oortjes schreef:Xerxes, wat ik vermoedde
(wow, you're really invested!!! Feel better?) maar hier niet als aanname wilde melden, was een illegale binnenkomst
(nee hoor, ik kwam gewoon binnen op een Toeristen visum, mijn periode na de 90 dagen was illegaal). Je hebt in feite de wet overtreden en domweg geluk gehad dat je tijdig in de DV-loterij een groene kaart won.
(Dat ik ging "ratelen" over een werkvergunning - wel omdat dat zo ongeveer de enige manier is om legaal binnen te komen tenzij je een USer aan de haak slaat.)
Hoe je die groene kaart vervolgens inderdaad kreeg nadat je hier illegaal gewoond en gewerkt had is me een raadsel - officieel kan het niet, had je een tien-jaar ban moeten krijgen voor binnenkomst in de US - maar het hele immigratie-gebeuren is natuurlijk hier en daar zo krom als een hoepel. (Tenzij je in een amnestie-regeling viel.)
Naar mijn mening - maar goed die mag ieder over de schouder gooien - is het niet juist andere jonge mensen te entameren hier illegaal te komen.
Heb ik nooit gedaan. Erop gokken dat je de DV lottery vroeger of later wel zult winnen is niet echt reeel - wij hebben zeven keer meegeloot (dus 14 keer want iedere keer beiden) en niks dus.
(resentful?)
De controle op illegale werkers is op het moment weer strenger en de straffen idem. Je bent naar de US gekomen op het moment dat de economie een enorme bloei begon door te maken en dat men overal maar dan ook overal werknemers zocht. Dat is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd, misschien toch wel handig voor onze immigranten-in-spe om te weten. Het aanbod van werkzoekenden is nu vele malen groter dan toen - hoewel natuurlijk per regio verschillend - en wanneer werkgevers voldoende aanbod van legale werkers hebben zullen ze daar de voorkeur aan geven. (Uitzonderingen vanwege ethnische enz. relaties uitgezonderd).
Ik heb diep respect voor je harde werken en wat je allemaal hebt bereikt. Ik ben blij voor je dat je gelukt is wat je graag wilde en dat je er duidelijk een succes van maakt. Echter je bent over het scherp van de snede gegaan (Assumption!!! Maybe change Oortjes to Assumption?) want een ongeval, ziekte, had je verhaal een totaal andere wending kunnen geven. Ik heb in mijn jaren hier meerdere immigraties zien mislukken, wat tot soms hartbrekende consequenties leidde, en het ontbrak deze mensen echt niet aan optimistische rooskleurigheid hoor.....
And? Dit gebeurt over de hele wereld, niet alleen U.S. immigranten. Iedereen die een goed leven voorzichzelf opbouwt is in principe over het scherp van de snede gegaan!! So that comment is just
OK, je begint me weer te irriteren, What is your problem?
Ik heb in geen enkele post aan jongere mensen geentameerd dat zij maar hier illegaal moeten komen; dat jij dit misschien leest in mijn posts is echt jou probleem en niet de mijne. Sorry dat jij zo een harde en lastige tijd had om je green card te krijgen. (Counselors can help you in regards to that resentment, They'll help you to not take it out on others.)
Wat ik in mijn posts probeer weer te geven is dat dromen soms wel uitkomen. Ik heb vrienden hier die eerst op een studenten visum kwamen of stage en die zijn nu ook Citizens. Een post verteldde dat NLse acteur-wannabes het niet kunnen maken in de USA (Famke Janssen!!) etc. Maar een van mijn beste vrienden is hier op een stage visum gekomen en heeft ook een green card gewonnen en woont nu alweer 4 jaar in L.A., waar hij een actief acteurs leventje lijd, hij is niet beroemd maar hij gaat naar audities, hij doet toneel (paid) is a SAGmember, heeft kleine sprekende rolletjes in TV shows. Het is allemaal niet perfect, maar het is mogelijk. Waar ik een hekel aan heb zijn Muckrakers die meteen een (jong) persoon met een droom (living in the USA, wanting to be an actor, etc.) afkraken en aankomen met doomsday scenarios: je zal maar ziek worden, etc.
In de tijd dat ik mijn green card won, was de regeling niet zo dat als je illegaal was geweest je dan een 10-jaar ban kreeg, volgens mij werd deze regel toegevoegd mbt DV visa in 1996 (I already had my green card for years by then).
Ik weet dat ik risicos heb genomen en mijn jong en naief zijn heeft mij waarschijnlijk geholpen om hier te blijven (thank G.d I did!!!). Vele immigranten die ik ken weten wat de risicos waren mbt verhuizen naar de VS, velen weten dat ziektekosten verzekering niet door de regering wordt betaald (dit lostte ik trouwens op: toen ik legaal werd, ik werkte en als mijn werkgever geen ziektekosten betaalde dan spaarde ik in een paar maanden het geld en betaalde eensklaps mijn ziektekosten verzekering.)
Je post is een beetje Preachy; Ik wist dat alles mis kon gaan en ben toch doorgegaan, ik heb zelf ook een zeer moeilijke tijd meegemaakt in de VS (hoe dit er uitzag is noyb). [/b]