Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hawaii mei 2011

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Hawaii mei 2011

Bericht door Q-BiC »

Kauai & Oahu komen zeker nog online, maar daar heb ik nog steeds geen selectie van gemaakt... Zou in principe wat sneller moeten gaan want op Kauai zaten we maar 2 dagen en van Oahu heb ik minder foto's. Ben met 4000 foto's naar huis gekomen. Kauai telt er nog +-850, Oahu +- 650.

Persoonlijk vond ik Maui & Kauai het mooist. Maar elk eiland heeft zijn unieke eigenschappen. Big Island was veel desolater dan de andere eilanden. Logisch, want het is ook het grootste. De afstanden onderschat je gemakkelijk. Volcanoes NP was zeker impressionant. Om misschien een idee te geven wat mogelijk is: we hebben het park bezocht op 1 dag. Vertrek in Kona, onderweg stop in Punaluu Black Sand Beach, dan enkele VP's & Jaggar Museum langs de Crater Rim Drive, dan de Chain of Craters road met enkele VP's + wandeling aan het einde van de weg, en tot slot nog de Thurston Lava Tube trail. Uiteindelijk ben je toch +-12u weg.
De Lava Viewing area buiten het park stond oorspronkelijk op de planning voor de dag erop (toen deden we een volledige loop rond het eiland en zouden daar dus toch min of meer voorbij rijden), maar helaas was de lava flow kort voor ons vertrek volledig stilgevallen. Geen stoomwolken aan de kust dus... :cry: Gelukkig reden we net op tijd terug door Volcanoes NP om opnieuw bij Jaggar Museum te stoppen en nu in het donker de rode lava gloed te kunnen zien. Het was zeer koud, maar zeker worth it. Vergeet geen statief...
Verder is de rit naar Mauna Kea summit gewoon een zalige ervaring... Hadden we ook perfect getimed voor een sunset, helaas was het daar boven zó koud dat ik letterlijk mijn vingers niet meer voelde en nauwelijks nog mijn camera kon bedienen. De lensdop uit mijn broekzak vissen leek wel een eeuwigheid te duren :)

Dat zijn eigenlijk de 2 hoofdpunten voor mij, op dat eiland. We hadden ook een práchtige kamer (Outrigger Kanaloa at Kona). Nuja, kamer...: 2 verdiepingen, 3 slaapkamers, 3 badkamers, woonkamer, keuken, en terras vlak aan het water. Was wel handig om na zo'n lange reis eens elk een eigen kamer en badkamer te hebben, wakker te worden met zicht op de palmbomen van het aangrenzende golfterrein, en iets te ontbijten in je pyama op je terras met zicht op zee :-D .
Maui & Kauai namen we dan weer iets kleiner, maar aangezien het eigenlijk telkens condo's zijn, blijven ze minstens 3 maal zo groot als de gemiddelde hotelkamer op een rondreis door West-USA... Je hebt vrijwel altijd een keuken met ruime frigo, microgolf en oven. Dus op onze eerste dag op een eiland, sloegen we wat voorraad in en hebben eigenlijk nooit buitenshuis ontbeten en zelfs 's avonds geregeld een pizza in de oven gelegd omdat het al te laat was om nog ergens eten te gaan zoeken.

Ik kan me eigenlijk weinig van het weer herinneren op Big Island. Ik denk niet dat het echt veel geregend heeft hoor... Een klein buitje in Volcanoes NP toen we aan de Lava Tube begonnen, maar dat was juist tof. Echt een tropische sfeer :)

Op Maui verbleven we in de Aston Maui Hill. Dit eiland is veel groener dan Big Island en geeft meer een Hawaii gevoel, vind ik. Maar ook daar kan je tot boven de wolken rijden in een ijskoud en winderig Haleakala NP (had men jas vergeten op de kamer... ) en ook daar heb je de dorre landschappen langs de "back side of Haleakala". Als je de Road to Hana doet, vertrek vroeg genoeg en probeer toch verder te rijden langs die back side, in plaats van terug te keren. Als je geen lange wandelingen doet, moet dat wel lukken. De weg is deels onverhard maar valt zeker mee. High Clearance is niet nodig. Wel lastig om foto's te nemen eens de zon achter Haleakala is gezakt...
'Iao Valley State Park was een tegenvaller. De rit langs de North Shore daarentegen ... Er wordt aangeraden die clockwise te doen, maar dat paste niet echt in onze planning. Counterclockwise was geen probleem, maar we hebben gelukkig weinig last gehad van tegenliggers. De weg is perfect begaanbaar, dus laat je ook hier zeker niet afschrikken door geruchten.

Op Kauai verbleven we in Outrigger Kiahuna Plantation. Ook hier hebben we een helikopter vlucht met Blue Hawaiian gedaan en ondanks de regen in het begin is het een absolute aanrader. Zo niet mooier als de vlucht boven Maui & Molokai :) Eens ik mij met deze fotoreeks bezig hou, zullen de herinneringen ook wel terugkomen..

Voor Oahu kwamen we niet overeen over welk hotel we daar nu zouden boeken, en hebben daar dan maar het budget terug wat opgetrokken waardoor het Embassy Suites Waikiki Beach Walk is geworden. Duurder dan de vorige 2 eilanden en toch de kleinste kamer, maar wel elke avond gratis cocktails, een van de weinige hotels (die onze voorkeur genoten) waar het ontbijt inbegrepen was en perfect gelegen vlakbij de Waikiki Beach Walk. Restaurant tip: Ruth's Chris Steak House. Duur, maar wat een kwaliteit en een bijna lachwekkende service (in positieve zin). Zo beleefd en professioneel ben ik nog nooit bediend geweest :)
Persoonlijk vond ik Oahu het minst, en dat komt toch deels door Honolulu... Ik ben niet zo te vinden voor drukke steden en mensenmassa's :) Ik werd ook wat "reis moe", en had nood aan minder rondrijden en meer rust. Op een van de dagen geraakte niemand uit zijn bed na Ruth's Chris Steak House en zijn wijn de avond voordien. Wat een hike naar Diamond Head en een bezoek aan National Memorial Cemetery of the Pacific en Ala Moana Park had moeten worden, werd een namiddagje slenteren langs het strand, wat surfen en de krant lezen :)
Ook het weer viel op Oahu het meest tegen. Hebben een onweer meegemaakt waar het letterlijk elke 5 seconden bliksemde, 2 uur aan een stuk....
De eerste dag viel ook letterlijk in het water. Tijdens Pearl Harbor regende het keihard. Ook onze huurauto gaf een low tire pressure warning, maar het was niet zichtbaar welke band, ze leken allemaal voldoende opgepompt, en de tankstations die we tegenkwamen hadden wel een luchtpomp, maar geen pressure gauge, dus daar kwamen we niet veel verder mee. West-Oahu, voorbij Pearl Harbor, hebben we dan maar niet bezocht, maar zijn teruggekeerd naar Alamo en hebben de auto laten inwisselen.
Ook tijdens onze ATV tour doorheen Kualoa Ranch sloeg het weer plots om. Daar zit je dan, in je tshirtje, op een quad, in Kualoa Ranch, op Oahu, in Hawaii, tijdens een tropisch onweer. Niets mis mee :p
De tour viel mee, al had ik er soms iets meer van verwacht. Ik heb graag naar Lost gekeken, en om dan plots al rijdend aan je linkerkant een glimps op te vangen van wat lijkt de "Jughead" stelling te zijn, terwijl de gids gewoon doorrijdt, dan vloek je toch wel lichtjes vanbinnen...

Wat me is bijgebleven, is dat Hawaii zo gevarieerd is. Je hebt droogte aan de ene kant, tropische flora aan de andere kant. Warmte aan de kust, vriestemperaturen en harde wind op diverse summits, hemelsblauwe lucht, tropische onweders.
Daardoor vond ik Hawaii misschien zelfs leuker dan West-USA. West-USA is eigenlijk "maar" woestijn, rode rotsen, +40° en constante dorst ... Maar da's ook een ervaring natuurlijk :)

(Had precies beter toch gewoon live een reisdagboek bijgehouden, dan had ik er nu geen werk meer aan :mrgreen: )
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Enasni
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Enasni »

Leuk verslag zo Q-BiC! Vooral de stukjes m.b.t. Maui en Oahu, maar dat komt vooral door het feest der herkenning... ook in je beschrijving van Ruth Chris Steakhouse kan ik me heel goed in vinden...wij werden op Maui ook flink verrast door de kwaliteit en service (en de hoogte van de rekening... 8) ).

Ja hoor daar is ie weer...heimwee ;)
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
lars
Amerika-ontdekker

Bericht door lars »

Prachtig Q-Bic, gevoel komt weer helemaal terug hier, erg bekende plaatjes. Wij vonden Maui ook fantastisch maar Oahu zeker ook! ik vond vooral de Windward side van het eiland erg mooi. Honolulu was mij ook wat te veel en te groot allemaal. Wij gaan proberen om volgend jaar terug te gaan en om dan Kauai te bezoeken. Na Pali coast en Waimea canyon lijkt mij geweldig :thumbup:
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Leuk en herkenbaar verhaal (voor gedeeltes dan), wij zijn deze zomer op Big Island en Oahu geweest; wij hadden juist speciaal gekozen voor een condo op de North Shore van Oahu; geweldig vonden wij het daar !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Kijk maar uit, Hawaii kan net zo verslaved zijn als het USA virus waar men hier weleens van spreekt. Komend februari ga ik alweer voor de 5de keer naar Hawaii. Iedereen heeft er wel een favorite eiland, voor mij is dat Big Island al mogen de andere eilanden er ook wel zijn. Net als Q- bic vind ik Oahu te druk voor mijn smaak, maar je moet het toch gezien hebben.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Bedankt voor je fijne, uitgebreide antwoord Q-BiC! Ik had er al ontzettend veel zin in, maar na je mooie verhalen kan ik bijna niet meer wachten (helaas nog meer dan 2 maanden :lol:).

Ik ben erg benieuwd wat ik van Oahu vind; wij zijn net als jij meer natuur- dan stadsmensen, maar des te meer ik over Oahu las, des te meer tijd ik er voor wilde totdat we uiteindelijk toch voor 4 dagen Oahu gekozen hebben. Hopelijk valt het niet tegen.

Ben je echt tot de summit van Mauna Kea gereden of tot het bezoekerscentrum? De summit lijkt me geweldig, maar ik ben een beetje afgeschrikt door de verhalen over hoogteziekte en de slechte weg na het bezoekerscentrum. We hebben wel een SUV gehuurd, maar ik weet niet of die 4WD heeft of 2WD.

Waarom viel 'Iao Valley State Park tegen? Het lijkt zo mooi op de foto's, zeker de Needle.
Afbeelding
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Je kan zeker 4 dagen oahu vullen, ookal ben je geen stadsmens. Dag 1 ging bij ons richting Pearl Harbor en in principe zo verder langs de westkust. Te slecht weer en bezorgdheden over de auto zorgden voor een vervroegde terugrit. Echt veel tijd na Pearl Harbor hadden we toch niet meer. Dag 2 ging dwars door Oahu tot in YMCA Camp Erdman (Lost), en zo langs de oostkust terug, met tot slot de ATV tour in Kualoa Ranch. Dag 3 was een rustigere dag in Honolulu. Dag 4 was een rondje zuid-oost oahu, relatief korte afstand, maar absoluut de moeite.

'Iao Valley State Park viel wat tegen, waarschijnlijk omdat we al meer gewoon waren... Het was ook bewolkt, en als je eerlijk bent, wat zie je daar eigenlijk? Een "rare" berg... De daaropvolgende rit rond Maui was veel leuker.

We zijn helemaal tot boven Mauna Kea gereden, daar waar het Observatory is. De weg tot het visitor center is verhard, dus dat is al geen probleem. Je "moet" sowieso daar eerst een half uur acclimatiseren aan de hoogte. Vervelend, want zelfs daar is het al ijskoud :) Geen last gehad van hoogteziekte. Wel een beetje "dronken". Daarom dat het zo belangrijk is niet onmiddellijk nóg hoger te rijden. De weg na het visitor center is onverhard, maar je hebt geen 4wd of high clearance nodig. Wel een gewassen voorruit, zeker als je bij zonsondergang rijdt (maar de laatste facilities zijn in Kona of Hilo, een 3-tal uur daar vandaan :)). Soms zagen we de weg helemaal niet meer... Wacht desnoods tot er iemand voor je uit komt rijden, dan kan je die volgen. Half uurtje later ofzo ben je boven...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Ik denk dat de summit iets te avontuurlijk voor ons is ... ik zie mezelf al als een dom schaap achter een andere toerist van de berg af rijden. :lol: Haha, nou ja, dat valt waarschijnlijk wel mee, maar blijkbaar dekt je verzekering het niet als je panne of een ongeluk hebt en dat is het me niet waard.
Afbeelding
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Zo, met het kerstverlof achter de rug eindelijk nog wat tijd gevonden om aan de foto's van Hawaii verder te werken en de reeks over Kauai, het 3e eiland op onze trip, af te ronden.

http://qbic.smugmug.com/Travel/Hawaii-2 ... 759_F8vxQZ

Hope you like 'em :)

1 more to go: Oahu...

PS: met dank aan enkele allesamerika bewoners om mij smugmug.com te leren kennen :)
Blog // Photo Album
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Blog // Photo Album
Arlette
Amerikafan

Bericht door Arlette »

Q-Bic, mooie foto's hoor, vooral die van Oahu spreken me aan omdat we daar ook naartoe gaan. Ik moet er nog even voor wachten maar ik droom toch al wel weg als ik de foto's zie.
manu47
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door manu47 »

Bedankt om je (schitterende!) foto's te posten. Wij zijn een trip van 2 weken aan het plannen (Kauai en Maui) voor oktober dus dit komt zeker van pas :wink:
Onze blog vanuit Vancouver (reisverslagen van Toronto, Ottawa, Florida, NYC, Washington DC, The Big Island of Hawaii, Rockies,...) - http://ingeenmanuincanada.blogspot.com
Reisverslag van Oost-Canada in 2009 - http://ingeenmanuincanada.reislogger.nl
Helena32
Amerika-ontdekker

Bericht door Helena32 »

Bedankt voor de mooie foto's.
In september gaan wij 7 dagen naar Oahu, en nu krijg ik echt een goed idee over het eiland.
Ik ben zo benieuwd hoe het in het echt is.
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Schitterende foto's, Q-Bic! Krijg al helemaal reiskriebels ervan!

Welke 'Lost Tour' heb jij gemaakt en met welke organisatie? Ik ben aan het kijken naar deze tours: http://www.hawaiianescapades.com/tours/lost_tours/
Het gaat mij puur om 'Lost', ik hoef niet zo nodig andere film locaties te zien en het lijkt mij ook niks als je een glimps van 'Jughead' opvangt en de guide gewoon doorrijdt.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Wij hebben geen "Lost Tour" gemaakt, maar een 2u durende ATV tour op http://www.kualoa.com/ (De site biedt nog andere mogelijkheden)
Andere locaties die je op de foto's misschien herkent, hebben we ontdekt via http://www.lostvirtualtour.com/ en zelf naartoe gereden.
De site die jij linkt, ken ik niet.

Ik weet wel dat er een speciale hummer "Lost" tour bestaat/bestond, maar de opnames zijn nu toch al lang gedaan en veel sets zijn opgeruimd. Niemand kon ons garanderen of de hummer tour nog wel de moeite zou geweest zijn, dus hebben we maar gewoon zelf wat dingen meegepikt tijdens ons rondje Oahu + de atv tour gedaan..
Blog // Photo Album
Enasni
Amerikafan

Bericht door Enasni »

Figment schreef:Schitterende foto's, Q-Bic! Krijg al helemaal reiskriebels ervan!

Welke 'Lost Tour' heb jij gemaakt en met welke organisatie? Ik ben aan het kijken naar deze tours: http://www.hawaiianescapades.com/tours/lost_tours/
Het gaat mij puur om 'Lost', ik hoef niet zo nodig andere film locaties te zien en het lijkt mij ook niks als je een glimps van 'Jughead' opvangt en de guide gewoon doorrijdt.
Wij hebben destijds de 5 uur durende Hummer tour van Ed Kos gedaan... http://www.hummertourshawaii.com/. Zeer de moeite waard, de andere "Niet-Lost" film locaties krijg je kado :) Wij deden de tour in het laatste seizoen van Lost, maar hebben weinig aan sets gezien. Wel de locaties zoals ze er waarschijnlijk nog steeds staan, zoals Jughead en een hoop andere locaties op Kualoa ranch. De dingen buiten de ranch zijn, zoals Q-bic ook al zegt, over het algemeen ook goed zelf te bezoeken. Zeker Camp Erdman (Others Village) en de crash site van het vliegtuig (alhoewel daar niks meer van te zien is...). Persoonlijk vond ik de Hummer tour helemaal geweldig en had ik m zeker niet willen missen!

Let wel, dit was in 2009... kan me goed voorstellen dat de tours iets zijn aangepast aangezien Lost natuurlijk is afgelopen 8) Alhoewel ik het alleen voor de views zo nog een keer zou doen...
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
Figment
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Figment »

Bedankt voor de tips! Ik ben er nog niet helemaal uit welke tour het wordt, maar ik heb nog even de tijd aangezien ik pas volgend jaar naar Hawaii ga. De tours die jullie noemen zien er in ieder geval goed uit!
Omdat ik geen huurauto tot mijn beschikking zal hebben, wil ik wel zoveel mogelijk locaties met een tour zien.

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Enasni
Amerikafan

Bericht door Enasni »

Wij hadden in eerste instantie ook het idee om geen auto te huren op Oahu en alleen met de Lost tour iets van het eiland te zien. Ter plekke hebben we toch maar een auto gehuurd en ik kan het je zeker aanraden om een auto te huren en Honolulu uit te gaan. Oahu is echt een super mooi eiland alleen moet je dan wel Honolulu uit (vind ik...). En je gaat een hoop dingen niet zien als je aan georganiseerde trips zoals de hummer tour vast zit.
Figment
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Figment »

Autohuur gaat het echt niet worden, ik heb namelijk geen rijbewijs. Maar ik heb begrepen dat er op Oahu wel aardig ov is, en ik ben van plan om daar veel mee te reizen. Voor de Lost locaties wil ik wel gebruik maken van een tour, maar of dat de hummer tour wordt of een andere ben ik nog niet uit. Ook ben ik niet van plan om lang in Honolulu te blijven. Hier ben ik in de jaren 90 al eens geweest en dat viel me toen een beetje tegen (maar dat kwam denk ik ook omdat ik net van Cook Islands en Vanuatu af kwam en ik een heel andere voorstelling had van Honolulu). Oahu lijkt mij werkelijk schitterend en ik kijk er erg naar uit om het eiland te verkennen! Heb je nog tips en must do's waarvan je vindt dat ik die echt niet mag overslaan? (ik ben sowieso van plan om naar de Haiku Stairs te gaan)
En heb je misschien ook een reisverslag online staan?

Q-BiC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Ikzelf heb 1 jaar later nog een verslag op mijn nieuw blog online gezet, ja.
Startpagina voor die reis: http://qbic66.wordpress.com/usa-2011-overzicht/
Blog // Photo Album
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer