Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbel paspoort geen probleem
-
- Amerika-expert
Re: Dubbel paspoort geen probleem
Je hoeft nog steeds je Nederlanderschap niet op te geven als je de nationaliteit van je partner aanneemt. In ieder geval tot 2013 en daarna waarschijnlijk ook niet, als we maar genoeg lawaai maken! Plus: Nederland neemt het begrip 'partner' ruimer dan de Amerikaanse federale overheid.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ja en Nee. Leuk is anders, maar als de Nederlandse regering de huidige regelingen stop zet, dan veranderd dat voor mij psychisch toch wel iets denk ik. Dan krijg ik een beetje het gevoel van 'ze willen me dus niet meer'. En dan wil ik hun waarschijnlijk ook niet meer zo enorm.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Het punt is dat ik mijn Nederlandse paspoort niet kwijt wil, maar ik wel zal moeten als ik een Amerikaans paspoort zou willen hebben. Mijn partner is namelijk ook Nederlands. (Nou kan één van beiden natuurlijk naturaliseren, waarna de ander de nationaliteit van de partner aanneemt en waarna de eerste dan weer de Nederlandse nationaliteit terugvraagt - ergens denk ik dat ze dat in Den Haag niet zo op prijs zouden stellen
.)
Ik vind het wel een beetje met twee maten meten wat ze in Nederland doen. Daar is het oh zo belangrijk dat iedereen vooral maar zoveel mogelijk integreert en met de samenleving meedoet (en dat is het ook), maar dat wordt mij hier dus onmogelijk gemaakt zonder mijn Nederlanderschap op te geven.

Ik vind het wel een beetje met twee maten meten wat ze in Nederland doen. Daar is het oh zo belangrijk dat iedereen vooral maar zoveel mogelijk integreert en met de samenleving meedoet (en dat is het ook), maar dat wordt mij hier dus onmogelijk gemaakt zonder mijn Nederlanderschap op te geven.
Hi - wat betreft je 'oplossing' - ja zo kan het hoor, eerst wordt een van jullie USC en dan heeft de ander recht op twee paspoorten. Het werd me zelfs aangeraden het zo te doen op een consulaat hier.
Maar dan heb je het probleem dat jij (of hij/zij) probleemloos terug kan, maar dat je een partner hebt voor wie het beduidend lastiger is geworden.
Ik onderschrijf je bewaren mbt. de houding van de Ned. overheid hieromtrent volkomen.
Ik woon tussen Indiers, Mexicanen, en buurtgenoten uit nog een aantal andere landen verspreid over de wereld, het merendeel heeft dubbele nationaliteit omdat steeds meer landen dat in de afgelopen jaren zijn gaan toestaan.
Maar dan heb je het probleem dat jij (of hij/zij) probleemloos terug kan, maar dat je een partner hebt voor wie het beduidend lastiger is geworden.
Ik onderschrijf je bewaren mbt. de houding van de Ned. overheid hieromtrent volkomen.
Ik woon tussen Indiers, Mexicanen, en buurtgenoten uit nog een aantal andere landen verspreid over de wereld, het merendeel heeft dubbele nationaliteit omdat steeds meer landen dat in de afgelopen jaren zijn gaan toestaan.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Voor mij is een dubbel paspoort nog steeds een probleem. Ik heb geen Amerikaanse partner van wie ik de nationaliteit over kan nemen. Dus als ik Amerikaan wordt straks, dan wil de Nederlandse regering me niet meer als Nederlander en mag ik mijn Nederlandse paspoort inleveren. Het feit dat ik geboren en getogen ben in Nederland boeit ze daarbij niet. Als ik dan moet kiezen, dan kies ik voor het land wat me wel welkom heet, dus ga ik straks lekker op voor US Staatsburgerschap.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)
Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Ze raden dat daadwerkelijk aan? Huh, ik schreef dat meer als een grapje eigenlijk. Al zal de hoeveelheid papierwerk die je zal moeten verrichten voordat je allebei weer een Nederlands paspoort hebt vast niet erg grappig zijn. Als je alleen al ziet wat ze willen hebben om je rijbewijs te verlengen!oortjes schreef:Hi - wat betreft je 'oplossing' - ja zo kan het hoor, eerst wordt een van jullie USC en dan heeft de ander recht op twee paspoorten. Het werd me zelfs aangeraden het zo te doen op een consulaat hier.
Voor nu houd ik me wel bij 'hoe verleng ik mijn Nederlandse paspoort', dat is ook een fijn geval van Nederlandse bureaucratie. Volgens de website van de gemeente Den Haag kun je daar, en in een paar andere gemeentes, een paspoort aanvragen als je in het buitenland woont. Als je dan zo'n andere gemeente mailt omdat dat stukken dichterbij is dan Den Haag zeggen ze dat alleen maar te doen voor mensen die direct over de grens wonen. In het andere geval: graag zes tot acht weken van tevoren een afspraak aanvragen (na van te voren iemand opgebeld te hebben om vast te stellen wat je moet meenemen) en daarna kan het langer duren dan de normale termijn omdat ze geen capaciteit en expertise hebben om voor niet-standaard gevallen binnen een redelijke termijn een paspoort te verlengen. *Zucht* - ik zie daar nu al tegenop: hoe plan je je vakantie als je niet weet wanneer je weer een paspoort hebt en dus naar huis kunt?
Ik weet niet wat de voorwaarden zijn om je Nederlanderschap terug te krijgen nadat je het - vrijwillig - hebt opgegeven voor USC. Ik denk dat de procedure beduidend meer zal omvatten dan 'een hoeveelheid papieren invullen'. Je bent dan officieel toch een buitenlander dus het zou best kunnen dat het lastig is een verblijfsvergunning te krijgen ? Weet iemand hier meer over ?
Wat betreft je paspoort, als je in het buitenland woont kun je in principe je pas alleen 'verlengen' (dus een nieuw aanvragen) bij een Ned. consulaat. We hebben er op dit forum al vaker over geschreven, want je moet je (tegenwoordig) persoonlijk melden. En Ned. heeft maar weinig consulaten verspreid over de US, dus voor sommige deelnemers hier betekent dat twee dagen reizen (een dag heen, een dag terug).
Er is nu een voorstel om de geldigheid van een pas van vijf naar tien jaar te brengen, dat zou een hele vooruitgang zijn.
Inderdaad als je je pas laat verlengen ben je ong. twee weken zonder paspoort, dus ja kwestie van plannen.
Wat betreft je paspoort, als je in het buitenland woont kun je in principe je pas alleen 'verlengen' (dus een nieuw aanvragen) bij een Ned. consulaat. We hebben er op dit forum al vaker over geschreven, want je moet je (tegenwoordig) persoonlijk melden. En Ned. heeft maar weinig consulaten verspreid over de US, dus voor sommige deelnemers hier betekent dat twee dagen reizen (een dag heen, een dag terug).
Er is nu een voorstel om de geldigheid van een pas van vijf naar tien jaar te brengen, dat zou een hele vooruitgang zijn.
Inderdaad als je je pas laat verlengen ben je ong. twee weken zonder paspoort, dus ja kwestie van plannen.
Het kan ook echt in Den Haag: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... enland.htm. Het duurt dan nog steeds minstens tien dagen, maar het zou handiger zijn als ik mijn pas kon verlengen als ik toch in Nederland ben dan als ik ervoor op en neer zou moeten vliegen naar een consulaat. Handig is het allemaal in ieder geval niet
.

-
- Amerika-expert
Terugkrijgen Nederlanderschap:
- Als je voor 1 april 2003 met een Amerikaan(se) getrouwd bent en toen nog je Nederlanderschap automatisch moest opgeven, kun de nationaliteit weer terugkrijgen dmv een aantal papieren en officiele documenten. Geldt in ieder geval nog tot 2013.
- Als je Amerikaan bent geworden en niet met op dat ogenblik met een Amerikaan(se) getrouwd (trouwen in de Nederlandse ruimste zin van het woord) was, zit je er naast. Je moet dan terug naar Nederland (of de Antillen), daar een tijdje wonen en dan vragen of het de koningin behaagt je als onderdaan terug te nemen.
Op de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC staat dat allemaal uitgebreid uitgelegd.
Voor AOW hoef je geen Nederlander te zijn, al is de aanvraagprocedure wat ingewikkelder geworden (moet nu via de Social Security Administration, ben met het proces bezig en zal daarover berichten als ik wat verder ben).
- Als je voor 1 april 2003 met een Amerikaan(se) getrouwd bent en toen nog je Nederlanderschap automatisch moest opgeven, kun de nationaliteit weer terugkrijgen dmv een aantal papieren en officiele documenten. Geldt in ieder geval nog tot 2013.
- Als je Amerikaan bent geworden en niet met op dat ogenblik met een Amerikaan(se) getrouwd (trouwen in de Nederlandse ruimste zin van het woord) was, zit je er naast. Je moet dan terug naar Nederland (of de Antillen), daar een tijdje wonen en dan vragen of het de koningin behaagt je als onderdaan terug te nemen.
Op de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC staat dat allemaal uitgebreid uitgelegd.
Voor AOW hoef je geen Nederlander te zijn, al is de aanvraagprocedure wat ingewikkelder geworden (moet nu via de Social Security Administration, ben met het proces bezig en zal daarover berichten als ik wat verder ben).
Hi Benno, geldt dat voor USC zowel als groene kaart houders ? (Als je ze toch binnenkort weer aan de lijn hebt...)
En geldt dat ook voor mensen die hier totalemente geen SS rechten hebben ?
Dus niet in Ned. via SVB maar in de US via SS ?
En ben je dan verplicht het aow bedrag naar de US laten overmaken ?
(Ik was van plan het kleine stukje aow in Ned. op een bank te laten storten en daar te laten staan om te gebruiken als ik bij familie op bezoek ga.)
Is dit alles in het kader van de mogelijkheid bepaalde rechten uit Ned. te 'mengen' met rechten in de US ?
Kun je me verwijzen naar een web site met info over dit alles ?
(Ja veel vragen, sorry....)
En geldt dat ook voor mensen die hier totalemente geen SS rechten hebben ?
Dus niet in Ned. via SVB maar in de US via SS ?
En ben je dan verplicht het aow bedrag naar de US laten overmaken ?
(Ik was van plan het kleine stukje aow in Ned. op een bank te laten storten en daar te laten staan om te gebruiken als ik bij familie op bezoek ga.)
Is dit alles in het kader van de mogelijkheid bepaalde rechten uit Ned. te 'mengen' met rechten in de US ?
Kun je me verwijzen naar een web site met info over dit alles ?
(Ja veel vragen, sorry....)
-
- Amerika-expert
AOW is een recht dat je in Nederland opbouwt na je 15e. Voor elk jaar krijg je 2 procent van de geldende AOW. Groene kaart houder, Nederlander met 1 paspoort, met 2 paspoorten, of alleen een Amerikaans paspoort maakt niet uit: 2 procent per jaar na je 15e. (Vrij makkelijk aan te tonen, vraag je gemeente via email om een officiele opgave van wanneer je uitgeschreven ben -- kostte mij 23,50 euro).
Voor zover ik weet kun je kiezen: geld naar de VS over laten maken, of op een Nederlandse rekening laten storten.
Er is een verdrag tussen Nederland en de VS over "krediet" voor je Nederlandse jaren. Normaal moet je om in de VS in aanmerking te komen voor social security (inclusief pensioen) 40 kwartalen (10 jaar) bijgedragen hebben, dat kan korter worden als je uit Nederland komt, Ik meen me te herinneren iets van zes jaar ipv 10 jaar.
Allemaal na te zoeken via www.ssa.gov.
Ik heb wat contacten gehad met de Sociale Verzekeringsbank in Nederland. www.svb.nl en dan het teleoonnummer in Groningen opzoeken, daar behandelen ze buitenlandse zaken. Heb in mijn contacten tot nu toe zeer aardige, behulpzame en deskundige mensen getroffen. Net zoals bij het 800 nummer van de SSA trouwens.
Voor zover ik weet kun je kiezen: geld naar de VS over laten maken, of op een Nederlandse rekening laten storten.
Er is een verdrag tussen Nederland en de VS over "krediet" voor je Nederlandse jaren. Normaal moet je om in de VS in aanmerking te komen voor social security (inclusief pensioen) 40 kwartalen (10 jaar) bijgedragen hebben, dat kan korter worden als je uit Nederland komt, Ik meen me te herinneren iets van zes jaar ipv 10 jaar.
Allemaal na te zoeken via www.ssa.gov.
Ik heb wat contacten gehad met de Sociale Verzekeringsbank in Nederland. www.svb.nl en dan het teleoonnummer in Groningen opzoeken, daar behandelen ze buitenlandse zaken. Heb in mijn contacten tot nu toe zeer aardige, behulpzame en deskundige mensen getroffen. Net zoals bij het 800 nummer van de SSA trouwens.
Dank !
Ik weet wat de rechten zijn, zowel hier als in het land van herkomst, ben alleen wat verbaasd dat het in de US aangevraagd moet worden nu.
Ik hoop dat voor iemand met Ned. nationaliteit en geen SS rechten hier, de afhandeling toch in Ned. via de SVB gedaan kan worden, tzt.
Ik weet wat de rechten zijn, zowel hier als in het land van herkomst, ben alleen wat verbaasd dat het in de US aangevraagd moet worden nu.
Ik hoop dat voor iemand met Ned. nationaliteit en geen SS rechten hier, de afhandeling toch in Ned. via de SVB gedaan kan worden, tzt.
-
- Amerika-expert
Voor zover ik begrepen heb, wil de VS het wereldinkomen van alle ingezetenen weten. Maar als er in Nederland belasting ingehouden wordt (weet nog niet of dat zo is), dan zit je wel goed, de Nederlandse belasting is nog steeds hoger dan hier in de VS.
- Noa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Ik werk toevallig op de afdeling Nederlanders woonachtig in het buitenland in Den Haag.Als alle documenten wat wil zeggen als je een geldige GC hebt dan kan je je paspoort binnen 3 werkdagen aanvragen. Er komen dan wel extra kosten, t.w. 45 Euro bij. In Den Haag wordt met en maar ook nog zonder afspraak gewerkt, alle andere kantoren werken alleen op afspraak.Amikix schreef:Het kan ook echt in Den Haag: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... enland.htm. Het duurt dan nog steeds minstens tien dagen, maar het zou handiger zijn als ik mijn pas kon verlengen als ik toch in Nederland ben dan als ik ervoor op en neer zou moeten vliegen naar een consulaat. Handig is het allemaal in ieder geval niet.
Dus als iemand naar ons toe wil komen, jullie zijn van harte welkom!!
Fan of the U.S.A.
-
- Amerika-expert
Voor alle zekerheid: Als je een groene kaart hebt, heb je natuurlijk niet te maken met de dubbele nationaliteit. Je bent immers dan een Nederlander/se met een werk-/verblijfsvergunning voor de VS. Vandaar dat ze je vaak naar je groene kaart of ander visum vragen als je in de VS je verlopen paspoort wilt inruilen voor een nieuwe.
Of ze je Nederlandse paspoort vernieuwen als je illegaal in de VS bent, weet ik niet, heb daar gelukkig nooit mee te maken gehad.
Of ze je Nederlandse paspoort vernieuwen als je illegaal in de VS bent, weet ik niet, heb daar gelukkig nooit mee te maken gehad.
Even een vraag uit nieuwsgierigheid Bandido en Clint hebben jullie voornemens om het Nederlanderschap te behouden of niet? Ben eigenlijk wel benieuwd
Verder is mijn ervaring dat hier in NL de discussie over het dubbele paspoort om de zoveel tijd weer oplaait. Zelf zou ik het alleen maar prettig vinden dat mocht je emigreren dat je je paspoort van je geboorteland ook kunt behouden. Je hebt dan een paspoort wat je roots aangeeft en je paspoort van waar je nu gelukkig bent. Dat klinkt simpel maar ik geloof dat ik toch aan beide veel waarde zou hechten.

www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
-
- Amerika-expert
Ik heb 25 jaar een groene kaart gehad en ben pas Amerikaan geworden toen ik mijn Nederlandse paspoort niet meer op hoefde te geven.
Ik snap je punt. En ben het ook met je eens.Clint schreef:maar als de Nederlandse regering de huidige regelingen stop zet, dan veranderd dat voor mij psychisch toch wel iets denk ik. Dan krijg ik een beetje het gevoel van 'ze willen me dus niet meer'. En dan wil ik hun waarschijnlijk ook niet meer zo enorm.
Maar als ik advocaat van de duivel speel, dan zou ik vragen, als je zo graag Nederlander wil zijn, waarom woon je dat niet in Nederland? Het punt van de regering snap ik daarmee dus ook wel.
- Bandido
- Amerika-expert
Ja, zoals de regels nu zijn, kan ik vanaf juli 2012 het Amerikaanse staatsburgerschap aanvragen en het NLse behouden. Alleen moet ik dan wel voordat ik ook daadwerkelijk Amerikaan word, trouwen met mijn Amerikaanse partner. En volgens de NL wet kan dat, alleen heeft het huwelijk an sich geen rechtsgeldigheid voor de Amerikaanse federale overheid. Alleen is dat in dit geval dus ook niet relevant, het gaat me puur om het behouden van dat NL paspoort en symboliek van het huwelijk zelf natuurlijk. Amerika staat zoals gezegd die dubbele nationaliteit toch al toe. Maar als in de tussentijd de regels in NL veranderen, en deze constructie kan onverhoopt niet meer, dan wil ik de Amerikaanse nationaliteit aanvragen en laat ik de NLse schieten. Het zou wel jammer zijn, maar ik ben vrij praktisch van aard en hang dan waarschijnlijk toch minder aan dat NL paspoort. Het zij zo.BibiS schreef:Even een vraag uit nieuwsgierigheid Bandido en Clint hebben jullie voornemens om het Nederlanderschap te behouden of niet? Ben eigenlijk wel benieuwd![]()
"Keep Georgia On Your Mind"
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja maar die redenering vind ik niet helemaal fair. Het lijkt nu alsof er een verband bestaat tussen Nederlander willen zijn en in Nederland willen wonen, en dat verband gaat in veel gevallen gewoon niet op. Kijk alleen al naar Clint, Bandido, en mijzelf. Allemaal naar de VS verhuisd vanwege een partner, die om wat voor een reden dan ook niet (makkelijk) naar Nederland kon komen. Ik denk dat geen van ons naar Amerika zijn gekomen omdat we zo'n pesthekel aan Nederland hadden, maar het leven is nou eenmaal zo gelopen.Hockey schreef:Ik snap je punt. En ben het ook met je eens.Clint schreef:maar als de Nederlandse regering de huidige regelingen stop zet, dan veranderd dat voor mij psychisch toch wel iets denk ik. Dan krijg ik een beetje het gevoel van 'ze willen me dus niet meer'. En dan wil ik hun waarschijnlijk ook niet meer zo enorm.
Maar als ik advocaat van de duivel speel, dan zou ik vragen, als je zo graag Nederlander wil zijn, waarom woon je dat niet in Nederland? Het punt van de regering snap ik daarmee dus ook wel.
In Nederland lijkt het idee te heersen dat je identiteit maar aan een land gebonden kan zijn, en dat mensen die iets anders willen dat alleen maar doen om van iets of iemand te profiteren. Ik ben het daar echter helemaal niet mee eens...waar profiteer ik van uit Nederland op het moment? Helemaals niks, volgens mij. En daarnaast. pas nu ik die verklaring van behoud Nederlanderschp in mijn handen heb (nou ja, de kluis), en ook een Amerikaans paspoort heb ik het idee dat ik compleet ben. Maar, aan de andere kant, als Nederland de dubbele nationaliteit zou afschaffen, dan had ik echt Clint's houding aangenomen...als jij je en Nederlander en Amerikaan -voelt-, en Nederland zegt, ja, ho ho, dat mag niet, dan zou ik me toch best wel afgewezen voelen, en er denk ik wel klaar mee zijn.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht