Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Eten in Amerika

Bericht door DejaVu »

Ik was op zoek naar de uitzending over het boek(Dutch New York) waar DVDguy het in een ander topic over heeft, tijdens de zoektocht kwam ik deze website tegen:

http://www.dutchinamerica.com/dutch-res ... ted-states

Ik heb niet alle pijltjes aangeklikt maar ik zie in californie een Nederlandse banketbakker zitten. Dus voor de mensen die echt gebak willen en in die omgeving wonen, sla je slag 8)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Je hebt meerdere Nederlandse bakkers in Californië zitten. O.a. in San Luis Obispo (Utopia Bakery) en Bishop (Erik Schat's Bakkerij).

Ben bij beide al meerdere malen geweest. Begin deze maand nog bij Erik Schat's Bakkerij in Bishop. Genoten van een heerlijke sandwich van Sheepherders Bread. Echt het lekkerste brood dat ik ooit in Amerika tegengekomen ben. :D :thumbup: Het was er trouwens ontzettend druk maar het wachten meer dan waard. Mijn indruk is dat ze vooral brood verkopen en niet zozeer gebak.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Bericht door NaarNYState »

Oh man! Heb net alle berichten in het topic doorgelezen en ik zit hier bijna over mijn toetsenbord te kwijlen. Ik ben hier nu nog geen 4 weken op bezoek bij mijn vent in NY, maar heb al meerdere keren verlangd naar een heerlijk bruin broodje met Nederlandse kaas.... De Swiss cheese is wel oke, maar smakeloos in vergelijking met lekkere belegen NL kaas. De donkergele processed cheddar vind ik echt vies. En idd, wat Clint zei over die bevroren groenten, daar zit dan ook zo'n plakkerige cheddarsaus doorheen als je niet oppast! Ik heb nu eindelijk Gouda cheese gevonden bij de ShopRite, maar die smaakt toch niet hetzelfde. Ik viel bijna om van verbazing omdat een klein doosje Boursin hier 8 dollar kost! :shock:

En dan het brood... Hoe verser hoe beter (en duurder), maar heb nog niet het brood gevonden dat het helemaal is voor mij. Had een paar dagen geleden een whole wheat donkerbruine bagel met sesamzaadjes die in de buurt kwam. De hoge prijzen van groenten en fruit zijn mij ook opgevallen, maar als je daar een beetje creatief mee bent (zoals het eten van de kleine Amerikaanse komkommer die je schilt, zoals hier eerder gezegd), is er een mouw aan te passen. Wanneer je kiest voor 'lokale' fruit en groenten waar mogelijk maakt dat ook een groot verschil t.o.v. de geïmporteerde groenten. En gelukkig is er hier ook een farmstand in de buurt waar de prijzen redelijker zijn. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om te investeren in een broodbakmachine wanneer je hier echt woont en het verse brood niet kunt missen. Tegenover dit alles staat dan weer dat uit eten gaan goedkoper is. En hoe gezond dit is, dat kun je natuurlijk zo goed als zelf bepalen door wat je bestelt. Wijn vind ik duur in restaurants, zeker als je geen huiswijn bestelt. Cocktails zijn daarentegen weer een stuk goedkoper :wink: Wat vinden jullie trouwens van de champagne hier? Ik heb er een paar gedronken die volgens mij in Europa geen champagne genoemd mogen worden, maar sommigen zijn echt lekker (en niet te zoet) terwijl een fles rond de 15 dollar kost. En de vele keuze in de supermarkten vind ik ook goed (al sta ik soms een beetje besluiteloos te turen naar zo'n hele rij dressings bijvoorbeeld). De English muffins van Thomas zijn ook lekker, vooral die cinnamon raisin die je dan met je vork in tweeën splijt en dan roostert...

Ik denk dat het tijd is om wat eten te gaan maken hier... Hihi :lol:
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Brood vond ik vaak ook wat kleffig/machtig, maar beste dat ik vond waren de panini-rolls, een soort kruising tussen harde pistolets en zachte puntjes. Lekker luchtig brood en dus ook uitermate geschikt om 'n panini mee te maken.

Als kaas heb ik graag de pepperjack, door de jalapeno toch kaas met 'n bite.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Het valt mij op dat je Amerikanen een product 4x zo duur kan verkopen als je het Europees maakt.

Voorbeeldje:

Pakje sausages is $ 1 (ik noem maar wat)
Als je er "German sausages" van maakt kan je er gewoon $ 4 voor vragen.

Heineken in NL is doorsnee
Heineken in de USA is premium brand(ligt natuurlijk ook aan de positionering van Heineken)

In China overigens hetzelfde.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DejaVu schreef:Heineken in NL is doorsnee
Heineken in de USA is premium brand(ligt natuurlijk ook aan de positionering van Heineken)
Dat ligt er inderdaad gewoon aan in welk segment een product wordt geplaatst. Budweiser wordt in NL ook duurder aangeprijsd dan hier in de VS.
"Keep Georgia On Your Mind"
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik vond Oreo's bijvoorbeeld ook duur in NL. En zo zijn er inderdaad nog meer dingen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Bericht door NaarNYState »

Bedankt voor die link, DejaVu! :clap:
Sammiejjj
Amerika-newbie

Bericht door Sammiejjj »

Toen mijn zusje en ik voor de eerste keer in Amerika aankwamen gingen we even snel wat drinken halen in het winkeltje naast ons hotel. De heenweg hadden we het erover dat veel mensen zeggen dat alles "groter" is in Amerika. Aangekomen in het winkeltje zagen we dat de blikjes frisdrank 2x zo groot waren als in NL. Hier hebben we heel hard om moeten lachen. Uiteindelijk bleek het dat het wel mee viel dat alles groter is.

Het is bij ons traditie om overal waar we komen naar een hard rock café te zoeken. Het eerste hard rock café waar we ooit geweest zijn was in Hollywood en we vonden het zo gaaf. Sinds dien eten we minstens 1x in een hard rock café als die er is. Over 2 weken vertrekken we richting NY Atlanta en Miami, en eten we dus minimaal 3x daar ;-) . Niet super gezond. Wel lekker!

In San Francisco had de coffeeshop (sms naar thuisfront: we ontbijten in een coffeeshop haha) naast ons hotel heerlijke pannenkoeken met fruit als ontbijt.

Opzich vonden wij het niet moeilijk om gezond eten te vinden.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

San Francisco is wel een van de steden die heel erg hamert op een gezonde levensstijl (zo mag een Happy Meal niet en willen ze volgens mij een extra tax op fast food etc).

;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Maarten86
Amerika-ontdekker

Bericht door Maarten86 »

Een aantal etenswaren wou ik graag vergelijken met het eten uit Nederland.

Het komt er op neer dat de junkfood stukken groter, zouter en zoeter is dan in Nederland.

De frisdrank is zoeter, de burgers en hotwings zijn zouter en je krijgt grotere porties al valt dat de laatste jaren wel mee.

Qua aanbod hebben ze alles te bieden maar je moet het wel eerst vinden en dat kan betekenen dat je langs drie verschillende supermarkten moet gaan.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Maarten86 schreef:
Qua aanbod hebben ze alles te bieden maar je moet het wel eerst vinden en dat kan betekenen dat je langs drie verschillende supermarkten moet gaan.
Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Ik doe altijd boodschappen bij dezelfde supermarkt, behalve als de concurrent een hele goede aanbieding heeft. Ik heb echt geen drie supermarkten nodig om 'alles' te vinden.

Ook ben ik het er trouwens niet mee eens dat alle burgers hier zouter zijn dan in Nederland. Ik maak redelijk vaak mee dat burgers hier niet eens zout en peper hebben gekregen. Een kleine patat hier bij de McDonalds is inderdaad groter dan een kleine patat in bij McDonalds in NL. Maar goed, die is in NL dan ook ERG klein. De broodjes e.d. zijn echter dezelfde grote. Frisdrank is hier inderdaad vaak groter, maar imo niet perse zoeter. Ik vind Coca Cola in NL niet minder zoet dan in de US. Daarnaast heb je hier meer 'diet' frisdrank opties dan in NL.

En eerlijk gezegd, is Nederland niet een land dat iets zou mogen zeggen over de junkfood cultuur van Amerika. Hotdogs en burgers worden over het algemeen op een grill bereid. Al het echt Nederlandse junkfood (uit een snackbar) wordt gefrituurd en daarna geconsumeerd met een hele dikke hoop vette mayonaise. Heerlijk, maar niet gezond ;)
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Je haalt me de woorden uit de mond, ik wilde net iets soortgelijks plaatsen. Ik denk dat de porties in de goedkopere fastfood/junkfood restaurants wel wat groter zijn, maar eten is volgens mij niet zouter en frisdrank ook niet zoeter. Dat is op zijn minst vergelijkbaar vind ik. En NLers zijn ook niet echt de slanksten, dus echt gezond is de NLse fastfoodcultuur inderdaad vast ook niet.

Wat de supermarkten betreft denk ik dat je "zoektocht" vooral komt doordat je misschien wat onbekend met wat er hier te vinden is. Je moet qua eten en drinken als je hier woont toch even je draai vinden. Sommige dingen zijn anders, of beter en andere dingen zijn er niet te vinden. Maar ik hoef inderdaad niet naar verschillende winkels toe voor mijn dagelijkse boodschappen. Alles is te vinden bij mijn vertrouwde Kroger om de hoek, al ga ik af en toe naar Trader Joe's voor wijn en andere lekkere dingen. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Het ligt er ook aan waar je woont. Hier in ons kleine stadje in Utah doe ik de 'grote' boodschappen bij de Walmart maar voor fruit, groente en vlees ga ik naar de duurdere supermarkt. En sommige producten zijn echt niet te krijgen, daarvoor moeten we naar de grote stad.

In Texas kan ik gewoon alles bij de H.E.B. vinden ondanks dat het dichtsbijzijnde stadje nog kleiner is dan ons stadje hier in Utah. Fruit, groenten en vlees zijn sowieso lekkerder in Texas dan in Utah...al weet ik niet of dat dit jaar ook zo zal zijn. We zijn al veel te lang niet thuis geweest maar volgens m'n schoonouders is de situatie niet makkelijk dit jaar.
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Wanneer ik in Amerika ben merk ik dat ik me ook wel aanpas aan wat er te krijgen is. Brood eet ik daar veel minder omdat ik het te zoet vindt. Ik haal af en toe wel een Tougas bread maar die zijn vrij duur dus niet te vaak. Soms maakt z'n opa brood voor me in de bakmachine maar dat is niet lang houdbaar dus dat eet ik dan de hele dag door zodat het niet verschimmelt. Cornflakes eet ik daarentegen weer veel meer. Voor typisch Nederlands spul is het soms wel even zoeken. De meeste Gouda is haast doorzichtig en duur, dus nemen we Swiss. Voor de bbq voor mn verjaardag op zoek gegaan naar speklappen, maar die vonden we pas in Amherst bij de Natural Foods market als een 'porkbelly' die we zelf nog moesten opsnijden en ontvellen (werdt vrij goed onthaald al zijn ze wel het erg set in their ways als het op voedsel aankomt). Het enige wat ik nog zoek is lekkere crackers die je zonder beleg kunt eten zoals TUC. Wat vrij vreemd is want mn vriend's oom werkt bij Kraft Foods maar had van TUC nog nooit gehoord dus dat is dan weer een typish Europees product. Zolang ik me voor weinig geld dood kan eten in steak is er weinig dat ik mis wanneer ik daar ben :lol:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik vind de frisdranken in Amerika echt wel zoeter smaken.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Je zegt 'de frisdranken', maar we hebben hier natuurlijk een hele hoop meer soorten dan in NL.

Als je die je in NL hebt, vergelijkt met die in de VS:
Coca Cola - ik kan geen verschil vinden
Sprite - idem
Pepsi - dronk ik in NL niet en hier ook niet echt, dus kan ik niets over zeggen
Red Bull - geen verschil tussen NL en US
etc.

Als je het hebt over frisdranken die in NL niet op de markt zijn, tja dan kan je dat ook niet vergelijken. Mountain Dew is bv erg zoet, maar dat hebben ze in NL niet (officieel).
Clint's Thoughts
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Clint schreef:Mountain Dew is bv erg zoet, maar dat hebben ze in NL niet (officieel).
Na jouw vertrek is het officieel geintroduceerd. Ik zie een verband :lol:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Maar volgens mij valt het allemaal wel mee, ik kan in Frankrijk ook niet al mijn spullen krijgen. Dat brood is daar ook niet te eten in de Carrefour supermarkt. Ach hotdogs en hamburgers, wij hebben de HEMA worst en kroketten.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik kan ook echt niet zeggen dat ik de frisdrank hier zoeter vindt, met uitzondering dan misschien van Fanta - die is hier toch iets zoeter (en meer oranje gekleurd) dan de Nederlandse Fanta. De Amerikaanse Fanta gaat meer richting de Spaanse Fanta Naranja. Je vindt hier soms wel de Mexicaanse Fanta die net weer even lekkerder is dan de Amerikaanse, en hetzelfde geldt voor de Coca Cola: de Mexicaanse is net ietsje lekkerder, maar dat kan ook door de glazen fles komen... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer