezen op "gewoon maar dood te gaan van hondsdolheid want ik heb geen $10,000". Jouw keuze...
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

@ DixieChick: ja die hadden ze wel maar mijn lief wilde het beste van het beste omdat ik tegen een longontsteking aanzat :)

@ Willel: ja, ik geloof wel dat de meeste fulltime IT banen een ziektekostenverzekering aanbieden maar het is niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. En als ze het niet aanbieden is het natuurlijk een kwestie van uitonderhandelen bij de salaris.

En in zekere zin vind ik de deductibles hier ook al een vorm van risico afdekken natuurlijk. Je kunt ervoor kiezen om geen deductible te hebben en de hoogste premie te betalen en dan kun je gewoon bijna alles vergoed krijgen of je kiest ervoor om een hoge deductible te hebben met lage premie en dan zul je dus eerst veel zelf moeten betalen. Qua smaken zijn er genoeg mogelijkheden om je te verzekeren hier. Ik ben altijd een beetje van de middenmoot geweest en kies dus meestal daarvoor maar als het om mijn gezondheid gaat vind ik een verzekering het waard en wil ik daar dus best voor betalen als ik werk.
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

@Sten

Dit is nou net zo leuk aan dit forum dat iedereen met visie er terecht kan en de meesten onder ons - inclusief jezelf - best beleefd blijven.
Ik zeg trouwens niet dat mijn visie de juiste is, enige wat ik probeer te doen is die te delen met allen die willen emigreren en dan kunnen die zelf beslissen wat ze willen doen, allemaal volwassen genoeg om zelf richting te kiezen bij hun emigratieproces. Valt me wel op dat meesten zelfde visie hebben nl. verminder het risico en verzeker je wanneer je naar USA verhuisd.
Was alleen wat verwonderd met je mening omdat we meestal toch op zelfde lijn zitten, soit je hoeft je niet aangevallen te voelen.

@Willel

Niet iedereen zal je health insurance aanbieden. Op dit ogenblik nog steeds niet verplicht en vooral kleinere bedrijven bieden dit niet in hun pakket aan, maar nogmaals er valt geen vaste regel op te plakken. Vergeet niet dat je vaak ook nog eigen bijdrage moet betalen, je binnen het circuit van dokters die de verzekeringsmaatschappij voorstelt moet blijven en je out of pocket hebt bij elk voorval. Dus echt 100% gratis is het niet

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer