Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Social Security Number aanvragen
Social Security Number aanvragen
Ik ga twee jaar naar de VS werken aan het Lawrence Berkeley National Laboratory voor mijn PhD, en ik zou een Amerikaanse rekening willen openen waar ik al mijn zaken regel.
Nu heb ik een SSN nodig en ik vroeg mij af hoe het aanvragen hiervan precies gaat en/of mensen hier op dit forum ervaring hiermee hebben.
Ik vond info hierover in dit pdf document
http://www.ssa.gov/online/ss-5.pdf
Nu heb ik een SSN nodig en ik vroeg mij af hoe het aanvragen hiervan precies gaat en/of mensen hier op dit forum ervaring hiermee hebben.
Ik vond info hierover in dit pdf document
http://www.ssa.gov/online/ss-5.pdf
Re: Social Security Number aanvragen
Je kan niet direct na aankomst een SSN aanvragen, maar een paar weken wachten. Daarna zoek je het dichtsbijzijnde Social security Office, vult het formulier in en neemt alle benodigde zaken mee (wat je moet meenemen staat op de ssa site), en dan komt 'ie een paar weken later met de post. De International office van je uni zal je hier ongetwijfeld ook info over gaan geven.
Mijn man heeft in juli een week na aankomst in de VS (op een L1) een SSN aangevraagd, ruim 2 weken later lag het in de bus. Hij was 3 dagen na aankomst al op het kantoor geweest, toen had hij ook al kunnen aanvragen, maar hij bleek 1 document te zijn vergeten. Dat was overigens in Texas. Het kan dus soms heel snel.
Terug in Texas!
Het kan inderdaad sneller, als de Immigration-mensen je binnenkomst-gegevens al heel snel verwerken. Het instituut waar ik werkzaam ben, raadt iedereen aan 2 weken te wachten om er zeker van te zijn dat de gegevens verwerkt zijn als jij in de Social security Office bent. Zou zonde zijn als je heel lang in de rij staat, om er vervolgens achter te komen dat je het nog niet kan aanvragen omdat je gegevens nog niet goed in het systeem staan.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bij mij is het destijds ook heel snel gegaan: op dinsdag aangekomen, op donderdag naar het Social Security Office gegaan met het aanvraagformulier, en de dinsdag erna kon ik al het nummer op gaan halen; nog niet de kaart, maar wel al het nummer zodat ik het al kon gebruiken. Dat was wel extreem snel maar het kan nooit kwaad om te gaan proberen; het ergste wat kan gebeuren is dat ze zeggen dat je later moet terugkomen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Bandido
- Amerika-expert
En dat was in mijn geval toch wel heel "erg", want ik was er ook twee dagen na binnenkomst in de VS en mij verteld dat dat veel te snel was. Ik moest minimaal een week wachten voordat ik mijn SSN kon aanvragen. Alleen had ik er toen al wel drie uur wachten in een heel heet kantoortje op zitten... En dat moest toen dus nog een keer. Kortom: je kunt het proberen, maar de berichten over die eerste wachttijd die ik heb gehoord zijn wel heel wisselend.Dento schreef:het ergste wat kan gebeuren is dat ze zeggen dat je later moet terugkomen.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zal denk ik ook heel sterk afhangen van het tijdstip waarop je gaat, en hoe groot de plaats is waar je naar het SSO gaat. Destijds was het bij mij rond half twee 's middags in Fort Collins, een plaats van zo'n kleine 120.000 inwoners. Ik hoefde de eerste keer maar 15 minuten te wachten, en de juffrouw aan de balie vertelde me dat half twee de beste - lees: rustigste - tijd was om te komen. De tweede keer ben ik wederom om half twee gegaan, en hoefde toen maar 10 minuten te wachten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ik heb ook 2 weken gewacht en na een drama dag van 5 uur
op het buro kwam de kaart binnen een paar dagen...

Er wordt vaak gezegd 'wacht twee weken' omdat het dan zeker is dat de gegevens van USCIS bij binnenkomst zijn verwerkt in het systeem. Bij aanvraag moet namelijk jouw immigratiestatus worden opgevraagd. Tijdstip en mogelijkheden verschillen erg per kantoor. Bij mij werd de eerste keer gezegd dat het vier weken zou duren tot het kaartje er was en was het niet mogelijk om eerder al het nummer te krijgen (onder het mom van "als het nummer in ons systeem staat, heb je de volgende dag toch het kaartje in huis").
Ik heb gemerkt dat de tijd die het kost om het kaartje te krijgen erg afhangt van het soort visum. Ik ben op een non-immigrant visum (K-1) binnen gekomen en dan zijn er weet-ik-hoeveel checks bij USCIS. ZO veel dat het bij mij een aantal keer is mis gegaan zelfs. Maar de eerste keer (voordat ze wisten dat er iets mis was) duurde het sowieso 4 weken voordat er bij USCIS naar mijn aanvraag werd gekeken. Toen ik eenmaal mijn Greencard had, was het allemaal binnen een week geregeld.
Ik heb gemerkt dat de tijd die het kost om het kaartje te krijgen erg afhangt van het soort visum. Ik ben op een non-immigrant visum (K-1) binnen gekomen en dan zijn er weet-ik-hoeveel checks bij USCIS. ZO veel dat het bij mij een aantal keer is mis gegaan zelfs. Maar de eerste keer (voordat ze wisten dat er iets mis was) duurde het sowieso 4 weken voordat er bij USCIS naar mijn aanvraag werd gekeken. Toen ik eenmaal mijn Greencard had, was het allemaal binnen een week geregeld.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht