Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dora
Amerikakenner

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door dora »

Ik vond het ook al oneerlijk dat de 2 paspoorten regel alleen maar geldt als je met een buitenlander trouwt.
Bijvoorbeeld de directeur van onze locale Nederlandse scholen (NJ, NYC, en CT) mag geen Nederlander blijven als ze ervoor kiest om Amerikaan te worden omdat haar man NLer is. Als er iemand loyaal is aan Nederland....
En Nederland lijkt ook een uitzondering. Veel van mijn Europese collega's hebben wel 2 paspoorten ook al zijn ze als stel geemigreerd.
Voor mij is het een kwestie van gevoel, ik zal niet snel mijn Nederlanderschap opgeven. En ik zal erg verdrietig zijn als ik gedwongen wordt te kiezen.
Wat bij mij ook een groot punt is dat ik hier nu echt vast zit, als ik voor een langere tijd terugga naar NL (om mijn ouders tijdelijk te verzorgen bv) kan ik niet meer terug naar de VS omdat ik alleen een Greencard heb.

Dora
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

dora schreef: Wat bij mij ook een groot punt is dat ik hier nu echt vast zit, als ik voor een langere tijd terugga naar NL (om mijn ouders tijdelijk te verzorgen bv) kan ik niet meer terug naar de VS omdat ik alleen een Greencard heb.
Met die situatie wordt ik nu ook geconfronteerd. Het stomme is dat het andersom ook niet simpeler is. Stel jij wordt Amerikaan, raakt je NL-schap kwijt, dan krijg je te maken met de regels van het Schengengebied. Oftewel, als Amerikaan mag je maar 90 dagen per 180 dagen in Europa verblijven. Simpeler gezegd: drie maanden erin, drie maanden eruit.

Desalniettemin zal ik, zodra het kan, voor de Amerikaanse nationaliteit gaan. Of dat me mijn Nederlanderschap kost, of niet. Maar dat is een keuze die voor een ieder anders zal zijn.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

In de Intermediair van deze week stond een artikel over het dubbele paspoort, wellicht leuk om te lezen voor de NederAmerikanen onder ons die de dubbele nationaliteit aan het hart gaat. Ik heb het daarom even ingescand en geupload naar SlideShare. Hier kunnen jullie het lezen en/of downloaden. Het is geen hoogstaand artikel hoor, dus verwacht niet teveel. Als je het op het scherm wil lezen, klik dan even op het icoontje om het artikel over het hele scherm weer te geven (onder het artikel in de grijze balk), dan is het goed leesbaar volgens mij.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Er zijn nu plannen om de dubbele nationaliteit toch mogelijk te maken:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1090 ... binnenland
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

PvdA, VVD, D66 en Groen Links zouden volgens dit bericht de plannen steunen. Dat zijn 81 zetels en dus een meerderheid in de Tweede Kamer.
Groet,

Old Faithful
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Niets is zeker over dit onderwerp. Het voorstel komt van de regering en het lijkt nu dat een meerderheid in de Tweede Kamer er tegen is. Maar een motie van die strekking kan de regering naast zich neerleggen.

Het blijft voorlopig even afwachten.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoezo zou een meerderheid van de Tweede Kamer tegen zijn?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Old Faithful schreef:PvdA, VVD, D66 en Groen Links zouden volgens dit bericht de plannen steunen. Dat zijn 81 zetels en dus een meerderheid in de Tweede Kamer.
Dit is wat ik gelezen heb.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Zou je dan a.u.b. de bron willen vermelden? Mijn bericht is van afgelopen donderdag. Toen stond in de krant dat het kwijtraken van het NL paspoort waarschijnlijk toch weer niet door zou gaan. Zijn ze in die twee dagen dan alweer omgedraaid qua mening?
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ik heb helemaal geen bron...geef alleen maar aan wat hier geschreven is en reageer op you bron van de telegraaf en dat mijn reaktie is dat of er nu wel of niet een meerderheid in de tweede kamer is de regering dat gewoon naast zich neer kan leggen volgens mij.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Maar een meerderheid van de Tweede Kamer is dus vóór en juist niet tegen.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

denk dat ik dus stom ben LOL....het plan komt van de regering ...right? als ze ervoor zijn dan gaat het dus door.
Laatst gewijzigd door dirkwood op 13 nov 2011, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

De verwarring ontstond omdat je zei dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen is.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

TEGEN het plan om een niuewe wet te maken toch ?
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Dirkwood heeft gelijk, volgens de Telegraaf en andere kranten. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil niet dat de regeling voor Nederlanders in het buitenland wordt aangescherpt. Een PvdA kamerlid gaat kamervragen stellen.

Maar goed, het is maar afwachten hoe zwaar Minister Donner aan die bezwaren gaat tillen -- het zou heel goed in het gedoog akkoord met Wilders kunnen zijn afgesproken, en de regering zou het best door kunnen willen drukken. Afwachten dus.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

USA2004 schreef: het zou heel goed in het gedoog akkoord met Wilders kunnen zijn afgesproken, en de regering zou het best door kunnen willen drukken. Afwachten dus.
Dan lijkt me niet dat de VVD (grootse coalitie partner) tegen zou zijn (volgens het bericht).
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Clint schreef:Dan lijkt me niet dat de VVD (grootse coalitie partner) tegen zou zijn (volgens het bericht).
Dat is inderdaad inconsequent. Maar goed, het is natuurlijk mogelijk om te zeggen: "wij zijn hier tegen, maar het belang van de coalitie gaat voor". Uiteindelijk ben ik toch bang dat die paar duizend expats en immigranten er niet echt toe doen. Uiteindelijk stemt het overgrote deel van hen toch niet.
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Hoe zit 't eigenlijk met mensen die van geboorte al 'n dubbele nationaliteit hebben vanwege ouders uit 2 landen? Een vriendin is Belg en Nederlander, ze woont in Belgie en werkt in Nederland. Moet zij haar NL-nationaliteit ook opgeven?
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

USA2004 schreef:het zou heel goed in het gedoog akkoord met Wilders kunnen zijn afgesproken, en de regering zou het best door kunnen willen drukken.
In het gedoogakkoord staat:
Het voorstel van het kabinet houdt tevens in dat het Nederlanderschap pas definitief wordt verkregen indien afstand is gedaan van een of meer andere nationaliteiten waarvan afstand gedaan kan worden.
De memorie van toelichting bij het conceptwetsvoorstel houdt in over de wijziging van het artikel met betrekking tot het verlies van het Nederlandschap:
Met het beperken van de uitzonderingen op de afstandsplicht in het huidige voorstel, dienen ook de gronden voor uitzondering op het verlies in artikel 15 heroverwogen te worden. Anders zou door het herkrijgen van de oorspronkelijke nationaliteit zonder verlies van het Nederlanderschap de systematiek van de afstandsverplichting worden doorkruist.
In feite is dit artikel bedoeld om te voorkomen dat personen die voor het verkrijgen van het Nederlanderschap afstand doen van een andere nationaliteit, zonder problemen deze nationaliteit opnieuw kunnen krijgen - waardoor toch sprake zou zijn van dubbele nationaliteit.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Blijkbaar heb ik enige verwarring veroorzaakt. :wink:
Hockey schreef:Er zijn nu plannen om de dubbele nationaliteit toch mogelijk te maken:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1090 ... binnenland
Old Faithful schreef:PvdA, VVD, D66 en Groen Links zouden volgens dit bericht de plannen steunen. Dat zijn 81 zetels en dus een meerderheid in de Tweede Kamer.
Ik reageerde op het bericht van Hockey met de link naar een artikel in de Telegraaf, waarin stond dat de PvdA minister Donner terug wilde fluiten m.b.t. zijn plannen om geëmigreerde Nederlanders te verbieden een dubbele nationaliteit te hebben. Daarbij krijgt de PvdA, alweer volgens het artikel in de Telegraaf, bijval van VVD, D66 en Groen Links en dat zou een meerderheid voor handhaving van de mogelijkheid tot dubbele nationaliteit in de Tweede Kamer betekenen.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer