@Gerd: Prachtige foto's! Yellowstone staat hoog op mijn verlanglijst
Doockles schreef:
Mag ik vragen waarom al je foto's een zekere exposure compensation hebben? Voor de foto's met bewegend water kan ik dat nog enigszins begrijpen, maar de avond/nacht foto's?

Het hangt telkens toch wat van de situatie en het licht af, soms gebruik ik dat om alles wat donkerder te krijgen zodat ik geen overbelichte lucht, wolken, sneeuw of andere plekken krijg. Voor landschappen gebruik ik ook graag een groter F nummer, liefst groter dan F/10 om mooie details te hebben zowel vooraan in de foto alsook achteraan in de foto...en dan moet je soms wel aan de exposure compensatie gaan prutsen om het niet overbelichte te hebben.
Verder vind ik het voor nacht foto's bij mij wel nodig zodat ik een langere sluitertijd kan gebruiken. Dit brengt de lichtjes (bij stadsfoto's) mooier uit en je krijgt ook dat satijnen effect op het water. Dus ik vind dat het in mijn geval toch mooiere foto's oplevert en je kan een langere sluitertijd gebruiken. En ik neem mijn foto's altijd in RAW, dan kan ik dat ook nog aanpassen moesten de foto's te donker of te licht uitgevallen zijn. Maar ik vind het gemakkelijker werken met wat onderbelichte foto's dan overbelichte foto's.
Groetjes,
Ann