Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarom amerika???

Bericht door kastelke »

vana schreef:Ja, maar dat heeft misschien meer met je herinneringen te maken en met wat je meegemaakt hebt in België dan met Canada. Misschien was je ook wel opgebloeid als je naar Spanje of Italië verhuisd was. Marjon
Oh ja, dat is goed mogelijk! Zo kan ik me dus ook niet inbeelden dat we hier ooit op pensioen gaan. Ik ben al zo vaak in mijn leven verhuisd, en vond dat geen probleem (integendeel), dus ik vind het best eng om te denken dat je ergens 20 jaar of zo gaat wonen. :shock: Dus misschien verhuizen we ooit een half uurtje hier vandaan, of naar een andere provincie, of misschien een ander land. Ik blijf dat altijd open houden. (al heeft onze zoon al gezegd dat hij deze keer ons niet meer zal volgen, hij blijft hier)

Ik kan me zo inbeelden dat er mensen zijn die dolgelukkig zijn om te blijven daar waar ze opgegroeid zijn, of in de buurt daarvan. Maar zelf ben ik niet zo'n type. (ik grap wel eens dat ik beter van land/streek kan veranderen als ik eens wat anders wil, dan van man ;-) )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

DejaVu schreef:
RiverCola schreef: Overigens kun je hier in de stad ook gewoon lekker gek doen als hè daar zin in hebt. Dure auto?
Ik was het bijna met je eens! Maarrrrr met auto's moet je in NL oppassen want voordat je het weet ben je ineens een aso als je in een Audi Q7 rijdt.

Geen idee hoe dat in de USA is.
Ik zit over een Hummer H2 na te denken en heb er afgelopen vrijdag een proefrit in gemaakt. Vind het toch wel heel erg gaaf ook al is deze auto in amerika ook een beetje fout.
Echter als ik het vergelijk met wat ik nu rijd:
VW met V8: verbruik 14 mpg op 91 octaan
hummer : verbruik 11 mpg op 87 octaan.

Kosten in de portemonee per afgelegde mijl zijn dan bijna hetzelfde door het verschil in benzine prijs.
De VW ziet niemand echter hier als een foute auto

Nou ben ik er een die zich niks aantrekt van wat mensen van mijn auto vinden.
Ik verwijs ze gewoon naar het type plaatje van de auto van mijn vrouw waar "hybride" op staat :lol:
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Juist in de USA rijdt men groot groter grootst. Als je hier in NL 'n midsize SUV rijdt heb je 'n grote wagen onder je kont, in de USA valt ie bijna kwijt tussen de nog veeeeel grotere SUV's/trucks. Lijkt me dat er eerder raar gekeken wordt als je 'n klein huppelkutautootje rijdt. Dat lijkt me dus echt wel 'n voordeel van de USA; heerlijke grote stoere auto's. Er is daar ook de ruimte voor en parkeervakken zijn er ook op berekend.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

LOL! Ik rij dus zo'n huppelk$%autootje, en krijg er eerder complimenten over dan iets anders. Mensen vragen altijd meteen hoe zuinig hij is, en zijn dan jaloers (40mpg). Dus ook dat valt wel weer mee. Ook al val ik inderdaad -wel- op tussen al die bakken hier.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gast

Bericht door Gast »

Niet iedereen rijdt in een grote auto. Ik zie hier regelmatig Minicoopers rijden. Zelf de Smart! Men gaat toch meer op benzine-verbruik letten. Je ziet hier ook steeds de commercial voor de Chevy Volt op TV. Ik lig elke keer weer in een deuk (beide filmpjes kijken)

deel 1 http://www.youtube.com/watch?v=eDyZu6zOC6Y

deel 2 http://www.youtube.com/watch?v=-nQbsrQXA7s
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Wel grappig ja. Vond het ook humor dat Amerikanen zich beklagen over de 'hoge' benzineprijs, terwijl die 'n lachertje is t.o.v. bij ons. Daar is het nog betaalbaar om 'n flinke bak te rijden en de ruimte is er voor. Heb bij terugkomst na 5 weken en 8400 km Ford Escape echt weer moeten wennen aan mijn kleine corsaatje. Wat rijdt dat verschrikkelijk zo laag bij de grond, zo klein en zo traag.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

kastelke schreef:Het blijft iets sterk gevoelsmatig. Maar onlangs zei mijn man ook nog dat ik hier helemaal opengebloeid ben. En dat is ook hoe ik me hier voel. Waarom? Tja, ik zou er niet zo 1-2-3 een zinnig antwoord op kunnen geven...
En dus niet dat ik Belgie zo beu was of me ergerde aan regeltjes ginder of zo. Wel associeerde ik Belgie altijd met bepaalde slechte herinneringen en ik voel me dus veel 'lichter' nu ik daar niet meer woon.
Ik vind het ook lastig om mijn vinger erop te leggen wat het precies is. En ik vergelijk Friesland/Overijsel met NJ (redelijk dicht bij NYC).
Als ik het zou vergelijken met laptops :-D Dan is voor mijn gevoel Nederland een laptop zonder internet en de VS een laptop met internet. In Nederland is alles goed geregeld en voorspelbaar, maar beperkt.

Dora
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

elninjoo schreef:Wel grappig ja. Vond het ook humor dat Amerikanen zich beklagen over de 'hoge' benzineprijs, terwijl die 'n lachertje is t.o.v. bij ons. Daar is het nog betaalbaar om 'n flinke bak te rijden en de ruimte is er voor. Heb bij terugkomst na 5 weken en 8400 km Ford Escape echt weer moeten wennen aan mijn kleine corsaatje. Wat rijdt dat verschrikkelijk zo laag bij de grond, zo klein en zo traag.
Maar hier maak je meer km'ers. Wij besteden per week ongeveer $50 aan benzine met 1 auto (jaja, wij hebben nog steeds 1 auto, een 4 -cilinder Passat Wagon).

Dora
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Da's altijd nog 'n stuk gunstiger dan hier waar ik rustig 50 euro per week kwijt ben voor m'n corsaatje.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

dora schreef:Maar hier maak je meer km'ers.
Ik weet niet of dat wel zo klopt. Ik zie veel Nederlanders die behoorlijk veel kilometers maken, en ook flink wat Amerikanen die nauwelijks kilometers maken.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben al zo vaak in mijn leven verhuisd, en vond dat geen probleem (integendeel), dus ik vind het best eng om te denken dat je ergens 20 jaar of zo gaat wonen. :shock:
Dat dacht ik 19 jaar geleden ook :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

RiverCola schreef:Ik snap ook al die verhalen niet van mensen hier, dat je in NL niet zou kunnen dragen wat je wilt. Soms ga ik hooggehakt en met rode lippenstift op naar de supermarkt, een andere keer met mijn haar in een knot en een joggingbroek aan. Ik wordt niet raar aangekeken of anders behandeld in joggingbroek. Ook maakt het niet uit wat ik aan trek naar mijn werk. De een komt in spijkerbroek, elke dag, de ander in pak of jurkje enz.

Net als de Nederamerikanen hier een hoop niet herkennen over de VS, heb ik dat andersom ook. Ik weet niet waar die mensen wonen die netjes gekleed naar de supermarkt moeten.

Overigens kun je hier in de stad ook gewoon lekker gek doen als je daar zin in hebt. Dure auto? Paars haar? Designer kleding? Kunst op straat? Ver weg op reis? Kan allemaal, komt allemaal voor. Blijkbaar woon ik ook in een ander NL dan velen hier...
vana schreef:Ik ben het helemaal met River Cola eens. Als ik de verhalen hier lees, herken ik mijn omgeving daar helemaal niet in. Als ik de NederAmerikanen hier hoor, lijkt het wel of je je in Nederland speciaal om moet kleden als je de straat op gaat. Er kijkt hier echt niemand op als je in je korte sportbroek met t shirt en natte haren naar de supermarkt gaat. Je moet zou voor de aardigheid eens moeten komen kijken hoe de mensen er hier bij lopen.
Als ik naar de sportschool geweest ben doe ik ook soms gewoon in mijn trainingskleding boodschappen, dan word ik er echt niet op aangesproken.
Misschien dat je er in kleine, besloten dorpjes nog op aan wordt gekeken hoe je je kleedt, maar meestal interesseert het de mensen geen zier.

Ja natuurlijk, als je met paarse haren loopt of in een veel te krap roze joggingpak zullen er vast veel mensen naar je omkijken.
Maar je maakt mij niet wijs dat dat in Amerika niet zo is. Ook daar kijken mensen om als je je heel afwijkend kleedt, dat valt nu eenmaal op. Kijk alleen maar naar de site People of WalMart, waar mensen zelfs gefotografeerd zijn en belachelijk gemaakt worden.

Valt me trouwens op dat "jezelf zijn" hier vaak gelijk staat aan in je oude kloffie naar de supermarkt of naar je werk kunnen gaan. Ik persoonlijk heb niet zo de behoefte om in mijn huispak naar buiten te gaan. Niet omdat men me er op aankijkt, maar omdat ik mezelf prettiger voel als ik me leuk aankleed.
En kijk eens naar Italië, daar ziet iedereen er altijd uit om door een ringetje te halen, toch zijn die mensen gewoon zichzelf.
Even twee quotes erbij halen: dat mensen in Nederland het niet herkennen betekent natuurlijk niet dat in Nederland niet voorkomt. Ik krijg soms de indruk dat hoe verder noordelijk en westelijk je gaat in Nederland hoe 'vrijer' het wordt, maar waar wij woonden in Nederland - het zuiden van Limburg, en dan niet in een klein boerendorpje maar een stad van 100.000 inwoners - werd je dus wel degelijk vreemd aangekeken als je erbij liep zoals hier heel veel mensen erbij lopen. En dan heb ik het niet over paarse haren, of andere extreme uitingen - dus niet de People of Walmart extremen - maar dingen als gekreukte kleding, vlekken, gaten in de kleding, oude verwassen dingen: als je bij ons daarin de straat op ging werd je dus echt wel vreemd aangekeken. Hier is dat dus in het geheel niet zo.

En dat gevoel van vrijheid is natuurlijk niet dat je in je oude kloffie, of in gekreukte kleding vol vlekken de straat op kunt, maar het draagt wel bij aan dat gevoel van vrijheid. Waar het om gaat is dat er veel minder maatschappelijke maatstaven zijn van hoe iets (of iemand) hoort te zijn. En dát is wel prettig.

In Nederland - althans waar wij woonden - viel je gewoon op als je een petje droeg; petjes werden over het algemeen geassocieerd met 'een bepaald soort (ordinair) volk' (hoewel veelal ook vergezeld van een bepaald type kleding en/of een scooter :wink: ), en als je een petje droeg werd je soms ook wel eens anders bekeken. Ik droeg dus in Nederland werkelijk nooit een pet. Hier is dat helemaal anders: petjes zijn gewone dingen, geen mens die daar ook maar iets bij denkt.

En uiteraard is kleding heel persoonlijk: de een voelt zich het prettigst in driedelig pak of mantelpakje, de ander in een spijkerbroek met t-shirt. Maar waar ik in Nederland wel de druk voelde om altijd op mijn best tevoorschijn te komen - zelfs al ging ik maar naar de supermarkt - ik vind het maar wat fijn dat ik hier op de slippers, ongeschoren in een oud t-shirt en met een petje op even naar de winkel kan als ik iets vergeten ben, zonder dat ik me daar eerst mijn haren voor moet wassen, een hemd strijken, me scheren, en een uur later pas de deur uit kan omdat ik anders vreemd word aangekeken.

En dat is toch wel lekker.

Maar nogmaals: het is slechts een onderdeel van het gevoel van vrijheid. Zoals zo vaak met gevoelens is het moeilijk in woorden uit te drukken. Ik voel me hier in ieder geval veel meer op mijn gemak, en veel meer thuis dan ik in Nederland had. Zoals (ik meen) Elke aangaf dat ze opbloeide toen ze naar Canada kwam, zo heb ik het min of meer hier ook ervaren, en Anna heeft dat beaamd: ik ben een stuk rustiger en meer ontspannen hier dan ik in Nederland was. En daar ben ik wel blij mee.
elninjoo schreef:Vond het ook humor dat Amerikanen zich beklagen over de 'hoge' benzineprijs, terwijl die 'n lachertje is t.o.v. bij ons. Daar is het nog betaalbaar om 'n flinke bak te rijden en de ruimte is er voor.
Het een houdt het ander natuurlijk in stand: zolang de benzine betaalbaar is worden de grote, slurpende bakken geproduceerd, en tegelijkertijd is de vraag naar de benzine dan ook hoog genoeg om de prijs laag te houden. Gaat de benzineprijs omhoog zal de verkoop van de slurpende bakken afnemen, iets wat je vorig jaar al zag, toen er een flinke toename was in de verkoop van zuinige auto's. En inderdaad, je ziet nu nog steeds veel meer reclames die het gunstige verbruik benadrukken dan 'vroeger'.
Hockey schreef:
dora schreef:Maar hier maak je meer km'ers.
Ik weet niet of dat wel zo klopt. Ik zie veel Nederlanders die behoorlijk veel kilometers maken, en ook flink wat Amerikanen die nauwelijks kilometers maken.
Ja dat zul je altijd wel hebben, dat er overeenkomsten zijn. Ik denk echter dat als je het in het grotere plaatje bekijkt dat je hier wel degelijk meer kilometers maakt. En dat is ook logisch: in NL kan veel met het OV, of per fiets, waar dat hier heel vaak gewoon niet mogelijk is. Iemand die in Nederland 5 km van zijn werk woont gaat misschien met de fiets; iemand die hier 5 km van zijn werk woont zal dat niet doen, in de meeste gevallen, omdat het er hier gewoon niet op berekend is.

Daarbij zijn de afstanden hier uiteraard allemaal een beetje groter, en hebben mensen er minder moeite mee om lang te forenzen. Om een voorbeeld te geven: ik ken genoeg mensen die in Fort Collins wonen en in Denver werken, of mensen die in Castle Rock wonen en in Lakewood werken. In het eerste geval heb je het over zo'n 105 km, in het tweede geval over 66 km, enkele reis, elke dag opnieuw, en allemaal met de auto omdat er geen alternatief is. En dat zijn hele normale, veel voorkomende afstanden, echt niets ongebruikelijks. In Nederland zou je je wel twee keer bedenken als je dat elke dag met de auto moest doen omdat je kapitalen kwijt zou zijn. Maar in Nederland hoeft het ook niet omdat het goed met het OV te doen is - hier niet.

En dan heb ik het nog niet eens over de afstanden tot winkels, of supermarkten, bijvoorbeeld. Waar wij straks komen te wonen is de dichtstbijzijnde supermarkt op een dikke 8 kilometer. In Nederland ben je er dan al heel wat voorbij gekomen. "Even" naar de supermarkt betekent dan 16 kilometer rijden; er zullen niet veel plaatsen in Nederland zijn waar grote groepen mensen zo ver zullen hoeven te rijden om boodschappen te doen.

Voor mij persoonlijk is het in ieder wel zo dat ik (veel) meer kilometers maak hier. Ik heb nu in de anderhalf jaar dat ik deze auto heb bijna 30.000 kilometer op de teller gezet, waar ik in Nederland zo rond de 10.000 per jaar zat: dat is dus zo maar even twee keer zo veel op jaarbasis...

Ik denk ook echt dat over het algemeen genomen Amerikanen - voornamelijk buiten de grote steden - wel degelijk meer kilometers maken.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Ik woon hier in Nederland in 't buitengebied. Ook ik doe alles met de auto. Een fiets heb en wil ik niet en OV is hier nauwelijks beschikbaar. De afstanden zijn in Nederland wel wat korter, maar ze zijn wel vermoeiender wegens veel meer drukte op de wegen. 100 Km in Canada/USA reed ik fluitend, hier baal ik ervan als ik me zo'n afstand moet verplaatsen.

Overigens heb ik hier (zuidwest Brabant) ook niet 't gevoel er op m'n best uit te moeten zien als ik naar de supermarkt ga. Ik loop ook gerust in sportkleding of 'n vuile jeans van 't in de tuin werken. Scheelt misschien toch ook wel wat de plattelandsmentaliteit tegenover 'n stedelijke?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Dento schreef:Voor mij persoonlijk is het in ieder wel zo dat ik (veel) meer kilometers maak hier. Ik heb nu in de anderhalf jaar dat ik deze auto heb bijna 30.000 kilometer op de teller gezet, waar ik in Nederland zo rond de 10.000 per jaar zat: dat is dus zo maar even twee keer zo veel op jaarbasis...
Ik rij minimaal 25.000 kilometer per jaar in Nederland.
Dento schreef:Ik denk ook echt dat over het algemeen genomen Amerikanen - voornamelijk buiten de grote steden - wel degelijk meer kilometers maken.
Ik dacht dat vroeger ook altijd. Maar ik ben gaan twijfelen. Als ik kijk naar wat vrienden van mijn vriendin per jaar met hun auto rijden, dan zitten die allemaal ver onder de 10.000 per jaar.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Op individueel niveau is het eigenlijk ook vrijwel niet te vergelijken, ik denk alleen dat het lastig is om er cijfers over te vinden. Gevoelsmatig geloof ik echter nog steeds dat 'men' hier gemiddeld meer kilometers maakt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
elninjoo
Amerikakenner

Bericht door elninjoo »

Ik rij hier gemiddeld 15.000 km per jaar, maar zou het niet erg vinden als dat er 30.000 zouden zijn als de wegen maar zo leeg zouden zijn als in bijv. Montana. Ik vond 't 'n waar genot om daar te kunnen rijden. Als ik daar zou wonen zou ik solliciteren voor DHL-koerier, zo graag rij ik daar :mrgreen:
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Maar de wegen zijn hier niet overal zo leeg. Als je hier woont ben je vaak vanwege werk gebonden aan een druk stedelijk gebied waar files net als in NL aan de orde van de dag zijn.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Dento schreef:het zuiden van Limburg, en dan niet in een klein boerendorpje maar een stad van 100.000 inwoners - werd je dus wel degelijk vreemd aangekeken als je erbij liep zoals hier heel veel mensen erbij lopen. En dan heb ik het niet over paarse haren, of andere extreme uitingen - dus niet de People of Walmart extremen - maar dingen als gekreukte kleding, vlekken, gaten in de kleding, oude verwassen dingen: als je bij ons daarin de straat op ging werd je dus echt wel vreemd aangekeken.
Ik kom uit hetzelfde gebied en ik moet zeggen dat ik dat gevoel geheel niet herken. Voelde me volledig vrij om eigen drescode te handhaven. Vuile broek, ongeschoren, sportkleding,.... etc. Nooit een probleem mee ervaren. Scheren, haren wassen, hemd strijken alvorens eropuit te gaan...?

Het is blijkbaar toch heel subjektief hoe dingen worden ervaren. Dat blijkt ook uit vele andere reakties hier. De ene persoon ziet/ervaart het zus, de andere ziet/ervaart het zo. Terwijl ze het hebben over dezelfde plek (stad, staat), zelfde tijd.

Heeft wellicht te maken hoe de persoon de verwachtingen tov zichzelf (of van diens familie) op andere personen (de maatschappij) projekteert.

Encinitas
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Loek schreef:Maar de wegen zijn hier niet overal zo leeg. Als je hier woont ben je vaak vanwege werk gebonden aan een druk stedelijk gebied waar files net als in NL aan de orde van de dag zijn.
Volgens het recente 2011 Urban Mobility Report van het Texas Transportation Institute van de Texas A&M University staat Denver op plaats 8 van de 10 Amerikaanse steden met de ergste verkeersproblematiek:

1. Washington D.C.
2. Chicago
3. Los Angeles
4. Houston
5. New York
6. Baltimore
7. San Francisco
8. Denver

Daarbij valt op: "40-percent of the delays occurring during the mid-day and overnight hours" - dus ook buiten de reguliere spits is het gewoon druk.
Encinitas schreef:Het is blijkbaar toch heel subjektief hoe dingen worden ervaren. Dat blijkt ook uit vele andere reakties hier. De ene persoon ziet/ervaart het zus, de andere ziet/ervaart het zo. Terwijl ze het hebben over dezelfde plek (stad, staat), zelfde tijd.

Heeft wellicht te maken hoe de persoon de verwachtingen tov zichzelf (of van diens familie) op andere personen (de maatschappij) projekteert.
Niet alleen dat, maar ook hoe de omgeving reageert. Als je in een buurt woont waar iedereen dit doet, dan is het inderdaad geen probleem. Woon je in een buurt waar niemand het doet en jij doet het wel, dan val je gewoon op. Het is dan verder aan jouzelf om daar wel of niet iets mee te doen, of je wel of niet er iets van aan te trekken.

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

LA pas op plek 3 verbaast me. Maar toegegeven, Chicago en DC ken ik niet. Dus het is moeilijk daar een oordeel over te vellen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer