Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe houd je je Nederlandse taal goed als NederAmerikaan?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Fisherman
Amerikakenner

Re: Hoe houd je je Nederlandse taal goed als NederAmerikaan?

Bericht door Fisherman »

Ik woon hier pas 4 jaar en denk bijna altijd in het Nederlands terwijl ik heel zelden Nederlands spreek. Ik denk meestal alleen in het Engels als het met mijn business te maken heeft, dat komt omdat ik in Nederland nooit een bedrijf heb gerund en simpelweg de Nederlandse termen niet 100% ken.

Ik heb hier geen enkele Nederlander om me heen en ben naast het jaarlijkse bezoek van mijn ouders in de 4 jaar dat ik hier woon slechts 4 keer een Nederlander tegen gekomen en een klein praatje mee gemaakt, ik ben ook al ruim 3 jaar niet meer in Nederland geweest. Ik spreek mijn ouders ongeveer 1 keer in de 2 weken en schrijf zo af en toe eens een berichtje op Hyves of Facebook en ik heb absoluut geen moeite met overschakelen van Engels naar Nederlands. Verder kijk ik regelmatig ff op dit forum en dat is zo'n beetje het enigste Nederlands wat ik lees.

Ik denk dat je als Nederlander nooit de taal zult verleren en dat je nooit je accent zult verliezen!
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Behalve als je Jan de Bont heet... :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Assia
Amerikafan

Bericht door Assia »

kastelke schreef:@Assia: dat in het Engels denken, dat had ik altijd snel, zelfs als we op vakantie waren.

Engels of Nederlands denken is bij mij afhankelijk van wat ik aan het doen ben:
- ben ik met een recept bezig uit een Nederlandstalig boek, dan denk en spreek ik Nederlands en vraag ik mijn zoon bv. om de boter aan te geven.
Ben ik met een recept uit een Engelstalig boek bezig, dan zeg ik hem "Can you get me some more milk". :lol:
-spreek ik over de voorbereiding van onze verhuis, dan denk ik in het Nederlands. Maar heb ik het over de verbouwind die we hier gedaan hebben, of de aankoop van het huis, dan is het in het Engels.
Dus het heeft er ook mee te maken of ik iets associeer met Belgie of met Canada.
Dat is wel handig dat het snel bij je gaat. steeds vaker als ik met mijn ouders praat zeg ik iets Engels omdat dat sneller te boven schiet. Heel raar is dat.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik heb wat dat betreft wat Benno ook al aanhaalde, het zonder problemen midden in een zin tussen Engels en Nederlands en weer terug kunnen switchen zonder erover na te hoeven denken. Komt waarschijnlijk ook omdat ik met Anna altijd Engels spreek en met mijn ouders altijd Nederlands, en in de tijd dat we nog in Nederland woonden en bij mijn ouders waren de gesprekken altijd tweetalig waren - de ene helft van de zin tegen mijn ouders in het Nederlands, de andere helft tegen Anna in het Engels, iets wat ik nu ook weer merk nu mijn ouders hier zijn, daar rol ik dan zo weer in.

Nu heb ik dat altijd wel gehad met talen, het makkelijk kunnen switchen, ook toen ik nog bij Road Bear werkte en vaker een camper-uitleg moest geven aan gemengde groepen: Nederlands, Engels en Duits door elkaar, met soms welhaast een simultaanvertaling als de Duitser iets vroeg en de Nederlanders en de Engelstaligen het niet begrepen :lol: Was overigens wel heel leuk om te doen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik ben 55 jaar geleden, als 11-jarige, uit NL vertrokken, heb er in m'n 20-er jaren een paar jaar gewoond, maar spreek sinds die tijd bijna nooit meer nederlands. Ik was eerder dit jaar een paar dagen in Nederland, en kreeg van iedereen te horen hoe goed ik nog nederlands sprak. Ik lees veel, maar b.v. nederlandse romans kan ik niet meer lezen. Dat wordt te ingewikkeld, dus lees ik kranten en tijdschriften, en ook schrijf ik nog veel met vrienden en familie. Volgens mij vergeet je je moedertaal nooit, maar m'n duits ben ik ook nooit vergeten. Komt waarschijnlijk omdat ik twee duitse echtgenoten heb gehad. Had beter een italiaan kunnen trouwen, want die taal ben ik vrijwel vergeten (tot ik weer in Italie ben).

Even off topic - - ik schrijf dit van de kust van Oregon. O, wat is het hier mooi!!!!
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Grappig, het "lukt" mij ook niet Nederlandse boeken te lezen. Toch las ik er een zonder moeite over Rome, toen wij daarheen zouden gaan. Ik kan het dus best, maar het heeft mijn voorkeur niet. Ik vind kranten en tijdschriften leuk, maar lees boeken liever in het Engels. Dat zegt niets, want mijn oma las ook alleen Engels en sprak het allerminst. Ik heb dat altijd bijzonder gevonden. Meerdere talen "kennend" (want meertalig is weer wat anders) vind ik het al super om een gesprek in meerdere talen aan te kunnen gaan. Mijn zus woont sinds haar elfde in de VS en zij is eigenlijk nog meer "Nederlands", dan ik.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Ondanks dat ik in België woon en Vlaming ben heb ik regelmatig hetzelfde probleem met de Nederlandse taal :lol: :oops:
Doordat veel van m'n kennissen/vrienden in het buitenland woon zit ik eigenlijk na 't werk continu in het Engels bezig (mails, chat, telefoon), het feit dat ik sinds jaar en dag enkel en alleen nog Engelstalige boeken lees, al de software die ik gebruik in het Engels staat, alle reeksen die ik volg op tv zonder ondertiteling zijn, etc...helpt niet veel voor m'n kennis van de Nederlandse taal... :oops: Daarna zit ik quasi dagelijks nog te onderhandelen met m'n leveranciers in het buitenland en ook dat verloopt meestal in het Engels... Het is zelfs af en toe zo erg dat ik gewoon in het Engels zit te denken :lol:

Waarmee ik "regelmatig" problemen heb zijn stommiteiten zoals dt fouten en het mengen van Engels en Nederlands onder elkaar.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

na meer dan 20 jaar hier en volgende maand 20 jaar getrouwd met een amerikaan, is mijn nederlands nog redelijk goed. Maar daar helpen internet en de goedkope telefoonkosten zeker bij mee. Ik ga regelmatig naar NL en de eerste dag ofzo heb ik wel es even moeite door vermoeidheid en vertaal ik uitdrukkingen letterlijk - zoals, 'wat is dat over daar?'. Maar mijn familie vertelde me afgelopen week dat ik ouderwets nederlands begin te spreken omdat ik nieuwe uitdrukkingen niet mee krijg.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Joke schreef:Even off topic - - ik schrijf dit van de kust van Oregon. O, wat is het hier mooi!!!!
Ja het is inderdaad mooi, daarom woon ik in Oregon.
Ik kwam hier in 1960, als een 19 jarige.
Dat denken in een taal, dat begrijp ik niet.
Ik geloof niet dat ik denk in Nederlands of Engels.
Ik spreek Nederlands met mijn 96 jarige moeder in Nederland iedere week.
Ik heb verder helemaal geen contact met Nederlanders.
Ook spreek ik met een Amerikaans accent volgens mijn Engelse vrienden in Spanje.
Ik ben getrouwd met een Engelse voor 43 jaar en iedereen herkent haar Britisch accent, maar niemand zegt iets over mijn accent.
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Ik woon hier nu 4 jaar en heb er tot op heden toe eigenlijk nog geen last van gehad. Ik heb hier en daar wel eens een woordje waar ik niet op kan komen, maar dat heb ik in het engels ook. Bovendien spreek ik mijn vader bijna ieder weekend op Skype en lees nederlands talige blogs, forums en bijvoorbeeld nu.nl. Op werk denk ik zowel in het Engels als in het Nederlands, dat gaat automatisch. Pas als ik erop begin te letten, begin ik fouten te maken.

Wat ik wel merk is dat ik "laks" aan het worden ben. Ik wil mijn zoontjes graag Nederlands leren, maar merk dat ik heel snel terug val in het Engels. Dat gaat geheel automatisch en misschien ook omdat ik Engels spreek met mijn man. (hij spreekt ook redelijk Nederlands) Wat dat betreft moet ik wel wat beter mijn best gaan doen :oops:
onze blog - Bouwmanfamily
IrisArizona
Amerika-ontdekker

Bericht door IrisArizona »

Toen ik terugkwam uit de VS had ik het telkens over 'overdaar' in plaats van gewoon daar, dat soort kleine dingen zijn er wel ingeslopen en soms duurt het iets langer voordat ik een woord te pakken heb. Ik sprak in de VS nog best wat Nederlands, er zat namelijk een Nederlands meisje bij mij op school en ik deed veel aan Skype met vriendinnen of mijn ouders.
Ik merkte wel dat ik er weer even over deed voordat ik weer in het Nederlands dacht, ongeveer 3 weken nadat ik terug was maakte mijn zus mij wakker en vroeg ik heel verward 'What time is it?' Ik lag waarschijnlijk nog lekker Engels te dromen!
Staten bezocht: AZ, CA, UT, ID, HI, NV
Orangedevil
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Orangedevil »

Denken jullie nu Engels of Nederlands?
Holiday video's!
Orangedevil life4travel
https://youtube.com/user/orangedevilke1

Florida 2000,2002,2004,2005,2007,2008,2009,2010,2012,2013,
2015,2016,2018, 2022
Zuidwesten
2001,2006,2011,2023
Las Vegas
2003/2004
Noord oosten
2003, 2014(2x)
Zuidoost 2022
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je geluk of de (prettige) afwijking hebt om echt tweetalig te zijn, denk je tegelijkertijd in beide.

Als je ver genoeg bent, maakt het allemaal niet zoveel meer uit, je vertaalt dan niet meer, maar je weet gewoon wat al die verschillende klanken betekenen, ongeacht in welke taal die klanken gemaakt worden (of die letters achter elkaar gezet zijn).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mij werd laatst verteld dat ik gezellig in het Engels lag te babbelen terwijl ik sliep dus toen wist ik wel dat ik blijkbaar intussen toch onbewust naar Engels overgegaan ben.

Ik denk nu nog in het Engels of in het Nederlands, afhankelijk van wat ik spreek maar ik merk dus dat, nu Engels de overhand krijgt, dit ten koste van mijn Nederlands aan het gaan is. En daar heb ik toch best wat moeite mee haha. Ik heb Engels altijd al een mooiere taal gevonden omdat de woordenschat zoveel groter is en je zoveel meer nuance kunt aanbrengen dan in het Nederlands maar ik vind het toch wel een beetje triest dat ik mijn moedertaal langzaam naar de knoppen zie gaan bij mezelf haha.

Wel hele goede tips mensen, bedankt daarvoor! Voor nu lees ik de krant, lees ik dit forum en spreek ik nog best wel veel Nederlands maar ik moet toch nog wat dingen bedenken om het in balans te houden ;)
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Ik heb het geluk dat mijn beste vriendinnetje van België hier ook in Oregon woont. Dus ik spreek sowieso iedere week genoeg Nederlands, ik spreek ook iedere Woensdag met mijn ouders over Skype! Dat helpt ook wel.

Ik merk wel dat ik meer twijfel over spelling in het Nederlands. Vooral "d" en "t" en "dt", en inderdaad ook sommige werkwoorden..
Wat voor mij soms wel lastig is, is dat mijn vriendinnetje Vlaams is, mijn Nederland is flink uitgebreid met de vele Vlaamse woorden en uitdrukkingen. Wat mensen raar doet opkijken als ik terug in Nederland ben, omdat ik dan vanalles Vlaams eruit laat vallen.

Ik heb het gevoel dat ik soms dingen ook heel "dom" zeg, omdat ik dan bijvoorbeeld een typische uitdrukking vanuit het Engels direct in het Nederlands zeg. En dan denk ik bij mijzelf "dat klopte niet".

Zo zei ik de vorige keer dat ik terug kwam naar Nederland tegen de douane meneer "Heb een goede dag".... Jaja, goed he! =D
Maarja, het heeft zijn charme, en ik hoop nooit mijn Nederlands te verliezen.

Vind het trouwens wel ambetant dat mensen in Nederland, die weten dat ik in Amerika woon, op mijn "accent" gaan letten. "Ja je klinkt wel "Amerikaans" hoor!". Goh, hoe zou dat toch komen?? :P
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik spreek elke dag Nederlands, met mijn dochter, regelmatig via de telefoon met familie en verder hier op het forum en FB.

Via Bol.com bestel ik weleens nederlandse boeken voor mijn e-reader en ik merk dat ik nog steeds sneller Nederlands lees, dan Engels.

Ik zal waarschijnlijk mijn Nederlandse accent behouden, mijn dochter echter die nu 18 is, moet regelmatig naar Nederlandse woorden zoeken of vertaalt andersom. Als ik haar er op wijs, word ze altijd erg boos, wil het Nederlands niet verliezen.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ik denk in verschillende talen, en droom in verschillende talen. Soms heb ik dromen waar mensen de 'verkeerde' taal spreken, amerikaanse schoonmoeder die nederlands spreekt bijv. Ik denk vaak in de taal die om me heen wordt gesproken. Maar iets snel tellen gaat bij mij nog steeds op z'n nederlands.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik vind het bijzonder, dat jullie weten in welke taal jullie dromen. Ik herinner me mijn dromen maar zelden, eigenlijk, en als dat wel zo is, zeker niet in welke taal dat ging. Ik denk Nederlands, als ik Nederlands schrijf/spreek en Engels, als ik Engels schrijf/spreek (hoewel ik met typen wel merk, dat ik vaak "and" ipv "en" typ bijvoorbeeld).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Petra, ik droom volgens mijzelf altijd in het nederlands, hubby verteld echter dat ik af en toe ook in het engels droom, want ik praat dan engels...... :mrgreen:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik weet vaak niet eens of ik een boek nu in het Engels of het Nederlands gelezen heb (ook al is dat minder dan een jaar geleden). Laat staan dat ik weet in welke taal ik droom! :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer