Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dood in Joshua Tree NP

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Yeehaw
Amerika-expert

Re: Dood in Joshua Tree NP

Bericht door Yeehaw »

Helaas is het voor mensen met schoolgaande kinderen niet mogelijk maar later zou iedereen eens moeten proberen in october of vroeg in het voorjaar naar dergelijke woestijnen te gaan. Ik ken via de forums heel veel Amerikanen en ken er niet een die er maar over denkt om in de hoogzomer DV ed te bezoeken.
Nou ja, over 10 dagen starten we onze volgende reis van het oosten naar het westen maar Irene en opvolgers dreigen roet in het eten te gooien. Er is ook altijd wat ;)
Yeehaw
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Het blijft een interessante discusie.
Ik ben gek van afgelegen gebieden en zoek het dan ook steeds op. Ook wouden wij naar The Racetrack in DV maar toen de ranger ons dit afraadde met onze (highClearance) suv hebben we ons bezoek uitgestelt. Wat later kwam Zansa op het forum met haar/zijn avontuur in DV (zie link in haar post), en daar zakt eerlijk gezegd dus mijn broek vanaf, zeker als je het advies van een ranger naast je neer legt !!
Wij zijn ook naar een afgelegen gebied geweest in Nevada en daar hadden wij ook niemand over verwittigt maar ik had me zo goed mogelijk ingelezen (voor zover er iets over bekend was) en wist dat het niet zo heel ver wandelen was, terug naar de hoofdweg, moest de wagen het begeven oid.
Ook hebben wij altijd voldoende water in de ijsbox en hebben we een wandelGPS zodat we makkelijk onze weg zouden terug vinden moest dat nodig zijn.
Aan de westkant van DV zijn we onderandere naar Aguereberry point geweest waar we moederziel alleen waren en ook aan zijn camp zagen we niemand anders. Zoals ik al zei vind ik zo'n plekken heerlijk en blijf ik dat opzoeken, maar wel steeds met voldoende informatie in mijn hoofd en die eerder genoemde voorzorgsmaatregels.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Vreselijk.

Wat Matrox en RiverCola zeggen. Soms denk ik achteraf wel es 'had ik niet moeten doen'. En voor de meeste mensen gaat het goed, maar soms gaat het fout. En dat is in en in triest. Maar als je alles van tevoren wist, dan kwam je met een dubbeltje de wereld rond.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Voor Noord-Europeanen is de hitte in de woestijn blijkbaar een attractie op zich. Op zich vind ik die droge hitte ook best fijn, maar je wordt zo beperkt in je doen en laten. Als je alleen maar in de zomer op vakantie naar de VS kan dan maak je een andere afweging. Wij wonen relatief dichtbij, en dan is het makkelijk om tijdens een wat aangenamer seizoen naar de woestijn te gaan.

Wij waren afgelopen Maart in DV (kamperen), en dat was lekker (zelfs regen/sneeuw gehad). Maar zelfs dan moet je goed voorbereiden als je dirtroads wil rijden of wilt gaan wandelen. In de volle zon wandelen is in dat seizoen al best inspannend, je merkt dat je veel water kwijtraakt via transpiratie en ademen door de droge lucht. Tijdens een wandeling van twee tot drie uur dronk je zomaar anderhalve liter water, en toen was het iets van 80F. Het grootste probleem is denk ik dat je je als Noord-Europeaan gewoon niet kunt voorstellen dat je minimaal 4 liter water bij je moet dragen als je tijdens de zomer midden op de dag in DV twee uurtjes gaat wandelen, en je beschermende kleding moet dragen.

In DV hadden we ook een verrassing die vervelend had kunnen aflopen. Na een dag in het zuiden van DV met prachtig weer reden we in het donker (bewolkt, geen maan) terug naar de camping in het noorden (de doorgaande asfaltweg naar Scotty's Castle). Daar bleken diverse flash floods geweest te zijn, en bleek er een dikke modderstroom met stenen dwars over de weg te lopen. Toen ik zag wat er aan de hand was kon ik eigenlijk al niet meer remmen, en ik was niet van plan om uit te vinden of de ABS in deze situatie goed werkt. Dus gas los, en hopen dat we geen grote stenen raken. Het ging allemaal goed, mede dankzij het feit dat onze auto wat hoger op de pootjes staat...
Orangedevil
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Orangedevil »

Als wij naar een woestijnpark gaan zitten we meestal in de auto en stoppen af en toe om wat te bekijken of foto's te maken. Echt wandelen of langdurig uit de auto doen we niet. Dan heb je er niet veel last van aangezien je het meest in de airco zit.
Maar de eerste keer had ik als tip gekregen veel te drinken. Ik had de hele dag een fles water aan mijn mond maar om de 15 minuten moest ik naar de wc tot grote ergernis van mijn medereisgenoten. Ik had eigenlijk moeten weten dat als je de hele dag in de auto zit dat je dan niet de hele dag met een fles aan je mond hoeft te zitten. Als we pech hadden gehad had ik wel veel vocht binnen dat wel.
Holiday video's!
Orangedevil life4travel
https://youtube.com/user/orangedevilke1

Florida 2000,2002,2004,2005,2007,2008,2009,2010,2012,2013,
2015,2016,2018, 2022
Zuidwesten
2001,2006,2011,2023
Las Vegas
2003/2004
Noord oosten
2003, 2014(2x)
Zuidoost 2022
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

@Orangedevil: :lol:
Orangedevil
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Orangedevil »

Ja ik kreeg die tip van iemand die nog naar het Zuid-Westen was geweest toen er nog maar amper airco in de auto was. Die dronk dus ook liters weg op een dag.
Holiday video's!
Orangedevil life4travel
https://youtube.com/user/orangedevilke1

Florida 2000,2002,2004,2005,2007,2008,2009,2010,2012,2013,
2015,2016,2018, 2022
Zuidwesten
2001,2006,2011,2023
Las Vegas
2003/2004
Noord oosten
2003, 2014(2x)
Zuidoost 2022
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Haha, maar in de airco moet je ook extra drinken hoor!
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Nou, dat ligt eraan Ina. Ik heb al vele jaren auto's met a/c en heb mijn werkzame leven voornamelijk op de weg doorgebracht maar extra drinken was er niet bij.
Wel na thuiskomst.....
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Wij zijn ook van het dirtroad rijden en wandelen in afgelegen gebieden én in extreme hitte. We nemen uiteraard altijd voldoende water mee, maar dit hele geval zet je toch weer even met beide voeten op de grond en stemt tot nadenken.

Ik wist eigenlijk niet dat je in een relatief zo korte tijd in die omstandigheden zo snel kon uitdrogen met de dood tot gevolg. Zal misschien wel stom zijn, maar dat het zo snel met je gebeurd kan zijn had ik mij niet echt gerealiseerd.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

hekkie schreef:Wij zijn ook van het dirtroad rijden en wandelen in afgelegen gebieden én in extreme hitte. We nemen uiteraard altijd voldoende water mee, maar dit hele geval zet je toch weer even met beide voeten op de grond en stemt tot nadenken.
Inderdaad!

Ik las dit topic toen we net terug waren van onze wandeling naar Wahweap Hoodoos. En aangezien wij het ook warm gehad hebben, wil je echt niet nadenken over wat er had kunnen gebeuren. We waren 's morgens vertrokken bij 28°C en tegen dat we terug kwamen was het 39°C. In totaal hadden we er 17km opzitten in die hitte! Eerlijk gezegd hadden we ons wel mispakt aan de afstand. We hadden ons heel goed ingelezen, waren langs het Paria Contact Station gegaan voor meer info, maar uiteindelijk bleek de afstand een heel stukje verder te zijn dan iedereen overal schreef. Van de eerste naar de tweede parking was geen 0.3 of 0.5mi, maar bijna een ganse mile. Daarna was het geen 4mi, maar wel zeker een km verder. Zelfs al ben je dan goed voorbereid, in dergelijke hitte telt elke km. We hadden 3L water per persoon mee, waarvan 1L Getorade (of hoe noemt dat kleurig ding?), koekjes, pretzels, maar omdat we niet gedacht hadden dat het zo lang wandelen zou zijn, hadden we geen boterhammen mee. Op onze terugweg, zo'n 2km voor het einde werd Peter plots niet zo goed. Gelukkig was er schaduw en hielp het eten hem snel beter worden. Het was eerder van de honger dan te weinig water. Maar voor alle zekerheid zijn we er toch bijna 30min blijven zitten. Maar op zo'n moment ben je er toch niet gerust in, nuja hij dan toch niet zo. Ik voelde me nog heel goed, had nog genoeg water en wist hoe ver het nog wandelen was en met een gps weet je ook naar waar. Maar achteraf denk je dan toch: hadden we niet nog meer water en eten moeten meenemen? Of een pillamp? Je weet nooit dat je daar in het donker moeten blijven zitten. Een nooddeken heb ik altijd bij. Klinkt misschien stom, maar volgens mij kan het echt helpen tegen hitte/koude en het neemt geen plaats in. In ieder geval: dit doen we nooit meer in die hitte! ;-)

Een gallon water is veel, maar je kan het echt wel gebruiken. We hadden maar 3L mee, maar Peter had zeker meer kunnen gebruiken. Hij heeft dan ook wat van mijn gedronken. Les geleerd voor de volgende keer. Onze koelbox in de wagen steken we ook altijd vol met water zodat we fris water hebben als we terug zijn. Het andere water in onze auto was gewoon heet! Dat wil je dan ook niet drinken.
gondelier
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door gondelier »

Wij hebben ook een slechte ervaring, bij The Wave. Met het hele gezin, 5 man,waren we vroeg vertrokken met achteraf gezien veel te weinig water. Ik wil de kinderen dan niet zo belasten, dus we hadden maar 2 rugzakken bij ons met drinken, stom stom stom. Ik heb een lichte beperking met lopen, waardoor de heenweg mij al enorm was tegengevallen. (Maandenlang geoefend in de sportschool is toch heel wat anders dan in zo'n woestijn). Paar keer gedacht om te stoppen, maar opgeven zit niet zo in mijn karakter. Het was ook echt het hoogtepunt van onze vakantie. Op The wave genoten van al het moois, maar in mijn hoofd speelde de hele tijd maar: we moeten ook weer terug. En we hadden nog maar één klein flesje water. Ik heb daar zelfs nog een 1/2 uur in de schaduw liggen slapen. De kinderen vroegen of ze op hun eigen tempo terug mochten lopen, en daar zijn we mee akkoord gegaan. De oudste was toen 16, een intelligente knul, en zij zijn dan ook in één keer goed teruggelopen.
Ik was daarentegen al zo vermoeid, en achteraf dus uitgedroogd, dat ik bij elke schaduwplek wilde liggen en prompt in slaap viel. Mijn hele bewustzijn werd steeds minder, en Rob heeft zich enorm veel zorgen gemaakt. Ik was ook niet meer aan te sporen om door te lopen.
Op enig moment komt een andere wandelaar, die we al eerder waren tegen gekomen, naast ons zitten met een grote kan met water. Rob vertelde dat ons drinken op was, maar hij ging uitgebreid zitten drinken. (water liep zelfs langs zijn kin). We hebben beide toen een soort moordneigingen gevoeld. :mrgreen:, ik kon die man echt wel wat aandoen.
Nadat we op de helft waren van de terugweg horen we ineens onze namen roepen: onze oudste zoon was weer teruggelopen vanaf de auto met een rugzak vol met drinken. We hebben het de rest van de vakantie over onze held van de dag gehad. En wat geeft dat je een oppepper.
De andere 2 kinderen die bij de auto waren gebleven waren ondertussen behoorlijk in paniek geraakt, omdat we zolang weg bleven. Toen mensen van een andere auto terugkwamen hebben ze die huilend aangeklampt. Deze amerikanen hadden een andere wandeling gelopen, en zijn blijven wachten totdat we weer in beeld waren (ik geloof wel een uur). Ik heb ze nooit kunnen bedanken omdat ze al weg waren toen we bij het parkeerterrein kwamen.
Een ervaring die ons nog altijd is bijgebleven. En ik heb nu wel geleerd dat we én voldoende drinken moeten meenemen, én dat ik mijn grenzen moet erkennen.
Achteraf is het denk ik vooral de wind geweest die ons zo snel heeft uitgedroogd. want de temperatuur viel ons mee.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Jeetje, wat een verhaal. Wat zielig ook dat je kinderen zulke paniek hebben ervaren. Gelukkig is het goed afgelopen!

Nu zie je eigenlijk hoeveel mensen al angstige momenten hebben ervaren op vakantie, en hoeveel mensen dus eigenlijk teveel risico nemen. Het is nog een wonder dat het zo vaak wél goed gaat. Gelukkig maar.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Tjeminee zeg, wat een heftige ervaring! Gelukkig dat het goed is afgelopen, maar ik kan me voorstellen dat deze wandeling nog lang je in geheugen zal blijven hangen. Het is ook een les natuurlijk, niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle andere forumleden. Het is goed dat je deze ervaring met ons hebt gedeeld, waarvoor hartelijk dank.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Alle lof voor je zoon Monique, idd de held van de dag!
Mijn geliefde gaat in october ook naar de Wave (met een groep) dus ik heb haar vast gewaarschuwd. Dergelijke escapades zijn aan mij niet besteed. Ik vind de wandeling van de hotelkamer naar de bar met Happy Hour al wel genoeg ;)
Yeehaw
jta
Amerika-expert

Bericht door jta »

Ik vind de wandeling van de hotelkamer naar de bar met Happy Hour al wel genoeg
is de terugkeer dan toch ook niet gevaarlijk ?

een zoveelste waarschuwing dat de hitte absoluut niet onderschat mag worden.hebben in de vooravond eens een uurtje aan bright angel trail gestaan, daar kwamen ook geregeld ,,halve lijken" naar boven gestapt, gesloopt door hitte en steigingspercentage. voor velen absoluut geen plezierige vakantiedag, altijd alles goed uitpluizen en weten wat je kan is de boodschap.

Jacques
gondelier
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door gondelier »

Ik heb in het topic over The wave altijd wel gezegd dat je de wandeling nooit moet onderschatten, maar nooit het hele verhaal vertelt. Ik weet ook zeker dat onder 'goede' condities de tocht prima te doen is (mét voldoende drinken en zónder deze moeder :mrgreen: ). Heel verstandig Yeehaw, daar kan ik nog wat van leren.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ze rollen me terug Jacques ;)
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

jta schreef:

een zoveelste waarschuwing dat de hitte absoluut niet onderschat mag worden.hebben in de vooravond eens een uurtje aan bright angel trail gestaan, daar kwamen ook geregeld ,,halve lijken" naar boven gestapt, gesloopt door hitte en steigingspercentage. voor velen absoluut geen plezierige vakantiedag, altijd alles goed uitpluizen en weten wat je kan is de boodschap.
ik denk toch wel vooral "weten wat je kan";
dat soort dingen doe je in je "gewone leven" niet dus het is ook moeilijk in te schatten. Maar toch. Hier op het forum lees ik soms toch ook plannen van mensen waarvan ik denk: wauw, dat je dat kan. en durft...
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

gondelier schreef:...Ik weet ook zeker dat onder 'goede' condities de tocht prima te doen is...
En mocht je het niet redden dan weet je bij de Wave dat er nog 19 andere gezelschappen die dag voorbijkomen :D (moeten ze natuurlijk wel bereid zijn water af te staan...)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer