Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wel of niet citizenship?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: wel of niet citizenship?

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij hoef je geen geldig buitenlands paspoort te hebben om Amerikaans staatsburger te worden. Ze zijn alleen geinteresseerd in een geldige green card. Je zou daar de USCIS over kunnen bellen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ben ik volledig met je eens Ziva en wil natuurlijk ook wel wat zijn. :)
Ik heb me er eigenlijk nooit zo druk over gemaakt en in mijn situatie is het ook geen priority.
Ik ben tenslotte al zo lang weg van Holland.Ik wilde nooit mijn Hollandse Nationaliteit opgeven (gevoels kwestie) daarom ben ik ook nooit geen New Zealander geworden terwijl ik daar wel 25 jaar heb gewoond.
Gezien het feit dat ik nu twee nationaliteiten mag hebben verandert dat een beetje maar had er nooit de energy for om het te doen maar het zat wel in mijn achterhoofd.Benno schudde mij een beetje wakker met het feit dat deze mogelijkheid afgeschaft kan gaan worden in Holland dus nu wordt ik wakker zo te zegge.Dus ik MOET iets doen en had gehoopt het te doen zonder een geldig Hollands paspoort te hebben.
Helaas zag ik nooit het nut in om mijn pasport te vernieuwen omdat ik dus niet meer reis.
Ik dacht altijd dat zelfs als ik dat zou willen dan haal ik er effe eentje maar nu moet ik het dus doen om Amerikaan te worden inplaats van reizen.
Vroeger stuurde ze dat boekje gewoon over de post :cry:
Laatst gewijzigd door dirkwood op 14 okt 2011, 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Petra ik hoop dat je gelijk hebt en ga dat doen.
Ik voel er weinig voor helemaal naar Houston te gaan vanuit Dallas voor alleen zo'n boekie.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Bennogr schreef:Je Nederlandse nationaliteit komt alleen in het geding bij het aanvragen van je eerste nieuwe Nederlandse paspoort nadat je Amerikaan bent geworden. Als je een geldig paspoort hebt, blijft dat gewoon geldig tot de vervaldatum.
Volgens de Paspoortwet is je paspoort van rechtswege vervallen als je de Nederlandse nationaliteit bent verloren.

Artikel 47
1.Een reisdocument vervalt van rechtswege, indien:
a. de houder van het reisdocument, waarin staat vermeld dat deze de Nederlandse nationaliteit bezit, het Nederlanderschap heeft verloren;
Bennogr schreef:Voor alle zekerheid: Nederland hanteert het woord "gehuwd" nogal ruim: langdurig samenleven, samenlevingscontract, holebi huwelijk, enz.
Voor het behouden van het Nederlanderschap na het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit gaat het er toch echt om dat je gehuwd bent.
2. Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger
a. die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;
b. die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of
c. die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit.

Bij het verkrijgen van het Nederlanderschap mag je wel ongehuwd samen te wonen om voor de termijn van 3 jaar in aanmerking te komen.
Laatst gewijzigd door Heleen72 op 14 okt 2011, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Heleen ...het is natuurlijk niet mijn EERSTE Nederlandse paspoort....heb er altijd eentje gehad ..de laatste is alleen verlopen.
Ik heb natuurlijk nooit mijn Nederlandse Nationaliteit verloren en dat kan ook nooit ..het is zelfs moeilijk om dat te doen zelfs als je het zou willen.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Bennogr heeft het over het eerste paspoort nadat je Amerikaan bent geworden. En daar reageerde ik op.

Als jij niet binnen 10 jaar na afgifte van het het paspoort een nieuw paspoort hebt aangevraagd dan kan het heel goed zijn dat je je Nederlandse nationaliteit hebt verloren, MITS je een andere nationaliteit naast je Nederlandse nationaliteit hebt. Ik weet niet of dat bij jou het geval is.

Artikel 15 Rijkswet op het Nederlanderschap
Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
c. indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

zo te zien heb ik dus nog 5 jaar en dan ben ik niks meer LOL...statenloos :oops:
Ik zal tog van mijn luie butt moeten komen denk ik en ga de uscis maar eens bellen zoals Petra zei.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ach wat the heck....ik ga effe op en neer vliege naar Houston Consulate en zo'n Europees boekie ophalen.
Duurt waarschijnlijk net zolang in tijd als bellen met de emigratie dienst in US. :)
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

That's the spirit!! :lol:

Maar als je alleen de Nederlandse nationaliteit hebt, verlies je hem niet hoor. Of je nu wel of niet je paspoort vernieuwt.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Dat dacht ik al... bedankt ..ja tot nu is Hollands mijn enige nationaliteit.
Darnnnnnn nu ik lees waar jij vandaan komt krijg ik ineens zo'n zin in een harinkie....niet te geloven zeg..!!!! :lol:
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Sorry :oops: :wink:
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

:offtopic: No sorry ....ik ga morgen effe naar de shop en koop een paar.
welliswaar niet zo vers als jij ze hebt maar beter dan niks.
Voor diegene close to Dallas...hier koop ik mijn haring :P
http://www.henksblackforestbakery.com/
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Op dit moment zit ik in Florida, dus ook voor mij even geen haring ;)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Blijft dus de vraag wat de Nederlandse officiele definitie van "gehuwd" is.

En is dat weer een nieuwe discriminatie voor "landverraders" die "zo nodig" uit Nederland weg "moeten"? Als je Nederlander wilt worden, mag je wel samenwonen, als je Nederlander wilt blijven in het buitenland, dan zou je officieel gehuwd moeten zijn?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

beter om niet getrouwd te zijn...krijg je meer AOW :mrgreen:
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Bennogr schreef:Blijft dus de vraag wat de Nederlandse officiele definitie van "gehuwd" is.
Dat staat in artikel 2 van de Rijkswet op het Nederlanderschap:
2. Behoudens voor de toepassing van artikel 15A, onder a, van deze rijkswet wordt mede verstaan onder:
a. echtgenoot: de partner in een in Nederland geregistreerd partnerschap alsmede de partner in een buiten Nederland geregistreerd partnerschap dat op grond van de artikelen 2 en 3 van de Wet conflictenrecht geregistreerd partnerschap wordt erkend, en
b. huwelijk: het in Nederland geregistreerd partnerschap alsmede het buiten Nederland geregistreerd partnerschap dat op grond van de artikelen 2 en 3 van de Wet conflictenrecht geregistreerd partnerschap wordt erkend.

Ik weet ook niet waarom de wetgever bij de verkrijging wel samenwoning toestaat en bij verlies niet. Ik lees alleen de wet. ;)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dus de Nederlandse wet definieert het woord "gehuwd" dus ruim, inclusief een geregistreerd partnerschap. Dus geen probleem voor het behouden van het Nederlanderschap wat dat betreft.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Wijnand
Amerika-ontdekker

Bericht door Wijnand »

Aangezien je in Nederland bent geboren mag je altijd je nederlandschap weer aanvragen als je ooit terug zou willen gaan. Ik zou dus als ik echt een familie heb in de VS gewoon voor de citizenship gaan.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Wijnand schreef:Aangezien je in Nederland bent geboren mag je altijd je nederlandschap weer aanvragen als je ooit terug zou willen gaan.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik kan er in de wet niks over vinden... Pas als je weer een jaar (legaal) in Nederland woont én je ooit het Nederlanderschap hebt bezit, zou je kunnen opteren voor het Nederlanderschap (art 6, lid 1F RWN)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar je kan dus legaal een jaar in Nederland wonen zonder Nederlander te zijn? Bijvoorbeeld, als Amerikaan? Of moet je dan via een werkvergunning of zo gaan. Dus niet: Nederlander-af omdat je vrijgezel-Amerikaan bent geworden. Dan ga je met pensioen, en beslis je dat je dat weer wel in Nederland wilt doen. Kan dat zomaar?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer