Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Het is niet alleen loyaliteit. Het is ook een praktische kwestie. Als je vecht in het leger van het ene land, tegen het andere land, dan pleeg je automatisch landverraad.
-
- Amerika-expert
What DixieChick said over waarom twee paspoorten. Je moet iegenlijk zelf een tijdje in het buitenland wonen om te gaan beseffen waarom Nederland zo belangrijk voor je/mij/ons is. En waarom we dat Nederlanderschap willen houden.
Als Nederland besluit om het WORDEN van een Nederlander moeilijker te maken, dan gaan ze hun gang maar, maar neem ons niet de banden met ons geboren en getogen land af!
Wat AOW betreft: voor elk jaar dat je na je 15e GEWOOND hebt, krijg je 2 procent van de geldende AOW. Ik ken verschillende Nederlanders die met hun 18e of zo uit Nederland vertrokken zijn en Amerikaan zijn geworden en die nu ouder zijn dan 65 en op basis van deze regeling een brokje AOW krijgen (niet echt veel, maar elke euro telt mee, we blijven tenslotte hierin ook 'Ollanders).
AOW is dus een recht dat je automatisch opbouwt.
Het enige probleem tegenwoordig is dat je het niet meer zo makkelijk aanvraagt als voor juni 2011. Je moet nu formulier SSA-2490-BK opvragen bij de Social Security Administration (opbellen en aanvragen, het formulier stond op de website van socialsecurity.gov maar is daar verdwenen, ik kon het in ieder geval niet meer terugvinden, ze zijn in mijn ervaring erg vriendelijk bij SSA. Als ze niet weten wat ze met uw vraag moeten, verwijs dan naar hun procedure GN 01725.215C). Dan een afspaak maken met een plaatselijk SSA kantoor en daar de aanvraag afgeven. Die afspraak kon ik in mijn geval pas na een zes weken krijgen, zou daar daarom een half jaar voordat je 65 met de procedure beginnen.
AOW staat overigens los van social security in de VS. Als je hier lang genoeg woont en belasting betaalt (minimaal 10 jaar, 40 kwartalen) heb je recht op een Amerikaanse uitkering. Naast wat je eventueel vanuit Nederland krijgt.
Als Nederland besluit om het WORDEN van een Nederlander moeilijker te maken, dan gaan ze hun gang maar, maar neem ons niet de banden met ons geboren en getogen land af!
Wat AOW betreft: voor elk jaar dat je na je 15e GEWOOND hebt, krijg je 2 procent van de geldende AOW. Ik ken verschillende Nederlanders die met hun 18e of zo uit Nederland vertrokken zijn en Amerikaan zijn geworden en die nu ouder zijn dan 65 en op basis van deze regeling een brokje AOW krijgen (niet echt veel, maar elke euro telt mee, we blijven tenslotte hierin ook 'Ollanders).
AOW is dus een recht dat je automatisch opbouwt.
Het enige probleem tegenwoordig is dat je het niet meer zo makkelijk aanvraagt als voor juni 2011. Je moet nu formulier SSA-2490-BK opvragen bij de Social Security Administration (opbellen en aanvragen, het formulier stond op de website van socialsecurity.gov maar is daar verdwenen, ik kon het in ieder geval niet meer terugvinden, ze zijn in mijn ervaring erg vriendelijk bij SSA. Als ze niet weten wat ze met uw vraag moeten, verwijs dan naar hun procedure GN 01725.215C). Dan een afspaak maken met een plaatselijk SSA kantoor en daar de aanvraag afgeven. Die afspraak kon ik in mijn geval pas na een zes weken krijgen, zou daar daarom een half jaar voordat je 65 met de procedure beginnen.
AOW staat overigens los van social security in de VS. Als je hier lang genoeg woont en belasting betaalt (minimaal 10 jaar, 40 kwartalen) heb je recht op een Amerikaanse uitkering. Naast wat je eventueel vanuit Nederland krijgt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
SS in USA is een TAX en niet een pensioen regeling.Govrrnment kan dat geld gebruiken voor what ever fits.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
- Bandido
- Amerika-expert
Wat me trouwens nog niet duidelijk is, is of iemand die nu al dubbele nationaliteit heeft, door getrouwd te zijn met bv een Amerikaan(se), deze ook verliest? Dus, nadat het wetsvoorstel eventueel van kracht wordt? Kan dat uberhaupt? Of geldt het alleen voor mensen die dat van plan zijn te gaan doen nadat de wet zou gaan gelden?
"Keep Georgia On Your Mind"
@Benno....ze zijn bij SVB inderdaad erg vriendelijk.Ik heb net verleden week per email van hun antwoord gekregen op mijn vraag wat ik kan verwachten aan geld volgend jaar wanneer ik 65 word.
Bandido, volgens deze link
http://www.dutchinamerica.com/2011/10/2 ... itizenship
is de nieuwe wet van toepassing voor mensen die dual citizen willen worden, niet voor mensen die het al zijn.
http://www.dutchinamerica.com/2011/10/2 ... itizenship
is de nieuwe wet van toepassing voor mensen die dual citizen willen worden, niet voor mensen die het al zijn.
- Bandido
- Amerika-expert
Ah, okay, ik had daar overheen gelezen! 

"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-expert
We hebben hier in New York kort geleden een discussieavondje over gehad. Volgens een Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiger (gebruikelijk is om een diplomatiek vertegenwoordiger niet met naam en toenaam te noemen, zo heb ik dat tenminste geleerd, bij de VN kreeg ik altijd informatie van "Westeuropese diplomaten") worden dit soort regels alleen met terugwerkende kracht ingevoerd als dat gunstig is voor de betrokkenen.
Dat zou dus betekenen: niet met terugwerkende kracht je Nederlanderschap afpakken als je volgens de geldende regels een dubbele nationaliteit hebt gekregen. Maar wel kinderen met een Nederlandse moeder de Nederlandse nationaliteit geven als zij voor 1985 geboren waren (tot die tijd, 1985!!, mochten alleen vaders de nationaliteit doorgeven).
Al werd daar meteen aan dat met terugwerkende kracht toegevoegd: meestal.
Die petitie loopt goed heb ik begrepen. En men weet nu blijkbaar zelfs in Den Haag, dat er Nederlanders in het buitenland zijn die Nederlander willen blijven en tegelijk ook willen integreren in het land waar zij wonen (en is integratie niet een groot goed in Nederland? Tenminste theoretisch.)
Dat zou dus betekenen: niet met terugwerkende kracht je Nederlanderschap afpakken als je volgens de geldende regels een dubbele nationaliteit hebt gekregen. Maar wel kinderen met een Nederlandse moeder de Nederlandse nationaliteit geven als zij voor 1985 geboren waren (tot die tijd, 1985!!, mochten alleen vaders de nationaliteit doorgeven).
Al werd daar meteen aan dat met terugwerkende kracht toegevoegd: meestal.
Die petitie loopt goed heb ik begrepen. En men weet nu blijkbaar zelfs in Den Haag, dat er Nederlanders in het buitenland zijn die Nederlander willen blijven en tegelijk ook willen integreren in het land waar zij wonen (en is integratie niet een groot goed in Nederland? Tenminste theoretisch.)
Dirkwood, SS is het Amerikaanse equivalent van de Nederlandse AOW.
Ik weet niet meer of the AOW in Holland is een pensioen regeling,als het dat is dan SS in USA is duidelijk anders.
Sterker nog, de Marokkaanse overheid staat de bevolking niet toe om hun nationaliteit op te geven.DixieChick schreef:Denkt men in Nederland dat door de Nederlanders van Marokkaanse afkomst te dwingen hun Marrokaanse paspoort op te geven, ze in een keer geen enkel probleem hebben met voor Nederland vechten als dat in oorlog zou komen met Marokko?
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Sorry dat ik hier even off topic ga - AOW in Nederland and SS in de VS zijn overheidsregelingen. In de VS moeten jij en je werkgever daarvoor bijdragen (SS tax, ja) en hangt het van je bijdragen af hoeveel je krijgt als je de SS-gerechtigde leeftijd bereikt. Ik ben minder bekend met hoe dat tegenwoordig werkt in Nederland met de AOW. Pensioen wordt in beide landen volgens mij door werkgevers verstrekt maar dit is optioneel en wordt volgens mij ook steeds minder.
Prima, maar dan geen Nederlandse nationaliteit, ook al worden ze hier geboren. Dan kunnen we ze tenminste uitzetten als ze zich hier misdragen.Clint schreef:Sterker nog, de Marokkaanse overheid staat de bevolking niet toe om hun nationaliteit op te geven.DixieChick schreef:Denkt men in Nederland dat door de Nederlanders van Marokkaanse afkomst te dwingen hun Marrokaanse paspoort op te geven, ze in een keer geen enkel probleem hebben met voor Nederland vechten als dat in oorlog zou komen met Marokko?
Ik zou eerder kiezen voor Nederlander blijven dan 'n nieuwe nationaliteit aannemen als ik gedwongen zou moeten kiezen. Ben en blijf tenslotte toch in de eerste plaats Nederlander ook al zou ik emigreren.
Pensioen in USA moet je zelf regelen.Je kan dit doen bij een werkgever als hij dat ovfferd maar is niet verplicht of te wel je regeld hetzelf prive.Governent doet dit niet voor je.SS is nothing else dan een begeleiding naar een mogelijk pensioen om het makkelijker te maken.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ja maar, dat weet je eigenlijk pas als je ook daadwerkelijk geemigreerd bent. Ik ben het met Benno eens - het gevoel van in twee landen thuis horen dat ken je alleen als je ook daadwerkelijk in het buitenland gewoond hebt.elninjoo schreef:Ben en blijf tenslotte toch in de eerste plaats Nederlander ook al zou ik emigreren.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Plus dat er nog wel meer bij komt kijken dan 'je Nederlander voelen'. Je moet ook realistisch zijn. Mijn vrouw en ik willen op een gegeven moment graag kinderen. Deze zullen in de VS geboren worden en zullen daarmee ook automatisch de Amerikaanse nationaliteit krijgen. Hoe mijn gevoel over het verliezen van het Nederlanderschap dan ook is, kan ik het niet rechtvaardigen om op dat moment niet de Amerikaanse nationaliteit aan te nemen. Het risico dat je als Greencard houder het land uitgezet zou kunnen worden, is wat mij betreft dan gewoonweg te groot om te nemen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
Dirkwood - volgens mij heb je het nu over 401K's. Misschien moeten we hier maar een nieuw topic over aanmaken voordat ik de woede van de mods op mijn hals haal.
-
- Amerika-expert
Voor zover ik weet:
AOW krijg je in/vanuit Nederland automatisch als je 65 wordt. Voor elk jaar dat je, te beginnen op je 15e, in Nederland WOONT, krijg je 2 procent. Als je dus altijd in Nederland gewoond hebt, krijg je uiteindelijk 50 x 2 procent = 100 procent. Als je op je 30e geemigreerd bent (en je hebt uitgeschreven) krijg je 15 x 2 = 30 procent.
Nationaliteit nadat je uit Nederland vertrokken bent, speelt niet mee. Als je niet meer Nederlander bent, hou je toch recht op een uitkering.
AOW is een automatische regeling, waarbij ieder hetzelfde bedrag krijgt.
Social Security in de VS betaal je samen met je belasting. Als je voor een bedrijf werkt, betaalt het bedrijf de helft van je premie, als je freelance bent, betaal je alles zelf (maar mag je een deel van je belasting aftrekken voor zover ik me meen te herinneren).
Social Security gaat in als je dat wil, te beginnen met je 62e. Je krijgt ieder jaar dat je wacht wat meer, dat geldt tot je 70 bent.
Als je Social Security krijgt en daarnaast werkt, verlagen ze je uitkering als je meer dan een bepaald bedrag verdient. Die regeling houdt op als je wacht tot je 66 bent (in de huidige regeling is 66 de leeftijd van een "volledig pensioen." Die leeftijd is afhankelijk van je geboortejaar.)
Je Social Security uitkering wordt bepaald op basis van je totale inkomen in het verleden (mijn vrouw krijgt bijvoorbeeld meer, omdat zij langer Social Security heeft betaald dan ik en ook meer verdiend -- of in ieder geval gekregen -- heeft.)
Je moet minstens 10 jaar (40 kwartalen) Social Security betaald hebben voordat je recht hebt op een uitkering.
Als dubbele nationaliteiter/voormalig Nederlander kun je dus twee uitkeringen ontvangen: AOW plus Social Security. Je betaalt over beide belasing als inkomen, in Nederland wordt dan waarschijnlijk op je uitkering ingehouden, maar dat kan je dan weer in rekening brengen in de VS om dubbele belasting te vermijden.
Daarnaast kent men in de VS verschillende speciale spaarregelingen (los van Social Security) voor aanvulling van je pensioen: (Roth) IRA's, 401(k)'s en zo. Dat zijn rekeningen waarop je tijdens je werkleeftijd geld op stort en mag aanspreken nadat je 59,5 jaar oud bent. IRA's, 401(k)'s en dergelijke betaal je met geld voordat je daarover belasting betaalt, maar je betaalt belasting als je het van je rekening haalt (en 10% boete als je dat doet voor je 59,5e -- op een paar uitzonderingen na, huis kopen, sommige ziektekosten, enz., vraag dat na). Roth IRA's betaal je uit geld waar je al belasting over betaald hebt, maar alles (inclusief de rente) is dan belastingvrij.
Misschien moet iemand hier maar een 'stickie' van maken. Ik zal voor de nieuwe regeling (sinds juni 2011) voor het aanvragen van AOW vanuit de VS in ieder geval een stickie maken.
AOW krijg je in/vanuit Nederland automatisch als je 65 wordt. Voor elk jaar dat je, te beginnen op je 15e, in Nederland WOONT, krijg je 2 procent. Als je dus altijd in Nederland gewoond hebt, krijg je uiteindelijk 50 x 2 procent = 100 procent. Als je op je 30e geemigreerd bent (en je hebt uitgeschreven) krijg je 15 x 2 = 30 procent.
Nationaliteit nadat je uit Nederland vertrokken bent, speelt niet mee. Als je niet meer Nederlander bent, hou je toch recht op een uitkering.
AOW is een automatische regeling, waarbij ieder hetzelfde bedrag krijgt.
Social Security in de VS betaal je samen met je belasting. Als je voor een bedrijf werkt, betaalt het bedrijf de helft van je premie, als je freelance bent, betaal je alles zelf (maar mag je een deel van je belasting aftrekken voor zover ik me meen te herinneren).
Social Security gaat in als je dat wil, te beginnen met je 62e. Je krijgt ieder jaar dat je wacht wat meer, dat geldt tot je 70 bent.
Als je Social Security krijgt en daarnaast werkt, verlagen ze je uitkering als je meer dan een bepaald bedrag verdient. Die regeling houdt op als je wacht tot je 66 bent (in de huidige regeling is 66 de leeftijd van een "volledig pensioen." Die leeftijd is afhankelijk van je geboortejaar.)
Je Social Security uitkering wordt bepaald op basis van je totale inkomen in het verleden (mijn vrouw krijgt bijvoorbeeld meer, omdat zij langer Social Security heeft betaald dan ik en ook meer verdiend -- of in ieder geval gekregen -- heeft.)
Je moet minstens 10 jaar (40 kwartalen) Social Security betaald hebben voordat je recht hebt op een uitkering.
Als dubbele nationaliteiter/voormalig Nederlander kun je dus twee uitkeringen ontvangen: AOW plus Social Security. Je betaalt over beide belasing als inkomen, in Nederland wordt dan waarschijnlijk op je uitkering ingehouden, maar dat kan je dan weer in rekening brengen in de VS om dubbele belasting te vermijden.
Daarnaast kent men in de VS verschillende speciale spaarregelingen (los van Social Security) voor aanvulling van je pensioen: (Roth) IRA's, 401(k)'s en zo. Dat zijn rekeningen waarop je tijdens je werkleeftijd geld op stort en mag aanspreken nadat je 59,5 jaar oud bent. IRA's, 401(k)'s en dergelijke betaal je met geld voordat je daarover belasting betaalt, maar je betaalt belasting als je het van je rekening haalt (en 10% boete als je dat doet voor je 59,5e -- op een paar uitzonderingen na, huis kopen, sommige ziektekosten, enz., vraag dat na). Roth IRA's betaal je uit geld waar je al belasting over betaald hebt, maar alles (inclusief de rente) is dan belastingvrij.
Misschien moet iemand hier maar een 'stickie' van maken. Ik zal voor de nieuwe regeling (sinds juni 2011) voor het aanvragen van AOW vanuit de VS in ieder geval een stickie maken.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 25 okt 2011, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Niks hoor heb het helemaal niet over 401k....ben gewoon aan het kijken naar de verschillen als die er zijn tussen AOW en SS en of ze dit dus kunnen afpakken.In USA kan dit dus makkelijk omdat het een Tax is en geen pensioen.Is dit hetzelfde in Holland dan wanneer de regering maar besluit good bye naar je AOW en word de discussie welke we bebben heel wat kleiner over dual citizenship versus AOW.
-
- Amerika-expert
Social Seceurity zelf in de VS is geen belasting. Je BETAALT voor Social Security (kan het niet over me krijgen om SS te schrijven!), maar de uitbetaling is een recht. In de VS zou echt een nieuwe revolutie uitbreken als men ooit Social Security zou afschaffen. Zelfs de Tea Party wil Social Security niet afschaffen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1819 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic