Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE
Ik irriteer me dood aan Henk Bleker van het CDA, voor de Nederamerikanen dat is de staatssecretaris van Landbouw, die man bemoeit zich echt overal mee. Hij is van landbouw maar heeft ook een mening over het immigratiebeleid/veiligheid/economie ed. Als ze een camera zetten op het binnenhof dan staat hij er weer met zijn gezicht erbij, er is echt geen dag op de NL tv of hij staat erop hoor...man man man....
Heeft iemand een idee wanneer dat wel aan de orde is? En zoja, wanneer zou de wet dan evt. in werking treden? Oftewel over welke tijdslijn hebben we het hier.Old Faithful schreef:Ik denk dat het voor VVD en misschien ook CDA een manier is om tijd te winnen voordat ze werkelijk kleur moeten bekennen. De oppositie probeert een vuurtje te stoken door nu al te laten stemmen over een wetsvoorstel dat nog niet aan de orde is.
Ik zou net de citizenship aanvraag gaan indienen (in North Dakota), alles lag al klaar totdat ik van deze nieuwe ontwikkelingen hoorde. Als zou het op een keuze tussen de twee aankomen, behoud ik mijn Nederlanderschap. Vandaar dat ik de aanvraag niet indien tot ik meer zekerheid heb.
Ik dacht dat ik all posts al had gelezen, maar was dus niet zo. Inmiddels heb ik wat meer duidelijkheid gekregen, excuus voor de dubbele vraag. Ik worstel dus met dezelfde vraag als Dirkwood. Nu 'snel' nog indienen of niet? Ik heb toch wat angst dat het allemaal tegelijk gaat lopen en ik alsnog mijn Nederlanderschap verlies. Ik ben er niet uit of ik de rest van mijn leven in de VS wil blijven, maar het voelt toch een beetje alsof ik nu een keuze moet maken voor Nederland of de VS.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik dacht niet dat de PVV hier achter zat . Die wil volgens mij alleen dat buitenlanders hier hun dubbele nationaliteit opgeven (want anders kunnen ze nooooooiiiit loyaal aan Nederland zijn als die oorlog tegen de Islam eindelijk uitbreekt.). Vervolgens heeft volgens mij Donner (onder het motto: gelijke monniken, gelijke kappen) toen teruggekaatst met 'als dat voor buitenlanders hier moet gelden, dan ook voor Nederlanders in het buitenland'. Waarschijnlijk met de bedoeling de PVV de spreekwoordelijke idiotie van hun ideeën te doen inzien. Tevergeefs overigens, de PVV stemde vóór. Ze konden natuurlijk ook moeilijk anders gezien alle heisa die ze gemaakt hebben over dubbele paspoorten (met uitzondering uiteraard van het dubbele (Hongaarse) paspoort van de vrouw van Sint Geert zelf, dat is iets héééée'l anders).DejaVu schreef:Ik neem aan dat dit een punt is dat door de PVV ingebracht is tijdens de onderhandelingen. Gezien de laatste peiling wordt de PVV er niet minder populair op, bijna de grootste partij van NL. De totale coalitie staat wel op verlies maar dat is normaal, zijn weinig regeringscoalities die op winst staan.
Veel verbazender was het dat de VVD vóór stemde. Want ze zijn tegen een verbod. Maar ja. Ze zitten nu eenmaal in een gijzelingssituatie.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
@Matrox
VVD stemt voor omdat de PVV en VVD vaak op dit gebied dezelfde gedachten hebben. Alleen bij dat weigerambtenaren gedoe gingen ze op hun bek. Maar de PVV is volgens mij niet zo onder de indruk van Donners voorstel. Als je niet alles krijgt in de politiek maar wel 95% zou ik ook tevreden zijn
@sunny
Ligt aan de raad van state, TK en EK.
Maar zoals ik al zei soms duurt het jaren en soms knallen ze er een wet(noodwet id) binnen 2 weken doorheen. Hij is er in ieder geval voor de volgende verkiezingen dus binnen 3 jaar, want daar gaan ze mee scoren. Hou er rekening mee dat de EK maar 1 keer per week een vergadering heeft.
VVD stemt voor omdat de PVV en VVD vaak op dit gebied dezelfde gedachten hebben. Alleen bij dat weigerambtenaren gedoe gingen ze op hun bek. Maar de PVV is volgens mij niet zo onder de indruk van Donners voorstel. Als je niet alles krijgt in de politiek maar wel 95% zou ik ook tevreden zijn

@sunny
Ligt aan de raad van state, TK en EK.
Maar zoals ik al zei soms duurt het jaren en soms knallen ze er een wet(noodwet id) binnen 2 weken doorheen. Hij is er in ieder geval voor de volgende verkiezingen dus binnen 3 jaar, want daar gaan ze mee scoren. Hou er rekening mee dat de EK maar 1 keer per week een vergadering heeft.
Was het maar waar, de motivering is een hele andere volgens de conceptmemorie van toelichting: als de bepaling over het verlies van het Nederlanderschap niet wordt aangepast, ontstaat er de ongewenste mogelijkheid dat mensen die voor het verkrijgen van het Nederlanderschap hun andere nationaliteit moeten opgeven, na de verkrijging van het Nederlanderschap opnieuw de andere nationaliteit kunnen verkrijgen zonder dat ze het Nederlanderschap verliezen. Zie de onderstaande passage uit de concept-MvT:Matrox schreef:Ik dacht niet dat de PVV hier achter zat . Die wil volgens mij alleen dat buitenlanders hier hun dubbele nationaliteit opgeven (want anders kunnen ze nooooooiiiit loyaal aan Nederland zijn als die oorlog tegen de Islam eindelijk uitbreekt.). Vervolgens heeft volgens mij Donner (onder het motto: gelijke monniken, gelijke kappen) toen teruggekaatst met 'als dat voor buitenlanders hier moet gelden, dan ook voor Nederlanders in het buitenland'. Waarschijnlijk met de bedoeling de PVV de spreekwoordelijke idiotie van hun ideeën te doen inzien.
Artikel 15, eerste lid, somt de gronden voor verlies van het Nederlanderschap voor een meerderjarige op. Een van deze gronden is het vrijwillig verkrijgen van een andere nationaliteit. Het tweede lid noemt enkele uitzonderingen voor het verlies van het Nederlanderschap bij vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit. Het Nederlanderschap blijft dan behouden, ondanks dat de Nederlander een andere nationaliteit vrijwillig verkrijgt.
Deze uitzonderingen op het verlies van het Nederlanderschap dienen zo veel mogelijk in overeenstemming te worden gebracht met de uitzonderingen op de afstandsplicht. Als afstand niet wordt geëist, dan is ook verlies van het Nederlanderschap niet aan de orde. Met het beperken van de uitzonderingen op de afstandsplicht in het huidige voorstel, dienen ook de gronden voor uitzondering op het verlies in artikel 15 heroverwogen te worden. Anders zou door het herkrijgen van de oorspronkelijke nationaliteit zonder verlies van het Nederlanderschap de systematiek van de afstandsverplichting worden doorkruist.
Hierom komen in het voorgestelde artikel 15 dezelfde gronden te vervallen met betrekking tot de uitzondering op het verlies van het Nederlanderschap bij vrijwillige verkrijging, als in de voorgestelde artikelen 6a, tweede lid en artikel 9, derde lid in de beperking van de uitzonderingen op de afstandsplicht.
Zoals ik het hier nu lees heeft het toch geen zin meer om zelfs een Amerikaans nationaliteit te krijgen en zelf niet als je het nu vlug doet.
Ik begrijp dat je later eentje moet inleveren,of zie ik dat verkeerd ?
Quote van de Volks krant:
Geen dubbele pas expats
AMSTERDAM - De Tweede Kamer maakt geen uitzondering voor Nederlanders met een dubbel paspoort die in het buitenland wonen. Ze moeten één van de twee paspoorten inleveren. Dat meldt de Volkskrant op de site. PVV, CDA, SGP en VVD stemden tegen een motie die een uitzondering moest maken voor deze groep.
Geen dubbele pas expats
AMSTERDAM - De Tweede Kamer maakt geen uitzondering voor Nederlanders met een dubbel paspoort die in het buitenland wonen. Ze moeten één van de twee paspoorten inleveren. Dat meldt de Volkskrant op de site. PVV, CDA, SGP en VVD stemden tegen een motie die een uitzondering moest maken voor deze groep.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
- Color01
- Amerika-expert
dan kan ik mijn aan vraag wel in de prullebak gooien 

- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dat bericht is niet juist. Als iemand al twee nationaliteiten heeft (de Nederlandse en een andere, bijvoorbeeld de Amerikaanse), dan neemt het nieuwe voorstel dit niet af (behalve voor kinderen onder de 18, dan is het iets ingewikkelder: je kunt alleen je Nederlandse nationaliteit houden als je 18 wordt als op dat moment een van je ouders nog Nederlander is).dirkwood schreef:Zoals ik het hier nu lees heeft het toch geen zin meer om zelfs een Amerikaans nationaliteit te krijgen en zelf niet als je het nu vlug doet.
Geen dubbele pas expats
Ik hoop dat je gelijk hebt maar zo staat het in de volks krant....hier nog een citaat:
QUOTE:
In het wetsvoorstel van minister Piet Hein Donner staat één alinea over Nederlanders in het buitenland. Onder het motto 'gelijke monniken, gelijke kappen' moeten ook zij hun paspoort inleveren als ze een andere nationaliteit aannemen. De wet is bedoeld voor buitenlanders die Nederlander willen worden. Zij moeten afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit.
QUOTE:
In het wetsvoorstel van minister Piet Hein Donner staat één alinea over Nederlanders in het buitenland. Onder het motto 'gelijke monniken, gelijke kappen' moeten ook zij hun paspoort inleveren als ze een andere nationaliteit aannemen. De wet is bedoeld voor buitenlanders die Nederlander willen worden. Zij moeten afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dirkwood, het verschil zit hem hier in: als je vóór de nieuwe wet wordt aangenomen al 2 nationaliteiten hebt, zit je goed. Als je ná de nieuwe wet een 2e nationaliteit aanneemt, dan raak je je Nederlandse nationaliteit kwijt.
De nieuwe wet zal dus niet met terugwerkende kracht werken (als de wet wordt aangenomen).
De nieuwe wet zal dus niet met terugwerkende kracht werken (als de wet wordt aangenomen).
Ik geloof je ...vond het een lullig verhaal wat ik toegestuurd kreeg per e/mail.Na wat zoeken vond ik uit het was een artikel van de Telegraaf maar vind dat wel slecht geschreven dan. Hier is de link die ik gevonden heb.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1097 ... buitenland
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1097 ... buitenland
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja inderdaad, dat Telegraaf artikel is niet correct. Het is een beetje te dramatisch en sensatie zoekend. Hmmm, had ik niet verwacht van die krant 
Ze schrijven in de eerste paragraaf "De Tweede Kamer maakt geen uitzondering voor Nederlanders met een dubbel paspoort die in het buitenland wonen. Ze moeten één van de twee paspoorten inleveren.", wat dus niet klopt.
Later in het stukje vermelden ze pas dat het gaat om nieuwe aanvragen.

Ze schrijven in de eerste paragraaf "De Tweede Kamer maakt geen uitzondering voor Nederlanders met een dubbel paspoort die in het buitenland wonen. Ze moeten één van de twee paspoorten inleveren.", wat dus niet klopt.
Later in het stukje vermelden ze pas dat het gaat om nieuwe aanvragen.
Hartstikke dank om dit even duidelijk te maken....
appreciate that a lot.

Ik begrijp de huidige stand van zaken, maar toch blijft ik het spannend vinden op dit moment US citizenship aan te vragen. Ik hoop dat het nieuwe wetsvoorstel geen doorgang vindt en de voormalig regulering gehandhaafd blijft. Ik weet nog niet wat ik nu ga doen. Voorlopig dit en andere forums volgen vermoed ik.
Wel mijn prediction is dat het wel degelijk doorgang gaat vinden en daar ga ik persoonlijk vanuit.
Ik kan echt niet zien dat het stopt.
Probleem is wanneer en met ingang van welke datum en wanneer maken ze deze bekend.
Ik kan echt niet zien dat het stopt.
Probleem is wanneer en met ingang van welke datum en wanneer maken ze deze bekend.
-
- Amerika-expert
Ik zou zeker Amerikaans staatsburgerschap aanvragen zodra dat kan. Als blijkt dat je aanvraag langer duurt dan de democratische molens in Nederland malen, kun je nog altijd de procedure stopzetten. Als je dat wilt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ben ik ook van plan Benno, moet helaas wachten op mijn December bonus, kan echt niet eerder.
-
- Amerika-expert
Dat kunnen ze ook ondervangen door daarbij de eis te stellen dat in dat geval het hoofdverblijf in het land van die andere nationaliteit moet zijn, dus bij terugkomst naar NL een nationaliteit inleveren. Daarmee blijft dan de regel behouden dat NL op eigen grondgebied beschikt hoe of wat, en dat AnderLand eensgelijk op eigen grondgebied beschikt.heidem schreef:als de bepaling over het verlies van het Nederlanderschap niet wordt aangepast, ontstaat er de ongewenste mogelijkheid dat mensen die voor het verkrijgen van het Nederlanderschap hun andere nationaliteit moeten opgeven, na de verkrijging van het Nederlanderschap opnieuw de andere nationaliteit kunnen verkrijgen zonder dat ze het Nederlanderschap verliezen.
Oh, en Mark aan Big O.:
-- Close to 625,000 Americans are at work as the result of America's economic ties with the Dutch;
-- The Netherlands continues to be the 3rd largest foreign investor in the U.S. ($217.1 billion);
-- The Netherlands is the largest destination for America's Foreign Direct Investment ($521.4 billion).
Mark zou graag de handel met de V.S. nog vergroten ... Tja, wellicht is het dan toch handig als naast goederen, mensen ook vrij op en neer kunnen tussen onze twee landen.
Gr., Flipje
Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik betwijfel of die voldoet aan wat men wil. Overigens het territorialiteitsbeginsel (de regel dat ieder land beschikt op zijn eigen grondgebied) geldt overigens van oudsher niet op het gebied van het nationaliteitsrecht, omdat ieder land het recht heeft te bepalen wie de nationaliteit van het land zal hebben, dus ook ten aanzien van personen die in het buitenland verblijven.FlipjeBTiel schreef:Dat kunnen ze ook ondervangen door daarbij de eis te stellen dat in dat geval het hoofdverblijf in het land van die andere nationaliteit moet zijn, dus bij terugkomst naar NL een nationaliteit inleveren. Daarmee blijft dan de regel behouden dat NL op eigen grondgebied beschikt hoe of wat, en dat AnderLand eensgelijk op eigen grondgebied beschikt.heidem schreef:als de bepaling over het verlies van het Nederlanderschap niet wordt aangepast, ontstaat er de ongewenste mogelijkheid dat mensen die voor het verkrijgen van het Nederlanderschap hun andere nationaliteit moeten opgeven, na de verkrijging van het Nederlanderschap opnieuw de andere nationaliteit kunnen verkrijgen zonder dat ze het Nederlanderschap verliezen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1815 Weergaves
-
Laatste bericht door Resetovic