Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belasting betalen op J-1
Re: Belasting betalen op J-1
Ah, dat is interessant Sanne. Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat ze de federal tax dan niet bij jou inhouden? Moet je daar een bepaald formulier voor invullen of een aparte aanvraag voor doen op een andere manier?
Ik heb daar zelf niets voor gedaan, dat regelt het instituut allemaal. Dus kan je er ook niet mee helpen hoe het zou moeten!
Ik ben er inmiddels achter dat ik geen belasting in NL moet betalen als ik me hier uitschrijf in het GBA. Ik zal het hier plaatsen als ik verdere info krijg als ik eenmaal op locatie ben
Hallo!
Ik was benieuwd of mensen al meer weten over dit onderwerp?
Ik ga in Februari voor een jaar promotieonderzoek doen in NYC op een J-1 research scholar visa. Hiervoor wordt ik betaald door mijn werkgever in NYC.
Ik ben mij bewust van de tax treaty (hoera voor geen dubbele tax) en het lijkt me dat ik in de US belasting moet betalen (omdat ik daar woon & werk, meer dan 183 dagen), maar hier ben ik niet helemaal zeker van. Ook heb ik gelezen dat je op een J-1 visa de eerste 18 maanden geen belasting hoeft te betalen, maar hoe reageert Nederland hierop? Willen zij dan niet alsnog geld zien? En krijg je dan je salaris gross op je US rekening of moet je dit terugvragen bij de belasting? Zijn er nog andere voorwaarden?
Ik hoor graag de ervaringen, want wil graag niet voor verrassingen komen te staan in de US of na mijn terugkeer in NL (en dan alsnog uit een van deze landen een flinke belastingaanslag krijgen).
Alvast heel erg bedankt!
Ik was benieuwd of mensen al meer weten over dit onderwerp?
Ik ga in Februari voor een jaar promotieonderzoek doen in NYC op een J-1 research scholar visa. Hiervoor wordt ik betaald door mijn werkgever in NYC.
Ik ben mij bewust van de tax treaty (hoera voor geen dubbele tax) en het lijkt me dat ik in de US belasting moet betalen (omdat ik daar woon & werk, meer dan 183 dagen), maar hier ben ik niet helemaal zeker van. Ook heb ik gelezen dat je op een J-1 visa de eerste 18 maanden geen belasting hoeft te betalen, maar hoe reageert Nederland hierop? Willen zij dan niet alsnog geld zien? En krijg je dan je salaris gross op je US rekening of moet je dit terugvragen bij de belasting? Zijn er nog andere voorwaarden?
Ik hoor graag de ervaringen, want wil graag niet voor verrassingen komen te staan in de US of na mijn terugkeer in NL (en dan alsnog uit een van deze landen een flinke belastingaanslag krijgen).
Alvast heel erg bedankt!
- goldenhills
- Amerika-expert
Of je in NL belasting moet betalen igv een J-1 is mij ook niet helemaal duidelijk. Vergeet niet dat state tax per staat verschilt, en mogelijk een tax treaty sowieso niet erkent.
Voor NY state tax zie o.a. http://tax.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1075
Voor NY state tax zie o.a. http://tax.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1075
Heb je dit topic al doorgelezen? Ik geloof dat we eruit waren dat als je minder dan 2 jaar blijft, je geen federal tax in de USA moet betalen namelijk. Wij hebben in maart wat formulieren via de universiteit opgestuurd, en sinds dat moment zijn de taxes niet meer teruggehouden op mijn man zijn loon. Echter, een paar weken geleden ging er ineens weer geld van zijn paycheck af wegens taxes, en we doen momenteel navraag waarom dat zo is. NYS erkent de treaty overigens ook.
Ik heb het topic doorgelezen, maar lees veel tegenstrijdige regels die gevonden zijn, vandaar dat ik probeer meer duidelijkheid te krijgen (maar het blijft duizelen).
Ik had nog wel gevonden: ... Form1040NR
Het lijkt er dus op geen FICA (zoals eerder op het forum genoemd), maar wel income tax.
Ik had nog wel gevonden: ... Form1040NR
Het lijkt er dus op geen FICA (zoals eerder op het forum genoemd), maar wel income tax.
- goldenhills
- Amerika-expert
Waar leidt je van af dat je wel income tax betaald? De tax treaty tussen NL en de USA zorgt dat je geen federal tax hoeft te betalen over je 'exempt' inkomsten, en volgens SemJes volgt NYS de tax treaty ook. Je J-1 'salaris' is voor zover ik het begrijp meestal een allowance (dat is de belastingterm; ik geloof dat de universiteit dit normaliter een scholarship of stipend noemt) en daarmee exempt. Om zeker te weten in welke categorie het valt kun je het beste contact opnemen met de international students office van je universiteit.Macavity schreef:Het lijkt er dus op geen FICA (zoals eerder op het forum genoemd), maar wel income tax.
Ik heb overigens nog geen concreet bewijs gezien dat je inderdaad niet in NL belasting hoeft te betalen. Heeft iemand een link naar een document van de belastingdienst ofzo? Voor mensen die in NL sociale zekerheid willen opbouwen is het 'pensioen / sociale zekerheid gat' wat je creeert ook wel iets om over na te denken. Ik vraag me ook af of het uit het GBA uitschrijven wel helemaal correct is. Volgens de Nederlandse regels woon je vast niet meer in NL (en dus moet je je uitschrijven), terwijl je voor de USA ook geen inwoner van de USA bent (en dus moet je in NL ingeschreven blijven staan)...
Mijn persoonlijke ervaring is dat de NL belastingdienst niet zoveel trek heeft in deze gevallen. Toen ik in NL woonde (en ingeschreven was), maar voor een Amerikaans bedrijf werkte en in de VS belasting betaalde (o.a. om mijn GC te behouden) besloot de belastingdienst dat ik geen belasting hoefde te betalen in NL, en geen aangifte hoefde te doen. Ik weet niet of er een zwart-op-wit regel is die dit bepaalde. Kans bestaat dat e.e.a. afhangt van de persoon bij de belastingdienst waar je mee praat...
-
- Amerika-expert
NLse belastingdienst heeft een eenvoudig diagrammetje aan het begin van het M-formulier (als dat nog zo heet). Loop dat door. In mijn tijd (2005 voor het laatst mee te maken gehad) was het als volgt: als je geld ving in het buitenland van een buitenlandse werkgever en je het grootste deel van het jaar in het buitenland zat (bewezen door je uit te schrijven), dan was je voor de NLse belastingdienst klaar. Zat je voornamelijk in NL, dan moet je het buitenlandse inkomen melden en al betaalde belasting wordt verrekend. Is het een NLse werkgever maar zit je in het buitenland dan geen inkomsten belasting, maar wel de sociale verzekeringen betalen.
FICA betaal je inderdaad niet voor de eerste twee jaar op J-1.
Gr., Flipje
FICA betaal je inderdaad niet voor de eerste twee jaar op J-1.
Gr., Flipje
Nou, hopelijk de laatste update van onze kant uit wat betreft het wel of niet betalen van taxes in de VS. We dachten dat alles in orde was, maar bij beter bestuderen van de recente pay stubs bleek dat SS en medicare alsnog van mijn man zijn loon werd afgeschreven. Sinds afgelopen juni kwam daar ook nog eens state tax bij, en vanaf afgelopen september werden ook de federal taxes afgeschreven.
Na enig heen en weer gemail met de experts van de payroll afdeling kwamen zij tot de conclusie dat alle taxes betaald moesten worden! Na vanmiddag alle bronnen op dit forum nog eens nagekeken te hebben, heeft mijn man het volgende mailtje verstuurd
Nogmaals, heel erg bedankt aan de mensen op dit forum die ons hiermee hebben geholpen!!
Na enig heen en weer gemail met de experts van de payroll afdeling kwamen zij tot de conclusie dat alle taxes betaald moesten worden! Na vanmiddag alle bronnen op dit forum nog eens nagekeken te hebben, heeft mijn man het volgende mailtje verstuurd
Waarna zojuist dan uiteindelijk de toezegging (inclusief verontschuldigingen) binnenkwam, dat er geen federal, state, medicare of SS taxes meer achter gehouden worden, en het al betaalde deel teruggestort zal worden. Hopelijk is het dan hiermee eindelijk afgedaan.My income is considered a fellowship/stipend grant (as is stated on my J-1 visa) and falls under Article 22(2) of the Treaty between the Netherlands and US (Page 42 of the treaty (http://www.irs.gov/pub/irs-trty/nether.pdf)). This is also depicted in IRS Publication 901 (http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p901.pdf), Table 1, page 47.
In order to be considered for the treaty rates, I would have to be a non-resident alien for tax purposes. According to http://www.irs.gov/businesses/small/int ... 52,00.html you are considered an NRA by not exceeding 183 days in the US. However, J-visa holders are exempt from this "substantial presence test", and are therefore considered NRAs.
As for NY State Tax, I found this in NYS publication 50, page 29, paragraph O: "A nonresident alien employee who claims exemption from tax in accordance with IRS guidelines is not required to provide any additional documentation to claim exemption from New York State, New York City, and Yonkers income taxes. An employer may accept Form 8233 submitted under federal guidelines. The employer is not required to submit federal Form 8233 to New York State but should maintain a copy of the statement submitted with the employee’s records available for review by the Tax Department." http://www.tax.ny.gov/pdf/publications/ ... /nys50.pdf
I am pretty certain I filled out form 8233 when I started working here.
Nogmaals, heel erg bedankt aan de mensen op dit forum die ons hiermee hebben geholpen!!
- goldenhills
- Amerika-expert
Da's mooi SemJes! Hopen dat het nu 'once and for all' is opgelost voor jullie. Het mailtje is een mooie samenvatting van hoe de vork in steel zit, wat Amerikaanse belastingen betreft.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nog maar goed dat jullie het ook zo kort opgevolgd hebben! En dank je wel voor het voorbeeld! Het kan mogelijk nog velen die volgen ook helpen om duidelijkheid te krijgen. 

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Maar we hadden het niet zonder jullie kunnen doen! Met het geld wat we besparen mogen jullie gerust een keer allemaal een kopje koffie met taart komen nuttigen bij ons in Buffalo 

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hm... misschien toch maar eens tot daar komen dan. Zo ver is het uiteindelijk niet. (het is die grens he, dat lijkt een psychologische barriere). Heb je ook thee? 

Elke
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ooit gedacht aan een (tweede) carrière als belastingadviseur? 

Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Ja, echte Nederlandse pickwick thee zelfs
En werken als belastingadviseur, eerst maar eens oefenen op toekomstige AllesAmerika forumleden die hier vragen over gaan hebben dan
Overigens heeft mijn man zijn paystub vandaag bekeken, en er zijn dit keer geen belastingen afgehaald! Ook stond er al iets over een reimbursement bedrag in, wat per check verstuurd zal worden. Het lijkt allemaal dus echt goed te komen!

En werken als belastingadviseur, eerst maar eens oefenen op toekomstige AllesAmerika forumleden die hier vragen over gaan hebben dan

Overigens heeft mijn man zijn paystub vandaag bekeken, en er zijn dit keer geen belastingen afgehaald! Ook stond er al iets over een reimbursement bedrag in, wat per check verstuurd zal worden. Het lijkt allemaal dus echt goed te komen!
Hi,
Ik was me net wat aan het verdiepen in hoe het nou precies zit met belastingen en een J1-visum (uitstekend topic dit, trouwens!). Als alles goed gaat, vertrek ik eind dit jaar naar Boulder, CO om daar 2 jaar aan de universiteit onderzoek te doen. Ik word betaald door de EU en heb dus geen inkomen in de US. Omdat ik 2 jaar weg zal zijn uit NL was ik van lan me uit te schrijven bij de gemeente. Op http://www.irs.gov/publications/p519/ar ... 1000222856 kwam ik het volgende tegen. Een van de voorwaarden om onder de tax exemption te vallen is:
"I am a resident of the Netherlands. I am not a U.S. citizen. I have not been lawfully accorded the privilege of residing permanently in the United States as an immigrant. "
Als ik me uitschrijf in Nederland voor ik vertrek naar de US, ben ik toch geen resident of the Netherlands meer en heb ik geen recht meer op de tax exemption? Of zien ze het niet zo strikt?
Ik was me net wat aan het verdiepen in hoe het nou precies zit met belastingen en een J1-visum (uitstekend topic dit, trouwens!). Als alles goed gaat, vertrek ik eind dit jaar naar Boulder, CO om daar 2 jaar aan de universiteit onderzoek te doen. Ik word betaald door de EU en heb dus geen inkomen in de US. Omdat ik 2 jaar weg zal zijn uit NL was ik van lan me uit te schrijven bij de gemeente. Op http://www.irs.gov/publications/p519/ar ... 1000222856 kwam ik het volgende tegen. Een van de voorwaarden om onder de tax exemption te vallen is:
"I am a resident of the Netherlands. I am not a U.S. citizen. I have not been lawfully accorded the privilege of residing permanently in the United States as an immigrant. "
Als ik me uitschrijf in Nederland voor ik vertrek naar de US, ben ik toch geen resident of the Netherlands meer en heb ik geen recht meer op de tax exemption? Of zien ze het niet zo strikt?
Je blijft een resident van Nederland. De VS heeft bijvoorbeeld niet eens een bevolkingsregister, en zullen er ook niets om geven dat jij in NL niet meer ingeschreven staat dus
Maar in jouw geval; moet je niet gewoon belasting in Nederland betalen? Ik geloof (en pin me er niet op vast, doe het even uit mijn hoofd) dat je om voor de treaty in aanmerking te komen loon moet ontvangen van een Amerikaanse werkgever.

Maar in jouw geval; moet je niet gewoon belasting in Nederland betalen? Ik geloof (en pin me er niet op vast, doe het even uit mijn hoofd) dat je om voor de treaty in aanmerking te komen loon moet ontvangen van een Amerikaanse werkgever.
- goldenhills
- Amerika-expert
Het is inderdaad een beetje gekke situatie: in Nederland moet je je uitschrijven als je voor meer dan 8 maanden weggaat, maar voor de VS ben je geen inwoner. Dat is nu eenmaal zo, en geeft geen problemen, zoals SemJes al aangeeft.