USA2004 schreef:
Er zijn zat medische aandoeningen die 100% genezen kunnen worden (maar wel flink duur zijn). Wel eens door een wilde hond gebeten? Inenting tegen hondsdolheid kost ruim $10,000. Je kunt er ook voor kiezen op "gewoon maar dood te gaan van hondsdolheid want ik heb geen $10,000". Jouw keuze...
Ik zal die wilde hond eens streng toespreken voor hij gaat bijten.
Reken maar dat hij er dan vanaf ziet.
Laatst gewijzigd door Sten op 26 aug 2011, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bedoelde de volledige quotes direct boven het bericht waar je op reageert. Die doe ik niet meer, ga daar maar eens naar kijken. En verder quote ik alleen gedeeltes van berichten die er niet direct boven staan. En vaak ook geen quotes. Wat is hier erg aan dan?
Ik mag blijkbaar nog veel minder quoten (ik had al afgebouwd), maar ik reageer op je laatste bericht aan mij. Zeker, maar een zin in de trant van: "Sten, ik begrijp heel goed dat jij naar de West kust wilt", zonder er meteen een opmerking over 'duur' bij te zetten, zou ook wel eens lekker zijn.
En serieus vraag ik me af: niemand weet wat de toekomst brengt. Als jouw huis, of dat van wie dan ook met een koophuis, omver geblazen wordt (bijvoorbeeld door een 'dame' als 'Irene'), waar blijf je dan met je 'goedkoop'?
Inderdaad: in de West Coast aardbevingsgevaar. Maar wij kopen geen huis meer (in ieder geval niet van plan), dus daarmee verlaag je dat risico aanzienlijk.
Want ik krijg de neiging zulke dingen te gaan benadrukken, omdat men maar blijft hameren op 'duur duur'. En dat 'duur duur' zou net zo goed de goedkoopste optie kunnen blijken te zijn als je de score bekijkt na een paar jaar.
Zelfde verhaal met het verzekeren.
Laatst gewijzigd door Sten op 26 aug 2011, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij hebben hoge risico verzekering via de oude werkgever van mijn man. Een goed plan overigens als je redelijk gezond bent. Echter, weinig of haast geen dekking voor medicijnen. Ik heb echter asthma waarvoor ik dagelijks medicijn nodig heb. Als ik die medicijn hier in de States koop onder de merknaam kost het me zo'n $130 per maand bij de goedkoopste source. Echter de medicijn is verkrijgbaar in generic die ik in Canada online koop.
Ik betaal voor de generic zo'n $70 voor een voorraad voor drie maanden. Mocht iemand de link willen:
Ik koop het daar al een paar jaar, en krijg heel goede service. Mijn bestelling is altijd binnen een paar weken in huis. Men herinnert mij er altijd automatisch aan als ik weer nieuwe medicijn nodig heb. Prima outfit die ik graag aanbeveel. Let wel, je krijgt alleen op generic goeie prijzen, niet op merknamen maar dat geldt voor alle online pharmacies in Canada (Er zijn er verscheidene, maar ik heb geen ervaring met de andere).
Sten schreef:
Zeker Loek, maar wat betaal jij per maand en hoe lang al?
Wij betalen momenteel $140/maand voor een PPO voor ons tween via Gepke's werkgever. Dat is best redelijk; ik heb bij andere werkgevers gezeten waar het duurder was. Maar als je niet in zo'n collectief plan zit, betaal je meestal de hoofdprijs. Vergelijk het met een salaris die je prive bedingt met een salaris die is bedongen middels een vakbond. Collectieve verzekeringspremies zijn over het algemeen veel beter dan prive premies.
Uit eigen ervaring: altijd verzekerd geweest via mijn vrouw. Toen dat na een verhuizing naar Asheville, NC, te duur bleek te zijn voor haar nieuwe baas, heeft zij de verzekering van het bedrijfje genomen en ik ben zelf op zoek gegaan naar een verzekering voor mij. Uiteindelijk $500 in de maand, $5.000 eigen risico, 20% betalen van de volgende $10.000 en de rest gedekt. Helemaal onverwacht een hartaanvalletje en een hersenbloedinkje opgelopen met verblijf in het ziekenhuis en revalidatie (en gelukkig geen problemen meer).
Resultaat: een $7500 kwijt (die ik van de belasting af kon trekken, evenals de ziekteverzekeringspremie), voor een totaal aan kosten dat ik nooit heb durven optellen, maar toch wel boven de $100.000 is geweest. Hadden we eventueel nog kunnen betalen, maar dan zouden we niks meer over hebben voor ons pensioen.
In New York voor ons beiden: ongeveer $1100 in de maand. Maar voor een medicijn dat $800 per maand zou kosten, betaal ik $30, een paar 'generics' zijn zelfs "gratis". Laatst een scan gehad van $2.000, wordt waarschijnlijk ook helemaal betaald. Is dus gelijk 2 maanden premie "verdiend".
Gelukkig over een paar maanden Medicare in en dan komt alles bij elkaar zo rond de $200 per maand uit (en heeft mijn vrouw, 2 jaar jonger, hopelijk weer een verzekering van een bedrijf).
Overigens: verplicht verzekeren, zoals Obama wil, is DE oplossing: 'onsterfelijke' jongeren moeten dan ook hun steentje bijdragen en dat maakt het voor iedereen meer betaalbaar. Dat is natuurlijk een "ingreep" op je vrijheid, maar je bent tenslotte lid van een samenleving, je woont niet op een onbewoond eiland. Net zoals iedereen bijdraagt aan de AOW voor de aan hem/haar voorafgaande generatie. (En zelf gaan investeren in de pensioenkosten is natuurlijk leuk, maar zonder de zekerheid van een AOW moet je er niet aan denken dat je op het ogenblik afhankelijk zou worden van het verkopen van je investeringen).
Maar als je het risico wil/durft te nemen: ga je gang maar, dat mag (nog) in de VS. Maar ga dan niet klagen als je een dag op behandeling moet wachten omdat je in de eerste hulp van een ziekenhuis zit zonder verzekering en je aandoening niet levensbedreigend is.
Overigens (en om weer terug te komen op wat eerder in deze discussie is gezegd): een moeder staat erop dat ze de eerste weken meegaat met haar zoon die naar de VS emigreert? En die zoon is 25? Dat lijkt me wat ongezond, en slecht voor die zoon. Wanneer zou die dan volledig op eigen benen moeten leren staan? Als hij 50 is? Ik moet er niet aan denken dat mijn moeder met me mee was gegaan. En onze zoon weet al, dat hij wel mag komen logeren, maar niet bij ons in mag trekken (en wij hebben hem beloofd ook niet bij hem in te trekken als dat nodig mocht worden, hij heeft al beloofd een mooi rusthuis voor ons uit te zoeken tegen die tijd).
OKOK Ik hoor het al: blindedarm ontsteking, spierziektes, kanker, leukemie, wilde honden, slangen, hartaandoeningen, je kunt echt alles krijgen. Ik begrijp ook dat de gezonden betalen voor de zieken. De conclusie rechtvaardigt zich steeds meer. Wij moeten ons maar NIET medisch verzekeren. Ik ben niet van plan een angstig vogeltje te worden in afwachting van gebroken benen en wat dies meer zij. Ons blauw te betalen aan anderen en verzekeringen. Dus: nee hoor, hieraan doe ik niet mee. En nee, ik verwacht ook NIETS van jullie.
Bennogr schreef:
Overigens: verplicht verzekeren, zoals Obama wil, is DE oplossing: 'onsterfelijke' jongeren moeten dan ook hun steentje bijdragen en dat maakt het voor iedereen meer betaalbaar. Dat is natuurlijk een "ingreep" op je vrijheid, maar je bent tenslotte lid van een samenleving, je woont niet op een onbewoond eiland.
kijk, dit is nou net een van de redenen dat ik belgië uit wil en de VS in.
waarom MOET ik betalen voor werklozen die (zeker in belgië) in 75% van de gevallen niet de minste intentie hebben om werk te vinden? waarom MOET ik het pensioen betalen van mensen die op hun 52ste op brugpensioen gaan, en zelf waarschijnlijk tot 70 jaar blijven werken voor een slechter pensioen dan hen als ik de vooruitzichten moet geloven? waarom MOET ik betalen voor toegang tot zorgen/diensten/... die ik niet wil/niet nodig heb?
sorry bennogr, maar dit soort zogezegd-sociaal gedoe is in mijn ogen de perfecte manier om een samenleving en economie tot stilstand te brengen, niet om de mensheid te redden.
Bennogr schreef:
Overigens (en om weer terug te komen op wat eerder in deze discussie is gezegd): een moeder staat erop dat ze de eerste weken meegaat met haar zoon die naar de VS emigreert? En die zoon is 25? Dat lijkt me wat ongezond, en slecht voor die zoon.
daar ben ik het dan weer volledig mee eens!
maar we hebben nog wel wat tijd om dat idee uit haar hoofd te praten...
Willel schreef:
waarom MOET ik betalen voor werklozen die (zeker in belgië) in 75% van de gevallen niet de minste intentie hebben om werk te vinden? waarom MOET ik het pensioen betalen van mensen die op hun 52ste op brugpensioen gaan, en zelf waarschijnlijk tot 70 jaar blijven werken voor een slechter pensioen dan hen als ik de vooruitzichten moet geloven? waarom MOET ik betalen voor toegang tot zorgen/diensten/... die ik niet wil/niet nodig heb?
Misschien omdat die mensen jouw school, studies ook deels voor je hebben betaald? Misschien omdat die mensen voor jouw ziektes betalen als je zelf ziek bent? Misschien omdat er een dag komt dat jij zonder werk komt te zitten en dan ook graag voedsel wilt blijven eten? Misschien komt er wel een dag dat je een gezin hebt en je vrouw zwanger wordt? Misschien omdat ook jij oud wordt en dan ook verzorgd wil worden in plaats van weg te rotten onder een brug?
Ik ben met je eens, misbruik dient absoluut aangepakt te worden en dat is op dit moment een groot probleem in Belgie en Nederland. En nee, ik wil ook niet betalen voor mensen die dat niet verdienen. Maar ik vind het wel erg simplistisch gedacht te denken dat het sociale systeem zo slecht is omdat jij alleen maar betaalt en zelf niet mee profiteert. Ik denk dat je meer profiteert dan je zelf denkt. Alleen al het feit dat de overheid bepaalde zaken goedkoop kan inkopen doordat een groot aantal mensen bijdraagt, ook daar profiteer je van. En je zult vast in je leven wel al meegeprofiteert hebben zonder dat je daar bewust van was.
Er zijn in Nederland mensen die zich helemaal nergens voor verzekeren omdat zij geloven dat "God" alles regelt. Dit is een geloofsovertuiging die je in Nederland dus kunt hebben. Maar dan mag je je ook helemaal nergens voor verzekeren. Dus geen auto verzekering, geen ziektekosten, geen brand, nergens voor. Dat is natuurlijk prima.. totdat het fout gaat. En geloof me, ik heb het zien fout gaan en die mensen betalen dan dus de rest van hun leven af. Nogmaals, het is een keuze en geweldig dat je hem kunt maken. Maar voor je de bewuste keuze maakt is het wel prettig om alle aspecten te bekijken en plaats van het simpele "ik betaal alleen maar voor anderen".
Willel schreef:
kijk, dit is nou net een van de redenen dat ik belgië uit wil en de VS in.
Wat je mening ook is over verplichte ziektekosten verzekering, het feit is dat je naar het land wil waar medische zorg de duurste is van de wereld. Kijk naar deze grafiek, waar de US helemaal rechts bovenaan staat: http://www.bit.ly/pvPO0l
Je kan je kop er voor in het zand steken, of er vanuit gaan dat de kosmos, god of iets/iemand anders er voor zal zorgen dat je nooit ziek zal worden en medische zorg nodig zal hebben, maar de kans is zeer reeel dat je gedurende de rest van je leven wel degelijk eens medische zorg nodig zal hebben en dat dat zeer veel geld kan kosten. Nu kan je op de korte termijn geld besparen door er vanuit te gaan dat jij dit voorlopig niet nodig zal hebben en geen verzekering nodig hebt, maar als je het mis hebt, ben je in 1 klap zo $60,000-$100,000 achter, als je de behandeling uberhaupt je al kan veroorloven, want er zijn genoeg mensen die eigenlijk chemotherapie nodig hebben, maar het niet kunnen betalen.
Iedere week zie ik wel meerdere collectes voor mensen die ziek zijn geworden en behandeling nodig hebben. Over het algemeen geef ik daar wel wat voor, want ik weet dat het systeem zeer krom is en ik van mening ben dat het iedereen kan overkomen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
waarom is het "iedereen betaalt voor iedereen"-concept noodzakelijk beter dan het "iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij betaalt"-concept?
in belgië zit je vast aan het systeem en dus hebben andere mensen ongevraagd mijn studies betaald, en betaal ik ongewild andere mensen hun pensioen.
alleen kan je er als jonge, werkende mens anno 2011 met bijna 100% zekerheid op rekenen dat het bedrag dat je afstaat groter gaat zijn dan dat wat je terug krijgt, tenzij je ooit ergens een vreselijk ongeval of zoiets hebt. en dat soort statistische onwaarschijnlijkheden wens ik niet in rekening te brengen bij mij levensplanning.
als ik in plaats van hopen sociale bijdragen te betalen een groter aandeel van mijn loon ook echt in handen krijg en zelf kies hoe ik daar mee om ga dan rot ik ook niet weg onder een brug als ik oud word, en weet ik ook waar ik aan toe ben (waarschijnlijk heel wat meer dan met een pensioensysteem dat totaal onhoudbaar blijkt heden ten dage)
en als de overheid iets goedkoop kan inkopen dan doen ze toch vooral erg veel moeite om alle bewijs daar van ver van het publieke oog te houden en de winst zelf op te strijken ... zowat hoogste belastingdruk ter wereld en gemiddeld hogere prijzen dan zowat alle buurlanden, ben er echt fier op belg te zijn ...
er zijn ongetwijfeld voordelen aan een sterk sociaal vangnet maar ik vind persoonlijke keuze, vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijker
Ik betaal elke maand netjes mijn autoverzekering en haal er waarschijnlijk niet uit wat ik erin stop, toch heb ik er geen problemen mee. Waarom hebben sommigen dan zo'n grote tegenstand voor ziektekostenverzekeringen? En al die politici die tegen zijn; ben nog niet in het nieuws tegen gekomen dat er een politici is die zijn/haar ziektekostenverzekering, verstrekt door de Amerikaanse overheid, betaald door de taxpayer.... ...geweigerd heeft uit principe.
Het liability gedeelte (aansprakelijkheid) van autoverzekering is trouwens verplicht in een groot aantal staten. Als je het niet hebt krijg je je auto niet geregistreerd. Ik weet niet of er staten zien die die liability niet eisen.
Ik begrijp 1 ding niet helemaal Willel. Je vraagt zelf in 1 van je eerdere posts "heeft het allemaal wel zin?" (om je te verzekeren).
Vervolgens geven een aantal mensen aan waarom ze dat wel of niet nuttig vinden en dan volgt er een discussie waarin je aangeeft dat je je niet wilt verzekeren. Waarom vraag je dan of het zin heeft als je het al weet? Dat begrijp ik niet zo goed eerlijk gezegd. Je lijkt advies te vragen en als mensen dat dan geven ga je dat advies bekritiseren. Die mensen hebben hun keuze al gemaakt hoor, jij bent degene die advies vraagt, niet zij.
Laat ik 1 ding duidelijk maken, het interesseert mij echt helemaal niets of je je wel of niet verzekert. Ik heb al vanaf het begin gezegd, dat is jouw eigen keuze. Maar ik vind het een beetje tijdverspilling als je aan mensen hier vraagt of het allemaal zin heeft, die mensen vervolgens jou zo goed mogelijk advies geven en je dan met die mensen in dicussie gaat over hun keuze. Tja
Je lijkt me een hele aardige gast Willel en je hebt een duidelijk beeld voor ogen van wat je wilt maar ik hoop dat je 1 ding begrijpt, zolang je niet zelf in Amerika woont weet je gewoon van een heleboel dingen in het land echt niets af ook al denk je van wel. Zelfs als je 100 keer op vakantie gaat is het nog niet hetzelfde als er wonen. Mensen denken vaak dat ze heel veel van een land afweten door het nieuws etc. maar dan nog is het niet hetzelfde als er zelf wonen en de praktijk ervaren. Ik woon hier zelf net en ben nog zeer groen en ben dus erg gebaat bij het advies wat ik hier krijg van mensen die er al jaren wonen. Met dat advies kun je 2 dingen doen, het aannemen of het niet aannemen. Maar in discussie gaan met mensen die al jaren in het land zelf wonen en dus hun advies geven op basis van hun praktijkervaring lijkt me een beetje nutteloos eerlijk gezegd. Dan kun je beter gelijk zeggen dat je je niet gaat verzekeren
for good measure: sorry aan iedereen die ik tot nu toe beledigd heb of in de toekomst nog ga beledigen, dat is niet de bedoeling!
@ ziva
ik vraag advies omdat ik er inderdaad niets van weet, en dus van mensen met ervaringen wil leren hoe hun ervaringen te combineren zijn met mijn wensen en verwachtingen.
ik stel mensen hun meningen in vraag om het volledige plaatje te krijgen, niet enkel "je kan het maar best hebben, just in case". dat ik daarbij zowel offensief ben als in het defensief ga is mijn stijl, maar ik ben niettemin tevreden met de resultaten die er van komen!
wat ik hier tot nu toe geleerd heb is dat het zijn geld enkel waard is als je een echt zware ziekte of zwaar ongeval krijgt, anders ben je waarschijnlijk beter af met het gewoon zelf te betalen. dat voor sommigen de kans dat er iets misloopt belangrijk genoeg is om ervoor te betalen kan ik perfect begrijpen, maar ik zou het niet doen.
opinies die zijn ingegeven door een sociale, maatschappelijke visie daarentegen zijn geen ervaringen, en dan kan ik niet anders dan argumenteren dat er ook andere visies zijn. ook hier kom ik ongetwijfeld confronterend naar voor, maar gezagsargumenten en zulks meer hebben nu eenmaal die impact op mij!
@Willel, ik vraag me af of jij wel goed gelezen hebt. Er zijn verschillende voorbeelden gegeven van kleine dingen (bijvoorbeeld inenting tegen hondsdolheid) die in de VS ook al goud kosten. De zorg in de VS is dusdanig duur dat zelfs (relatief) kleine dingen al compleet je spaargeld kunnen opvreten. Helaas.
Dat jij je niet wil verzekeren is je goed recht. Maar vergis je niet in de kosten die onverzekerd zijn met zich meebrengt voor alles wat je dan zelf moet betalen. Dat is geen sociale of maatschappelijke visie, maar een feit.
@ Sten, nee en ik heb ook al aangegeven dat ik daar totaal niet blij mee ben in een eerdere post.
@ Willel, je beledigt denk ik niemand, mij niet in ieder geval, maar ik hoop dat je wel snapt wat ik bedoel.
@ Hockey, ik sluit me volledig aan bij wat je zegt. Er zijn genoeg voorbeelden gegeven in dit topic. Dat zijn geen visies maar praktijkvoorbeelden van mensen met ervaring.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.