Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse mentaliteit

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Shera_USA
Amerika-ontdekker

Bericht door Shera_USA »

Mack schreef:Wat ik me altijd afvraag: gebeuren in Amerika ook dingen zoals het onderstaande? Of is het echt iets "typisch Nederlands"? Is het hier nu echt veel erger of lijkt dat alleen maar zo?
Dronken jongeren belagen hulpverleners

Uitgegeven: 13 juni 2006 11:16
Laatst gewijzigd: 13 juni 2006 11:24

AMSTERDAM - Een groep dronken jongeren heeft maandagmiddag in het De Mirandabad in Amsterdam hulpverleners die op weg waren naar een jongen die onwel was geworden, belaagd. Ze bedreigden ambulancepersoneel en een arts en beschadigden een ambulance. Dat maakte de politie dinsdag bekend.

Het incident bij het zwembad in de Rivierenbuurt had tegen 18.00 uur plaats, nadat een jongen uit een groep van zo'n twintig jongeren niet lekker werd. Zowel een toevallig passerende arts als het ambulancepersoneel werden bij aankomst belaagd en bedreigd. De hulpverleners besloten daarop te wachten op de ingeschakelde politie. Toen de ambulance uiteindelijk wilde wegrijden, gooiden de jongeren een fiets voor en een tegen het voertuig.

De opgetrommelde politie kon de rust snel doen weerkeren. Het slachtoffer is ter plaatse behandeld. Hij had teveel gedronken, constateerden de hulpverleners. De ambulancebroeders en de arts hebben inmiddels aangifte gedaan van openlijke geweldpleging. De politie heeft nog niemand aangehouden.
(bron: http://www.nu.nl)
O, maar wij Amerikanen zijn zeer beschaafd. Ik denk zelf het kan voorkomen, maar die personen die zoiets doen, daar is iets goed mis mee.

Ik moet je wel zeggen. Die politie in de Amerika treedt harder op.
'The Cops' :)

Ik kan het ook mis hebben, maar vanuit mijn zicht :lol:
I am proud to be an American!
Shera_USA
Amerika-ontdekker

Bericht door Shera_USA »

Dit moet ik nog even kwijt. Misschien weten jullie dat Amerika gisteren verloren heeft van Tsjechië (0:3)

Dus mijn buurmeisje vanmorgen zei: "dat land waar jij vandaan komt kan nog niet eens voetballen".

:oops:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Soortgelijke dingen komen hier in de VS ook (te) regelmatig voor. Denk maar aan de rellen na afloop van de uitspraak in het geval van Rodney King in Los Angeles, jongens die een vrachtautochauffeur uit zijn cabine trokken en mishandelden.

Slechterikken zijn er overal.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik denk dat dit soort dingen overal voorkomen. Waar drank in het spel is kunnen mensen vaak behoorlijk agressief worden.
Ik vermoed alleen dat de jeugd in amerika iets meer respect voor de politie heeft.

Marjon
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Ik vroeg me wel af hoe het hier in de VS met 'supporters' rellen is. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over, maar ik moet toegeven dat ik niet zoveel sport kijk.
We weten allemaal dat het in Nederland en andere landen in Europa iets is dat erbij schijnt te horen bij sommige 'supporters'.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Dat vind ik juist zo opvallend aan Amerikaanse sporten. Het saamhorigheidsgevoel, zelfs tussen rivalen. Ik heb dan alleen een Nascar Race als ervaring. Maar daar zat iedereen door elkaar, supporters van diverse coureurs.. en een aantal toch vrij fanatiek, maar totaal geen vijandigheid. Ook tijdens het tailgaten vooraf, waar ook een biertje wordt gedronken, totaal geen wrijving of irritatie. Juist heel knus en gezellig. En de passie en gedrevenheid is er niet minder om ..

Iedereen heeft gewoon zin in de race of wat voor sport dan ook ... Volgens mij geldt het voor iedere sport daar .. Zo hoort het ook te moeten !!
Sandy
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

ejb schreef:
Trader Joe's (een nogal dure supermarkt)
TJ duur? (valt van stoel) TJ: home of the two-buck Chuck.
Het is alleen in California two-buck Chuck, in de 11 andere staten waar het verkocht word is het Three and Up Chuck (http://www.azcentral.com/home/wine/arti ... uck12.html), maar verder begrijp ik je uitspraak wel. Ze hebben ook allerlei andere zalige delicatessen, en vaak tegen een redelijke prijs. Maar 'gewone' dingen zoals limonade, brood, en worst die kun je ergens anders goedkoper kopen, juist omdat TJ delicatessen verkoopt. Als je minimum loon verdient dan koop je daar je brood dus waarschijnlijk niet.

TJ brood: $1.49-$3.00 Discount grocery brood: $0.99.

Margaret
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Wat betreft rellen. Toen ik op MSU zat was er een basketbal wedstrijd (uit) voor de kwart of halve finale van de Big 10 geloof ik waarbij er gewonnen werd door de Spartans. Nog geen 5 minuten na de wedstrijd die we net gezellig met zijn allen op de TV hadden bekeken in de dining hall werden we gesommeerd om naar onze kamers te gaan, met de deur op slot en telefoon onder handbereik. We mochten niet meer naar buiten toe want er waren geruchten dat er rellen aankwamen. Nog geen half uur later was het zover. Bij mijn dorm zijn ze gelukkig niet geweest maar bij een naastgelegen dorm (en de hele voorafgaande route) is er brand gesticht en autos in de fik gestoken.
Waarom?!? Geen idee. Relschoppers die gepakt zijn zijn echter van de universiteit gestuurd. Weg opleiding.

Dat verbaasde me wel heel erg die rellen want dat had ik niet verwacht. Reactie van medestudenten was "ach dat gebeurt wel vaker hier op campus".

Dus het zal in de rest van de VS ook wel gebeuren, alleen hoor je er weinig over denk ik.

Maar over het algemeen vind ik inderdaad dat er wel meer saamhorigheid heerst bij sportwedstrijden daar. Veel gezelliger. Ben daar naar een IRL (cart_ wedstrijd geweest en een baseballwedstrijd tussen Dodgers en Braves. En dat was supergaaf. Sfeer was echt gezellig onderling. Waren beide overigens wel warming up wedstrijden dus buiten het sezioen om. Misschien dat dat wat uitmaakt dat weet ik niet.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat soort rellen zijn erg ongewoon hier. Het is echt groot nieuws als het wel gebeurt. Het soort vandalisme, dat in Nederland na een simpele voetbalwedstrijd plaatsvindt zie je hier nauwelijks. Heel soms gebeurt het met college games, zoals Sue beschrijft, maar zelfs dat ook maar sporadisch.
Mijn gevoel hierover is, dat ik in Nederland, als ik een groepje jongenstieners aan zag komen, een bangig gevoel had (helpt ook niet, dat ik met mijn oma door zo'n groepje ben aangevallen en mijn oma toen door een paar van hen tegen de grond werd gegooid, doodeng!)
Hier heb ik dat niet, behalve misschien in bepaalde buurten. Maar je ziet hier gewoon ook niet zo van die groepjes verveelde, hangende tieners, die erop uit zijn anderen lastig te vallen, althans niet in dit gebied (en we hebben het alweer over een gigantisch land, dus wat hier geldt, is misschien elders weer heel anders).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Inderdaad Pertra, dat laatste wat jij aanhaalt, de hangjongeren, ben ik ook nog niet tegengekomen.
Denk ook dat als ze er waren en rottigheid zouden uithalen het zo de kop ingedrukt wordt door de police.
Je ziet soms wel eens groepjes jongeren in de mall, maar die eten ergens iets, of lopen wat rond, maar daar gaat niets dreigends van uit.

Misschien is het hier in Atlanta wel te warm buiten, en willen ze daarom niet buiten 'hangen'. :lol:
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Hier is dat ook niet, Florida/Brevard County....ik werk nu vaak laat in de Mall en zoals in Utrecht , Hoog Catharijne het niet meer leuk winkelen was op koopavonden e/o koopzondagen met jongeren die dan behoorlijk vervelend zijn, komt hier niet voor, veel giechelende tienermeiden en dan wat jongens er achter aan, beetje stoer doen, niet vervelend of bedreigend.

Wat mij wel opvalt hier is dat de politie veel strenger optreed, mijn man beheert een appartementencomplex en zogauw er ook maar iets aan de hand is, dan belt hij de sheriff en die komt dan direkt daadwerkelijk polshoogte nemen. In Utrecht meegemaakt dat er dan vaak door de centrale gezegd wordt dat men het zelf maar eerst moet oplossen....

Ook heeft men hier nog steeds ontzag voor politie in uniform, in Nederland kan men veel ver gaan met het beledigen van een agent.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Dan schreef:Ik vroeg me wel af hoe het hier in de VS met 'supporters' rellen is. Ik hoor daar eigenlijk nooit iets over, maar ik moet toegeven dat ik niet zoveel sport kijk.
We weten allemaal dat het in Nederland en andere landen in Europa iets is dat erbij schijnt te horen bij sommige 'supporters'.
Ik ben zelf naar IJshockey wedstrijden (3x), Basketball wedstrijd (1x) en Baseball wedstrijden (2x) geweest. In alle gevallen word je bij binnenkomst wel even gefouillieerd, maar verder zit iedereen dus gewoon dwars door elkaar heen. Geen aparte vakken voor fans van andere clubs, en je kunt ook het hele stadion gewoon vrijelijk doorlopen zonder dat je ergens bang voor hoeft te zijn.

Er zitten hele familie met kinderen op de tribunes, en de fans van de twee spelende teams zitten er voor en achter zonder problemen. Er heerst een gemoedelijke sfeer.

Ook bij het naar buiten komen merk ik nooit wat van problemen.... er is natuurlijk dan een winnende en een verliezende partij, en dat kan natuurlijk tot iritaties leiden (en dat is ook vaak de start van rellen bij voetbal), maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er problemen waren.

De laatste keer dat ik hier over rellen hoorde was in 2000, toen de Los Angeles Lakers de Playoffs wonnen, en er feest downtown was.... er waren toen wat opstootjes tussen fans, en hier en daar zijn wat ruiten ingegooid etc. Eigenlijk is dat het enige wat ik em zo even kan herrinneren. In 2001 en 2002 wonnen ze weer de titel, en stond er wel wat relpolitie klaar, maar er gebeurde niets.... behalve vrolijkheid :)

Ik vergelijk de voetbalsupporters in Europa altijd met de Gangs in de VS. Het gaat in beide gevallen om groepen jonge mannen, die ergens bij willen horen en hun aggressie en frustratie kwijt moeten. In de VS ga je bij een gang en vecht je met andere gangs, in Europa ga je bij een F-Side, Bunnik Side, of weet ik veel wat voor extreme voetbal hooligans club om te vechten tegen anderen. Er is in weze weinig verschil.... ik bedoel, is er nu echt verschil tussen een stel Feyenoord en Ajax supporters die bij een grasveldje bij Beverwijk elkaar de kop in slaan of tussen twee Gangs die mekaar de kop kapot schieten? Tja, in de VS is het wat makkelijker om aan wapens te komen, maar het idee is hetzelfde.
"I reject your reality, and substitute my own!"
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

In January was ik even naar Dallas, TX gegaan om te genieten van de Cottonbowl (College Football, dit keer Texas Tech (love um) tegen Auburn). Wij zaten zeg maar in de Texas Tech gedeelte en Auburn in het andere, was heel leuk en na de game waren we allemaal joviaal tegen elkaar!!)
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

maartena schreef: Ik vergelijk de voetbalsupporters in Europa altijd met de Gangs in de VS. Het gaat in beide gevallen om groepen jonge mannen, die ergens bij willen horen en hun aggressie en frustratie kwijt moeten.
Denk je? Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten... Maar de echte 'die hards' van de harde kern supporters zijn niet alleen jonge meelopers volgens mij. Ik heb er wel eens een documentaire over gezien. Waarbij de harde kern vermomd (dat zegt al wat) in beeld kwam.. en dat waren geen jonge broekies die ergens bij wilden horen. Maar mannen van mijn leeftijd, getrouwd en enkelen die ook een gezin hadden. Maar je hebt gelijk, wat is het verschil met gangs die het op elkaar gemunt hebben.

Wat ik me overigens ook afvraag of je in Amerika ook de spreekkoren hebt tijdens een wedstrijd. Zoals hier de aanstootgevende spreekkoren waarbij discriminerende en beledigende teksten worden gezongen. Ook zeer persoonlijke beledigingen, zoals Rafael van der Vaart moest aanhoren hoe zijn vriendin werd toegezongen als 'de hoer van Amsterdam.' Of familieleden van andere spelers die het moeten ontgelden. Daar is hier toch zo'n ophef over geweest. Werden daar zelfs niet een aantal wedstrijden voor gestaakt?
Sandy
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Sandy schreef:
maartena schreef: Ik vergelijk de voetbalsupporters in Europa altijd met de Gangs in de VS. Het gaat in beide gevallen om groepen jonge mannen, die ergens bij willen horen en hun aggressie en frustratie kwijt moeten.
Denk je? Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten... Maar de echte 'die hards' van de harde kern supporters zijn niet alleen jonge meelopers volgens mij. Ik heb er wel eens een documentaire over gezien. Waarbij de harde kern vermomd (dat zegt al wat) in beeld kwam.. en dat waren geen jonge broekies die ergens bij wilden horen. Maar mannen van mijn leeftijd, getrouwd en enkelen die ook een gezin hadden. Maar je hebt gelijk, wat is het verschil met gangs die het op elkaar gemunt hebben.

Wat ik me overigens ook afvraag of je in Amerika ook de spreekkoren hebt tijdens een wedstrijd. Zoals hier de aanstootgevende spreekkoren waarbij discriminerende en beledigende teksten worden gezongen. Ook zeer persoonlijke beledigingen, zoals Rafael van der Vaart moest aanhoren hoe zijn vriendin werd toegezongen als 'de hoer van Amsterdam.' Of familieleden van andere spelers die het moeten ontgelden. Daar is hier toch zo'n ophef over geweest. Werden daar zelfs niet een aantal wedstrijden voor gestaakt?
Dit soort taferelen heb ik nooit meegemaakt tijdens College Football/basketball games en ook niet bij professional games die ik heb geattendeerd. Wow, dat is heel sneu voor de vriendin van Mr. van der Vaart en voor Mr. van der Vaart zelf.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Het lijkt nu net of er in Nederland alleen maar rottigheid is op de tribunes. Ik ga al ruim 25 jaar om de 2 weken naar het stadion en heb nog niks raars meegemaakt. Het is altijd supergezellig op de tribune. En als je de sfeer rondom oranje ziet dan is dat ook een groot feest.

Elly
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ben ik helemaal met je eens Elly.
Die rellen gebeuren echt niet bij elke wedstrijd. En het zijn meestal kleine groepjes relschoppers, maar die komen natuurlijk wel uitgebreid in beeld.
De Oranjesupporters tijdens het WK gaan ook heel leuk met de supporters van de tegenstanders om, ze vieren vaak samen feest.
Men vergelijkt hier ook de voetbalwedstrijden met Amerikaanse football/basketbal wedstrijden, maar bij die sporten zie je in Nederland ook weinig rellen.
En als je bijvoorbeeld in Nederland naar honkbalwedstrijden gaat ( Haarlemse honkbalweek) is het altijd groot feest en heel gezellig op de tribune. Ook bij schaatswedstrijden is het één groot feest en wordt voor zowel de Nederlanders als hun tegenstanders gejuicht.

Marjon
Shera_USA
Amerika-ontdekker

Bericht door Shera_USA »

michelly schreef: En als je de sfeer rondom oranje ziet dan is dat ook een groot feest.

Elly
Ja, ik vind dat wel leuk van jullie :lol: Ik zie overal van die oranje vlaggetjes.
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Ik realiseer me terdege dat het ook meestal wel goed gaat en dat er geen rellen zijn. Gelukkig maar, want zo hoort het. En ik zie ook niemand hier beweren dat er altijd rellen zijn.
Maar ik was geinteresseerd in de uitwassen in de sport als je Nederland met de VS vergelijkt, vandaar dat ik het onderwerp aansneed.

Gelukkig weten de Oranjefans zich wel te gedragen, en er wordt denk ik ook alles gedaan om te zorgen dat de rotte appels geen kaartje kunnen krijgen, en al dat Oranje is inderdaad prachtig. Kreeg zowaar afgelopen weekend een brok in mijn keel toen ik het allemaal zag, zover weg in mijn oude landje.

Er wordt in Nederland ook bij bepaalde wedstrijden veel politie ingezet om problemen te voorkomen, wat helaas niet altijd lukt. Ik geloof dat er nu weer discussie gaande was om al die politie inzet op kosten van de clubs te doen.
Ik zette 'supporters' ook bewust tussen haakjes, omdat het volgens mij inderdaad niets met het voetbal te maken heeft, maar helaas gaan ze naar het voetbal en niet naar een andere sport.

O ja, bij de voetbalwedstijden (soccer) in de VS zie je volgens mij ook niet veel rellen; vergelijken we in ieder geval dezelfde sporten met elkaar.....geintje. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Dan op 15 jun 2006, 02:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Shera_USA
Amerika-ontdekker

Bericht door Shera_USA »

Nu we het toch over sporten hebben. Daar hechten ze naar mijn inzien nogal veel waarde aan in de VS. Wat ik me herinner uit de kindertijd is dat kinderen daar (soms ook vanuit school) meer bij verenigingen en zo zijn.

Baseball en soccer zijn meer de sporten van mijn vader en broer. :lol: :oops:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer