Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
HELP!!! Paspoort /identiteitskaart VERWARRING!!!
- pollyblue
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 30
Re: HELP!!! Paspoort /identiteitskaart VERWARRING!!!
Ik hoop dat je je paspoort nog op tijd hebt, desalniettemin toch een beetje een blunder in je voorbereiding. 

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier nog eentje van de provincie Antwerpen, uit een dorp tegen de Nederlandse grens, en veel mensen die ik ken zeggen ook 'pas' tegen een identiteitskaart. Mijn ouders (die dialect spraken en echt geen AN kenden) en hun generatie zeiden dat. En ook heel wat van mijn leeftijdsgenoten die in het dorp of omgeving zijn blijven hangen en die nooit verder zijn gaan studeren.
Mijn echtgenoot, die van Limburg is, bevestigd net dat bij hen in het dialect ook 'pas' gezegd wordt tegen een identiteitskaart.
Dus ik begrijp die verwarring heel zeker! En je kan mensen moeilijk verwijten dat ze het AN niet gans beheersen! Want ik heb basisscholen gezien waar zelfs de leerkrachten het AN niet beheersten!
Mijn echtgenoot, die van Limburg is, bevestigd net dat bij hen in het dialect ook 'pas' gezegd wordt tegen een identiteitskaart.
Dus ik begrijp die verwarring heel zeker! En je kan mensen moeilijk verwijten dat ze het AN niet gans beheersen! Want ik heb basisscholen gezien waar zelfs de leerkrachten het AN niet beheersten!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ik ga het toch zeggen:
Dit kan alleen een Belg overkomen
In Nederland wordt zo een kaart ook wel eens "pasje" genoemd in de trend van "heb jij jouw pasje bij je?". Maar iedereen weet ook dat een paspoort iets anders is dan een pas/pasje.
Dit kan alleen een Belg overkomen

In Nederland wordt zo een kaart ook wel eens "pasje" genoemd in de trend van "heb jij jouw pasje bij je?". Maar iedereen weet ook dat een paspoort iets anders is dan een pas/pasje.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En daarom zwermden de Nederlanders over de wereld, naar alle hoeken van de aardbol. En wij Belgen bleven thuis rond onze kerktoren hangen. 

Elke
Alleen voor het geld 

Laatst gewijzigd door Rob op 22 okt 2011, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Walstreet, ik weet niet wanneer je juist vertrekt, maar in principe kan een paspoort via spoedprocedure heel snel in orde komen.
In Antwerpen is het 3 dagen, datum van aanvraag inbegrepen. Maar 't kost je inderdaad 250€. In ieder geval: haast je maandag zo snel mogelijk naar je gemeentehuis om dat ding aan te vragen!!
En ergens begrijp ik de verwarring wel hoor. Wij zeggen hier ook pas. Niemand gaat zeggen: geeft je identiteitskaart eens. Nee, geef je pas eens.
En als je dan vooral binnen Europa reist heb je nooit iets anders nodig. Ik ken mensen die op de luchthaven stonden voor hun reis naar Cuba met hun IDkaart hoor.
Dat is vaak info die je van andere mensen niet meekrijgt omdat iedereen dat nogal vanzelfsprekend vindt dat je dat weet. Nuja, niet iedereen weet dat. 
In Antwerpen is het 3 dagen, datum van aanvraag inbegrepen. Maar 't kost je inderdaad 250€. In ieder geval: haast je maandag zo snel mogelijk naar je gemeentehuis om dat ding aan te vragen!!

En ergens begrijp ik de verwarring wel hoor. Wij zeggen hier ook pas. Niemand gaat zeggen: geeft je identiteitskaart eens. Nee, geef je pas eens.

En als je dan vooral binnen Europa reist heb je nooit iets anders nodig. Ik ken mensen die op de luchthaven stonden voor hun reis naar Cuba met hun IDkaart hoor.

Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Nederland
1) ID
2) Pas
3) Rijbewijs
België
1) Pas/id (worden blijkbaar veel problemen mee gegeven)
2 rijbewijs
Als de politie je staande houdt, dan vragen zij bijna altijd rijbewijs en pas aub...
Dat is het probleem hier in het land... En dit koste me dan ook veel geld... Erg schandalig van dit land...
Blijkbaar in Nederland veel goedkoper. Zelfs de Normale REISPAS kost hier al 78euro.
1) ID
2) Pas
3) Rijbewijs
België
1) Pas/id (worden blijkbaar veel problemen mee gegeven)
2 rijbewijs
Als de politie je staande houdt, dan vragen zij bijna altijd rijbewijs en pas aub...
Dat is het probleem hier in het land... En dit koste me dan ook veel geld... Erg schandalig van dit land...
Blijkbaar in Nederland veel goedkoper. Zelfs de Normale REISPAS kost hier al 78euro.
Hoezo erg schandalig van België? De prijs is inderdaad zeer hoog. Maar dat de VS een paspoort vereist is weinig schandaligs, en dat in België in het dagelijkse spraakgebruik 1 woord gebruikt voor verschillende documenten is ook niet echt schandalig.
- meyem
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik moet zeggen dat ik het ook wel een onnozele vergissing vind, maar...je bent zeker niet de enige...
Sjemig, 258 voor een snel paspoort? Dat is prijzig, zeg...bij ons is dat volgens mij een stuk goedkoper..(ons is NL...
)...
Maar, zoals al eerder opgemerkt...je hebt niet veel keus als je idd naar de VS wilt vertrekken! En dan meteen de ESTA regelen...de kans dat je een neg advies krijgt is minimaal....tenzij je toe gaat geven dat je elke week een bank berooft, of zo...
ik moest wel grinniken om je gebruikersnaam: Wallstreet....nu ja, dan kunnen die eurootjes er ook nog wel bij...
Succes en ik zal voor jullie duimen dat het allemaal goed komt (vast wel!)...
Sjemig, 258 voor een snel paspoort? Dat is prijzig, zeg...bij ons is dat volgens mij een stuk goedkoper..(ons is NL...

Maar, zoals al eerder opgemerkt...je hebt niet veel keus als je idd naar de VS wilt vertrekken! En dan meteen de ESTA regelen...de kans dat je een neg advies krijgt is minimaal....tenzij je toe gaat geven dat je elke week een bank berooft, of zo...
ik moest wel grinniken om je gebruikersnaam: Wallstreet....nu ja, dan kunnen die eurootjes er ook nog wel bij...

Succes en ik zal voor jullie duimen dat het allemaal goed komt (vast wel!)...

Laatst gewijzigd door meyem op 23 okt 2011, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- meyem
- Amerika-expert
Oh, en Belgen lekker thuis rond de kachel....? And what about Congo...? (om maar een zijstraat te noemen...
)

Laten we hopen dat topicstarter zijn paspoort en ESTA alsnog rond krijgt voordat de reis begint. En dat hij (en anderen) deze fout niet meer maken!
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Wet = wet, wat is daar schandalig aan?Wallstreet schreef: Dat is het probleem hier in het land... En dit koste me dan ook veel geld... Erg schandalig van dit land...
Ik denk trouwens dat in nederland ook een heleboel zaken (autobelasting, huizen) heel wat duurder zijn dan in België; elk land is anders en overal zijn er voor en na delen!Een reispas is duur maar als je op reis gaan kan betalen, tja, dan kan dat er ook nog wel bij zeker. Er zijn veel mensen die nooit zulke verre reizen (kunnen) maken dus eigenlijk zijn wij allemaal grote gelukzakken!
maar we blijven meeduimen hoor

- meyem
- Amerika-expert
oh...en ik heb hier in NL nog nooit iemand zijn paspoort 'pas' horen noemen...een pas is naar mijn idee een toegangsbewijs...kan voor van alles zijn...maar je paspoort is je paspoort.....
(dacht ik, hoor, maar ja, ook hier hebben we verschillende dialecten, natuurlijk...)

(dacht ik, hoor, maar ja, ook hier hebben we verschillende dialecten, natuurlijk...)
- meyem
- Amerika-expert
ja, Tipsy, ben ik met je eens....we beseffen maar zo zelden hoe bevoorrecht we zijn dat we zomaar dit soort reisjes kunnen maken!
gelukzakken....da's beter dan zakken met geld....
gelukzakken....da's beter dan zakken met geld....

- lyan
- Amerikakenner
- Partner van: laguna62
- Aantal x V.S. bezocht: 28
- Contacteer:
Ik heb toch zo'n idee dat TS 3 weken geleden al begon te twijfelen of haar ID kaart wel genoeg was, en dan nog 3 weken wachten?
Volgens mij was het antwoord makkelijk te bemachtigen geweest en ze was vrijdag al heen geweest om een paspoort aan te vragen maar de kosten hielden haar blijkbaar tegen. Nu kan ze pas maandag aanvragen en het is maar te hopen dat ze niet voor donderdag vliegt en dat er niets fout gaat met het aanvragen van de ESTA.
Het is vervelend, maar ook een beetje eigen schuld. Ik moet binnenkort ook een nieuw paspoort, maar ga dan vervolgens niet 1 dag voor mijn vlucht nog eens ESTA aanvragen. (in mijn ogen is dat vragen om problemen, de site kan er bijvoorbeeld ook uitliggen)
Ondanks alles voor de TS veel succes de komende dagen.
Volgens mij was het antwoord makkelijk te bemachtigen geweest en ze was vrijdag al heen geweest om een paspoort aan te vragen maar de kosten hielden haar blijkbaar tegen. Nu kan ze pas maandag aanvragen en het is maar te hopen dat ze niet voor donderdag vliegt en dat er niets fout gaat met het aanvragen van de ESTA.
Het is vervelend, maar ook een beetje eigen schuld. Ik moet binnenkort ook een nieuw paspoort, maar ga dan vervolgens niet 1 dag voor mijn vlucht nog eens ESTA aanvragen. (in mijn ogen is dat vragen om problemen, de site kan er bijvoorbeeld ook uitliggen)
Ondanks alles voor de TS veel succes de komende dagen.
Als je al een vermoeden hebt dat je ID kaart niet voldoende is om mee naar de VS te reizen, is het inderdaad niet slim nog vervolgens nog eens 3 weken te wachten. Ik snap dat de kosten van de spoedprocedure je af kunnen schrikken, maar zoals ik al eerder zei: het annuleren van je reis zal waarschijnlijk nog vele malen duurder zijn.
- Nootje
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Klopt inderdaad. Ik heb 2 weken terug een nieuw paspoort aangevraagd 52 euro en met een spoedprocedure zou er 45 euro bij komen, dus 97 euro in totaal.meyem schreef:Sjemig, 258 voor een snel paspoort? Dat is prijzig, zeg...bij ons is dat volgens mij een stuk goedkoper..(ons is NL...)...
Aardig verschil ja!
Wallstreet ik hoop dat je nog op tijd bent met aanvragen!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En als je ooit nog eens op reis wilt gaan, kijk dan even hier na:
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... ocumenten/
Of voor Amerika: http://www.allesamerika.com/douane-pasp ... erika.html
http://dutch.belgium.usembassy.gov/visum_nodig.html
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... ocumenten/
Of voor Amerika: http://www.allesamerika.com/douane-pasp ... erika.html
http://dutch.belgium.usembassy.gov/visum_nodig.html
Elke
- helena
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 40
Zou eigenlijk nog wel willen weten of het tijdig Wallstreet gaat lukken de benodigde documenten te verkrijgen.
Het moet toch heel erg zijn als je er op het laatste moment achter komt dat je droomreis in gevaar komt.
Het moet toch heel erg zijn als je er op het laatste moment achter komt dat je droomreis in gevaar komt.
http://soninetravel-usa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Sorry, maar ik heb dus nog nooit iemand naar 'mn pasje' horen vragen! Alleen naar legitimatie of identiteitsbewijs. In Nederland zal er ook zelden specifiek naar je paspoort gevraagd worden.In Nederland wordt zo een kaart ook wel eens "pasje" genoemd in de trend van "heb jij jouw pasje bij je?". Maar iedereen weet ook dat een paspoort iets anders is dan een pas/pasje.
Ik schaar dit maar onder slechte voorbereiding.....
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 2310 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-
- 6 Reacties