Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlandse medicijnen in Amerika krijgen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Nederlandse medicijnen in Amerika krijgen

Bericht door DejaVu »

dirkwood schreef:@dejavu...ja wij zijn niet de norm..of mischien toch wel.Hoeveel mensen denk je dat er zijn in VS die te zwaar wegen en blood pressure pillen slikken :wink:
Eigenlijk is Oscar gewoon een lucky bastard met zijn lage premie :lol:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dit topic was gewoon een topic bedoeld om te vragen hoe Nederlanders bepaalde medicijnen (en dan specifiek anticonceptie) in Amerika krijgen. Ik snap niet waarom sommige mensen hier meningen zo persoonlijk opvatten, helemaal als, het zoals in dit topic, gaat over doktoren, apotheken etc. Voor zover ik weet is niemand die hier tot nu toe gepost heeft een Amerikaanse dokter of apotheek dus wat is het probleem dan? Ik zou willen dat iemand die dat wel was hier meer info over kon geven zelfs. Ik vind het wel fijn dat alle dames hier zo openhartig hun mening en persoonlijke verhaal hebben gepost, dat is voor mij zeer waardevol en ik vind het alleen al fijn om te weten dat ik niet "de enige" ben dus zeer veel dank daarvoor :clap:

En ja, ik heb veel respect voor het land en de bevolking anders was ik er niet naartoe verhuisd maar Amerikanen zijn dus gewoon wel maf als het gaat om bepaalde dingen net zoals Nederlanders ook maf zijn met bepaalde dingen (veel Amerikanan vinden het drugsbeleid in Nederland maar raar). Ik snap niet waarom je dat niet kunt zeggen als dat je mening is. En iemand die zijn hele land slechts in 1 land gewoond heeft kan niet oordelen over welke dingen vreemd zijn ten opzichte van een ander land want die persoon weet simpelweg niet beter dus die persoon moet zich al helemaal niet aangesproken voelen.

Ik vind het maar vreemd dat men in Amerika moeilijk doet (in vergelijking met Nederland) over een anticonceptiemiddel voorschrijven en dat het niet alleen lastig te krijgen is maar dat als je het dan eenmaal hebt je bijna elke maand weer terug moet voor een herhaal recept. Helemaal als ik dat afzet tegen het feit dat het aantal ongewenste zwangerschappen bijzonder hoog is en abortus toch niet erg geaccepteerd/gewenst is (wat ik heel begrijpelijk vind overigens).

Ik heb overigens bericht gehad van de importeur, Bayer, die een Amerikaanse collega had geraadpleegd. Dit was de inhoud "This birth control is not available in the US. Gestodene is not an FDA approved progestin in the US. We cannot provide any recommendations -- She will need to speak to her healthcare provider who can determine what alternative birth control option would be most appropriate for her."

Nu rijzen bij mij een aantal vragen:
1. Stel dat ik (al dan niet met goedkeuring van mijn Amerikaanse dokter) het middel toch via Nederland kan krijgen, zal dit een probleem zijn voor de verzekering?
2. Stel dat ik familie bereid vindt het op te sturen, is dat dan een illegale bezigheid omdat de FDA het niet goedgekeurd heeft?
3. Is het na te gaan bij de FDA waarom het middel niet goedgekeurd is? Kun je die organisatie gewoon bellen?

Bedankt alvast mensen :)
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Je krijgt het niet vergoed van de verzekering. Je zal het uit eigen zak moeten betalen.
Maar in mijn geval is de copay ook al 15 dollar voor medicijnen dus het verschil en het gemak is te verwaarlozen.
Zelf neem ik (of familie die hier heen komt) de medicijnen mee uit Nederland en er is nog nooit wat van gezegd.
Zolang het natuurlijk voor eigen gebruik is. Ga je ze op ebay verkopen kan ik me daar wel wat bij voorstellen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar wat als je nou bv. een bloedklontertje krijgt, en je verzekering vindt uit dat je die pil neemt die verboden is in Amerika, en wijt jouw bloedklontertje aan het gebruik van die pil? Is het technisch gezien mogelijk dat ze weigeren uit te betalen indien jij medicatie neemt die verboden is in de US?

Waarom dat hormoon niet toegelaten is? Er is een verschil tussen 'niet toegelaten zijn' en 'verboden zijn'. 'Niet toegelaten" wil zeggen dat ze geen clinical trials gedaan hebben om het goedgekeurd te krijgen. "Verboden" wil zeggen dat die testen er wel geweest zijn, maar dat de resultaten niet aan de eisen voldeden om als 'veilig genoeg' beschouwd te worden.

Voor zover ik kan zien, heeft Schering in ieder geval een dossier ingediend om gestodene goedgekeurd te krijgen door het FDA. Maar ik vind niet zo snel of het nog in onderzoek is, of al afgewezen.

Edit: het ziet er naar uit dat het FDA vindt dat er teveel risico's aan dat hormoon vast hangen:
http://google2.fda.gov/search?q=gestode ... *&x=14&y=9
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

en hier zie je waarom de pillen van de 3de generatie een hoger risico hebben dan deze van de 2de generatie:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... /PBU3h.htm
(even ter aanvulling: ik ben geen expert in anticonceptiemedicatie)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Precies Elke, dat is waarom ik wel belangrijk vindt om goedkeuring van de Amerikaanse verzekering te hebben. Als ik dat niet krijg dan moet ik zelf de afweging maken wat ik belangrijker vind, mijn welzijn of de goedkeuring van een verzekeraar.

Wat een gedoe. Ik weet dat enkele jaren geleden dit middel ook in opspraak was in de krant maar ik heb dat destijds nauwlettend gevolgd en korte tijd laten werden de berichten weer ingetrokken dus ben ik het blijven gebruiken.

Ik heb net de medicijnverzekering gebeld en zij hebben er geen problemen mee evenals mijn zorgverzekeraar. Het komt blijkbaar vaak voor dat mensen medicijnen krijgen die niet gedekt worden en waarvan zij dus geen weet hebben.

Rest nog een dokter die mee wil werken in Nederland (daar ben ik erg bang voor, dat zij nee zegt) en de vraag of het opsturen geen problemen oplevert.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ziva, als een medicijn niet goedgekeurd is door de FDA, zal je verzekering het niet vergoeden, helaas...

Ik wil je niet vertellen wat te doen, dus voel je vrij dit te negeren, maar waarom niet naar alternatieven kijken? Ik weet hoe vervelend het kan zijn om van anticonceptie te wisselen, maar kan het ook niet zijn dat heel lang hetzelfde hormoon slikken niet al te best is voor je lichaam? Heb je al een afspraak met een obgyn? Die zou je er vast meer over kunnen vertellen (welke pil een goed alternatief is, wat voor een andere opties er zijn, etc).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

@Oortjes, we zijn via Tricare verzekerd en 3 maanden is voor sommige medicijnen geen probleem maar voor de anticonceptiepil of de Nuvaring dus wel. Geen idee waarom. Andere apotheek is voor ons niet mogelijk omdat Tricare hun contract met Walgreens hebben opgezegd. We zitten dus vast aan Walmart. De enige andere apotheek wil ik absoluut niet heen. Ik heb daar 1 keer condooms gehaald voor een getrouwde vriendin die vanwege medicijnen extra bescherming nodig had. Omdat zij aan de andere kant van de stad woont en ik toch langs de apotheek kwam op weg naar haar toe vroeg ze of ik een pakje kon oppikken, net zoals ik wel eens melk ofzo meeneem zodat ze niet voor 1 ding de stad in hoeft. Maar ik werd toch vreemd behandeld! Stond ik bij de kassa met m'n jongste van toen ongeveer een jaar op m'n arm en de apotheker kwam zich met het kassameisje bemoeien en vroeg aan mij of ik wel met m'n bishop had besproken of 'those things' niet zondig waren!!! Nou ja!

Petra, je hebt helemaal gelijk, met maffe Amerikanen bedoel ik zeker niet alle Amerikanen. Ben zelf ook getrouwd met een Amerikaan en heb 3 Amerikaanse kinderen en een vierde onderweg en als ik het op de een of andere manier in m'n aganda kan proppen hoop ik volgend jaar ook Amerikaan te worden. En zoals je zegt, onze ervaringen hier in dit ultragelovige stadje zijn niet te vergelijken met het leven in andere plaatsen. Maar dat zeggen Amerikaanse vrienden uit andere staten ook.

Ik vind maf trouwens geen scheldwoord ofzo maar dat kan ook te maken hebben met waar ik ben opgegroeid. Net zoals het woord wicht, dat was bij ons een gewoon woord voor meisje en was absoluut niet gemeen maar een vriendin uit een ander deel van Nederland vroeg me een keer of ik dat woord niet meer wilde gebruiken omdat het voor haar heel negatief was.
Als ik iemand beledigd heb met 'maf' dan bied ik bij deze m'n excuses aan. Er zijn dingen in Amerika die ik minder goed vind vergeleken met Nederland en er zijn dingen die ik hier veel beter vind. Over het algemeen kan ik zeggen dat ik liever in Amerika dan in Nederland (maar zou wel graag weg willen uit dit stadje).
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

LittlePhoenix schreef:Er zijn dingen in Amerika die ik minder goed vind vergeleken met Nederland en er zijn dingen die ik hier veel beter vind. Over het algemeen kan ik zeggen dat ik liever in Amerika dan in Nederland (maar zou wel graag weg willen uit dit stadje).
Amen! Helemaal mee eens - goed gezegd!

En, ongelooflijk van dat kassameisje zeg! Wow! Dan merk je dat men in de Mormoonse cultuur (in ieder geval, ik ga er even vanuit dat ze daaraan refereerde met "bishop") veel meer op elkaar let. Ik heb gelijke verhalen namelijk ook wel eens van andere vriendinnen die op Hill AFB zaten, gehoord. Hier in het zuiden gaat dat dan toch anders; er wordt niks gezegd, maar a) je wordt raar aangekeken, en b) zodra je weg bent, wordt jan en alleman gebeld.

En dat verhaal van Tricare ken ik ook ja...ze zijn sowieso heel conservatief met een aantal dingen. Zo worden fertility treatments niet vergoedt, maar abortussen ook niet. Maar ja, het is "gratis" dus ik mag niet klagen :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Ja, dat is natuurlijk het probleem als het medicament geen FDA approval heeft dan mag het niet verkocht, cq. voorgeschreven
worden in Amerika. Dat zijn helaas van die regeltjes dat geldt trouwens andersom ook. Er zijn dus medicamenten die
een FDA approvoal hebben en die in EU niet verkocht of voorgeschreven worden.
Trouwens een FDA approval voor medicijnen is echt geen gemakkelijk manier daar komt heel veel bij kijken en dus
enorme kosten. Ook in de EU is het niet zo eenvoudig een nieuw medicament toegelaten te krijgen, wanneer het een
zogenaamd generiek medicijn is (een kopie van het oorspronkelijke medicament waarvan de werkzame stof dezelfde is)
is een stuk gemakkelijker. Maar als het gaat om een nieuwe werkstof dan kost het in de EU ook heel veel geld en tijd en
vooral geduld. Dat is dan ook de redenen, waarom de farmaceutisch industrie altijd een patent aanvraagt op een echt nieuw
medicament. Maar dt patent loopt ook niet eeuwig en daarna kan het gewoon kopieert worden.

Maar men is al bijna 4 jaar bezig met harmonisatie (het opheffen van verschillen in de reglementen tussen USA en VS)
van de regels (normen) voor medicamenten. Dat hele proces zou binnen 5 jaar afgerond moeten zijn en dan moet de FDA
een goedkeuring door de EU accepteren en andersom.

Dit zijn allemaal dingen waar ik 12 jaar lang tijdens mijn zatste baan bezig ben geweest. Het bedrijf produceerde dan wel
geen medicamenten maar medische apparatuur maar de procedures en regeltje zijn hetzelfde. Ik ben er af en toe ook
wel eens aan vertwijfeld en zat met de handen in mijn haar. Maar het kwam dan uiteindelijk toch allemaal goed.
Is een kwestie van heel heel veel geduld. :wink:
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Staceybeesie
Amerika-expert

kastelke schreef:Maar wat als je nou bv. een bloedklontertje krijgt, en je verzekering vindt uit dat je die pil neemt die verboden is in Amerika, en wijt jouw bloedklontertje aan het gebruik van die pil? Is het technisch gezien mogelijk dat ze weigeren uit te betalen indien jij medicatie neemt die verboden is in de US?
Ja daar zeg je wat inderdaad. Ik weet niet of die van mij niet fda approved is of dat het onder een ander naampje hier ook bestaat.
Weet dat ik het eigenlijk het meest om financiele redenen doe. $40,- per maand of 50 euro per jaar.

@ Dejavu
Het grootste verschil met Nederland is, is dat in Nederland er een landelijk ER is en iedereen zo'n beetje de zelfde premie betaald.
In Amerika is er voor mijn gevoel een "ieder voor zich en god voor ons allen" regeling.
Wat inhoudt werk je bij een grote werkgever dan zijn de zaakjes goed geregeld. Redelijke premie en laag eigen risico en weinig copay.
Ben je zelfstandige of werk je bij een middel groot bedrijf is het een heel ander verhaal.
Zo betalen wij $250 per maand, maar hebben we wel een eigen risico van $3000 pp per jaar. Voor ons tweetjes is dat wel $ 6000 wat we eerst zelf moeten betaen. Een enorm bedrag vergeleken bij de 220 euro in Nederland. Om nog maar te zwijgen over de copay die buiten al de Eigen risico valt.
Zo ga ik nu twee keer per week naar fysio na een operatie een aantal weken terug. $50,- per bezoek. Dat is $400 per maand, ondanks dat ik verzekerd ben.
Ik zou graag anders verzekerd willen zijn en meer premie betalen, maar de mogelijkheid is er niet binnen het bedrijf.
It is wat it is en veranderd kwa voorwaarden zowat elk jaar.
Dus je kan het enorm treffen, maar ook ernstig niet en kunnen de kosten niet te over zien zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Plus dat het in de US vaak ook nog veel duurder is als je in het ziekenhuis opgenomen wordt, en verzekering ook niet altijd 100% alles dekken.
Deze week hier nog in de pers: Canadese vrouw krijgt tijdens vakantie in California bloedklontertje in haar been. Vijf dagen ziekenhuis resulteerde in een rekening van $50,000. :shock:
Elke
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik vind het maar vreemd dat men in Amerika moeilijk doet (in vergelijking met Nederland) over een anticonceptiemiddel voorschrijven en dat het niet alleen lastig te krijgen is maar dat als je het dan eenmaal hebt je bijna elke maand weer terug moet voor een herhaal recept.
Als ik het zo lees is het niet overal zo, en de arts je een 3 maanden voorraad voor wil schrijven en je verzekering het ermee eens is kan dat ook. Als je verzekering niet meer dan 1 maand wil geven hoef je toch alleen maar elke maand voor een refill te bellen en ophalen (bij de drive through :). Hier laat de apotheek zelfs automatische berichtjes achter op ons antwoordapparaat dat een recept bijna op is.
Om maar voor 12 maanden refills te geven zal een beetje een stok achter de deur zijn om die uitstrijkjes elk jaar te laten doen, en een controle voordat je meer krijgt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij verlopen de meeste recepten voor medicijnen na een jaar. Ik moet tenminste ieder jaar terug naar mijn doktoren voor een check up alvorens ik weer een recept voor een jaar medicijnen meekrijg.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

@Petra: er zijn wel verschillen tussen de verschillende zorgverzekeraars, maar die zijn niet echt enorm. Voor mij loont het niet om
van zorgverzekeraar te wisselen ik ben nu bij het CZ verzekerd en heb de TOP aanvullende verzekering die €15 per maand kost en
het uitgebreide tandarts pakket wat €25 per maand kost. Ik in mijn situatie nu kan wel van zorgerzekeraar wisselen om een paar
euro's op het basispakket te besparen, maar de aanvullende verzekeringen die ik nu heb daar zal een andere verzekeraar mij zeker
weigeren te verzekeren. Ik heb het uitgebreide tandarts pakket ook alleen maar omdat mijn tand echt 100% in orde moeten zijn.
Zijn ze dat niet loop ik het risico van de wachtlijst afgehaald te worden en dat mag niet gebeuren.
Het eigen risico voor 2012 gaat inderdaad van €170 naar €220 omhoog maar dat is gewoon wettelijk zo.
Voor mij is het dan nu een keer mijn hele rij aan medicamenten halen en ik ben er al weer dik overheen. Dus een goedkopere basisverzekering
en dan een hoger eigen risico heeft voor mij geen enkel nut. Ik zou dan ook alleen maar een dief van mijn eigen portemonnee zijn. Want binnen
no-time ben ik daar dan ook overheen. Ik moet dan ook nog €93 eigen risico voor ziekenvervoer betalen, maar ook daar heb ik geen probleem
mee, dat is nu eenmaal zo.

@ANY: ik krijg ook altijd recepten mee voor 90 dagen langer mag niet en dat is een heel rij aan verschillende medicamenten.
Van een aantal laat ik de apotheek dan alleen maar voor 3 dagen meegeven omdat deze nog wel eens willen wisselen qua dosering maar
ook dat het ene door een ander vervangen wordt en dan zou ik met de rest van dat medicament zitten.
Ik weet ondertussen al niet meer waar ik die enorme berg aan medicamenten moet laten iedere keer. Ik heb al in een kast 2 planken alleen
met die spullen en er komen steeds weer nieuw bij. Zou ik nu bv. 4 weken op vakantie gaan dan moest ik al een behoorlijk koffer alleen met
medicamenten meenemen. :lol:
Of het allemaal goed is voor het lichaam ik betwijfel het heel erg, maar ja ik heb geen keuze. :wink:
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Even voor de volledigheid, ik ben natuurlijk bereid en begrijp ook al vanaf het begin, dat ik zelf voor de volledige kosten zal opdraaien en dat vind ik geen enkel probleem. En inderdaad, ook voor mij zal het voordeliger zijn om het in Nederland te bestellen dan in Amerika met verzekering te kopen. Het ging mij er meer om dat ik niet tegen de regels van mijn apotheek of ziektekosten verzekeraar inga maar zo te horen bemoeien zich die er niet mee dus dat is geen probleem.

Mijn dokter laat nog steeds niets horen helaas en nu heb ik een online website gevonden waar ik, via een online consult, ga proberen alsnog mijn vertrouwde merk te krijgen. Ik hoop echt dat het lukt want ik hoef alleen maar dat recept te krijgen en dan kan ik gewoon steeds herhalen.

En Dixie, ik heb nagedacht over wat je zegt en daar had ik zelf ook al aan gedacht maar aan de andere kant, waarom zou je riskeren dat je je beroerd gaat voelen als je weet dat je met een vertrouwd iets je prima voelt? Ik ben ooit een keer geswitched en dat is totaal niet bevallen en daarom zie ik niet in waarom ik dat weer zou riskeren. En ja, een verhoogde kans op trombose is niet niks.... maar volgens mij geldt dat voor alle vrouwen die de pil slikken en helemaal in combinatie met roken omdat roken sowieso zeer slecht voor je is. Bovendien blijf ik erbij, als een middel in Europa vollop verkrijgbaar is en veel gebruikt wordt en datzelfde middel in Amerika niet te krijgen is... is dan Europa vreemd om het te blijven geven aan patienten of is Amerika vreemd om het te verbieden? Is volgens mij geen antwoord op te geven. Ik denk dat het nog het beste te vergelijken is met het eten van Filet American. Alle Amerikanen die ik ken beginnen gelijk te roepen "rauw vlees, ecoli, etc." terwijl in Nederland (Europa) mensen het dagelijks op brood eten.

En tot slot, een overzicht van de defnities van het woord "maf" http://www.encyclo.nl/begrip/maf. Voor mij was de vertaling van de post van LittlePhoenix nummer 7 oftewel "vreemd, onverwacht, ongebruikelijk, raar". Ik zie daar dus geen belediging of scheldwoord in dus het is maar net welke uitleg je er zelf aan geeft.
Staceybeesie
Amerika-expert

Petra/VS schreef:Volgens mij verlopen de meeste recepten voor medicijnen na een jaar. Ik moet tenminste ieder jaar terug naar mijn doktoren voor een check up alvorens ik weer een recept voor een jaar medicijnen meekrijg.
Zo werkt dat hier, maar in NL niet.
Zolang je steeds je medicijnen ophaalt krijg je een herhaal recept.
Na drie jaar vertelde de apotheek dat ik een nieuw recept moest
En dan bel je gewoon naar de huisarts en krijg je een nieuw recept.
Mijn man gebruikt astma medicijnen en die heeft nog nooit een nieuw recept moeten halen.
Dat ligt natuurlijk wel heel sterk waarvoor de medicijnen voor geschreven worden, maar
als je situatie niet veranderd is zo'n check up helemaal niet nodig elk jaar.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

@tctoppers

Plus het feit dat er nu ook zorgverzekeraars zijn die lekker Amerikaans aan het doen zijn oftewel zij bepalen naar welk ziekenhuis je moet.
Staceybeesie
Amerika-expert

Ik begrijp dat het echt anders is geworden in Nederland, maar ik denk toch dat het er een heel stuk overzichtelijker en beter geregeld is voor elke inwonende dan in Amerika.
Ik heb het reuze naar me zin hier in Amerika maar voor mij is dat het aller grootste minpunt van Amerika de ziekte kosten regeling. Als ik om me heen zie hoeveel mensen er medische schulden hebben voor bijv alleen het krijgen van een kindje, denk ik dat het in Nederland lang niet zo erg is.
Heel jammer vind ik en ook uiterst slecht voor de economie. Buurland Canada heeft dat echt een stuk beter geregeld voor mijn gevoel.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Staceybeesie schreef:
Petra/VS schreef:Volgens mij verlopen de meeste recepten voor medicijnen na een jaar. Ik moet tenminste ieder jaar terug naar mijn doktoren voor een check up alvorens ik weer een recept voor een jaar medicijnen meekrijg.
Zo werkt dat hier, maar in NL niet.
Dat bedoelde ik ook, het is volgens mij een FDA regeling. Het Nederlandse systeem is mij totaal onbekend. Ik vind het trouwens geen slechte regeling over het algemeen om jaarlijks na te gaan of dat medicijn nog wel klopt qua dosis o.i.d.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer