Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Waarom amerika???

Bericht door Thierry73 »

helemaal mee eens.
Maar ja dat is soms de wereld van politiek correct geneuzel hè...
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ziva schreef: Zo ga ik binnekort Halloween vieren maar het lijkt me ook te gek om Sinterklaas in Amerika te vieren. Hetzelfde met gerechten eten, de heerlijkheden van Amerika en de heerlijkheden van Nederland. Misschien zal ik nooit helemaal goed integreren maar wie zegt dat dat moet? De meeste Amerikanen hebben voorouders van over de hele wereld en vinden het vaak prachtig als je zegt dat je uit Nederland komt :D
Ben ik het helemaal mee eens. Wij hebben ook altijd Sinterklaas gevierd, ook met Amerikaanse vrienden, trouwens. Beide culturen zijn goed te combineren. Een paar generaties geleden was het ook nog "not done" om kinderen na de emigratie in je moedertaal te blijven aanspreken. Mijn beste vriendin, die Nederlandse ouders had, kent daardoor maar weinig Nederlands. Nu wordt tweetaligheid juist aangemoedigd, maar dat is feitelijk ook nog een link naar het oorspronkelijke land. Ik heb jarenlang vrijwel geen Nederlanders gekend hier en miste dat ook niet. Nu vind ik het wel leuk om maandelijks een etentje met een paar Nederlandse vrouwen van ongeveer mijn leeftijd te hebben. Het hoeft van mij niet constant, maar die link naar de taal en het land vind ik fijn. Ook met de komst van het internet heb ik weer veel meer contact met Nederlanders, zie dit forum :). Maar ik denk ook niet, dat dat was, wat werd bedoeld. Wat Elke beschrijft zie ik hier ook weleens. Mensen, die hierheen emigreren en dan alleen maar mensen, clubjes etc. van het eigen volk bezoeken. Dat bevordert een goede integratie allerminst, natuurlijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Semjes beschreef het heel mooi. Er zijn heel veel vrijheden hier, meer - of in ieder geval anders - dan je die in Nederland hebt.

Net zoals Nico vind ik ook het beperkt aantal verlofdagen een van de grootste nadelen (samen met de onzekerheid rondom ziektekosten, zelfs als je al verzekerd bent).

Ik had in mijn laatste baan in Nederland 42 betaalde verlofdagen, en begon een maand later in de VS bij Walmart met 0 dagen voor de eerste 6 maanden, waarna ik pas betaalde verlofdagen zou beginnen op te bouwen.

Nu, in mijn huidige baan, heb ik 13 verlofdagen, maar ook die moet ik opbouwen. Je begint dus met 0 dagen, en als je een jaar lang geen verlof opneemt dan heb je 13 verlofdagen. Onze vakantie naar Nederland begin september was de eerste keer in twee jaar dat ik meer dan twee dagen achter elkaar betaald verlof heb opgenomen (al heb ik wel regelmatig hier en daar een dagje genomen). Ik was in het begin heel erg bang dat ik hier moeite mee zou krijgen, maar dat was gelukkig niet het geval: heel veel dingen waar je in Nederland verlofuren voor moet inleveren kun je hier buiten werktijd doen omdat het allemaal nog gewoon open is. Daarbij heb ik ook het geluk dat ik thuis kan werken, en dat men hier bijzonder flexibel is met uren.

Het "nadeel" is echter dat je zuurverdiende verlofdagen nu op zijn gegaan aan de reis naar Nederland: hoewel het erg leuk is, is het voor mijn gevoel geen échte vakantie. Ik zou graag wat van die verlofdagen hebben opgemaakt aan reisjes binnen de VS, bijvoorbeeld een paar dagen naar Napa Valley, of lange weekenden naar plaatsen die hier op een halve tot hele dag rijden vandaan liggen (denk aan Moab, denk aan Yellowstone, denk aan Mt. Rushmore, enz.), maar helaas lukt het door Anna's baan niet zo makkelijk om een lang weekend ergens heen te gaan, aangezien zij ook veel weekenden werkt (zo hebben we nu voorlopig alleen de zaterdag samen vrij).

Voor de rest heb ik het hier prima naar mijn zin, iets wat ik vantevoren ook wel min of meer had verwacht omdat ik Amerika al van een andere kant kende dan alleen van vakanties - en dat scheelt toch echt wel. Ook had ik al iets van een sociale cirkel omdat mijn schoonfamilie hier grotendeels woont, en we natuurlijk al enkele forumleden in persoon hadden ontmoet (Loek en Arthur).

Ja, het is een hardere maatschappij hier, en ja, je moet veel meer zelf regelen dan in Nederland, maar je krijgt er ook veel voor terug.

Behalve de reeds genoemde Nederlanders :wink: heb ik hier persoonlijk ook weinig behoefte aan dingen als Nederlandse verenigingen; als het toevallig zo uitkomt om iemand uit Nederland te ontmoeten dan is dat natuurlijk erg leuk, maar ik zal het vanuit mezelf niet heel actief gaan opzoeken.

En Sinterklaas? Dat vieren we hier elk jaar met mijn ouders, dus dat blijft er gewoon in.

Ziva verwoordde het heel mooi: het in ere houden van Nederlandse tradities en het eten van Nederlands voedsel en het "oh wat leuk!"-gevoel als je hier iets Nederlands ziet wil niet zeggen dat ik heimwee heb of hier niet kan aarden, maar heeft alles te maken met mijn afkomst: ik ben en blijf nu eenmaal Nederlander. Je kunt de Nederlander wel uit Nederland halen, maar je kunt niet Nederland uit de Nederlander halen. :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wij gaan 1 keer per twee jaar naar nederland. Ten eerste omdat het niet gratis is en al helemaal niet in de zomer en net als dento zegt het geen vakantie is.
Dit jaar wel bij schoonouders geweest meer het grootste gedeelte met ons viertjes. Wel een avondje doorgebracht tijdens onze vakantie met Loek en Dento :lol:
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

Dento schreef: Ik had in mijn laatste baan in Nederland 42 betaalde verlofdagen, en begon een maand later in de VS bij Walmart met 0 dagen voor de eerste 6 maanden, waarna ik pas betaalde verlofdagen zou beginnen op te bouwen.
42??
wow.
Waar werkte je dan?? :D
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Bij de 42, zaten daar dan feestdagen bij inbegrepen? Of kwamen die er nog bij?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Heb ook 23 vakantie en 23 verlofdagen (heb er ietsje minder omdat ik 90% werk). Die verlofdagen zijn er in het verleden in het kader van ATV bijgekomen. Krijg de dagen meestal niet op en ik verkoop het restant dan ook aan het eind van het jaar. En daar maken we dan weer een leuke reis van :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

hier ook 20 verlof- en 25 vakantiedagen, excl. feestdagen. (Bouw-branche)
(wel verplicht 4 weken bouwvak en 2 weken kerstsluiting)
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Manlief heeft 0 verlofdagen en 0 vakantiedagen.. Daar is hij zelf voor verantwoordelijk. (semi zelfstandige)
Sandy
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Ook ik heb niet te klagen: 27 verlofdagen, 13 dagen die we voorheen kenden als ATV en ook nog eens 3 zogenaamde "ouwe l#llendagen", maakt bij elkaar 43 :thumbup:
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Wat betreft het oorspronkelijke onderwerp, 'waarom Amerika?'.. Ik moet zeggen ik keek ook wel even raar toen ik zag dat de TS nog nooit in Amerika was geweest, maar ik deel de aantrekkingskracht... Ik herken wel dat gevoel van thuiskomen, een onverklaarbare verlangen naar Amerika. In mijn geval ben ik wel een aantal keer in Amerika geweest.. Met mijn ouders, en later ook met mijn man en de kinderen. Ik heb dan wel alleen een beeld van Amerika hoe het is om daar vakantie te vieren, maar ik kom uit een familie die heel Pro-Amerika is. Mijn broer heeft ook een aantal keer meegedaan aan de DV loterij. Een groot deel van mijn familie woont daar... de zussen van mijn vader en zijn inmiddels overleden broer met hun kinderen en kleinkinderen. Dus mijn familie is aardig vertegenwoordigd in Amerika. Mijn vader wilde oorspronkelijk ook naar Amerika emigreren en werd op het laatste moment op het consulaat geweigerd. Heb ik nog ergens op het forum geplaatst die enorme teleurstelling in zijn leven.......... Gevonden: viewtopic.php?p=393113#p393113

Dus mijn liefde voor Amerika komt niet zo maar uit de lucht vallen. Ook heb ik niets tegen Nederland. Ik kan ons land erg waarderen juist en onze vriendschappen/familie hier. Ik vind de oude binnensteden en grachten prachtig en kenmerkend van ons land, sowieso Europa is zo veelzijdig aan cultuur en natuur. We zitten hier toch in principe op een steenworp afstand van alles in Europa (om in Amerikaanse afstanden te blijven). Ik ben nog lang niet uitgekeken op die prachtige steden en dorpjes in Italie en als we door Zwitserland rijden, kan ik alleen maar ontzag hebben voor al dat natuurschoon. Nee ik zou niet zo snel afgeven op mijn eigen land en Europa.

Het is alweer vier jaar geleden dat wij voor het laatst in Amerika zijn geweest (al zijn er wel plannen om volgend jaar te gaan) en hoewel ik het hier goed naar mijn zin heb, komt af en toe dat gevoel van heimwee en intens verlangen om daarheen te emigreren weer sterk de kop opsteken. En ik heb er echt last van wanneer we weer naar Amerika zijn geweest.. Dus zolang dat toch blijft sluimeren, sluit ik niet uit dat we (want mijn man is net zo) ooit daar nog terecht komen, indien de mogelijkheid zich voordoet uiteraard...

Ik kan me erg vinden in wat Rivercola in het andere topic schreef. Ik ben me het afgelopen jaar ook meer bewust geworden dat Amerika nu niet de ideale situatie is om heen te trekken (zeker als groot gezin) en zie ook de negatieve aspecten van het land. Daarnaast voel ik ook heel sterk de verantwoordelijkheid voor de toekomst van mijn kinderen (4). Sommigen vinden me dan niet avonturistisch genoeg, een voorwaarde voor een emigratie is toch om je hang aan zekerheden los te laten.. maar ik denk dat er een goede balans moet zijn en je realistisch je kansen van slagen moet inschatten.

Maar om Daantje bij te vallen....(hoewel ik de reality check van sommigen hier wel op z'n plaats vind) Ik denk dat je alleen maar oppervlakkige zaken kunt aanhalen waarom Amerika je zo trekt. Het is een onverklaarbare aantrekkingskracht namelijk....Ik zeg altijd zo: Ik houd van Amerika met al haar tekortkomingen en onvolkomenheden. Natuurlijk is het wat raar als je er nooit ben geweest, maar op basis van alleen een aantal keer vakantie vieren in Amerika, is ook niet echt een uitgangspunt waar je een goed beeld krijgt van het 'echte leven en werken' in Amerika.

PS. Overigens lazen we vandaag ergens op internet dat Canada op nr. 1 staat van landen waar het het beste is om te wonen. Ook het overwegen waard .. Canada als een kruizing tussen de VS en Europa. De vrijheid, grootsheid en 24 uur van North America met een beetje common sense op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs etc. ;)
Laatst gewijzigd door Sandy op 28 sep 2011, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

"Er zijn meer vrijheiden hier" schrijft iemand - welke dan ? Ik vind juist dat hier minder vrijheden zijn dan in Ned.
Men houdt zich hier krampachtig aan regelgeving, voor elke situatie bestaat een formulier, even afwijken van een regel vanwege een iets andere situatie, gebeurt zelden.
Welke vrijheiden zijn hier die je in Ned. niet zou hebben ? (behalve 2e Am.)

Supermarts zo groot ? Ja, in bepaalde delen van de US zijn ze wat groter - betekent niet dat ze veel en meer en beter hebben. Het scheelt ook per staat, in IL waren de supermarts luxer dan in WI (sorry Daantje). En het scheelt in de staat in wat voor gebied je woont, in centralCA is het beduidend minder dan meer in het zuiden of in het noorden van CA.
De US supermarts die ik heb gezien, haalden het niet bij de supermarts die ik in Canada zag - en die waren weer wat minder dan de supermarts in Frankrijk.
(En sorry, ik vind US kaas niet te vergelijken met Holl. kaas - geldt ook voor WI kazen.)

Wat betreft vakantie, ik heb gemerkt dat men een absentie van langer dan een week niet echt op prijs stelt in de meeste bedrijven.
Daantje, realiseer je aub. dat als je man een H1B zou krijgen, jij niet mag werken, en dan zul je het echt krap hebben.
IL, WI, MI, zijn staten met meer een landklimaat - warme/hete zomers en koude/heel koude winters.
Thierry73
Amerikakenner

Bericht door Thierry73 »

oortjes schreef:"Er zijn meer vrijheiden hier" schrijft iemand - welke dan ? Ik vind juist dat hier minder vrijheden zijn dan in Ned.
Men houdt zich hier krampachtig aan regelgeving, voor elke situatie bestaat een formulier, even afwijken van een regel vanwege een iets andere situatie, gebeurt zelden.
Ach dat zal toch ook een kwestie van plussen en minnen zijn.
Zal ook nog eens liggen aan in welke staat je woont.
Voor het een zal in Nederland meer regels bestaan en voor het andere in Amerika.
Ik kan me wel heel erg goed voorstellen dat je in Amerika meer het gevoel van vrijheid hebt, maar of er ook meer vrijheden zijn?

Wetten en regeltjes zijn vaak vervelend als het jou niet uitkomt.
Maar als je buurman zijn hele huis lichtgevend geel wil gaan verven, dan ben ik blij dat hij dat niet zo maar kan doen in ieder geval :D
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik herken dat idee van meer vrijheden wel, alhoewel ik ook begrijp wat oortjes bedoelt. Bureaucratie, daar zijn ze hier heel erg goed in. Maar ik denk dat de vrijheid waar mensen het hier over hadden, en die ook ervaar, meer te maken heeft met dat mensen hier minder op elkaar letten. Er lijkt hier minder sociale controle te zijn. Ik kan in mijn joggingbroek naar de supermarkt, ik kan mijn huis knalpaars schilderen, ik kan kleding ruilen met een Amish vriendin en zo de stad in gaan, en niemand die opkijkt of er wat van zegt. In Nederland had ik toch altijd het idee dat er wat sneller geoordeeld werd.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik kan in Nederland ook prima naar de supermarkt in mijn joggingbroek. Maar ik begrijp wel wat je schrijft. Ik durf mijn hele korte broeken niet in Nederland te dragen omdat ik bang ben dat mensen me te dik of te oud vinden terwijl ik ze in Amerika zonder na te denken aantrek.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik had ooit eens een kennis, hij was geboren in Johannesburg, Afrika. Toen ik hem leerde kennen werkte en woonde hij in Engeland maar hij wilde dolgraag weer terug naar Johannesburg. Ik kon dat niet begrijpen, immers Johannesburg was (is?) toch een van de meest criminele steden ter wereld? Hij vertelde me over hekken rondom de huizen, de gevaren van simpelweg over straat lopen, het regelmatig voorkomen van inbraken en ga zo maar door.

En toch wilde hij terug. Ik vroeg hem waarom en zijn antwoord was iets dat me altijd is bijgebleven. Hij zei namelijk dat hij het in Engeland te goed geregeld vond en daardoor het gevoel had dat hij daardoor juist veel vrijheid moest inleveren. Hij zei dat hij zich veel meer bewust was van zijn leven in Johannesburg mede omdat gevaren overal op de loer lagen (elke dag kon je laatste zijn) maar vooral omdat hij daar echt alles zelf moest doen en niets echt goed geregeld was. Het heeft me een tijd gekost om te begrijpen wat hij bedoelde maar inmiddels begrijp ik het wel.

Ik heb een beetje datzelfde gevoel in Amerika. Ja ik merk dat er veel bureaucratie is en het is zeker geen wildernis hier maar juist die dingen die misschien niet zo goed geregeld zijn maken het leven hier voor mij ook wel leuker. In Nederland zijn een heleboel dingen echt tot in de puntjes geregeld en alhoewel dat zeker ook zijn voordelen heeft ervaar ik ook dat het daardoor lijkt alsof je wordt geleefd en daarom weinig vrijheden hebt. Het klinkt extremer dan ik het bedoel maar ik hoop dat jullie wel begrijpen wat ik aangeef.

De luxe van alles goed geregeld hebben kan ook nadelig werken op iemand omdat je gevoelsmatig van alles "moet". Een simpel stom voorbeeld, vuilnis ophalen. Natuurlijk helemaal goed geregeld als de vuilnis elke week op dezelfde tijd keruig wordt opgehaald. Er zijn zat dagen hier dat ik het mis als ik weer eens met de truck een berg vuil wegbreng en stinkend terug naar huis rij. Maar tegelijkertijd heeft het ook wel iets om, in plaats van elke week te stressen om je vuil op tijd naar buiten te brengen, te zeggen "nee, vandaag gen zin, morgen weer een dag!"
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

oortjes schreef:"Er zijn meer vrijheiden hier" schrijft iemand - welke dan ? Ik vind juist dat hier minder vrijheden zijn dan in Ned.
Die verschillen loop je misschien niet elke dag tegen het lijf, en sommige van die vrijheden zullen Nederlanders hun twijfels bij hebben. Wat dacht je bijvoorbeeld van de vrijheid om zelf te beslissen om jezelf te verzekeren voor je oude dag? In NL is man dacht ik pensioen verplicht vanaf 25 jaar; de meeste amerikanen denken dan nog lang niet aan hun pensioen. Je kunt erover discussieren of deze vrijheid op z'n plaats is, maar het is wel duidelijk anders dan in NL en het is een vrijheid die je hier hebt en in NL niet.

Een van de vrijheden die mij wel aanspreekt is die om te gaan en staan waar je wilt, zonder de overheid op de hoogte te moeten stellen. Als ik het morgen hier niet meer naar mijn zin heb, vertrek ik en ga wonen waar ik dat wil. Ik hoef me niet bij de ene gemeente uit te schrijven, bij de volgende gemeente weer in te schrijven of bij de overheid aan te kloppen of ik wel alsjeblieft op de lijst van huurwoningen mag komen te staan. Er is niet een ambtenaar die namens mij beslist of ik wel economisch of middels andere aspecten gebonden ben aan de stad waar ik naartoe wil verhuizen. Tenzij ik stinkend rijk ben en in de "vrije sector" ga wonen. Want voor de rijken gelden in NL net als in de US andere regels.

Ik weet niet of het nog zo is, maar een abonnement of andere terugkerende service opzeggen in NL was voor mij niet eenvoudig. Toen ik uit nederland vertrok moest ik bijvoorbeeld voor mijn autoverzekering op waterdichte wijze kunnen aantonen dat ik het land verliet, anders kon ik niet zomaar die verzekering midden in de periode opzeggen. Als ik hier in de US mijn autoverzekering niet meer wil, kan ik die nu opzeggen en krijg ik het teveel betaalde weer terug. De regering houd niet in de gaten of ik wel verzekerd ben, dat is mijn eigen verantwoording en ik moet zelf overwegen of ik dat risico kan dragen.

En daar zit nu net de kern van verschil in vrijheden in NL en de US. In de US is het individu zelf verantwoordelijk voor zijn/haar acties en beslissingen en de gevolgen daarvan. Wat men onderschat is dat bij die vrijheid een grote verantwoordelijkheid hoort; ook amerikanen zelf onderschatten dat. In NL worden een hoop beslissingen namens jou door de regering genomen. Als je niet anders gewend bent accepteer je dat, maar in de US is dat synonym met het leven onder een dictatuur. Dat is een van de achterliggende redenen dat zoveel amerikanen tegen de universal healthcare zijn. Een nederlander begrijpt niet waarom amerikanen daar zo fel tegen zijn, maar de nederlander is zo gewend dat de regering dit soort beslissingen neemt dat met het niet eens meer herkent als een beperking van zijn of haar vrijheid van keuze.

Wat betreft het verschil in vrijheid vastgelegd in de 2nd amendment:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Loek op 28 sep 2011, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Er zijn ook andere kanten : niet de vrijheid van keuze school. Dat heb je hier dan weer wel.
Groetjes,
Carine
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Loek, met jouw post ben ik het volledig mee eens. top. :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Van een land houden en er naartoe willen emigreren, dat is net zoals van een persoon houden en er mee willen trouwen. Het is iets heel persoonlijks, en vooral iets heel erg gevoelsmatig. En dat kan je niet vatten in een aantal opsommingen die je zomaar heel erg sec in een weegschaalje kan leggen. De dingen die voor jou belangrijk zijn, zijn dat voor iemand anders dan weer niet.
Dus verwacht een droog lijstje van argumenten, waar iedereen het dan roerend mee eens is dat dat de redenen zijn waarom je wilt verhuizen naar een ander land.
(want als zo'n lijstje zou bestaan, zou er niemand nog in Nederland/Belgie willen wonen. :lol: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer