Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jong en emigreren

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

dora schreef:
Xerxes schreef:

Wow, impressive! :o The real American Dream!
Als ik het mag vragen, ik ben nu erg benieuwd wat voor werk je nu doet, zit je in the Show Business? En je studeert er dus ook nog bij?

Dora
Nee, hoor ik zit niet in de Show Business; Mijn laatste baan was voor de Shoah Foundation waar ik NLs-, Spaans- en Duits-talige videogetuigenissen van 2e Wereld Oorlog survivors bekeek en beluisterde, Ik indexeerde deze, checked against Historical Fact, etc. en besloot voor welke age group (elementary to HS) deze testimony's geschikt waren (of segmenten van die testimony) Deze Foundation hadden hun kantoren op het grond van Universal Studios omdat Steven Spielberg dit project lanceerde na zijn film Schindler's List en hij zijn productie company op Universal Studio Lot had (Amblin). Maar nu is de Shoah Foundation een gedeelte van USC, University of Southern California.

Er zijn een stuk van 1100 Nlse testimonies met een paar Dutch celebrities erbij (die de oorlog). De ervaringen varieren van Hiding (schuilen bij een familie (meestal in Friesland of Limburg provincies) of de verschrikkelijke camp ervaringen (Auschwitz, Bergen-Belzen, etc.) Ik werkte samen met een Nlse-Amerikaan Survivor Jack; een fantastisch persoon... Die woont nu al sinds de jaren '50 in Amerika.

http://www.usc.edu/schools/college/vhi/

Daarvoor werkte ik als schrijver/editor voor public relations voor American Red Cross (in deze baan startte ik als Exec. Assistant en 3 maanden daarna maakte mijn baas mij editor/schrijver). Ik ging deeltijd naar college ('s avonds) en sinds January 2006 werk ik niet meer, maar ga ik alleen naar college).
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Xerxes, wat ik vermoedde maar hier niet als aanname wilde melden, was een illegale binnenkomst. Je hebt in feite de wet overtreden en domweg geluk gehad dat je tijdig in de DV-loterij een groene kaart won.
(Dat ik ging "ratelen" over een werkvergunning - wel omdat dat zo ongeveer de enige manier is om legaal binnen te komen tenzij je een USer aan de haak slaat.)

Hoe je die groene kaart vervolgens inderdaad kreeg nadat je hier illegaal gewoond en gewerkt had is me een raadsel - officieel kan het niet, had je een tien-jaar ban moeten krijgen voor binnenkomst in de US - maar het hele immigratie-gebeuren is natuurlijk hier en daar zo krom als een hoepel. (Tenzij je in een amnestie-regeling viel.)

Naar mijn mening - maar goed die mag ieder over de schouder gooien - is het niet juist andere jonge mensen te entameren hier illegaal te komen. Erop gokken dat je de DV lottery vroeger of later wel zult winnen is niet echt reeel - wij hebben zeven keer meegeloot (dus 14 keer want iedere keer beiden) en niks dus.
De controle op illegale werkers is op het moment weer strenger en de straffen idem. Je bent naar de US gekomen op het moment dat de economie een enorme bloei begon door te maken en dat men overal maar dan ook overal werknemers zocht. Dat is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd, misschien toch wel handig voor onze immigranten-in-spe om te weten. Het aanbod van werkzoekenden is nu vele malen groter dan toen - hoewel natuurlijk per regio verschillend - en wanneer werkgevers voldoende aanbod van legale werkers hebben zullen ze daar de voorkeur aan geven. (Uitzonderingen vanwege ethnische enz. relaties uitgezonderd).

Ik heb diep respect voor je harde werken en wat je allemaal hebt bereikt. Ik ben blij voor je dat je gelukt is wat je graag wilde en dat je er duidelijk een succes van maakt. Echter je bent over het scherp van de snede gegaan want een ongeval, ziekte, had je verhaal een totaal andere wending kunnen geven. Ik heb in mijn jaren hier meerdere immigraties zien mislukken, wat tot soms hartbrekende consequenties leidde, en het ontbrak deze mensen echt niet aan optimistische rooskleurigheid hoor.....
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

oortjes schreef:...[blablabla]...
Mooi gesproken. Ik ben ook van mening dat je altijd je dromen achterna moet, en het is prima om gekke dingen te doen (in een ander land gaan wonen bijvoorbeeld). Diverse wetten overtreden, en met een in mijn ogen onverklaarbaar geluk zoiets voor elkaar te krijgen, dient toch niet als voorbeeld te dienen...
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

oortjes schreef:Xerxes, wat ik vermoedde (wow, you're really invested!!! Feel better?) maar hier niet als aanname wilde melden, was een illegale binnenkomst (nee hoor, ik kwam gewoon binnen op een Toeristen visum, mijn periode na de 90 dagen was illegaal). Je hebt in feite de wet overtreden en domweg geluk gehad dat je tijdig in de DV-loterij een groene kaart won.
(Dat ik ging "ratelen" over een werkvergunning - wel omdat dat zo ongeveer de enige manier is om legaal binnen te komen tenzij je een USer aan de haak slaat.)

Hoe je die groene kaart vervolgens inderdaad kreeg nadat je hier illegaal gewoond en gewerkt had is me een raadsel - officieel kan het niet, had je een tien-jaar ban moeten krijgen voor binnenkomst in de US - maar het hele immigratie-gebeuren is natuurlijk hier en daar zo krom als een hoepel. (Tenzij je in een amnestie-regeling viel.)

Naar mijn mening - maar goed die mag ieder over de schouder gooien - is het niet juist andere jonge mensen te entameren hier illegaal te komen. Heb ik nooit gedaan. Erop gokken dat je de DV lottery vroeger of later wel zult winnen is niet echt reeel - wij hebben zeven keer meegeloot (dus 14 keer want iedere keer beiden) en niks dus. (resentful?)
De controle op illegale werkers is op het moment weer strenger en de straffen idem. Je bent naar de US gekomen op het moment dat de economie een enorme bloei begon door te maken en dat men overal maar dan ook overal werknemers zocht. Dat is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd, misschien toch wel handig voor onze immigranten-in-spe om te weten. Het aanbod van werkzoekenden is nu vele malen groter dan toen - hoewel natuurlijk per regio verschillend - en wanneer werkgevers voldoende aanbod van legale werkers hebben zullen ze daar de voorkeur aan geven. (Uitzonderingen vanwege ethnische enz. relaties uitgezonderd).

Ik heb diep respect voor je harde werken en wat je allemaal hebt bereikt. Ik ben blij voor je dat je gelukt is wat je graag wilde en dat je er duidelijk een succes van maakt. Echter je bent over het scherp van de snede gegaan (Assumption!!! Maybe change Oortjes to Assumption?) want een ongeval, ziekte, had je verhaal een totaal andere wending kunnen geven. Ik heb in mijn jaren hier meerdere immigraties zien mislukken, wat tot soms hartbrekende consequenties leidde, en het ontbrak deze mensen echt niet aan optimistische rooskleurigheid hoor.....And? Dit gebeurt over de hele wereld, niet alleen U.S. immigranten. Iedereen die een goed leven voorzichzelf opbouwt is in principe over het scherp van de snede gegaan!! So that comment is just :roll:
OK, je begint me weer te irriteren, What is your problem?

Ik heb in geen enkele post aan jongere mensen geentameerd dat zij maar hier illegaal moeten komen; dat jij dit misschien leest in mijn posts is echt jou probleem en niet de mijne. Sorry dat jij zo een harde en lastige tijd had om je green card te krijgen. (Counselors can help you in regards to that resentment, They'll help you to not take it out on others.)

Wat ik in mijn posts probeer weer te geven is dat dromen soms wel uitkomen. Ik heb vrienden hier die eerst op een studenten visum kwamen of stage en die zijn nu ook Citizens. Een post verteldde dat NLse acteur-wannabes het niet kunnen maken in de USA (Famke Janssen!!) etc. Maar een van mijn beste vrienden is hier op een stage visum gekomen en heeft ook een green card gewonnen en woont nu alweer 4 jaar in L.A., waar hij een actief acteurs leventje lijd, hij is niet beroemd maar hij gaat naar audities, hij doet toneel (paid) is a SAGmember, heeft kleine sprekende rolletjes in TV shows. Het is allemaal niet perfect, maar het is mogelijk. Waar ik een hekel aan heb zijn Muckrakers die meteen een (jong) persoon met een droom (living in the USA, wanting to be an actor, etc.) afkraken en aankomen met doomsday scenarios: je zal maar ziek worden, etc.

In de tijd dat ik mijn green card won, was de regeling niet zo dat als je illegaal was geweest je dan een 10-jaar ban kreeg, volgens mij werd deze regel toegevoegd mbt DV visa in 1996 (I already had my green card for years by then).

Ik weet dat ik risicos heb genomen en mijn jong en naief zijn heeft mij waarschijnlijk geholpen om hier te blijven (thank G.d I did!!!). Vele immigranten die ik ken weten wat de risicos waren mbt verhuizen naar de VS, velen weten dat ziektekosten verzekering niet door de regering wordt betaald (dit lostte ik trouwens op: toen ik legaal werd, ik werkte en als mijn werkgever geen ziektekosten betaalde dan spaarde ik in een paar maanden het geld en betaalde eensklaps mijn ziektekosten verzekering.)

Je post is een beetje Preachy; Ik wist dat alles mis kon gaan en ben toch doorgegaan, ik heb zelf ook een zeer moeilijke tijd meegemaakt in de VS (hoe dit er uitzag is noyb). [/b]
Laatst gewijzigd door Xerxes op 13 jun 2006, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
American
Californian
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Wel vreemd dat het inderdaad gelukt is met een GC na illegaal te zijn geweest. De advocaat die mijn H1B deed zei dat ik zelfs geen 1 dag illegaal mocht zijn als ik ooit een GC wilde (mijn J1 dreigde aftelopen vlak voor dat mijn H1B klaar was). Na 9/11 lukt zoiets waarschijnlijk niet meer. Mohammet Ata kreeg toch zijn J1 verlenging via de post nadat hij in het WTC was gevlogen?

Dora
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

dora schreef:Wel vreemd dat het inderdaad gelukt is met een GC na illegaal te zijn geweest. De advocaat die mijn H1B deed zei dat ik zelfs geen 1 dag illegaal mocht zijn als ik ooit een GC wilde (mijn J1 dreigde aftelopen vlak voor dat mijn H1B klaar was). Na 9/11 lukt zoiets waarschijnlijk niet meer. Mohammet Ata kreeg toch zijn J1 verlenging via de post nadat hij in het WTC was gevlogen?

Dora
De immigratie wet in de VS veranderde weer in 1996 of 1994, toen werd het volgens mij zo dat als je hier illegaal was geweest en de DV won dat je dan het land uitgezet werd. Ik won de DV veel eerder.
American
Californian
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik denk dat een groot verschil tussen mij en de sommige Nlse immigranten was/is dat ik niet self-entitled ben en ik verhuisde hier met het doel om hier te blijven, niet om te kijken what I can get en dan weer wegwezen of om trendy te doen.
;) Dit is wel de vette meerderheid van de NLers die ik hier ontmoet (maar dat is dat in de NYC omgeving).

dora
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

fcolos schreef:
oortjes schreef:...[blablabla]...
Mooi gesproken. Ik ben ook van mening dat je altijd je dromen achterna moet, en het is prima om gekke dingen te doen (in een ander land gaan wonen bijvoorbeeld). Diverse wetten overtreden, en met een in mijn ogen onverklaarbaar geluk zoiets voor elkaar te krijgen, dient toch niet als voorbeeld te dienen...

Blablablabla

Ik heb nooit aan mensen verteld dat zij de wetten moeten overtreden 8) But in the end it all doesn't matter, cause I'm here and I'm happy!
American
Californian
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

dora schreef:
Ik denk dat een groot verschil tussen mij en de sommige Nlse immigranten was/is dat ik niet self-entitled ben en ik verhuisde hier met het doel om hier te blijven, niet om te kijken what I can get en dan weer wegwezen of om trendy te doen.
;) Dit is wel de vette meerderheid van de NLers die ik hier ontmoet (maar dat is dat in de NYC omgeving).

dora
Ik ben ook tegen dit soort immigranten. Maar op het einde van de dag It's none of my business.
American
Californian
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Moderator: Graag elkaar met respect behandelen en geen persoonlijke beledigingen. Ik herinner iedereen aan forum regel nummer 5: 5. Er mogen geen discussies over illegale activiteiten plaatsvinden in deze forums. Berichten waarin illegale zaken toegestaan, uitgebuit of gebruikt worden zullen onmiddellijk worden verwijderd en de betreffende leden verbannen.
Deze discussie zweeft op het randje. Dromen zijn fantastisch, maar laten we wel realistisch en vooral legaal blijven. (En ja, Xerxes, ik weet het, je propageert geen illegaal binnenkomen, maar het moet wel duidelijk zijn, dat de wetten voor 2001 heel wat soepeler waren en jij en ik hebben daarvan geprofiteerd).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Jong en roekeloos horen een beetje bij elkaar. Ik heb in m'n leven dingen gedaan die ik niet had horen te overleven. Ik ben bijvoorbeeld in 1975 in Thailand en Laos geweest, in Laos aangehouden door een paar jongens van de Pathet Lao met AK-47s. Gelukkig was er een student op bezoek in zijn dorpje die Frans sprak, en ik zag er waarschijnlijk ongevaarlijk uit, zodat ik weer vrijgelaten werd. (Ik kwam jaren later, samen met mijn moeder, in New York een Nederlands diplomaat tegen, die indertijd op de ambassade in Bangkok had gezeten en die mijn moeder vrolijk vertelde, dat ze hadden verwacht me nooit terug te zien!)

En ik heb 's avonds door Harlem en de Zuid Bronx gelopen, plus in 'Alphabet City" in New York, Avenues A t/m D in de East Village, ook af te raden (tegenwoordig veilig en gentrified).

Liften was natuurlijk ook telkens je leven in handen nemen.

Ben met een soortgelijke zorgeloosheid indertijd (1976) naar de VS vertrokken, weliswaar met een journalistenvisum, maar toch. Ben toen doorgerold naar een groene kaart, toen alles nog veel makkelijker was en daarna met een Amerikaanse getrouwd.

Maar waar het allemaal op neer komt (en waarover we het waarschijnlijk allemaal wel over eens zijn): je moet alles gewoon proberen. Als het lukt, lukt het, als het niet lukt, heb je het in ieder geval geprobeerd en ben je hopelijk wat wijzer geworden. Maar helemaal niets doen, is erg weinig. En als je niet droomt als je 15 bent en risico's neemt als je 20 bent (of in mijn geval 29), dan ben je maar een saaie bangkous. Niet dat dat slecht is, integendeel, zowel Nederland, als de VS, als alle andere landen zouden zonder saaie bangkousen niet bestaan. Maar dromers die risico's nemen, verleggen grenzen. Letterlijk.

Take it easy, but take it!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Bennogr schreef:Jong en roekeloos horen een beetje bij elkaar. Ik heb in m'n leven dingen gedaan die ik niet had horen te overleven. Ik ben bijvoorbeeld in 1975 in Thailand en Laos geweest, in Laos aangehouden door een paar jongens van de Pathet Lao met AK-47s. ...
Grappig, bij mij waren het Frelimo strijders in de omgeving van Mozambique. Ik scheet bijna mijn broek vol, maar uiteindelijk hielpen ze mijn Landrover uit de bagger te trekken.

Het zijn deze risicovolle zaken die je bijblijven en je aan je kleinkinderen vertelt. Maar niet iedereen zoekt het avontuur op op deze wijze op. Ik heb erg veel respect voor de mensen die thuisbleven, een gezin stichten en hun kinderen grootbrachten. Met name het grootbrengen van kinderen is een uitdaging die ik nooit heb aangedurfd...
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn kind werd geboren toen ik 37 was (en m'n vrouw 35). Heb dat nooit als een probleem gezien, integendeel, ik liep met 't kind over straat te huppelen zonder me van iemand anders wat aan te trekken, ik zou dat nooit gedaan hebben als ik met m'n 22e vader was geworden.

Ik weet niemands omstandigheden en wil over het wel/geen kinderen niets zeggen. Alleen erop wijzen, dat kinderen krijgen als je (wat) ouder bent een mooie, misschien zelfs mooiere, ervaring is dan jong zijn en kinderen hebben.
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

De een is comfortabeler met risico dan de ander. Met je stoute schoenen aan een nieuw leven beginnen in een ander land is en blijft een gok. Het kan bijzonder goed uitpakken, maar een plan B achter de hand voor als het niet zo vlotjes gaat is geen overbodige luxe. Als expat heb je meer zekerheden dan als loner, maar niet iedereen komt in aanmerking voor het expat leventje . Het vergt jaren van opleiding, werkervaring en geduld. Als je moet, wilt en zult en niet over al te veel geduld beschikt dan is het moeilijk om je door red tape te laten tegenhouden. Ik kan me als geen ander voorstellen dat je je maar net even te veel laat leiden door alle mooie Peter Stuyvesant verhalen en de risicos' maar afdoet als negatief gezeur.

Dat het best wel goed komt want Famke Janssen is het ook gelukt in combinatie met de nieuwsberichten dat de Mexicanen die zonder I-94 de Rio Grande te hebben overgestoken in de toekomst toch ook kans maken op staatsburgersschap maken het in mijn ogen ook niet gemakkelijker om immigratie dromen in een wat bereikbaarder plan de campagne om te zetten.

Groetjes Laska
Was that for us?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Als je op dit moment alle berichten op CNN bekijkt is er een duidelijke campagne bezig om te laten zien dat veel illigale emigranten een strafblad hebben, gisteren weer 2100 illegalen opgepakt met veel bendeleden ertussen. Denk dus dat mensen roepen dat alle illegalen gelegaliseerd moeten worden wel even hun mond dicht houden, ook veel beter!! Wij willen toch ook niet dat alle illegalen Oostblokkers in ons land opeens Nederlander worden, ook al scheelt het niet veel met die leuke Europese éénwording.
Wij zitten midden in onze E2 visumaanvraag, wat een hoop tijd en veel geld kost en erger me dood aan al die illegalen, ondanks dat ik ze gelijk geef dat ze het proberen.
Ik denk dat iedereen moet proberen dit land uit te komen en lekker ergens anders waar nog ruimte is een nieuw leven op te zetten, maakt niet uit wat voor leeftijd of opleiding, gewoon ervoor gaan.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Tot voor kort kon iedereen ook inderdaad zomaar Amerika in. Lees maar eens de beschrijvingen van de Nederlanders die 150 jaar geleden naar de VS vertrokken, ze vestigden zich waar ze maar wilden en konden binnen een mum van tijd Amerikaan worden.

De eerste beperkingen dateren uit het begin van de 20e eeuw, toen de gevestigde immigranten bang waren voor het 'gele gevaar' uit Azie, de voornamelijk Chinezen, die wel het vuile werk mochten opknappen van het bouwen van het spoorwegnet.

De eerste moderne beperkende wetten dateren pas uit de jaren zestig, daarvoor waren er dus geen/nauwelijks illegalen.

Hypocrisie: als alle illegalen het land uit gestuurd zouden worden, zou de Amerikaanse industrie stilliggen. En dezelfde mensen die klagen over de illegale immigranten, zeggen meestal niets over de mensen die die illegalen werk geven, Wal-mart zou failliet gaan zonder illegalen, slachterijen zouden stil vallen. Maar mensen uitbuiten moet mogen.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Bennogr schreef:Hypocrisie: als alle illegalen het land uit gestuurd zouden worden, zou de Amerikaanse industrie stilliggen. En dezelfde mensen die klagen over de illegale immigranten, zeggen meestal niets over de mensen die die illegalen werk geven, Wal-mart zou failliet gaan zonder illegalen, slachterijen zouden stil vallen. Maar mensen uitbuiten moet mogen.
Klopt, zag laatst een nieuws-item over een immigrantenwijk ergens midden in de VS. De meesten waren dus illegaal aanwezig en er was een bank die rijk werd met leningen geven aan illegalen, eigenlijk te gek voor woorden. Ook was er een soort ilegalen uitzendbureau waar 's morgens om 6 uur Amerikanen met dikke pick-ups personeel oppikten, uiterst strafbaar, maar iedereen wist ervan, vreemd hoe alles soms in elkaar steekt.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

a4plus schreef:
Bennogr schreef:Hypocrisie: als alle illegalen het land uit gestuurd zouden worden, zou de Amerikaanse industrie stilliggen. En dezelfde mensen die klagen over de illegale immigranten, zeggen meestal niets over de mensen die die illegalen werk geven, Wal-mart zou failliet gaan zonder illegalen, slachterijen zouden stil vallen. Maar mensen uitbuiten moet mogen.
Klopt, zag laatst een nieuws-item over een immigrantenwijk ergens midden in de VS. De meesten waren dus illegaal aanwezig en er was een bank die rijk werd met leningen geven aan illegalen, eigenlijk te gek voor woorden. Ook was er een soort ilegalen uitzendbureau waar 's morgens om 6 uur Amerikanen met dikke pick-ups personeel oppikten, uiterst strafbaar, maar iedereen wist ervan, vreemd hoe alles soms in elkaar steekt.
Dat heb je hier ook. In de buurt van de plaatselijke Home Depot staat op een hoek altijd een group Mexicanen, je kunt er zo illegaal eentje oppikken om meet te helpen met je DIY project.

Dora
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Je kan hem zo oppikken, maar de politie kan jou zo oppikken en dan betaal je een hele grote boete, terecht, alleen moeten ze het wat vaker toepassen, maar nogmaals, ik geef de illegalen geen ongelijk, zou het ook doen als ik geen geld had.
Sylke
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylke »

Hoi!
Vergeet niet dat het wel een verschil is of je illegaal binnenkomt, of binnenkomt op een toeristenvisum en dan "overstayed".
Dat 2e heb ik ook gedaan, het was niet ideaal maar ik zag het ook niet zitten om in Nederland van mijn kind te bevallen en niet bij mijn man te kunnen zijn.
Ik heb me verder altijd wel aan de regels gehouden en niet gewrrkt, maar het was geen enkel probleem in mijn greencard interview. Ik heb mijn greencard aanvraag wel samen met een immigratie advocaat gedaan, just in case, vanwege mijn situatie van het "overstayen".

Hoewel ik mensen zou aanraden om de greencard vanuit NL aan te vragen is het andersom dus ook wel mogelijk, alleen duurt het vaak langer en kan het moeilijk zijn om een poos niet vrij te zijn in je doen en laten. (geen rijbewijs, werk, het land uit etc).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer