Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe Amerikanen met geld omgaan...
-
- Amerika-expert
Re: Hoe Amerikanen met geld omgaan...
Hebben veel van die '2% terug' kaarten niet een maximum bedrag per jaar dat je terugkrijgt? Ik meen wel eens in de (piep)kleine lettertjes gezien te hebben dat Discover bijvoorbeeld een maximum van $1500 per jaar teruggeeft. Of minder. Dan kun je inderdaad beter mijlen nemen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Als de bank je al niet vraagt om het verschil bij te leggen (lees de kleine lettertjes in je hypotheekovereenkomst), zullen ze je in ieder geval onder een vergrootglas leggen.vana schreef:Nee, dat snap ik ook niet. Ook al maak ik mijn bank niet blij, ze kunnen niets doen zolang je gewoon je hypoytheek betaalt. En ze hebben er geen last van ook zolang je je hypotheek betaalt.
Marjon
Stel je hebt een hypotheek van 300.000 euro (vrij standaard in NL), en de waarde van je huis zakt onder de 250.000 euro, denk je dat de bank dan rustig blijft zitten? Er hoeft maar iets te gebeuren in je situatie (scheiding/werkloosheid) en je gaat levenslang het schip in. Ze zullen dus aandringen tot liquidatie van je (geleende) pand. Oversluiten van je hypotheek tegen gunstiger rentevoorwaarden bij een andere bank gaat in ieder geval nooit meer lukken bij een onderwaterhuis. Dus je huidige bank zal je uitmelken tot op het bot. En terecht, want je bent een risico.
Risk management 101.
Laatst gewijzigd door waitwhat op 29 aug 2011, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
@waiwhat, ik mis hem nog steeds. Zolang je je hypotheek blijft betalen is er niets aan de hand. Vermoedelijk doel je op de VS situatie, maar in Nederland gebeurt dat dus niet. Ik heb er althans nog nooit van gehoord.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Volgens mij overdrijf je schromelijk, de huizenprijzen zijn in NL slechts met enkele procenten gedaald in de crisistijd. In tegenstelling tot de VS waar huizen soms tot 30% in waarde daalden (zoals in Vegas, of Florida op sommige plekken). Voor de mensen die blijven zitten heeft dit geen gevolgen als ze niet van plan waren te verhuizen. De prijzen zullen de komende jaren gewoon weer stabiliseren/stijgen. Het heeft alleen impact op de mensen die hun huis niet verkocht krijgen (en al een nieuw huis gekocht hadden).
Jij mist 'm en ik niet, kunnen we het heel lang over gaan hebben.Hockey schreef:@waiwhat, ik mis hem nog steeds. Zolang je je hypotheek blijft betalen is er niets aan de hand. Vermoedelijk doel je op de VS situatie, maar in Nederland gebeurt dat dus niet. Ik heb er althans nog nooit van gehoord.
Feit blijft dat wat Amerikanen aan krediet op nemen op kaarten, bij ons in veel grotere mate in vastgoed zit. De impact van een daling van de huizenprijzen in Nederland wordt nog altijd gigantisch onderschat.
Hahaha.RiverCola schreef: De prijzen zullen de komende jaren gewoon weer stabiliseren/stijgen.
Zeg dat even tegen deze huizen'bezitters':
@waitwhat, ik volg je niet. Wat wil je nu precies zeggen? Je gooit er een kort zinnetje in of zelfs een paar zinnetjes en dat moet dan maar het hele betoog vormen?
Heb je het in de je betoog over huizenprijzen die dalen nu over de NL situatie of de Amerikaanse? En waar is het bewijs dat banken dan bang gaan worden en eisen dat je je huis verkoopt?
Heb je het in de je betoog over huizenprijzen die dalen nu over de NL situatie of de Amerikaanse? En waar is het bewijs dat banken dan bang gaan worden en eisen dat je je huis verkoopt?
- RiverCola
- Amerika-expert
@Waitwhat; Hé, wat een heerlijke en gezellige manier van discussiëren heb jij toch! 

Het haalt wel flexibiliteit uit de economie. Mensen die niet (kunnen) verhuizen naar een betere baan omdat hun huis onderwater zit, of wellicht zelfs weglopen, dat maakt de bank nerveus. Bovendien is het een accounting iets, de "secured assets" die de bank kon schrijven in 2009 waren een stuk meer dan nu, zelfs als iedereen zijn hypotheek blijft betalen gaat de waarde van denk banks investeringen (wat jouw huis ook is) naar beneden.Hockey schreef:@waitwhat, je laatste post snap ik niet. Zolang mensen gewoon hun hypotheek blijven betalen is er niks aan de hand.
Jouw verhaal is wel onderbouwd? en gestaafd met bewijs? Kijk die video eens, dat is mijn 'bewijs'. En mijn stelling is dat Nederlanders er financieel slechter aan toe zijn dan Amerikanen. Zoals je zelf kunt lezen hierboven.Hockey schreef:@waitwhat, ik volg je niet. Wat wil je nu precies zeggen? Je gooit er een kort zinnetje in of zelfs een paar zinnetjes en dat moet dan maar het hele betoog vormen?
Laatst gewijzigd door waitwhat op 29 aug 2011, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom moet het nou weer gezellig zijn als het over knaken gaat?RiverCola schreef:@Waitwhat; Hé, wat een heerlijke en gezellige manier van discussiëren heb jij toch!

@ Hockey
Als je echt interesse hebt in het verhaal achter mijn stellingen luister dan even naar Dhr. Arnoud Boot:
Als je echt interesse hebt in het verhaal achter mijn stellingen luister dan even naar Dhr. Arnoud Boot:
Ik durf het nog sterker te stellen: de forumleden hier met een onderwaterhuis zullen de komende jaren ernstig beperkt worden in hun financiele vermogen om naar Amerika te vertrekken. Hetzij permanent (emigratie), hetzij tijdelijk (vakantie).Forgeron schreef:Het haalt wel flexibiliteit uit de economie. Mensen die niet (kunnen) verhuizen naar een betere baan omdat hun huis onderwater zit, of wellicht zelfs weglopen, dat maakt de bank nerveus. Bovendien is het een accounting iets, de "secured assets" die de bank kon schrijven in 2009 waren een stuk meer dan nu, zelfs als iedereen zijn hypotheek blijft betalen gaat de waarde van denk banks investeringen (wat jouw huis ook is) naar beneden.Hockey schreef:@waitwhat, je laatste post snap ik niet. Zolang mensen gewoon hun hypotheek blijven betalen is er niks aan de hand.
In Sacramento hebben we een huis gekocht voor 75,000 dollar, met als laatste verkoopprijs 200,000 in 2006. Dus 65% naar beneden. Maar wel op veiling gekocht (op de markt zou het 95,000 geweest zijn).RiverCola schreef:Volgens mij overdrijf je schromelijk, de huizenprijzen zijn in NL slechts met enkele procenten gedaald in de crisistijd. In tegenstelling tot de VS waar huizen soms tot 30% in waarde daalden (zoals in Vegas, of Florida op sommige plekken). Voor de mensen die blijven zitten heeft dit geen gevolgen als ze niet van plan waren te verhuizen. De prijzen zullen de komende jaren gewoon weer stabiliseren/stijgen. Het heeft alleen impact op de mensen die hun huis niet verkocht krijgen (en al een nieuw huis gekocht hadden).
Ik denk dat huizen de komende 100 jaar hetzelfde zullen doen als de afgelopen 100 jaar (voor de bubbel), en dat is net met de inflatie omhoog, zo'n 3% per jaar. 2005 prijzen zien we denk ik pas weer terug in 2035 oid.
Kijk, met de respons van Forgeron kunnen we iets. Daar is tenminste inhoud waar we over kunne discussiëren.
Dat mensen niet kunnen verhuizen naar een beter huis ben ik deels met je eens. Maar iedereen weet toch, of zou moeten weten, dat huizenprijzen niet altijd maar doorstijgen en zelfs een huis een risicovolle belegging is.
Weglopen van je hypotheek kan in Nederland niet. Je zit er altijd aan vast, totdat ze afbetaald is.Forgeron schreef:Het haalt wel flexibiliteit uit de economie. Mensen die niet (kunnen) verhuizen naar een betere baan omdat hun huis onderwater zit, of wellicht zelfs weglopen, dat maakt de bank nerveus.
Dat mensen niet kunnen verhuizen naar een beter huis ben ik deels met je eens. Maar iedereen weet toch, of zou moeten weten, dat huizenprijzen niet altijd maar doorstijgen en zelfs een huis een risicovolle belegging is.
Goed punt. Maar als je afbetaalt dan daalt wel de uitstaande lening voor de bank en lopen ze dus steeds minder risico.Forgeron schreef:Bovendien is het een accounting iets, de "secured assets" die de bank kon schrijven in 2009 waren een stuk meer dan nu, zelfs als iedereen zijn hypotheek blijft betalen gaat de waarde van denk banks investeringen (wat jouw huis ook is) naar beneden.
Hockey schreef:Kijk, met de respons van Forgeron kunnen we iets. Daar is tenminste inhoud waar we over kunne discussiëren.

En hoe is dat goed voor de economie zeg je?Hockey schreef: Weglopen van je hypotheek kan in Nederland niet. Je zit er altijd aan vast, totdat ze afbetaald is.
We hebben het over dalende huizenprijzen he. Dus je lost af terwijl je onderpand daalt in waarde. Een bank zal een waardedaling in de markt altijd serieuzer nemen dan jouw zogenaamde "aflossingsvermogen". En wees eens eerlijk, hoeveel Nederlanders lossen (na betaling van rente) 5% per jaar af op hun hypo? Want de daling van de huizenprijzen zit nu wel rond die 5% jaarlijks. En dan is de HRA nog niet eens afgeschaft..Hockey schreef: Goed punt. Maar als je afbetaalt dan daalt wel de uitstaande lening voor de bank en lopen ze dus steeds minder risico.
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Dat Nederlanders naar verhouding zo`n hoge hypotheekschuld hebben, komt vooral doordat hypotheken tijdens de looptijd vaak niet worden afgelost.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die tijdens de looptijd niet aflost een 100% aflossingsvrije hypotheek heeft, veelal word er geld gespaard om de hypotheek na 30 jaar af te lossen, met bijvoorbeeld: een spaarhypotheek, bankspaarhypotheek, beleggingshypotheek
of een andere spaarvorm.
Dit soort financiele constructies zijn allen maar bedacht om tijdens de gehele looptijd van de hypotheek (30 jaar) zo optimaal mogelijk te profiteren van de hypotheekrente aftrek.
Het nadeel is alleen dat de hypotheekschuld hoog blijft tijdens de looptijd van de hypotheek, en daardoor staat Nederland er vaak ook negatief voor in dit soort rijtjes met "schuld per land"
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die tijdens de looptijd niet aflost een 100% aflossingsvrije hypotheek heeft, veelal word er geld gespaard om de hypotheek na 30 jaar af te lossen, met bijvoorbeeld: een spaarhypotheek, bankspaarhypotheek, beleggingshypotheek

Dit soort financiele constructies zijn allen maar bedacht om tijdens de gehele looptijd van de hypotheek (30 jaar) zo optimaal mogelijk te profiteren van de hypotheekrente aftrek.
Het nadeel is alleen dat de hypotheekschuld hoog blijft tijdens de looptijd van de hypotheek, en daardoor staat Nederland er vaak ook negatief voor in dit soort rijtjes met "schuld per land"
Crisis ? What Crisis ?
- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je een huis met Nationale hypotheekgarantie gekocht hebt, (ik geloof voor huizen onder de € 325.000) is er in dat geval niets aan de hand. Dus zo nerveus zal de bank in dat geval niet worden.waitwhat schreef:Stel je hebt een hypotheek van 300.000 euro (vrij standaard in NL), en de waarde van je huis zakt onder de 250.000 euro, denk je dat de bank dan rustig blijft zitten? Er hoeft maar iets te gebeuren in je situatie (scheiding/werkloosheid) en je gaat levenslang het schip in. Ze zullen dus aandringen tot liquidatie van je (geleende) pand. Oversluiten van je hypotheek tegen gunstiger rentevoorwaarden bij een andere bank gaat in ieder geval nooit meer lukken bij een onderwaterhuis. Dus je huidige bank zal je uitmelken tot op het bot. En terecht, want je bent een risico.
Risk management 101.
Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is een garantie die u kunt krijgen bij het afsluiten van een hypotheek voor het kopen of verbouwen van een woning.
Kunt u door omstandigheden de hypotheeklasten niet meer opbrengen en moet uw woning gedwongen worden verkocht? Levert de verkoop niet genoeg op om de hypotheek helemaal af te kunnen lossen? Dan zorgt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen er voor dat de restantschuld wordt terugbetaald aan de hypotheekverstrekker. Voor het krijgen van NHG betaalt u een bedrag aan de Stichting Waarborgfonds Eigen Woning.
Voordeel NHG
Rentekorting.
Geldverstrekkers hanteren een lagere rente voor leningen met NHG. De rentekorting kan oplopen tot wel 0,6%. Dit betekent dus een lagere maandlast.
Extra zekerheid: woonlastenfaciliteit.
Wanneer u de hypotheek niet meer zelf kunt opbrengen, bijvoorbeeld omdat u arbeidsongeschikt of werkloos raakt of wanneer u gaat scheiden, dan kunt u mogelijk een beroep doen op de woonlastenfaciliteit van NHG. Dit is een aanvullende lening waarmee u uw woonlasten tijdelijk kunt blijven betalen.
Extra zekerheid: u blijft niet zitten met een restantschuld.
Moet u uw woning toch gedwongen verkopen dan betaalt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woning de restantschuld aan de geldvertrekker. Het Waarborgfonds kan u de restantschuld kwijtschelden, indien u er alles aan heeft gedaan om de restantschuld te beperken.
Oh, en ik heb mijn hypotheekakte even bekeken, maar daar staat niet in dat de bank het recht heeft mijn huis te verkopen of mij te verplichten om mijn hypotheek af te lossen in het geval dat de waarde van mijn huis onder de hypotheekschuld daalt.
En waarom zouden ze ook? Zolang je daar blijft wonen en je maandelijkse aflossing en rente betaalt schieten ze er niet bij in. Als ze je dwingen te verkopen, verliezen ze waarschijnklijk geld.
Marjon
Maak er maar van 120% aflossingsvrije hypotheek voor minstens 50% van de Nederlandse hypotheekgevers. En de beleggingsresultaten...ach.bluemoon schreef:Dat Nederlanders naar verhouding zo`n hoge hypotheekschuld hebben, komt vooral doordat hypotheken tijdens de looptijd vaak niet worden afgelost.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die tijdens de looptijd niet aflost een 100% aflossingsvrije hypotheek heeft, veelal word er geld gespaard om de hypotheek na 30 jaar af te lossen, met bijvoorbeeld: een spaarhypotheek, bankspaarhypotheek, beleggingshypotheekof een andere spaarvorm.
vana schreef:
Als je een huis met Nationale hypotheekgarantie gekocht hebt, (ik geloof voor huizen onder de € 325.000) is er in dat geval niets aan de hand. Dus zo nerveus zal de bank in dat geval niet worden.
Marjon
Je collega had het over de opties m.b.t. het doorverhuizen naar een "beter" huis. De categorie tot 325K betreft best wel de onderkant van de markt. Daar vallen niet zulke harde klappen als voor de schuldenaars met 400K en hoger.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht